|   15:07:40
דלג
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

ושוב הגורם האנושי; אבל האם אלו הטייסים?

אין להטיל אשמה על אנשינו המצוינים כל עוד לא נשללו כל האפשרויות האחרות, כולל אפשרות הטיוח הסבר אפשרי לתאונה
29/07/2010  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   אסון היסעור ברומניה   |   תגובות
מסוק היסעור. מצויד במסנני אבק כיאה לארץ מדברית, אך לא מתוכנת להתמודד עם גושי קרח [צילום: חיל האוויר]

בשורת איוב נחתה שוב על עם ישראל. שישה מטובי בניו, אנשי צוות אוויר של מסוק היסעור, ישובו הביתה בארונות. לא במשימה מבצעית ולא במלחמה, אלא בתאונה. תאונה על אדמת נכר, בהרי הקרפטים הרחוקים, בקור ובגשם וביערות של מרכז אירופה.

עוד לפני שיבשה הדיו על דפי העיתון יצא חיל האוויר עם רמזים והודעות שהנה שוב "הגורם האנושי" הוא שהיה בעוכרם של טייסי ישראל. שני מסוקים טסו במבנה, האחד נכנס בענן וממנו לא יצא, והתרסק אל צלע ההר אל המצוקים הגבוהים. בתוך ארבעים ושמונה שעות הסתיימה החקירה מבחינת התקשורת, טייסינו המצוינים לא כל-כך מצוינים, הם לא יודעים לטוס בתנאי אל-ראות, וכדאי שיתר הטייסים יגמעו ממידת הענווה לגימות גדולות. כה גדול הביטחון שטייסינו האהבלים לא יודעים לקרוא מכ"ם או לשלוט במסוק שאין צורך אפילו להתעקש על הקופסה השחורה של נתוני המסוק, הרי "הגורם האנושי" הוא הסבר מספק.

אלא שליבי אומר לי שבדומה לאירועים אחרים יש כאן טיוח. הכי קל להטיח בטייסים את הגורם האנושי ולסתום את הגולל על החקירה. כך לא צריך להתעמק יותר מדי בכל אותם פרטים טכניים מעצבנים, ובשאלות של מי החליט שאמצעי בטיחות זה או אחר יקר מדי. הדוגמה הקלאסית היא חליפת המיגון לטנקים שיצאו למלחמת תמוז 2006. אמרו שהחליפה יקרה מדי, שהמרכבה היא טנק המערכה הטוב והממוגן בעולם ועוד דברי הבאי. שלושים ושלושה טנקים מאוחר יותר, אחרי אובדן חיים יקרים מפז, התברר שהחיסכון עלה מאוד ביוקר. ואם בטנק המערכה העיקרי של ישראל חסכו, מדוע לא במסוק היסעור המיושן?

כל מי שטס בצפון אירופה ובצפון אמריקה מכיר את נושא ההתקרחות. במיוחד בטיסה בעננים. הדבר הראשון שעושה הטייס שמאבד כוח מנוע הוא הוספת חום למאייד, כדי למנוע התקרחות. מתברר שכלי טיס בעלי כנף מסתובבת, דהיינו מסוקים, רגישים מאוד להתקרחות מחד-גיסא, ומאידך-גיסא הידע הדרוש להתמודדות עם התופעה לוקה בחסר. העצה הטובה ביותר היא להימנע מטיסה במסוק בתנאי התקרחות. חיפוש גוגל בנושא התקרחות של מסוקים קוצר יבול יחסית מאכזב שעיקרו כדלהלן:

  • התקרחות של להבי מסוקים פוגעת אנושות ביכולת הטיסה של המסוק;

  • מושגי המדע של התקרחות לקוחים בעיקר מעולם המטוסים בעלי כנף קבועה, ולכן אינם מתאימים לחיזוי האפקט על כנף מסתובבת;

  • התגברות על התקרחות גורמת אף היא לבעיות קשות בשל השלה לא סימטרית של הקרח והתפתחות רעידות קשות;

