|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

לא תבוטל הרשעתו של מחזיק נשק שלא כדין <br>

לאחר שמספר יריות נורו לעברו של מוראד עמאש, מנהל בית ספר תיכון וסטודנט למשפטים, ולאחר שהמשטרה התעלמה מתלונותיו, הוא החליט לעשות מעשה ולהחזיק נשק ללא רשיון בקשתו לביטול ההרשעה בשל נסיבותיו, נדחתה
25/06/2010  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
למבקש לא נותרה כל ברירה [צח דיקפלד זיהוי פלילי משטרת גלילות]

"המבקש, מחנך בישראל, לקח את החוק לידיו והחזיק ברשותו אקדח עם תחמושת שלא כדין. אין צורך להכביר במילים על הסכנה הרבה הגלומה במעשה מעין זה". כך קבע (יום ג', 25.05.10) שופט בית המשפט העליון, סאלים ג'ובראן, בבקשת רשות ערעור שהגיש מוראד עמאש, מנהל בית ספר וסטודנט למשפטים, על החלטת בית המשפט המחוזי להרשיעו באחזקת נשק שלא כדין.

לטענת המערער, אשר זוכה בבית המשפט השלום מאחזקת נשק שלא כדין, בנסיבות שבהן נורו יריות לעבר ביתו והוא לא מצא אוזן קשבת במשטרה, לא נותרה לו כל ברירה אלא להחזיק נשק שלא כדין, וזאת לצורך הגנה עצמית. כאמור, המדינה ערערה על החלטת בית משפט השלום שלא להרשיעו - וערעורה נתקבל-ונקבע כי חומרת העבירה - חרף נסיבותיו האישיות של המערער - אינה מצדיקה המנעות מהרשעה - שכן המערער יכל לפנות לרשויות לצורך קבלת רשיון להחזקת אקדח. בית המשפט העליון - כהרגלו לדחות בקשות רשות ערעור ב'גלגול שלישי' דחה את הבקשה תוך שהוא חוזר על הנמקתו של בית המשפט המחוזי בדבר חומרת העבירה, והסכנות הטמונות בה לשלום הציבור.


עובדות המקרה

נגד מוראד עמאש הוגש כתב אישום המייחס לו עבירה בנשק והחזקת תחמושת. על פי הנטען בכתב האישום, בחיפוש שנערך בביתו, נמצא אקדח הטעון במחסנית ובה 14 כדורים. עומאש הודה במיוחס לו ובית משפט השלום הורה על הכנת תסקיר מטעם שירות המבחן בעניינו. שירות המבחן המליץ שלא להרשיע את המבקש ולהטיל עליו עבודות לתועלת הציבור, שכן מדובר באדם מסור בעל ערכים נורמטיביים המשמש כמנהל בית ספר תיכון ולומד משפטים. הוא קיבל אחריות מלאה על מעשיו ואף צוין כי הוא זה אשר סיפר לשוטרים על הימצאות האקדח בביתו. עוד עלה מתסקיר שירות המבחן כי עומאש החזיק את האקדח מכיוון שחשש לחייו בעקבות יריות שנורו לעבר ביתו, ולטענתו הוא לא זכה לאוזן קשבת במשטרת ישראל. שירות המבחן ציין כי עומאש ביצע את המיוחס לו לאור מצוקה רגשית אליה נקלע ומעשיו הם חריג לדפוסי התנהגותו הרגילים. בית משפט השלום החליט לאמץ את המלצת שירות המבחן, וקבע כי לאור הנסיבות המיוחדות של המעשה ושל העושה, ולאור האחריות המלאה שלוקח המבקש על המעשים והחשש לעתידו המקצועי יש מקום להימנע מהרשעתו בדין.

ברם, המדינה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי על פסק דינו של בית משפט השלום. היא טענה כי אי הרשעתו של המבקש אינה מתיישבת עם ההלכה הפסוקה של בית משפט העליון, ואינה מבטאת את נורמת הענישה המקובלת בעבירות שאותן ביצע עומאש.

בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור, והחליט להרשיע את עומאש בעבירות של החזקת נשק שלא כדין.

בית המשפט המחוזי קבע כי מעשי המבקש חמורים והחזקת נשק הינו מעשה מסוכן ביותר שעלול להביא לפגיעה בחפים מפשע, ולכן לא ניתן להימנע מהרשעה במקרה זה. עוד נקבע כי משנה חומרה יש לראות בדרך הסתרת הנשק, ובכך שעומאש לא פעל להשגת רישיון כדין, ולא שימש דוגמא לתלמידיו. לצד זאת נקבע כי השיקולים הרבים לקולה במקרה הנדון מטים את הכף לראות במקרה זה כחריג ולא לשנות את העונש שנגזר עליו בבית משפט השלום.

משנתקבל ערעור המדינה בבית המשפט המחוזי, הגיש עומאש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.

