|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שוטרי מערת המכפלה לא יקבלו תוספת "מפקד לוחם"

אמנם, עם התרחש אירוע ביטחוני הם מעורבים כמו חיילי צה"ל וכמו שוטרי מג"ב אך הגדרת תפקידם היא שיטורית, ואין להשוות לעניין השכר בינם לבין שוטרי מג"ב
15/05/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
בית המשפט קבע כי תוספת בגין הסיכון כבר משולמת לשוטרים [דוד וילדר]

המשטרה אסרה שירים חסידיים במערת המכפלה
איציק וולף
האחראי על השירים זומן למשטרה והובהר לו כי אם ישמיע שירים פעם נוספת - ייעצר * זכויות האדם ביש"ע: האכיפה סלקטיבית
לרשימה המלאה

פיגוע ירי במערת המכפלה: 2 לוחמי מג"ב נפגעו
ענבל אביב
מצבו של אחד הפצועים מוגדר קשה והוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים; מצבו של פצוע נוסף מוגדר קל עד בינוני; צה"ל סגר את כל האזור ועורך סריקות נרחבות אחר המחבל
לרשימה המלאה

"במקרה שלפנינו, הוכח כאמור כי תפקידם של התובעים, כקציני משטרה, אשר נבע מתחומי אחריות אחרת, היה שונה משל שוטרי המג"ב או קציני צה"ל. לפיכך לא ניתן לומר כי התובעים הופלו לרעה לעומת שוטרי המג"ב". כך קבעה (14.04.10) שופטת בין הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, יהודית הופמן, התביעה שהגישו קצינים בתפקידים שונים המשרתים במשטרת ישראל, לתוספת שכר המכונה "תוספת מפקד לוחם", כמקובל אצל קצינים בצה"ל ובמשמר הגבול המשרתים במערכת המכפלה.

התובעים, אורי יורן, ראובן ענבר, עוזי שמה, וגלעד שאער, אשר שירתו שנים רבות ב"משטרה הכחולה" במערת המכפלה, מבקשים כי תנאי הפרישה שלהם יושוו לאלו של שוטרי מג"ב ולוחמי צה"ל, וזאת משום שהגם שרשמית תפקידם הינו תפקיד 'שיטורי', בפועל - כל איש ביטחון באשר הוא אשר מצוי באזור מערת המכפלה מסתכן ונוטל חלק בטיפול בכל אירוע ביטחוני שמתעורר - מעצם המצאותו במקום. השופטת יהודית הופמן קבעה כי הם כבר מתוגמלים על תוספת הסיכון שלהם בעצם שהותם במערכת המכפלה, וכי חרף נטילתם את סיכונים המתבקשים מעצם השירות במקום, הגדרת תפקידם שונה והיא שיטורית בבסיסה, כמו גם הכשרתם, ועל כן אין להעניק להם 'תוספת מפקד לוחם'.

עובדות המקרה

התובעים שירתו שנים רבות ב"משטרה הכחולה" במערת המכפלה. יחידת המשטרה הכחולה היא אחת מן הגופים המרכיבים את יחידת מערת המכפלה. יחידת מערת המכפלה היא יחידה מיוחדת שהוקמה בעקבות המלצות וועדת שמגר שמונתה לאחר הטבח במערת המכפלה בשנת 1994, לצורך אבטחת שערי הכניסה לתוך מערת המכפלה ולפנים המערה. יחידה זו מורכבת משלושה גופים: אנשי צבא, משמר הגבול והמשטרה הכחולה.

בין שלושת הגופים המרכיבים את יחידת מערת המכפלה קיימת חלוקת תפקידים וסמכויות, באופן בו יחידת משמר הגבול מופקדת על האבטחה ויחידת המשטרה הכחולה על השמירה על הסדר הציבורי ובדיקת המבקרים הפוקדים את מערת המכפלה.

קציני משמר הגבול וצה"ל המשרתים ביחידה מקבלים תוספת שכר המכונה "תוספת מפקד לוחם", ואילו קציני 'המשטרה הכחולה' אינם מקבלים תוספת שכזו.