  • השלה של גושי קרח מן הלהבים יכולה לפגוע במדחף הזנב או להיכנס למנועי הטורבינה ולפגוע גם ביציבות וגם בביצועי מנוע;

  • פתחי האוויר של טורבינות המנועים מצוידים במנגנון חימום למניעת כניסת קרח למנוע, אך יעילותם מוגבלת בתנאי טיפות מקוררות במיוחד ובמהירות גבוהה;

  • התקרחות של פתחי מנוע עליהם הורכבו מסנני אבק עלולה לגרום לאסון בשל חנק פתאומי מאוויר הדרוש למנוע לצורך בעירה וקירור;

  • גם צוותי אוויר המכירים את נושא ההתקרחות מופתעים מחדש לנוכח האפקטים הקשים בטיסה בתנאים אלו.

נשוב אל שני המסוקים הישראלים הטסים בהרים של אלפיים מטרים ומעלה, במזג אוויר קשה עם עננים בגובה צלעות ההרים. מסוק אחד טס קרוב יותר לרכס, וחולף בתוך עננים על-מנת לשמור מרחק מן המסוק השני, שכן כולנו זוכרים את אסון המסוקים מעל שאר ישוב. השני טס באותו גובה ועומד בקשר עין עם הראשון כל עוד הוא איננו בענן. שני המסוקים מצוידים לטיסת אל-ראות מלאה, כיאות למסוקי חיפוש והצלה. רק שזה נכנס לענן נעלם פתאום. האם לקו הטייסים המנוסים באובדן שליטה ממקור אנושי או ממקור טכני?

ההסבר הטוב ביותר הוא התקרחות מצטברת על מסוקים שלא צוידו כיאות להתמודד עם תנאי התקרחות. האחד שלא נכנס לענן לא סבל מתנאי התקרחות בעוד השני סבל, איבד גובה, השיל גוש קרח לתוך מנוע המצויד במסנני אבק כיאות למסוק הבא מארץ מדברית, או נכנס לרעידות קשות בשל פגיעה במדחף הזנב. האם יודעים הרומנים מהי רמת ההצטיידות נגד התקרחות במסוקי חיל האוויר הישראלי? סביר שלא. האם הכינו עצמם המסוקים והטייסים לתנאי התקרחות קיצוניים? אינני יודע. מה שאני כן יודע, שמערכת הטיוח וההתנערות והטלת האשמה על הטייסים עוד לפני שנאספה ועובדה קופסת הנתונים - מריחה רע מאוד. כמו טיח סוג ז'.

בעבר נודעו לא מעט אסונות טיסה שסוכמו כ"גורם האנושי" עד שהתברר כי כשל טכני, צפוי או לא, הוא זה שגרם לאסון. בל נטיל על אנשינו המצוינים באמת אשמה כל עוד לא נשללו כל האפשרויות האחרות, כולל אפשרות הטיוח.