טענות הצדדים

עומאש טוען כי עניינו מעלה שאלה בעלת חשיבות ציבורית ומשפטית, מכיוון שבית המשפט המחוזי לא ניתח כראוי את ההלכות הפסוקות של בית משפט זה. לטענתו הפגיעה הקשה בעתידו המקצועי כתוצאה מההרשעה מצדיקים הימנעות מהרשעתו בדין. עוד הוא טוען כי בית המשפט המחוזי שגה כאשר סיווג את העבירה בה הורשע כעבירה שלא ניתן להימנע בה מהרשעה, וכן לטענתו לא ניתן משקל ראוי לאינטרס השיקום, לנסיבות ביצוע העבירה ולהמלצת שירות המבחן. בסיכומו של דבר סומך עומאש את ידיו על פסק דינו של בית משפט השלום ומבקש לבטל את הרשעתו בדין.

לטענת המדינה – אין להתערב בגזר דינו של בית המשפט המחוזי.

קביעות בית המשפט

  • דין בקשת רשות הערעור להדחות, שכן אך ורק לעיתים נדירות תתערב ערכאת ערעור בגלגול שלישי בממצאים העובדתיים של ערכאה דלמטה - מושכלות ראשונים, עליהם חוזר בית משפט זה השכם והערב, הם כי רשות ערעור ניתנת רק במקרים חריגים, המעלים שאלות בעלות חשיבות חוקתית; מקרים, בהם יש לתרום לאחידותה של ההלכה; מקרים, בהם ישנה חשיבות עניינית לבעיה משפטית המועלית בהם; מקרים בהם יש חשיבות ציבורית בעניין. במקרה הנדון הבקשה אינה מעוררת שאלה משפטית עקרונית, אשר תצדיק דיון בגלגול שלישי. ועם זאת, דין הבקשה להדחות גם לגופה;

  • אימתי ימנע ביהמ"ש מהרשעה? - ההלכה הפסוקה מורה לנו כי יש לבחון שני פרמטרים עיקריים לעניין ההחלטה שלא להרשיע נאשם בעבירות שנקבע כי ביצע. האחד הוא סוג העבירה, חומרתה ונסיבותיה והאם יש בנסיבות אלו אפשרות לוותר על ההרשעה מבלי שהדבר יפגע באופן חמור באינטרס הציבורי בהרשעה. השני הוא נסיבותיו האישיות של המבקש והפגיעה הצפויה לו והאם הנזק הצפוי להיגרם לו עקב ההרשעה הינו כזה הפוגע בסיכויי שיקומו וחורג מן הראוי בנסיבות העניין. הימנעות מהרשעה שמורה למקרים מיוחדים בלבד, בהם שוכנע בית-המשפט כי הפגיעה הקשה שתיגרם לנאשם בעטיה של הרשעה, אינה שקולה כלל ועיקר לתועלת הציבורית המעטה שזו תניב. תועלת ציבורית זו אין כוונתה, אך מובן הוא, לנטייה אחר דעת הקהל או המיית לבו. היא נוגעת לתכליות של הרתעת היחיד והרבים, להעברתו של מסר המוקיע את דבר העבירה ואת מבצעו, ולהקפדה על מדיניות ענישה אחידה המקדמת את יסודות השוויון והוודאות.

  • המקרה הנדון אינו מצדיק המנעות מהרשעה - האינטרס האישי של המבקש נסוג מפני האינטרס הציבורי במקרה הנוכחי. המעשה בו הודה המבקש הוא חמור ביותר, ומבטא זלזול בשלטון החוק, ומעבר לכך אף זלזול והתרסה כנגד שלום הציבור. המבקש, מחנך בישראל, לקח את החוק לידיו והחזיק ברשותו אקדח עם תחמושת שלא כדין. אין צורך להכביר במילים על הסכנה הרבה הגלומה במעשה מעין זה.

תוצאת ההליך

ההרשעה תוותר על כנה.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים
- בפני השופט סאלים ג'ובראן
- בשם המערער: עו"ד צבי אבנון
- בשם המדינה: עו"ד עדי מנחם

