|   15:07:40
דלג
  חגי סגל  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

דרך רבין, פינת עמיר

17 שנים אחרי אוסלו יש פה עדיין יותר פרסי שלום מאשר שלום דוד גרוסמן קיבל עוד אחד בעצם, למה שגם אביגדור ליברמן לא יקבל פעם?
18/10/2010  |   חגי סגל   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

הרטוריקה הקשה בהפגנות הימין הכעיסה את השמאל, אך יותר מכל הטריפו את דעתו יחסי הכוחות בכיכרות. במשך תקופה ארוכה לא הצליחה מפלגת השלטון לארגן אפילו משמרת תמיכה ברבין. העצרת של ארבעה בנובמבר נבעה מרצון להוכיח שעדיין לא פסה תקוות השמאל לנצח בבחירות. הוא החליט לארגן הפגנת ענק כמעט בכל מחיר ושיטה. במודעות ענק בעיתונים לקראת העצרת הובלטו רק הזמרים שישתתפו שם, לא הפוליטיקאים

ערב מותו נטה יצחק רבין לעצור את תהליך אוסלו, מפני שהטרור השתולל ברחובות וערפאת לא סיפק את הסחורה. כך סיפרה דליה רבין ל'ידיעות אחרונות' לקראת יום השנה ה-15 לרצח אביה. הדברים לא לגמרי חדשים, אבל רק עכשיו הם זוכים לאישור מהמעגל הקרוב ביותר לראש הממשלה המנוח. מתברר שאפילו שם לא מתבצרים עוד כסלע איתן מאחורי הטענה שיחד איתו נרצח גם השלום. לרבין לא היה סיכוי להביא שלום לישראל גם אילו חי עד עצם ימינו.

למה זה חשוב, בעצם? כי מאז סתיו 95' ועד הראיון עם דליה רבין נאלץ הימין להתמודד עם תוכחה תנ"כית - "הרצחת וגם ירשת?". השמאל התאמץ לשכנע אותנו שאם ראש הממשלה לא היה נרצח בידי מתנגד נסיגות, הוא היה גובר על נתניהו בבחירות 96' ומייצר כאן מזרח תיכון חדש. כמעט כל המלל של ימי הזיכרון לרבין הושתת, במילים כאלו או אחרות, על הנרטיב הזה. זאת הייתה שיטה מצוינת לתרץ את הכישלון האיום של אוסלו וגם לתאר את יגאל עמיר כשליח ציבור. היא התעלמה מהעובדה שנתניהו צעד בקדנציה הראשונה שלו בדרך רבין (בקדנציה השנייה הוא כבר צועד בדרך אורי אבנרי), ובעיקר זייפה את מצב הרוח הציבורי לפני הרצח.

כי אולי שכחנו כבר, אבל השנה האחרונה לחיי רבין עמדה בסימן של הצטמקות התמיכה במדיניות שלו ושל נסיקה בסלידה מערפאת. "כל יום שעובר, מגביר את סיכויי הימין לשוב לשלטון", נכתב בפקס התרעה ששיגר היועץ לשעבר חיים אסא ללשכת ראש הממשלה כשנה לפני הרצח, ימים אחדים אחרי שרבין, פרס וערפאת הוכרזו כחתני פרס נובל לשלום. הפיגוע בבית ליד (ינואר 95') מחה את שאריות הרושם החגיגי שנותרו מטקס הענקת הפרס וחנך גל פיגועים נורא: קו 20 ברמת גן, קו 26 בירושלים, אוטובוס החיילים לכפר דרום, ואדי קלט, גוש עציון, מעלה מכמש, שער אפרים, איפה לא. ניחוח של חומר נפץ מילא את הארץ. ארגון זק"א צבר ניסיון במהירות. עם ישראל השתכנע שנוסחת אוסלו לא עובדת.

עבור איזה מועמד היית מצביע אילו נערכו היום הבחירות לראש הממשלה, שאלה מינה צמח את הציבור עשרה חודשים לפני הרצח. 52 אחוז השיבו שיצביעו לנתניהו ורק 38 אחוז לרבין. בסקר מנדטים מקביל קיבל גוש הימין 67 מנדטים. חודש אחר כך התקבלו תוצאות דומות בסקר נוסף של צמח.