טענות הצדדים

התובעים טוענים כי בהיותם חלק מיחידת "משמר המערה", זכאים הם לתוספת מפקד לוחם, כפי שזוכים לתוספת זו קצינים מיחידות משמר הגבול והצבא.

טענתם העיקרית של התובעים נוגעת לאפלייתם לרעה לעומת עמיתיהם קציני מג"ב וקציני צה"ל המשרתים אף הם במערת המכפלה וזכאים לקבל את התוספת בשכרם.

לטענת התובעים התפקיד אותו הם ממלאים אינו נבדל מבחינת רמת הפעילות והתפקידים שממלאים קציני מג"ב במערת המכפלה וכי גם אנשי יחידת המשטרה הכחולה ממלאים תפקיד לחימה כיתר יחידות המערה.

התובעים טוענים כי ההחלטה שלא להעניק להם את התוספת נגועה בשרירות, באפליה פסולה העומדת בניגוד לעיקרון השוויון וכי היא לוקה בחוסר סבירות קיצוני המצדיק ביטולה.

בנסיבות אלה טוענים התובעים כי יש לקבוע זכאותם לתשלום תוספת "מפקד לוחם" וכן לצבירת זכויות עתידיות למענק משלים חד פעמי ומענק לחימה חד פעמי למפרע מיום 1/7/03.

לטענת המשטרה, התובעים אינם עונים על כל הקריטריונים שנקבעו לתשלומה של תוספת "מפקד לוחם". לטענתה, התובעים אינם מועסקים בתפקידים שייעודם לחימה ולכן לא הוכשרו להיות קצינים לוחמים. מטעם זה אף אין תפקידיהם נמנים על רשימת התפקידים המזכים בתוספת "מפקד לוחם" ולפיכך אינם זכאים לקבלת התוספת הנדונה.

המשטרה הוסיפה וטענה כי תוספת "מפקד לוחם" היא תוספת שכר המשולמת לבעלי תפקידי לחימה, שהינם בהכרח בעלי הכשרה קרבית וכי המדובר למעשה בתוספת תפקודית המבטאת את ייעוד תפקידו, עיסוקו והכשרתו של המקבל אותה.

כך קציני משמר הגבול, אשר ממלאים תפקיד שייעודו לחימה, מחויבים מתוקף תפקידם להיות בעלי הכשרה קרבית. התובעים לעומת זאת, ייעוד עיסוקם שונה ולכן אינם נדרשים להכשרה דומה לצורך ביצוע תפקידם. בנסיבות אלה טוענת הנתבעת כי השוני בין התפקידים שממלאים קציני מג"ב לעומת קציני המשטרה הכחולה מצדיק את ההבדל לעניין התגמול בתוספת.

קביעות בית המשפט

תוכן החלטת הממשלה להשוות שכרם של אנשי 'המשטרה הכחולה' לשכרם של קציני צה"ל - מכוח החלטת ממשלה, שכרם של קציני המשטרה מושווה לשכרם של קציני צה"ל. סעיף ב' להחלטה קובע, במישור הכללי והעקרוני, את המנגנון שמכוחו ייקבעו תנאי השכר המשולמים במשטרה. מכוח החלטת הממשלה האמורה, הוקמה ועדת מעקב, בה חברים נציג אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר ונציג המשרד לביטחון פנים. מתפקידה של הוועדה האמורה לערוך התאמה ולקבוע כיצד ישולם השכר המשולם בצה"ל לאנשי המשטרה. נספח א' לסיכום הבינמשרדי , מונה את בעלי התפקידים הזכאים לתוספת "מפקד לוחם". על-פי הרשימה בנספח זה, המדובר בקציני הימ"מ, יחידה 33, קציני חבלה, שוטרי יחידת המסתערבים בירושלים, טייסים וקצינים לוחמים במשמר הגבול המשרתים ביחידות תחת פיקוד צה"ל. כמו כן נקבע כי מפקד לוחם הזכאי לגמלה לפי חוק שירות המדינה יהיה זכאי למענק לחימה חד פעמי במועד פרישתו לגמלאות בגין השנים בהם שירת כמפקד לוחם לאחר 1/7/03. כמו-כן מענק משלים חד פעמי משולם במועד הפרישה /שחרור בגין שירות כמפקד לוחם למפקדים עם ותק של למעלה מ-10 שנים.

