|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לא גילה למבטחת כי התמכר לסמים, ויכוסה

פואד סעדי לא גילה לחברת "הראל" כי הוא מכור לסמים בעת ההתקשרות בחוזה הביטוח ובכל זאת נפסק כי החברה תכסה אותו, מן הטעם, שבזמן אמת המבוטח לא היה מודע לכך שזהו פרט מהותי שיש לגלותו
15/05/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
לא עניין מהותי? [אמיר מורל דוברות משטרת תל אביב]

להוציא את הבנקים וחברות הביטוח מידי הטייקונים
סמי פרץ
על הפרק: להכריח טייקונים הנהנים משליטה על מקורות המימון להיפרד מאחזקות פיננסיות
לרשימה המלאה

כלל ביטוח הרוויחה 350 מיליון שקל
אלעזר לוין
לרשימה המלאה

"כאשר המבטחת אינה מגלה את דעתה שהעניין הוא מהותי, ואינה מכוונת את המבוטח לדעת שמדובר בעניין מהותי, לא ניתן לדרוש מהמבוטח מודעות לחשיבות ולמהותיות העניין". כך קבע (יום א', 9.05.10) שופט בית משפט השלום בנצרת, ערפאת טאהא, במענה לטעת "הראל חברה לביטוח" כי היא אינה חייבת לכסות את המבוטח בביטוח צד ג', וזאת היות והוא נמנע מלגלותה כי הוא מכור לסמים, טרם ההתקשרות בביטוח.

באותה פרשה, עקב תאונה קשה שאירעה, פיצתה "כלל" חברה לביטוח את מבוטחה בסכום של למעלה מ 114,000 ש"ח, ופנתה לחברת "הראל" לצורך שיפוי - שכן מבוטחה של הראל, פואד סעדי, גרם - לטענת כלל, ברשלנותו לתאונה. חברת "הראל" סירבה לכסות את מבוטחה בטענה כי הוא הסתיר ממנה את דבר התמכרותו לסמים במועד כריתת חוזה הביטוח.

השופט ערפאת טאהא אזכר את ההלכה הפסוקה, ולפיה, בכדי שתקום טענה כנגד מבוטח כי הפר את חובת הגילוי היזומה (קרי, חובה אשר קמה מקום בו חברת הביטוח אינה שואלת את המבוטח שאלות ישירות בנוגע לנתונים מסוימים, כפי שאירע במקרה דנן), יש להראות כי היה מודע להיות הפרט שלא גילה, פרט מהותי, וכן יש להראות כי הוא הסתיר פרט זה בכוונת מכוון, מתוך מטרה לזכות בפוליסה שלטעמו לא היה יכול לזכות בה אילו גילה את הפרט המהותי. השופט טאהא קבע, כממצא שבעובדה, כי המבוטח כלל לא היה מודע לכך שעצם היותו מכור לסמים (לטענתו בעבר) הינו פרט מהוי שיש לגלותו, ואם לא היה מודע ל'מהותיות' הפרט, ממילא לא ניתן לאמר כי "רימה" את חברת הביטוח.

השופט טאהא פטר אותו מלשפות את חברת "הראל", והשית על חברת "הראל" הוצאות משפט בסך 5,000 ש"ח.

עובדות המקרה

בעקבות תאונת דרכים אשר אירעה בסוף מאי שנת 2007, שילמה "כלל חברה לביטוח" סך של 114 אלף ש"ח בקירוב, לנתבע, וזאת בהתאם לפוליסת ביטוח במסגרתה בוטח. רכבו של הנתבע מס' 1, פואד סעדי, היה מבוטח בביטוח אחריות כלפי צד שלישי אצל הראל חברה לביטוח בע"מ. חברת כלל הגישה תביעה כנגד חברת "הראל" לשפותה בגין הסכומים ששילמה למבוטחה, שכן לטענתה, התאונה אירעה עקב רשלנותו של הנתבע. "הראל" גרסה בכתב הגנתה כי הנתבע מס' 1, פואד סעדי, הפר את חובת הגילוי המוטלת עליו בסיף 6 לחוק חוזה הביטוח, תשמ"א – 1981, ועל כן היא פטורה מחבותה על פי הפוליסה. בעקבות הסכם דיוני בין הצדדים הוחלט כי כצעד ביניים, "הראל" תשפה את "כלל", ואם יוחלט בבית המשפט כי הנתבע מס' 1, פואד סעדי, הפר את חובת הגילוי כלפי "הראל", הוא ישפה אותה על הסכום ששלמה ל"כלל". לטענתה של "הראל", פואד סעדי הוליך אותה שולל כאשר לא גילה את אוזנה כי הוא מכור לסמים, טרם ההתקשרות בפוליסת הביטוח.