אבל גם בלי סקרים היה אפשר להרגיש שהממשלה בצרות צרורות. לימין הייתה שליטה מוחלטת ברחוב, בסטיקרים שעל גבי המכוניות ובתוכניות רדיו בהשתתפות מאזינים. רק בקריית הממשלה היה עדיין רוב מוחץ לשמאל. "ממשלת מיעוט", כינה אותה הרב יואל בן-נון במאמר נוקב בעיתון בתחילת הסתיו, וקבע שלמרות הסכם אוסלו ב' שום דבר עוד לא סגור. "לכן אני קורא לחבריי שלא להיגרר אחרי מעשה איוולת, שפוגעים רק בנו", הוא כתב. יגאל עמיר לא קרא.

בשלב מסוים אפילו הנשיא עזר ויצמן המליץ להשעות את המשך השיחות עם ערפאת, אבל רבין המשיך. חודש לפני הרצח עבר בכנסת הסכם אוסלו ב'. עבר בקושי. 61 ח"כים הצביעו בעד, 59 נגד. "זה לא הסכם", הדהים ויצמן משלחת של הנהגת ערביי ישראל, "הוא אושר ברוב של חבר כנסת אחד, ואם הוא לא היה מקבל מיצובישי לא היה הסכם". ויצמן סירב לחתום על חנינה של מחבלות רוצחות, שהממשלה התחייבה לשחרר במסגרת ההסכם. סקר נוסף של מינה צמח הצביע על תמיכה של 79 אחוז בסירוב הנשיאותי הזה.

צמרת הליכוד כבר הריחה את השלטון. בכינוס פעילים באפרתה הכריז יו"ר התנועה, נתניהו: "אנחנו מגנים בכל תוקף התקפות פיזיות על חברי הממשלה, את הממשלה הזו נכה רק בקלפי ונכה אותם שוק על ירך" (11.10.95).

הקלפיות היו אמורות להיפתח רק בנובמבר 96', אבל בכירי מפלגת העבודה כבר התהפכו על משכבם בלילות מרוב דאגה. "לאווירה ברחוב יש משמעות בקלפי", כתב נחום ברנע ב'ידיעות אחרונות' שלושה שבועות לפני הרצח. הוא תיאר את רבין כגנרל ללא חיילים. שר הפנים אהוד ברק קרא למפלגת העבודה להקדים תרופה למכה, "לחזור למרכז ולא לנהות אחרי מרצ".

הרטוריקה הקשה בהפגנות הימין הכעיסה את השמאל, אך יותר מכל הטריפו את דעתו יחסי הכוחות בכיכרות. במשך תקופה ארוכה לא הצליחה מפלגת השלטון לארגן אפילו משמרת תמיכה ברבין. העצרת של ארבעה בנובמבר נבעה מרצון להוכיח שעדיין לא פסה תקוות השמאל לנצח בבחירות. הוא החליט לארגן הפגנת ענק כמעט בכל מחיר ושיטה. במודעות ענק בעיתונים לקראת העצרת הובלטו רק הזמרים שישתתפו שם, לא הפוליטיקאים. למשל מודעה על עמוד שלם שהתפרסמה בעיתונים ב-2 בנובמבר: "בוא לשיר איתנו בעצרת השלום - בהשתתפות מיטב האמנים".

כידוע, רבין עצמו לא כל כך רצה את העצרת. הוא חשש שיהיו קרחות בכיכר, והליכוד יצחק עליו. בסוף המארגנים הביאו את המפגינים כמעט בכוח. כל המנגנון המוניציפלי של מפלגת העבודה ושל מועצות הפועלים גויס לטובת הסעות חינם לעצרת.