המשטרה כמעסיק ציבורי - המשטרה היא כאמור מעסיק ציבורי ובמעמדה זה עליה לפעול כלפי עובדיה בהגינות, ביושר ובתום לב. זאת במיוחד אשר שכר השוטרים נקבע באופן חד צדדי. כללי מנהל תקין והחובה לפעול בהגינות ובתום לב, מחייבים את המשטרה להציג בפני השוטרים תמונת מצב מלאה ברורה ומפורטת של שכרם ותנאי עבודתם. פועל יוצא של היותה של המשטרה גוף ציבורי, הוא כפיפותה לביקורת השיפוטית המבוצעת על-ידי בתי המשפט ובכלל זה בתי הדין לעבודה.

האם ההחלטה שלא להעניק מענק 'מפקד לוחם' לקציני המשטרה הכחולה נגועה באפליה ובאי-סבירות? - תוספת מפקד לוחם הינה תוספת שכר שנקבעה בעקבות החלטות ממשלה כפי שפורט לעיל. התנאים לקבלת תוספת זו עוגנו בסיכום הבינמשרדי שנחתם בין משרד האוצר לבין המשרד לביטחון פנים. בחינת סיכום זה מלמדת כי תנאי הכרחי להקמת הזכאות לתשלום התוספת הוא כי המזוכה ישרת בתפקידי לחימה וביחידות לחימה באופן שעיקר עיסוקו הינו פעילות מבצעית. אין חולק כי תפקידם של התובעים- קציני סיור, אינו נכלל ברשימת התפקידים המוגדרים כ'פעילות מבצעית',ומשכך לא ניתן לקבוע כי הינם עומדים בתנאים שנקבעו לתשלום התוספת.

האם תפקיד התובעים ביחידת המשטרה הכחולה עונה על הגדרת תפקיד לחימה? - אם התשובה לכך תהיה חיובית הרי שניתן יהיה לקבוע כי התובעים עונים על הקריטריונים שפורטו בסיכום הבינמשרדי ואז יהא על בית הדין לבחון האם החלטת הנתבעת שלא לשלם לתובעים את התוספת הנדונה עומדת במבחני הסבירות על פי המשפט המינהלי. אין חולק כי התובעים, בעת שירותם במערת המכפלה שימשו וחלקם עדיין משמשים בתפקידים ממגזר האג"ם- סיור. מן העדויות שנשמעו בפנינו עולה כי במסגרת תפקידם מספקים התובעים כמו יתר השוטרים במגזר אג"מ-סיור שירותי שיטור על כל היבטיהם. הם פועלים לאכיפת החוק, טיפול בעבירות פליליות ובהפרות סדר, כל זאת במציאות לא פשוטה ורבת עימותים תוך סיכון אישי נוכח הרגישות המיוחדת של מערת המכפלה בפרט והעיר חברון בכלל.

צה"ל והמשטרה הכחולה – השונה והדומה (מכוח העדויות שנשמעו) - עד התביעה, תנ"צ עלי זמיר אישר בעדותו כי ישנם תחומי אחריות נפרדים לכל אחת מיחידות המערה וכי עיקר תפקידה של המשטרה הוא באכיפת החוק, שמירה על הסדר, בידוק אזרחים וכיוצא בזה בעוד שמי שנושא באחריות באירועי תקיפה ופתיחה באש הם מג"ב וצה"ל. עוד הוסיף בעדותו כי קציני משטרה כחולה אינם עוברים את אותה ההכשרה והאימונים שעוברים קציני מג"ב , אך בשל המצב הביטחוני הקיים באזור השוטרים עמדו בתרחישים קשים ואף הם מאומנים להתמודד עם אירועי פח"ע. התובע 2, ראובן ענבר, אף אישר בעדותו כי קציני המשטרה הכחולה אינם עוברים הכשרה קרבית ואינם מחויבים להיות בוגרי בה"ד 1 כדוגמת קציני מג"ב, אם כי בעת אירוע פח"ע, מי שנוכח במקום האירוע מעניק את הטיפול הראשוני ואין כל אבחנה בתפקיד שממלא. עוד העיד כי השוטרים אינם מבצעים תפקיד שכולו לחימה וכי למעשה ייעודם התפקודי הוא לשמש כגוף מסייע למג"ב וצה"ל, אשר מופקד על נושא שמירת הסדר הציבורי אך גם על נושאי אבטחה ולחימה.