רעפ 1404/10 מוראד עמאש נ' מדינת ישראל (ניתן: 25.05.10)
תאריך:  25/06/2010   |   עודכן:  25/06/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא תבוטל הרשעתו של מחזיק נשק שלא כדין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה, עורך-דין
26/06/10 14:49
2
ג'מיל
26/06/10 18:03
3
מי שבקיא במטרייא
27/06/10 01:30
4
עווד עמאש
3/12/12 19:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"חובת האמון של הבנק כלפי לקוחו, הינה חובה מסוג 'אדם לאדם מלאך'". כך קבעה (יום ב', 24.05.10) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר דרורה פלפל בתביעה נזיקית אשר הגישו לקוחותיו של בנק נגד הבנק וכנגד כונס הנכסים של הבנק, עו"ד אמציה אטלס, בגין גביה שלא כדין של צ'קים, וזאת לאחר שהבנק התקשר עם הלקוחות בהסכם ולפיו - יסולקו חובות הלקוחות לבנקים ויסתיימו כל המחלוקות בין הצדדים אם הלקוחות ישלמו לבנק את הסך של כתשעים אלף דולר. בית המשפט קבע, כי במהלך המשא-ומתן עם התובעים - נציגי הבנק לא העמידו את הלקוחות על עצם העובדה כי מבחינתם סיום הסכסוכים והמחלוקות מתייחס אך ורק לשטר המשכנתה ולא רק לחובות האחרים. בית המשפט קבע כי חובת האמון של הבנק כלפי הלקוח הינה חובה מוגברת, אשר צריכה לעלות כדי מידת החסידות, בבחינת 'אדם לאדם מלאך', וזאת מפאת האמון הרב אשר רוכשים לקוחות כלפי הבנקים. בנסיבות שכאלו, קבע בית המשפט, על הבנק- אשר ברשותו הידע באשר למכלול חובותיו של הלקוח - מקל וחומר כאשר נפתח הליך של כינוס נכסים - לידע את הלקוח בעת המשא-ומתן לקראת הפשרה, מה פשרה זו כולת; חובה זו - כך קבעה השופטת פלפל, חלה גם כאשר הלקוחות מיוצגים - שכן פירושה של חובת הנאמנות של הבנק כלפי הלקוח הינה להעמיד את טובת הלקוח בראש מעיניו.
25/06/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"ההורים הועמדו בפני דילמה קורעת לב, אך מול חובתם של הרופאים להציע ולהציג בפניהם את שתי האפשרויות, הייתה זו זכותם וחובתם של ההורים להחליט, ויש להצר על כך שהגורל אינה להם ולמערער. למערער יש שם שנתנו לו אביו ואמו, אך לא לכל נזק יש שם במשפט, ובמקרה דנן, נזקו של המערער נותר יתום". כך קבע (יום ד', 26.05.10) שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, בערעור שהגישו הוריו של ילד שנולד עם מומים קשים, על קביעת בית המשפט המחוזי כי בית החולים זיו בצפת אינו חב בחבות נזיקית בגין מומים אלו, משום שלא הטעה את ההורים.
25/06/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
פרשת 'פיצוי נמרץ' 2? בית משפט השלום נדרש להכריע (יום ה', 13.05.10) בסוגיה שעלתה כבר בפרשת 'פיצוי נמרץ'. להזכיר - בעניין פיצוי נמרץ, עתרה חברה אשר מספקת ללקוחותיה שירותי 'פיצוי סוציאלי' (בגין תאונות עבודה, תאונות דרכים וכדומה) כנגד הוספת כלל 11ב לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין, אשר נועד לגדר את מקצוע עריכת הדין ולהגן עליו מפני מתחרים, וכן - לטענת הלשכה - להגן על ציבור הלקוחות ועל האתיקה המקצועית של עורכי הדין. כלל 11ב קובע כי בית המשפט לא ידרש לתביעת שכר טירחה של מי שאינו עורך דין ואשר הסיג את גבול המקצוע - על-ידי ביצוע פעולות אשר יוחדו לעורכי דין - כאשר הסעיף מונה שורה ארוכה מאד של פעולות, הכוללות את כל סוגי היצוג - כמעט - אל מול כל גוף ממסדי אפשרי - קצין התגמולים, מס הכנסה, המוסד לביטוח לאומי, רשם החברות, רשם העמותות, ועוד ועוד ועוד - קצרה היריעה מלהרחיב.
22/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"היעלה על הדעת לטעון כי שותף במקרקעין יכול לכפות על שותף אחר החזקה ייחודית במקרקעין, תוך תשלום דמי שימוש שאינם מוסכמים?!" שאלה רטורית זו הועלתה (יום ד', 3.02.10) בידי שופט בית משפט השלום בתל אביב, ישי קורן, בתביעת פינוי אשר הגישה חברת אוטו-חן כנגד חברת 'קמור', לפינוי שטח מסחרי רחב ידיים אשר מצוי בבעלות של השתיים, ואשר מושכר על-ידי 'קמור' לצורך מכירת מכוניות במסגרת עסקיה.
21/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"זהו מסוג אותם מקרים שאם תותר חשיפת הגולשים - לא נמצא אותם עוד במקומותינו שכן אם אדם יידע שזהותו תיחשף, הוא יימנע מחשיפת הפרטים מחשש שיבולע לו בעקבות כך". כך קבעה (יום ב', 15.12.09) שופטת בית משפט השלום בתל אביב, חדה וינבאום וולצקי, בבקשה שהגיש מכון התקנים לחשיפת זהותו של גולש, ככל הנראה עובד של המכון, אשר בעקבות פרסום ב-ynet על חריגות השכר במכון התקנים, כתב את התגובית הבאה:
21/05/2010  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il