|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

נשא איידס הורשע בביצוע "מעשה העלול להפיץ מחלה"

השופט אליקים רובינשטיין מבית המשפט העליון דחה את ערעורו ולפיו חרף העובדה שיחסי המין שקיים עם המתלוננת לא היו מוגנים, עצם העובדה שהמערער 'בא על סיפוקו מחוץ לגוף האישה' מונעת את הסיכון
24/04/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
"רגע אחד של חוסר זהירות". השופט אליקים רובינשטיין [צילום: בוצ´צ´ו]

"אינך יודע לעולם אם יגבר על הגבר יצרו, ואף שמתחילה לא תיכנן לסיים את האקט בגוף האשה, בפועל כך יעשה, ולעתים אף בשבריר שניה שלא תוכנן". כך קבע (יום ב', 12.04.10) שופט בית משפט העליון, אליקים רובינשטיין, בערעורו של נאשם בהדבקה במחלת האיידס, אשר העלה את הטענה ולפיה: "אם אינו מגיע לסיפוקו בגוף האישה - הרי שאינו מפיץ את המחלה".

המערער, אשר הורשע בבית המשפט המחוזי ב"ביצוע מעשה אשר עלול להפיץ מחלה מסוכנת", וזאת עקב קיום יחסי מין לא מוגנים עם קטינה, תוך שהוא מסתיר ממנה את עובדת היותו חולה באיידס, ערער לבית המשפט העליון תוך שהוא מעלה טענות רבות לגופה של ההרשעה.

כידוע, היות וערכאת ערעור בגלגול שלישי אינה נוהגת לרוב להתערב בממצאיה המשפטיים (ובטח לא העובדתיים) של ערכאה קמא, מקום בו לא מועלית שאלה מהותית וחדשה החורגת מעניינם של הצדדים, דחה בית המשפט העליון את בקשת רשות הערעור בכל הסוגיות אשר העלה המערער, למעט שאלה אחת והיא: בהינתן העובדה כי נפסק בעבר כי קיום יחסי מין בלא קונדום עולה כדי "מעשה העלול להפיץ מחלה", האם גם קיום יחסי מין בלא קונדום, אך כשהגבר "אינו מגיע לסיפוקו בגוף האישה", עולים כדי "מעשה העלול להפיץ מחלה?".

בית המשפט העליון, מפי השופט אליקים רובינשטיין, קבע כי אין הוא נדרש לדיון מדעי בתחום אודות התסברות הפצת המחלה בנסיבות כאלו, וזאת בשל טבע האדם שכן גם אם הגבר מבקש 'לבוא על סיפוקו מחוץ לגוף האישה', שבריר שניה של "היעדר תשומת לב" עלול לגרום לו למעוד - קרי, בשל הקושי לקיים בפועל פרקטיקה זו, היא אינה מחריגה את "קיום יחסי המין המוגנים למחצה" מן ההנחה של היתכנות להפצת מחלה.
רעפ 6136/09 אברהם חגשי נ' מדינת ישראל (ניתן 12.04.10).
נדחה ערעורו של נאשם אשר הורשע בביצוע מעשה העלול להפיץ מחלה, משום שקיים יחסי מין לא מוגנים עם פלונית בעודו חולה במחלת האיידס. טענתו ולפיה, הוא הגיע לסיפוקו מחוץ לגוף האישה ועל כן אין במעשה זה כדי להפיץ מחלה, נדחתה.

עובדות המקרה

בכתב אישום שהוגש נגד המבקש לבית משפט השלום (ביום 3.5.07) נטען, כי המבקש (יליד 1977), אובחן בשנת 2001 כנשא HIV, ואף על פי כן קיים (בשנים 2004-2002) במספר רב של הזדמנויות יחסי מין לא מוגנים עם פלונית (להלן המתלוננת), מבלי שסיפר לה על מצבו. כן הואשם המבקש, כי באירוע אחד (בשנת 2004) תקף את המתלוננת. נטען, כי מעשים אלה מהוים עבירה לפי סעיף 218 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977 ("מעשה העלול להפיץ מחלה") ולפי סעיף 379 לאותו החוק ("תקיפה"). המבקש הודה בפני בית המשפט בעבירת התקיפה, אך טען כי מעולם לא סיכן את המתלוננת - כיון שלמעט אירוע אחד (בו כפתה המתלוננת עצמה עליו) השתמש באמצעי מניעה, ומעולם לא הגיע לסיפוק מיני בגופה.