טענות הצדדים

הראל טענה, כי במועד כריתת חוזה הביטוח, היה הנתבע מכור לסמים, וכי הוא לא גילה לה עובדה זו בעת החתימה על הצעת הביטוח. לטענתה, מדובר בעובדה מהותית שכל אדם מודע למהותיות שלה, ולכן אי גילויה מהווה הסתרת מידע בכוונת מרמה, כאמור בסעיף 6(ג) לחוק. הראל המשיכה וטענה, כי אילו הייתה מודעת לעובדה שהמבוטח צרכן סמים קבוע, בטרם כריתת חוזה ביטוח, היא לא היתה מוכנה לקבל אותו לביטוח אפילו תמורת תשלום פרמיות גבוהות. על בסיס האמור מבקשת הראל להפעיל את הוראת סעיף 7(ג)(1) ו-(2) ולפטור אותה כליל מחובת תשלום תגמולי הביטוח.

הנתבע טען מנגד, כי במועד עריכת הביטוח הוא לא היה מכור לסמים והיה נקי מסם. הוא הוסיף, כי גם אם תתקבל טענת הראל שכביכול הוא היה מכור לסמים, לא הייתה מוטלת עליו חובה כלשהי לגלות עובדה זו. לטענתו, הוא לא היה מודע לחשיבות העובדה, בעת עריכת הצעת הביטוח, לא הופנו אליו שאלות שעניינן מצבו הרפואי בכלל, ולא הוצגה לו שאלה הנוגעת לשימוש או התמכרות לסמים. בנסיבות אלו, כך נטען, לא ניתן לומר כי קיימת במקרה דנן "הסתרה בכוונת מרמה מצד המבוטח של עניין שהוא ידע כי הוא עניין מהותי".

קביעות בית המשפט

על חובת הגילוי בחוזה ביטוח - חובת הגילוי הוסדרה בסעיף 6 לחוק חוזה הביטוח. סעיפים 6(א) ו-6(ב) דנים במקרים בהם מוצגים למבוטח על ידי המבטח שאלות שלדעתו חשובות ומהותיות לצורך עריכת הסכם הביטוח, והמבוטח מוסר תשובות שגויות או מוסר מידע חלקי. סעיף 6(ג) דן בחובת הגילוי היזומה של המבוטח, דהיינו הסתרת מידע שהוא מהותי וחיוני על אף שלא הוצגה למבוטח שאלה הנוגעת למידע זה.

על חובת הגילוי היזום - עם זאת, לעניין חובת הגילוי היזום נקבע, כי "היא חובה מצומצמת שלא בנקל ניתן לקבוע כי הופרה. על הטוען להפרת חובת הגילוי לעמוד בדרישות מחמירות: לא זו בלבד שעליו להוכיח הסתרה בכוונת מרמה מצד המבוטח, אלא עליו להוכיח גם את מודעותו של זה האחרון שמדובר בעניין מהותי".לעניין יסוד ההסתרה נקבע, כי "לא די בכך שבית המשפט יקבע כי מידע בעניין מהותי – – לא נמסר למבוטח, אלא נדרש שבאי הגילוי ידבק כתם מוסרי הטמון ב"הסתרה". מקום שהוכח כי המבוטח היה מודע להיות המידע מהותי, אך בחר להחריש ולא לגלות את המידע מתוך הנחה שלו כי הדבר ישפיע על נכונות המבטח לבטחו או על התנאים שבהם יבוטח ומתוך רצון למנוע תוצאה שכזו, הרי שאי הגילוי, גם אם לא נעשה צעד אקטיבי להעלים המידע, קרוב ביותר ל"הסתרה", וההבדל ביניהם הוא דק מדק". על המבוטח לדעת כי בעניין מהותי עסקינן.