"אז מה נאחל לך?" שאלתי את שלמה להט בראיון בערוץ 7, יומיים לפני העצרת. "שנצליח ושיבואו רבבות", הוא אמר. איחלתי לו. במוצאי שבת נסעתי בעצמי לכיכר כדי לבדוק אם הרבבות באו. לדעתי, התייצבו שם בקושי שתי רבבות, אבל מהבמה גם חמשת אלפים מפגינים נראים כמו חמישים אלף. יוסי שריד נשא שם נאום בחירות לכל דבר, ששיקף מצוקה מחנאית גדולה: "אני רוצה לומר כאן לכל הציבור בארץ ולכל העולם: אל תמהרו לספוד ל-1996 ואל תמהרו לסגור עליה את הגולל. יש לנו הרבה עבודה לעשות ב-1996, ואל תקדימו לנו את הבחירות".

בסופו של דבר מי שהקדים את הבחירות היה השמאל עצמו. חמישה סקרים מצוינים אחרי הרצח שיבשו את דעתו. הם פיתו אותו לנסות לקטוף בהקדם את הפירות האלקטוראליים של היריות בכיכר. הוא לא הבין שהסלידה הציבורית מהסכמי אוסלו חזקה יותר מהרצון להעניש את המחנה שממנו הגיח הרוצח. נתניהו, שהיה מנצח בכל מקרה, ניצח בקושי אבל ניצח. אחרי 15 שנה הגיע הזמן שהשמאל יודה ביושר כי שמעון פרס הפסיד אז בבחירות למרות יגאל עמיר, לא בגללו.

יצרן הפרסים
גרוסמן. עוד פרס [צילום: פלאש 90]

דוד גרוסמן קטף בשבוע שעבר עוד פרס. ביריד הספרים הבינלאומי בפרנקפורט הוענק לו 'פרס השלום', פרס שני מסוגו על פועלו האידיאולוגי. כבר לפני עשרים שנה הוא קיבל את פרס מרטין בובר לקירוב לבבות או משהו כזה, בעקבות 'הזמן הצהוב' שלו. בין לבין זכה בשלל פרסים נוספים שהיו אות הוקרה לכישוריו הספרותיים, כישורים בלתי שנויים במחלוקת. גרוסמן הוא סופר גדול, גאוות כולנו. פרסי השלום שהוא קיבל הם כבר עניין אחר, בעייתי ביותר.

בנימוקי חבר הנאמנים של אגודת המו"לים הגרמנית הוסבר כי "ספריו מתארים את האופן היחיד שבו נוכל לשים קץ למעגל האלימות והשנאה - בהקשבה הדדית ובעזרת כוחן של המילים". זוהי קביעה נלעגת ומופרכת, שאולי אפילו חתן הפרס בז לה בלבו. אין אופן אחד ויחיד לקטיעת מעגל האלימות והשנאה, יש הרבה אופנים. גרמניה עצמה היא ההוכחה לכך. בנות הברית במלחמת העולם השנייה הכריעו אותה אפיים ארצה, ורק כך שמו קץ למעגל האלימות והשנאה. מילים והקשבה לא עזרו שם.

למרבה הצער, מילים והקשבה לא עוזרות גם במזרח התיכון. כבר המון שנים אנחנו מיישמים פה את המלצותיו של גרוסמן, ולפי שעה הן בעיקר תרמו להרחבת מעגל האלימות ולהתעצמות השנאה. חייו של אדם אחד עוד לא ניצלו בזכותו, יהודי או ערבי. טיפת אחווה לא נוספה בעקבות ספריו למאגרי המים הזדונים פה. לכן תרומתו לשלום של גרוסמן מפוקפקת מאוד. רק מטעמי נימוס היא לא תתואר כאן כתרומה שלילית.

הסכמי אוסלו, יציאת לבנון בשנת 2000 וההינתקות 2005 - היו רעיונות שנבטו בכתביו. ב'הזמן הצהוב' הוא תיאר את הכיבוש ביש"ע כשורש כל רע וכעילת רוב השנאות. בעשרות מאמרים ונאומים הוא הטיף לנסיגה בכל החזיתות ולהידברות עם האויב. מדינאי ישראל פעלו לפי הנוסחה הזאת, פחות או יותר, והסוף המר ידוע. בשלב מסוים אפילו השמאל הפסיק להאמין בה. בניגוד לעבר, הוא דורש היום נסיגה כדי להציל אותנו מבעיה דמוגרפית או מלחצים בינלאומיים, לא כדי להביא שלום. לכן לא ברור מדוע גרוסמן ושלום הם עדיין שמות נרדפים. באותה מידה של היגיון היה אפשר להעניק השבוע את פרס השלום לאביגדור ליברמן או למירי מסיקה. הם כותבים פחות טוב ממנו, אבל תורמים לשלום אותו דבר.