ביום 13.7.08 הרשיע בית משפט השלום את המבקש בשתי העבירות. בית המשפט התבסס בעיקר על דברי המבקש בהליך עימות עם המתלוננת (ביום 27.9.04) במהלכו הודה בפני חוקרת, ובהמשך גם בעימות עצמו, כי קיים יחסי מין ללא קונדום, כי לא יידע את המתלוננת לגבי מצבו, וכי ידע שבכך הוא מסכן אותה. ביום 4.11.08 השית בית המשפט על המבקש עונש של חמישה עשר חודשי מאסר (חמישה מתוכם לריצוי בפועל) בגין העבירה לפי סעיף 218, ושבעה חודשי מאסר על תנאי בגין התקיפה. בית המשפט המחוזי דחה את ערעורו של הנאשם, וקבע כי דרכי ההדבקה במחלת האידס הינם ב"ידיעתו השיפוטית של בית המשפט" וכי "ניתן להרשיע את המערער על סמך הודאתו במשטרה" וזאת משום שמעדות זו "עלו אותות האמת".

טענות הצדדים

המערער מעלה בערעורו טענה ולפיה היה על המדינה להגיש לבית המשפט חוות דעת רפואית ולפיה מחלת האיידס 'מסכנת חיים' ובאשר לדרכי ההדבקה בה, וכי בית המשפט לא פירט מהו אותו "דבר מה נוסף" שעליו ביסס את הרשעתו, וזאת בנוסף להודאתו במשטרה. לגופו של עניין גורס המערער כי השתמש בקונדום.

קביעות בית המשפט

מרבית השאלות אשר העלה המערער אינן מצדיקות מתן רשות ערעור בגלגול השלישי - השופט רובינשטיין מציין כי מרבית הסוגיות אשר דן בהן בית המשפט המחוזי אינן מצדיקות מתן רשות ערעור בגלגול השלישי, וביניהן שאלת הוכחת היסוד הנפשי, ההדרשות ל"דבר מה נוסף", ושאלת עצם השימוש בקונדום, או גובה העונש. לעומת זאת שאלה אחת לא נדונה דיה בפסיקת בית המשפט העליון ומצדיקה מתן רשות ערעור בגלגול השלישי, היא שאלת היות מעשה המערער מעשה העלול להפיץ מחלה.

האם אכן מעשה העלול להפיץ מחלה? - השאלה היחידה החורגת מעניינם של הצדדים הישירים לתיק זה, היא האם אכן הוכיחה המשיבה כראוי, כי קיום יחסי מין וגינאליים כשהגבר אינו מגיע לסיפוקו בגוף האשה עולה (מדעית ונורמטיבית) כדי "מעשה העלול להפיץ" את מחלת האיידס. במקרה שלפנינו אישרה המתלוננת, "כי הנאשם לא הגיע לסיפוקו בתוך איבר מינה", ועולה השאלה, האם קיום יחסי מין באופן זה, להבדיל מגמר האקט המיני בגוף האשה, אכן בא בגדרי "מעשה העלול להפיץ מחלה".

מה דין קיום יחסי מין בלא קונדום כאשר הגבר אינו בא לידי סיפוק בגוף האישה - האם גם אז ייחשב המעשה כמעשה אשר עלול להפיץ מחלה? לשיטתו של רובינשטיין העניין לא יוכרע במישור המדעי אלא במישור ההתנהגותי שכן "אין אפוטרופוס ליצרים" וגם אם הגבר מתכוון לבוא על סיפוקו 'מחוץ לגוף האישה', יתכן ששבריר שניה של חוסר תשומת לב יגרום לו להתנהג אחרת משנתכוון ועל כן אין לסמוך על כוונתו זו.