מהו עניין מהותי? - עניין יחשב כמהותי אם יש בו כדי להשפיע על נכונותו של מבטח סביר לכרות את חוזה הביטוח בכלל, או על תנאי הביטוח. לעומת זאת, "הדרישה לידיעת המבוטח שמדובר בעניין מהותי היא יסוד סובייקטיבי באופיו ... דהיינו, על בית המשפט לקבוע מה היה מצבו הנפשי של המבוטח בעת עשיית הפוליסה. הידיעה הנדרשת היא ידיעה של ממש. בידיעה קונסטרוקטיבית לא די". "כאשר המידע נוגע לעניין שכל בר דעת היה מבין כי הוא רלוונטי לעשיית הביטוח, על המבוטח לעמוד בנטל להראות כי הוא עצמו לא היה מודע לכך".

האם הנתבע הטעה את הראל? - גם אם התמכרותו של הנתבע לסמים הינה עניין מהותי, לא מתקיימים במקרה דנן יתר התנאים שעניינם מודעות הנתבע לכך שמדובר בעניין מהותי, ולא מתקיימים התנאים שעניינם הסתרה בכוונת מרמה. הנתבע פנה לסוכן הביטוח במטרה לערוך פוליסה לביטוח אחריות כלפי צד שלישי לרכב שבבעלותו. בעת עריכת ההצעה נשאל התובע לעניין גילאי הנהגים ברכב, זהות הנהגים המורשים לנהוג, האם היו לו תביעות קודמות לחברות ביטוח, האם חברת ביטוח דחתה בעבר בקשתו להיות מבוטח, ושאלות רבות אחרות הנוגעות לכיסוי הביטוחי שמבקש הנתבע לרכוש ולעברו הביטוחי. ההצעה אינה כוללת ולו שאלה אחת שעניינה שימוש או התמכרות לסמים. יתרה מכך, אין בהצעה ולו שאלה אחת שעניינה מצבו הרפואי והבריאותי של המבוטח – האם הוא סובל מנכות מסוימת, האם הוא משתמש בתרופות, או כל שאלה אחרת שעניינה כושר הנהיגה של המבוטח. בנסיבות אלו, כאשר נושא הביטוח אינו נוגע, באופן ישיר, לעניין המהותי שבמחלוקת, כאשר בהצעת הביטוח אין שום אינדיקציה או אפילו רמז לאותו עניין, לא ניתן לצפות מהמבוטח, שאין לו ידיעה בחוזה הביטוח, להיות מודע למהותיות העניין. כאשר המבטחת אינה מגלה את דעתה שהעניין הוא מהותי, ואינה מכוונת את המבוטח לדעת שמדובר בעניין מהותי, לא ניתן לדרוש מהמבוטח מודעות לחשיבות ולמהותיות העניין. במקרה דנן, לא הובאה שום ראיה שיש בה כדי להצביע, ולו ברמז, על מודעותו של הנתבע לכך שמדובר בעניין מהותי שהיה עליו לגלותו.

האם הסתיר המבוטח את המידע בכוונה? - משהוכח כי הנתבע לא היה מודע למהותיות העניין, ומשלא הוכח כי ההסתרה הייתה במתכוון ומתוך חשיבה ומודעות שהנתבע מסתיר מידע רלוונטי – הרי שלא ניתן לאמר כי דבק ב"הסתרה" כתם מוסרי. כך הוא המצב באשר ליסוד האחרון שעניינו הסתרת עניין מהותי בכוונת מרמה. לא הוכח, כי הנתבע הסתיר את עובדת היותו מכור לסמים מתוך חשש שמא הראל לא תסכים לבטח אותו, או מתוך חשש שהוא יידרש לשלם פרמיה גבוהה יותר.