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  18/10/2010   |   עודכן:  18/10/2010
חגי סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 יגאל עמיר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרך רבין, פינת עמיר
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זלמן הלוי
18/10/10 16:00
2
ישע
18/10/10 16:27
3
איש עצוב
18/10/10 16:56
4
ספינר
18/10/10 16:59
5
אליהו חיים
18/10/10 19:30
6
dodel
18/10/10 20:43
7
תרד מאיתנו סגל !!
18/10/10 20:59
 
נחום שחף
18/10/10 23:20
8
קורןנאוה טבריה
19/10/10 05:50
9
קורןנאוה טבריה
19/10/10 06:00
10
קורןנאוה טבריה
19/10/10 07:13
11
הדמוקרטיה בישראל
19/10/10 20:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשאלה הייתה בת שנה, פתחנו קובץ וורד שכלל את אוצר המילים שלה. היו בו 36 מילים. חלקן היה זקוק לצופן פענוח מורכב מתוצרת 8200: דו היה אבוקדו, דע-דע היה ברווז, בו-בו-בו היה דובי, ונאם (יש להגות במבטא הונגרי מושלם) הייתה דרישה חד-משמעית למים. מצד שני, היו לא מעט מילים שהקטנה הגתה בגיל שנה ללא כחל ושרק: אימא, אבא, דג, אין, אש, כיסא, בובה. כשאני מסתכל על רצף המילים האלה, האקראי לכאורה, אני מתחיל להבין מדוע היא ידעה לבטא דווקא מילים אלה כל כך טוב. זה היה הפסקול של אחר-הצהריים ממוצע בביתנו באותה תקופה: אימא תכף תכין לך אוכל. אבא תכף יכין לך אוכל. תגידי, נשאר דג משבת? אין, גמרת הכול. טוב בואי כבר נושיב אותה על הכיסא שתאכל. לילה טוב, בובה.
18/10/2010  |  אריאל שנבל  |   כתבות
האם השתייכות לשמאל הופכת אדם לאדם רע? ודאי שלא. אבל קשה להסביר באופן אחר מדוע גם היום, 15 שנה לאחר רצח רבין, כל הקולות הנשמעים מהכיוון הזה ממשיכים לתמוך בהרשעתה של מרגלית הר-שפי בסעיף המוקרץ של אי-מניעת פשע, אף שראשי השב"כ - הגוף שסיפק את ה'הודאות' להרשעתה - כבר הודו בגלוי שהיא הורשעה שלא כדין ושלא הייתה יכולה לדעת שעמיר ירצח את רבין.
18/10/2010  |  צור ארליך  |   כתבות
"כמידי סתיו אנחנו פה, ברוח הקרירה של הר הרצל - אזכרה ממלכתית לגנדי.
18/10/2010  |  אורן קאשי  |   כתבות
דמון
17/10/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
גלי-צה"ל והכתבת הדס שטייף יפצו את רב-פקד עמי מועלם ב-30 אלף שקל בשל הוצאת לשון הרע. כך קבע לפני כשבועיים שופט בית משפט השלום בנצרת, יוסף סוהיל. המגיש מיכה פרידמן, שנכלל אף הוא ברשימת הנתבעים של רב-פקד מועלם, לא יידרש לפצות את השוטר מאחר שנמצא כי לא היה אחראי למעשה.
17/10/2010  |  אורן פרסיקו   |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשת רצח רבין  /  מי ומי    / 
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
המקדונלד'ס של המוות   /  חגית כהן
אחרים השתנו. אני לא  /  יעקב בר-און
תחקיר: משפט הסרק של מרגלית הר-שפי  /  חגית ששר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il