"מעשה העלול להפיץ מחלה" – פרשנות נורמטיבית - כמו 'מעשה העשוי להמריד' גם מעשה העלול להפיץ מחלה צריך להתפרש נורמטיבית, בין היתר לפי מידת הסיכון, מידת היעילות בהטלת הסנקציה הפלילית, כמו גם לאור זכויותיו של האדם החולה לקיים אורח חיים נורמליים עד כמה שניתן: "ברי אם כן, כי עצם מתן האפשרות לאנשים שאינם בריאים (וניתן דעתנו למחלות נגיפיות המופצות בקלות יחסית, דוגמת "שפעת העופות" או "שפעת החזירים") לבוא במגע יומיומי עם אנשים בריאים מגדיל במידה הסתברותית מסוימת את הסיכוי להפצת המחלה; אך כאמור אין בכך כדי לקבוע, כי נורמטיבית מדובר במעשה "העלול להפיץ מחלה" במובנו הפלילי. ההכרעה אלו מבין המעשים הרבים העלולים להגדיל את הסיכויים ההסתברותיים להפצת מחלה באים בגדרי העבירה הפלילית היא הכרעה נורמטיבית המסורה לבתי המשפט - ולא כל מעשה שבצדו הסתברות כלשהי להפצת מחלה יבוא בגדרי האיסור הפלילי... מדובר בהכרעה חברתית המבוססת גם על הסתברות, אך אף על שיקולים נוספים התומכים בהגדרת מעשה מסוים כמותר או אסור. ואכן, לא הרי חולה השפעת הבא בין הבריות (אף כי רצוי לו שייכבד וינוח קמעא בביתו) כהרי נשא האיידס המקיים יחסים לא מוגנים".

"העלול להפיץ מחלה" – ישום בנסיבות" - "יש לזכור, כאמור, כי הימנעות הגבר מהגיע לסיפוקו בגוף האשה היא פרקטיקה התלויה ברצון הצדדים (וגם אז אין הדבר מובטח), ומטבע הדברים היא ודאית פחות משימוש בקונדום, מועדת לתקלות - ואינה פותרת בעיות הכרוכות במגע שאינו מוגן עד אותו שלב. על כך יש להוסיף, כי בענייננו מדובר במקרה בו מסתיר הגבר את מצבו הרפואי מבת זוגו. לא זו בלבד שיש לייחס לעובדה זו משקל נורמטיבי משמעותי; יש בה גם כדי להעיד, בהמשך לדברינו מעלה, כי לפחות בת הזוג אינה מודעת לחשיבות הקריטית לכך שהגבר לא יבוא על סיפוקו בגופה - וכאמור, מדובר במעשים המסורים להתנהלות הצדדים". זאת ועוד: "אין להתייחס אך ורק לנתונים ההסתברותיים לגבי הידבקות במקרה בו הגבר נמנע מהגיע לסיפוקו בגוף האשה, אלא גם לנתונים ההסתברותיים לגבי כמות המקרים בהם התכוון הגבר לכך, אך הדבר לא הסתייע (ואזי מדובר שוב ביחסי מין שאינם מוגנים)".


האם ראוי מבחינה נורמטיבית להחריג פרקטיקה זו שנהג בה המבקש מגדרי התנהגות העלולה להפיץ מחלה? - "איני מעלה על הדעת שטכניקה מפוקפקת, ללא מודעות בת הזוג ותוך מועדות לתקלות, יש ליתן לה תמיכה נורמטיבית - לא כל שכן, שעה שקיימת דרך בטוחה יותר. כל זאת, כאמור, מתוך ההנחה המיטיבה עם המבקש, כי מבחינה הסתברותית אכן פוחתים סיכויי ההידבקות באופן משמעותי, אך כשלעצמי לא אוכל לייחס לכך חשיבות יתר... אין ספק שאין ליתן הכרה נורמטיבית לפרקטיקה המתוארת, בנסיבות שבהן בת הזוג אינה מודעת למחלת הגבר, וזאת אף אילו הוצגה חוות דעת המלמדת על הפחתה משמעותית בסיכויי ההידבקות, דבר שהיה לו מקום".

אי הגילוי לבת הזוג בדבר המחלה גם הוא בעייתי - אולם המענה לבעייתיות זו צריך לבוא במסגרת עבירות אשר דורשות את היעדר הסכמתו מדעת של הקורבן, ולא בעבירה זו.