תוצאת ההליך

הנתבע לא ישפה את 'הראל' בדמי הביטוח ששלמה ל'כלל', ו'הראל' לשלם לנתבע הוצאות משפט בסך של 5000 ש"ח.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בנצרת
- בפני השופט ערפאת טאהא

תא (נצ') 10276-02-09 כלל חברה לביטוח בע"מ נ' פואד סעדי (ניתן: 9.05.10)
תאריך:  15/05/2010   |   עודכן:  15/05/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא גילה למבטחת כי התמכר לסמים, ויכוסה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"התובעת הביאה ראיות לכאורה לכך שהיא זו שחיברה את השיר. הנתבעים טענו להגנתם כי השיר חובר עוד קודם לכן. לפיכך, עליהם היה מוטל הנטל להוכיח טענה זו, והם כשלו בהרמתו של נטל זה". כך קבע (יום ה', 6.05.10) שופט בית משפט השלום בתל אביב יפו, חגי ברנר, בתביעה שהגישה קרן אפריים, אשר חיברה חמשיר לכבוד חתונת חברתה, כנגד "דפוס יעיל בע"מ" בגין הפרת זכויות היוצרים שלה בשיר, באמצעות הדפסת החמשיר על הזמנות חתונה נוספות.
14/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"אין כל ספק שמעשים כגון: "איחור לעבודה", "חריגה מסמכות", "שימוש שלא כדין ברכוש החברה", פוגעים בצרכי החברה ובפעילותה התקינה. אולם, מאחר שקיימת מערכת הסכמים בין הצדדים הקובעת את דרכי הטיפול, במקרים הללו, הפררוגטיבה הניהולית של החברה, מוגבלת וכפופה להסכמים ולנהלים שהחברה התחייבה להם, שאם לא כן, הרי שהיא מרוקנת מכל תוכן, את "הנוהל טיפול בעבירות משמעת". כך קבע (יום ה', 22.04.10) שופט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, נוהאד חסן, בתובענה שהגיש ארגון עובדי חברת החשמל - מרחב צפון, כנגד חברת החשמל, במטרה לעצור את ה"בירור המנהלי" אשר ערכה חברת החשמל בעניינו של רפאל נגר, ובמטרה לעצור את הסנקציות שהטילה חברת החשמל כנגדו, ובכללן, שלילת זכות החתימה שלו.
12/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"בנסיבות אלו ובהינתן כי אך כחודש וכמחצה לפני פיטוריה (באמצע חודש נובמבר) הודיעה התובעת לנתבעת כי בהריון, נוטה הכף לעבר המסקנה כי פיטורי התובעת באותו מועד היו קשורים להריונה". כך קבעה (יום א', 25.04.10) שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אביטל רימון-קפלן, בתביעה שהגישה יסמין דהאן נגד חברת אמנון מסילות בע"מ, לתשלום פיצויים בשל פיטוריה, לטענתה שלא כדין, בהיותה בהריון, וזאת בניגוד לחוק עבודת נשים, התש"יד - 1954 ולחלופין בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח - 1988.
12/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"עתירות אלה עוסקות בגורלן של משפחות העותרים. אין זה ראוי ואף אין זה תקין להודיע לעותרים כי נמצאו טעמים הומניטאריים אשר בגינם מועבר עניינם לוועדה הבין-משרדית לעניינים הומניטאריים, כאשר החלטתה של הוועדה הבין-משרדית לעניינים הומניטאריים לא מפרטת ולא מתייחסת כלל לשיקולים הומניטאריים". כך קבעה (יום א', 9.05.10) שופטת בית המשפט המחוזי, שרה גדות, בעתירה שהגישו ילדי עובדים זרים אשר נולדו בישראל והיא להם המדינה היחידה אותה הם מכירים, ואשר להוריהם אשרת עבודה כדין, להעניק להם מעמד בישראל, וזאת מכוח החלטת ממשלה מיוני 2006.
09/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"ההליך הפלילי לא נועד לשמש ככלי משחק במסע הוונדטה של הקובל, וראוי כי הקובל ואחרים כמותו, גם אם לתחושתם האישית נגרם להם עוול, יתנו דעתם לכך וימנעו מעשיית שימוש בלתי ראוי בהליכי הקובלנה". כך קבע (22.4.10) שופט בית משפט השלום בנתניה, חגי טרסי, בהכרעת דין אשר זיכתה את הנאשמים, אבי לוי וגיא זקס, מהרשעה פלילית בגין הוצאת לשון הרע, במסגרת קובלנה שהגיש נגדם דב הירש.
09/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il