Inflight Icing and the Helicopter
תאריך:  29/07/2010   |   עודכן:  30/07/2010
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ושוב הגורם האנושי; אבל האם אלו הטייסים?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כמפורט להלן
30/07/10 10:33
2
אליו נכנסו בהדרגה
30/07/10 10:51
3
123abc
30/07/10 12:58
4
אחד שמבין
30/07/10 13:45
5
עשה טובה
30/07/10 14:00
6
מטאטא
30/07/10 15:30
פורום: אסון היסעור ברומניה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשם שינוי, היום התעלתה על עצמה איילה חסון, כתבת קול ישראל, והביאה חדשה עיתונאית מן המעלה הראשונה: דיווח על פגישה של החתרן הבלתי-נלאה מקדימה (חיים רמון), אולי בשליחותו של החתרן הבלתי-נלאה מקדימה (שמעון פרס), עם בכיר ברשות הטרור הפלשתינית, במטרה לחבל באפשרות לקיום מתן ומתן ישיר בין ממשלתה החוקית של מדינת ישראל לבין אותה רשות טרור, בנימוק שאם - חס וקדימה! - תעלה מפלגת קדימה לשלטון בישראל, האויב יקבל ממנה יותר.
29/07/2010  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לעיתים נדמה כי הציונות הדתית מהווה איום בעיני החברה הישראלית, אך תחילה יש להבין כמה תהליכים עמוקים ותמורות המתחוללות בקרב החברה הישראלית במאה ה-21. אם נביט מהפריזמה הצרה של מהלך ההינתקות נאמר, במידה מסוימת, כי ציבור המתיישבים הדתי משלם את מחיר ההינתקות של הציבור החילוני מאידיאולוגיה. דבר זה עומד בקנה אחד עם הדיסקט החדש של המדינה; דיסקט מעשי ולא אידיאולוגי, מדינה במקום ארץ - חוק במקום מוסר1. מפלגת קדימה זכתה לרוב גדול בערי המרכז ולא לחינם: זוהי מפלגה הניגשת לבעיה הפלשתינית בכלים מעשיים ולא אידיאולוגיים. הימין החילוני השאיר את הימין הדתי בודד במערכה, ולכן היה קל יותר לצייר אותו כדתי-משיחי ואף הזוי. מהלך ההינתקות חשף את העימות - לא עוד ימין חילוני, אם כן, אלא ימין-דתי שנתפס זר, גם בזכות הצהרות כמו "תסביך המשיחיות של המתנחלים" של ראש הממשלה דאז אריאל שרון ומעצבי דעת-קהל שהפכו את המילה מתנחל לגנאי.
29/07/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
במחוזותינו נהוג לומר שחלוקת הגיוס על פני השנה, היא על-פי שלושה מועדים: במרס, ביולי ובנובמבר. החלוקה היא רק לפי הגיוסים הקרביים כמובן, כי גיוסים לא-קרביים לא נספרים על פני השנה. לכל מועד גיוס יש את החשיבות שלו. למתגייסי מרס מובטח ליל-סדר אי שם באזור חיוג תפוס. למתגייסי יולי מובטח שלא יהיו חגים בבית, זאת לאחר שרק אתמול הם סיימו את הבגרות האחרונה. ולמתגייסי נובמבר מובטח חורף טוב וקר שיציף את חנויות הציוד לחיילים בהורים היסטריים שחושבים שתרסיס להזעה מוגברת זה בדיוק מה שיהיה חסר לילד במדבר שכוח-אבק.
29/07/2010  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
הנה שוב הצליחה התקשורת להכות את ראש הממשלה על מחדליו. כלי התקשורת חוגגים: "שוב תפסנו אותו". מסיבת יום-ההולדת של בנו יאיר לא הופסקה. ראש הממשלה המשיך במשתה היין ללא רגשות ובלי להתייחס לאסון המסוק ברומניה, והגדילו מומחים משפטיים וציינו כי זו עבירה על החוק להגיש כיבוד לחברים בבית ראש הממשלה הממומן על-ידי הציבור.
29/07/2010  |  עפר דרורי  |   מאמרים
נשים יקרות, אני חושבת שכל אחת מאיתנו מכירה את ההסכם הבלתי רשום בין הקונות והמוכרות בחנויות בגדים ותכשיטים. לפי ההסכם הזה המוכרת שהבחינה בקונה שמודדת בגד עושה מספר צעדים דרמטיים אחורה, מגלגלת עיניים ובקול נלהב ומלא בקנאה אומרת "אלוהים! כמה זה מתאים לך, כל כך יפה לך!"
29/07/2010  |  מרגריטה טל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אסון היסעור ברומניה  
צוותי חילוץ במסוקי יסעור  /  איציק וולף
יסעור - היסטוריה של תאונות כבדות  /  איציק וולף
אותרה הקופסה השחורה של המסוק  /  עידן יוסף, עופר וולפסון
חִבּוּקִים  /  משה שפריר
מגלומניה ישראלית: מאסון צאלים לאסון הקרפטים  /  יגאל לביב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
בסוף נהייה שורה קטנה, יותר ממילה יחידה, אות בודדה, תג יחיד, פסיק קטן. נהייה שורה קטנה, שורה בעמוד הריק של ההיסטוריה היהודית עתיקת היומין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il