תוצאת ההליך

בקשת רשות הערעור נתקבלה אך הערעור עצמו נדחה.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון
- בפני השופטים אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן, יורם דנצינגר
- בשם המבקש: עו"ד דוד ונטורה
- בשם המדינה: עו"ד עדי מנחם

רעפ 6136/09 אברהם חגשי נ' מדינת ישראל (ניתן 12.04.10).
תאריך:  24/04/2010   |   עודכן:  25/04/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשא איידס הורשע בביצוע "מעשה העלול להפיץ מחלה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקס פאואר
25/04/10 17:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"בנסיבות אלה, כאשר העבודות בעיקרן הן עבודות לטיפול בתשתיות, על-אף כי יתכן שבמהלך התקופה בה תבוצענה העבודות תפגע איכות החיים של תושבי השכונה, הרי שאין בכך כדי להטות את מאזן הנוחות לטובת המבקשים". כך קבע (יום ב', 19.04.10) שופט בית המשפט העליון, יורם דנצינגר, בערעור שהגישו פלשתינים תושבי מזרח ירושלים, עמותת 'במקום' והאגודה לזכויות האזרח על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים שלא ליתן צו זמני לעצירת עבודות התשתית במזרח העיר.
24/04/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"עולה חשש שמא - לו הייתה נתנת לעותרים זכות השמיעה, היא הייתה מנוצלת לצורך יצירת עובדות בשטח וקידום תנופת בנייה מסיבית, שתביא לסיכול מטרות ההקפאה תוך הסבת נזק מדיני רב". כך קבעה (יום ד', 21.04.10) שופטת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בעתירה נוספת אשר הגיש הפורום המשפטי למען ארץ ישראל נגד תוכנית ההקפאה.
24/04/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
אין צורך בהוצאת צו הבאה במובנו המשפטי כנגד מי שהתחמק מהוראת אשפוז, אלא ניתן להיעזר במשטרה. כך קבע (יום ב', 19.04.10) שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, בערעור שהגיש אדם אשר הוצא כנגדו צו הבאה מטעם הפסיכיאטר המחוזי, כנגד תקפות הצו.
24/04/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"מקובלת עלינו עמדת המדינה לפיה מעשיו של רבינוביץ פגעו באינטרס הציבורי בעבור בצע כסף וללא שהובעה עליהם חרטה מצידו וללא שהכסף שנגזל הושב". כך קבעו (יום ה, 22.04.10 ) שופטי בית המשפט העליון, מרים נאור ויורם דנצינגר, בדעת הרוב בערעור שהגישו הנאשמים בפרשת קרקעות הכנסייה היוונית-אורתודוכסית על הרשעתם, ובערעור מקביל שהגישה המדינה על קולת עונשם.
23/04/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"במבט רטרוספקטיבי, מסתבר, הביאה התנהלותה של המאשימה, לפגיעה באינטרס הציפיה וההסתמכות, ובעיקר - לשלילת זכותם האלמנטארית של הנאשמים לאי הפללה עצמית, וזוהי, בעיני הסנגור, הפגיעה הקשה ביותר בנאשמים, אשר הפלילו את עצמם, ומסרו לרשויות המס מרצונם מידע מלא ושלם כנגד ההבטחה שלא יינקטו נגדם הליכים פליליים... התגובה האינטואיטיבית הראשונית נוכח הפגמים הללו בהתנהלות הרשויות כלפי הנאשמים היא של תרעומת והסתייגות. סוג הפגמים ועוצמתם עשויים להטריד ולקומם כל מי ששלטון החוק ואמון הציבור ברשויות התביעה חשובים לו... התביעה הכללית מוסמכת להגיש אישום פלילי נגד מי שנחשד בביצוע עבירה... ברור שזוהי סמכות חשובה וחורצת גורלות. בשל כך, הצפי הוא שהתביעה הכללית תפעיל את סמכותה באופן ענייני, שקול וסביר". כך קבעה (יום ד', 14.4.10), שופטת בית משפט השלום בתל אביב, דניאלה שריזלי, בבקשה שהגישו נאשמים בעבירות מס לחסות בצל טענת "הגנה מן הצדק".
19/04/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il