7 שופטי בג"צ יפרסמו ביום ב' הקרוב (1.11.04) את פסק הדין בעתירת התנועה לאיכות השלטון בעניינו של מי שהיה עד לאחרונה השר לביטחון פנים, צחי הנגבי. באותו מועד יפורסם גם פסק הדין בעתירה שהגיש חבר הכנסת גלעד ארדן, בה דרש להעמיד לדין פלילי את ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב משה מזרחי.
ששרון יצהיר על תקופת צינון בת 5 שנים להנגבי
התנועה דורשת בעתירה, כי ראש הממשלה יבהיר שהנגבי לא ישוב לכהן במשרד לביטחון פנים אלא בתום תקופת צינון בת 5 שנים. לחלופין, היא דורשת כי החקירה לא תתנהל על-ידי המשטרה, אלא תופקד בידי גורמי חקירה אחרים המנוסים בחקירות מורכבות מעין אלה, כמו למשל חוקרים שפרשו כבר מהמשטרה או חוקרים של רשות ניירות ערך או רשות הגבלים עסקיים.
לטענת התנועה, "לא ניתן לצפות מחוקרי המשטרה כי יחקרו את השר צחי הנגבי בלא מורא, בלא משוא פנים, ובלא שנלקחת בחשבון האפשרות, כי באם לא יוגש כתב אישום בסופו של יום, ישובו ויהיו כפופים לשר הנחקר על ידם".
פרקליטות המדינה הודיעה לבג"צ (ביום ד') כי חקירת המשטרה בפשרה תקועה, ולפיכך ביקשה מהשופטים להקדים את פרסום פסק הדין בעניין. הדיון האחרון בעתירה נערך בשבוע שעבר, במהלכו ביקשה התנועה מבית המשפט לאסור על המשטרה לקיים פעולות חקירה נוספות עד לתום בירור העתירה, אולם השופטים דחו את הבקשה.
ח"כ ארדן: להעמיד את מזרחי לדין בגין התמלולים האסורים
כאמור, בבוקר יום ג' יפורסם גם פסק הדין של בג"צ בעתירה שהגיש חבר הכנסת גלעד ארדן (ליכוד), בה דרש להורות ליועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את ניצב מזרחי, בגין התמלולים האסורים שביצע לאנשי ציבור, כפי שאלה עולים מדוח היועץ לשעבר רובינשטיין וחקירת מח"ש בנושא.
נזכיר, כי בתום חקירת מח"ש שנפתחה עוד בשלהי שנת 2000, בעקבות פרסומים שהיו בשעתו על תמלילים והאזנות לא חוקיות שבוצעו ביאחב"ל, ולאחר בחינה מחודשת של הדברים בתחילת 2002, "המליץ צוות חוקרי מח"ש להעמיד את מזרחי לדין פלילי, ואולם מנהל מח"ש דאז מיתן את ההמלצה והמליץ להעמיד את מזרחי אך לדין משמעתי, בעבירה של שימוש לרעה בסמכות שניתנה מכוח תפקיד ובעבירה של התרשלות במילוי תפקיד".
בדוח שפרסם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אליקים רובינשטיין, לפני שנה בדיוק, הוא החליט שלא להעמיד לדין את מזרחי - לא לדין פלילי ולא לדין משמעתי, "זאת על-אף ממצאי החקירה הקשים ביותר באשר למעשיו ולמחדליו ועל-אף הביקורת החריפה מאוד שמתח היועץ על התנהגותו, מעשיו ומחדליו של מזרחי". יחד עם זאת, קבע: "יש מקום לדעתי, מעבר למסקנות המערכתיות, להסקת מסקנות פיקודיות-מינהליות במישור האישי, עד כדי סיום התפקיד (של מזרחי; נ.ש.), בכפוף לשימוע".
היועץ נימק החלטתו בכך, שאין די ראיות להוכיח את מודעותו של מזרחי לצווים שניתנו על-ידי בתי המשפט ושאסרו תמלול שיחות פוליטיות, אישיות ופרטיות שלא נגעו לחקירה שניהל מזרחי נגד דוד אפל, השר אביגדור ליברמן וח"כ מיכאל גורלובסקי.
הערכה: העתירה תידחה
בעתירתו, טוען ארדן, באמצעות עו"ד דן אבי-יצחק, כי החלטת היועץ "מושתתת על אדני שווא, לוקה בחוסר סבירות קיצוני, פוגעת אנושות באמון הציבור במערכת המשפט בכלל ובמשטרת ישראל ובהחלטות היועץ המשפטי לממשלה בפרט, נוגדת את עקרונות היסוד ואת העקרונות החוקתיים של שיטתנו המשפטית, פוגעת באושיות השלטון הדמוקרטי ובעיקרון השיוויון בפני החוק".
לדבריו, יסודה של ההחלטה "בטעויות חמורות, הן בבחינת הדין והן בבחינת העובדות", והיא נגועה בשיקולים לא ענייניים ולא רלוונטיים. עוד הוא טוען, כי "יש בה [בהחלטה] כדי לעודד ביצוע עבירות על-ידי שוטרים וחוקרים בכירים כזוטרים ולפגוע קשות בהגנה על פרטיותו וסוד שיחו של האדם, מחד, ובהקפדה על אי-התערבות המשטרה בנושאים פוליטיים, מאידך".
ההערכה היא שהעתירה תידחה, לא רק נוכח הגיבוי שמקבל ניצב מזרחי בכל מוסדות המשפט השלטוניים, אלא בעיקר נוכח העובדה שהשופטים יקבעו כי לא נמצא חוסר סבירות קיצוני בהחלטתו של היועץ, שיביא אותם להתערב בהחלטתו. יחד עם זאת, העותר, ח"כ ארדן, מצפה לביקורת מצד השופטים, שיובילו להדחתו של מזרחי על-ידי השר לביטחון פנים. נציין, כי רק דיון אחד קויים בעתירה, מה שמצביע על מגמתם הברורה של השופטים.
בג"צ 8192/04 התנועה למען איכות השלטון נ' ראש הממשלה ואח';
בג"צ 10243/03 ח"כ גלעד ארדן נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח'