מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים, המופקד על אכיפת החוק להעסקת קציני בטיחות, פטר חברות תיירות מהעסקתם, "עקב המצב הקשה בענף"
איגוד קציני הבטיחות: זו רמיסה של החוק, העלולה לסכן חיי אדם.
מ"מ מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המופקד על אכיפת החוק להעסקת קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, פטר חברות לרכב סיור ותיור, מחובת העסקת קצין בטיחות, לנוכח המשבר בענף התיירות. לטענת איגוד קציני הבטיחות בתעבורה משמעות ההחלטה היא הפקרת הבטיחות בדרכים ופגיעה אפשרית בחיי אדם וגרימת נזק בלתי הפיך למשק.
בהנחיה שפרסם השבוע מ"מ מנכ"ל הרשות, אלכס לנגר, המשמש כסמנכ"ל בכיר ליבשה במשרד התחבורה, הוא קובע: "לאור ההאטה הרבה בפעילות בתחום התיירות ומצבן הקשה של החברות העוסקות בתחום הסיור ברכב אשכול ולאור המצב הארגוני של חברות אלה, בהן הרכב הוא בדרך-כלל בבעלות מורה הדרך ובהשגחתו, מצאתי לנכון להפעיל את סמכותי בחוק ולפטור את חברות ההסעות, אשר לרשותן רק רכבי סיור שמספר מקומות הישיבה בהם אינו עולה על 14, מהעסקת קצין בטיחות בתעבורה".
על-פי הנחייתו של לנגר, הפטור הינו זמני ויהיה בתוקף עד סוף השנה הנוכחית (31 דצמבר 2001). יצוין, כי החלטה זו התקבלה חרף התנגדותו של מנהל גף קציני בטיחות במשרד, שהנחייה זו הונחתה עליו.
מנהל גף היסעים ומוניות במשרד התחבורה, יוסי לביא, אף הגדיל לעשות ובמכתב ששלח לחברות התיירות הוא כותב: "הנני שמח להעביר לך ההחלטה לפטור מחובת העסקת קצין בטיחות בתעבורה".
"מה זאת השמחה לאיד הזאת", קובל יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, יעקב רוזנטל. "זהו יום עצוב ושחור, המבטא הפקרות וזלזול בחיי אדם. סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, המשמש גם כמ"מ מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים, גורם באופן גורף להורדת הבטיחות בדרכים ולפגיעה ישירה ועקיפה בבטיחות ובחיי אדם, לא רק של התיירים המוסעים ברכבים אלה, אלא גם של עוברי הדרך והנהגים".
לטענת רוזנטל, העסקתם של קציני בטיחות בחברות אלה מחויבת על-פי חוק התעבורה ואין בסמכות שום גורם לפטור או להקל ראש בנושא. "דו"ח מבקר המדינה, סקרים בלתי תלויים ומחקרים שנעשו, הוכיחו מעל לכל ספק כי קצין בטיחות בתעבורה מביא להפחתה משמעותית בתאונות הדרכים של כלי הרכב שבפיקוחו. עכשיו בא סמנכ"ל בכיר במשרד, ורומס ברגל גסה את החוק", אמר רוזנטל.
איגוד קציני הבטיחות בתעבורה פנה במכתב חריף לאלכס לנגר, סמנכ"ל בכיר ליבשה, בתביעה לחזור בו מהחלטתו. "היום מבטלים העסקת קציני בטיחות בחברות תיירות ומחר עלולים לפטור סקטורים נוספים, הנמצאים במצב קשה, מהעסקת קציני בטיחות. הדבר עלול להתגלגל ככדור שלג ולסכן חיי אדם בכבישים. מישהו יצטרך בסופו של דבר לשלם על כך את המחיר".