צה"ל והמשטרה הכחולה – השונה והדומה (מסקנת בית המשפט) - מן העדויות שנשמעו, עולה כי קיימת הבחנה בין ייעודם ותפקידם של שוטרי המשטרה הכחולה מחד-גיסא לבין תפקידם של שוטרי מג"ב מאידך-גיסא. למעשה וכפי שעולה מעדויות הצדדים רמת ההכשרה שנדרשה מן התובעים היא כשל קציני משטרה אחרים במשטרת ישראל בכלל ובחברון בפרט ולא כשל קציני מג"ב או צה"ל. שוני זה בהגדרת התפקידים של שוטרי מג"ב לעומת שוטרי המשטרה הכחולה, מוביל למסקנה כי אין המדובר באותה קבוצת שוויון: "עוד יצוין בעניין זה כי ערים אנו לטענת התובעים, לפיה במסגרת תפקידם במערת המכפלה הם שולבו במערך האבטחה במעגל הפנימי והחיצוני של המערה; היו חשופים לאותה רמת סיכון של קציני מג"ב ואף נשאו ציוד השווה במהותו לציוד שנשאו קציני מג"ב וכי אף הם השתתפו באימונים ובתרגילים, אולם אין בכך בכדי לשנות ממהות תפקידם של התובעים - אשר אינם לוחמים אלא שוטרים במגזר אג"מ-סיור".

בכל מקרה תוספת 'מפקד לוחם' היא תוספת תפקודית אשר מנותקת מרמת הסיכון - באשר לרמת הסיכון אליה חשופים התובעים, מן הראיות שהונחו בפנינו עולה כי תוספת מפקד לוחם, היא אינה תוספת המשולמת כדי לתת מענה לרמת הסיכון בתפקיד אלא כאמור המדובר בתוספת תפקודית הניתנת למי שהוא בעל הכשרה קרבית של לוחם. על רמת הסיכון בתפקידי המשרתים במערה ואופי שירותם, אלה, לרבות התובעים מתוגמלים בתוספת אחרת המכונה "תוספת פעילות" המשולמת ברמות שונות, והתובעים מתוגמלים בתוספת פעילות ברמה הגבוהה ביותר, כפי שצוין לעיל.

אין נפקא מינה כי ה'משטרה הכחולה' מטפלת באירוע עם התרחשותו - "באשר לטענת התובעים כי אף הם נוטלים חלק בפועל בלחימה ובאבטחת המקום בעת אירוע פח"ע , מקובלת עלינו טענת הנתבעת כי במקרים של אירוע לחימה, דקירה או פתיחה באש, מגיב באופן ראשוני כל מי שנמצא סמוך לאירוע. לטענת הנתבעת דרישה זו למתן תגובה ראשונית מתאימה לאירוע כאמור הינה דרישה הקיימת מכל שוטר או איש כוחות ביטחון אחר שנקלע לאירוע, ללא קשר למקום שירותו ותפקידו השוטף. אולם כפי שהעידו כל העדים, לרבות התובעים והעדים מטעמם, מי שלוקח את הפיקוד והאחריות על אירועים מסוג זה הם הכוח הלוחם – היינו מג"ב או צה"ל ולא שוטרי המשטרה הכחולה כדוגמת התובעים".

תוצאת ההליך

דין התביעה להידחות.

פרטי ההליך

- בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע
- בפני סגנית הנשיא יהודית הופמן

עא (ב"ש) 3502/07 יורן אורי נ' מדינת ישראל-משטרת ישראל (ניתן: 14.04.10).
תאריך:  15/05/2010   |   עודכן:  15/05/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוטרי מערת המכפלה לא יקבלו תוספת "מפקד לוחם"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חלילי
15/05/10 23:21
2
משטרה...???
15/05/10 23:24
3
שהמתנחבלים ישמרו
16/05/10 12:02
4
דבר הקוראים
16/05/10 18:07
5
1000מיקי
27/05/10 16:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"במונח "עבודה" או "מתן שירות" כלולים מטבע הדברים הן אותן פעולות במסגרת העבודה המהוות את החלק הארי של העבודה, והן אותן פעולות נילוות לעבודה העיקרית, אשר יש והינן מבוצעות בתדירות פחותה, אך גם הן חלק מהעבודה הנדרשת (כגון השתלמות של העובד עצמו שלעיתים היא חלק מחוייב המציאות מעבודתו, הדרכת עובד אחר וכד')". כ ך קבעה (יום ב', 10.05.10) שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, עפרה ורבנר, בבקשה לצו מניעה אשר הגיש הבנק הלאומי הראשון כנגד ועד העובדים, כנגד החלטתם של עובדי הבנק שלא להדריך את עובדי "בנק אוצר החייל" במסגרת הבמיזוג בין הבנקים.
15/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"כאשר המבטחת אינה מגלה את דעתה שהעניין הוא מהותי, ואינה מכוונת את המבוטח לדעת שמדובר בעניין מהותי, לא ניתן לדרוש מהמבוטח מודעות לחשיבות ולמהותיות העניין". כך קבע (יום א', 9.05.10) שופט בית משפט השלום בנצרת, ערפאת טאהא, במענה לטעת "הראל חברה לביטוח" כי היא אינה חייבת לכסות את המבוטח בביטוח צד ג', וזאת היות והוא נמנע מלגלותה כי הוא מכור לסמים, טרם ההתקשרות בביטוח.
15/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"התובעת הביאה ראיות לכאורה לכך שהיא זו שחיברה את השיר. הנתבעים טענו להגנתם כי השיר חובר עוד קודם לכן. לפיכך, עליהם היה מוטל הנטל להוכיח טענה זו, והם כשלו בהרמתו של נטל זה". כך קבע (יום ה', 6.05.10) שופט בית משפט השלום בתל אביב יפו, חגי ברנר, בתביעה שהגישה קרן אפריים, אשר חיברה חמשיר לכבוד חתונת חברתה, כנגד "דפוס יעיל בע"מ" בגין הפרת זכויות היוצרים שלה בשיר, באמצעות הדפסת החמשיר על הזמנות חתונה נוספות.
14/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"אין כל ספק שמעשים כגון: "איחור לעבודה", "חריגה מסמכות", "שימוש שלא כדין ברכוש החברה", פוגעים בצרכי החברה ובפעילותה התקינה. אולם, מאחר שקיימת מערכת הסכמים בין הצדדים הקובעת את דרכי הטיפול, במקרים הללו, הפררוגטיבה הניהולית של החברה, מוגבלת וכפופה להסכמים ולנהלים שהחברה התחייבה להם, שאם לא כן, הרי שהיא מרוקנת מכל תוכן, את "הנוהל טיפול בעבירות משמעת". כך קבע (יום ה', 22.04.10) שופט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, נוהאד חסן, בתובענה שהגיש ארגון עובדי חברת החשמל - מרחב צפון, כנגד חברת החשמל, במטרה לעצור את ה"בירור המנהלי" אשר ערכה חברת החשמל בעניינו של רפאל נגר, ובמטרה לעצור את הסנקציות שהטילה חברת החשמל כנגדו, ובכללן, שלילת זכות החתימה שלו.
12/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"בנסיבות אלו ובהינתן כי אך כחודש וכמחצה לפני פיטוריה (באמצע חודש נובמבר) הודיעה התובעת לנתבעת כי בהריון, נוטה הכף לעבר המסקנה כי פיטורי התובעת באותו מועד היו קשורים להריונה". כך קבעה (יום א', 25.04.10) שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אביטל רימון-קפלן, בתביעה שהגישה יסמין דהאן נגד חברת אמנון מסילות בע"מ, לתשלום פיצויים בשל פיטוריה, לטענתה שלא כדין, בהיותה בהריון, וזאת בניגוד לחוק עבודת נשים, התש"יד - 1954 ולחלופין בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח - 1988.
12/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il