|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מה מטריד את משלמי האגרה

האם מותר להגיש את התחזית בגופייה?

בערוץ 1 מותר לחזאית להופיע בגופייה, וגם מותר לשדר עירום אומנותי בשעות צפייה לילדים. הומואים נגד תוכניות דת, דתיים נגד מגיש של תוכניות פרשת שבוע, הורדת ח"כ משידור, עודף חסויות בשידורי ספורט, חוסר המשמעת של ג'ודי והמשבר המדיני שנמנע עם סין. שלל תלונות מהדוח האחרון של נציב קבילות הציבור ברשות השידור
07/06/2011  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תגובות
תקלה. עימכם הסליחה
שרון וכסלר. חזאית צנועה [פלאש 90]

הנציב אלישע שפיגלמן

הגזענות של ליברמן

ביום 15/2/09 קבל אחד המאזינים על כך שהכתב בכנסת בהופעותיו בתוכניות שונות מביע את דעותיו האישיות. כך למשל אמר באחת התוכניות "הפשלה שלנו העיתונאים, בנושא ליברמן, היה שדיברנו מעט מדי על הגזענות שלו ושל הסיסמאות שלו".

בדיקת הקבילה העלתה שלמעשה בטורים האישיים האלה עבר הכתב על כללי רשות השידור האוסרים באיסור מוחלט על כתבי הרשות להביע את דעותיהם האישיות. ההערה הועברה לטיפולם של מנהל הרדיו ומנהל רשת ב' כדי שיחדדו את ההבדל בין תפקידו של הכתב - כמי שאמור לספק מידע בלבד לבין תפקידו של הפרשן שאמור לספק גם את הניתוח המקצועי של המידע.

התנגחות במרזל

ביום הבחירות 10/2/09 בשידור הבחירות ראיין עמיקם רוטמן את מר ברוך מרזל. שני מאזינים פנו בקבילות נפרדות: לטענתם הראיון הפך להתנגחות שבמהלכה כינה המראיין את המרואיין עבריין, גורם לשפיכות דמים...". במהלך בירור הקבילה טען מר רוטמן שרשאי היה להשתמש בכינוי עבריין שכן המרואיין הורשע 11 פעמים בגין הפרת הסדר, תקיפת שוטר, אלימות והסתה. בעקבות בירור זה חזרנו והדגשנו את יחודו של ה"ראיון" לעומת שיחה או דיון. בעוד שבמשדרים המוגדרים כ"שיחה" או "דיון" מוזמנים כל המשתתפים כדי להביע את דעותיהם הרי שבראיון מתחלקים התפקידים בין המרואיין שמוזמן להביע עמדה ודעה לבין המראיין שתפקידו להציג את השאלות ואף לצטט דעות נגדיות כדי לשמוע את תגובת המרואיין. ציינו שבראיון עם מר מרזל חרג המראיין מתפקידו ובכך בעצם גם מכללי רשות השידור.

מאמר מערכת

ביום 24/4/09 התלוננה מאזינה על כך שבתוכנית החדשות "בחצי היום השישי" נפתח השידור במעין מאמר מערכת שבו פנתה המגישה אל ראש הממשלה והעלתה את הסתייגויותיה והערותיה לתוכנית הכלכלית. בירור הקבילה העלה שעל-פי ההגדות הפנימיות מדובר בתוכנית חדשות - להבדיל מתוכנית שמוגדרת כתוכנית "חדשות מזווית אישית" ועל-פי הבחנה זו אין מקום לטורים אישיים של עובדי הרשות – מאידך-גיסא גם בתוכניות מסוג החדשות יש מקום להבעת דעות של נבחרי ציבור או מומחים לעניין - על-פי הבחנות אלה הורה מנהל הרדיו שיופסק לחלוטין שידור "מאמר מערכת" או "הטור האישי" במסגרת זו.

שקופים

צופה קבלה ביום 7/4/09 על כך שבכתבה ששודרה ביומן הצהריים על פעילות של עמותות המחלקות מזון לנזקקים קבע הכתב בהתייחסו לנזקקים לשירותי העמותה: "עבור הממשלה הם שקופים". הקובלת ציינה שהניסוח הוא בבחינת הבעת דעה של הכתב ואף ציינה שהעמותות האלה זכו דווקא באותו יום לתקציב מידי הממשלה. בדיקת הקבילה העלתה שללא קשר לשאלה אם הממשלה מתקצבת את העמותות אם לאו, הרי שעצם הניסוח הזה הוא בבחינת הבעת דעתו של הכתב ולא ידיעה אובייקטיבית והערה זו נשלחה לתשומת ליבו של הכתב והממונים עליו.

האוטיסט והפיצה

בתוכנית "הכל דיבורים" מיום 15/12/08 הועלה סיפור שעסק בפיצרייה בת"א שהמוכר בה התעלם מלקוח צעיר שהוא אוטיסט, שביקש לקנות פיצה. אמו של הנער הועלתה לשידור וסיפרה על המקרה ועל ההד שעורר הסיפור בציבור. הקבילה עסקה בסוגייה מדוע לא הובא לשידור הבעלים של אותה פיצרייה או לפחות תגובתו לדברים. בירור הנושא העלה: הקבילה נמצאה מוצדקת. כללי רשות השידור מחייבים לתת למי שנפגע משידור את זכות התגובה. במקרה המיוחד הזה היה ידוע לצוות התוכנית מה תאמר האם, יותר מכך בכלי תקשורת אחרים הופיע בעל הפיצרייה ונתן תגובה. ההכרעה הייתה שעל עורכי התוכנית לדאוג לכך שבתוכנית קרובה יאפשרו לבעל הפיצרייה להגיב על הדברים.

תואר מפוקפק

אזרח התלונן על כך שבתוכנית "מסיבת עיתונאים" ששודרה ביום 17/12/08 שותפו העיתונאי שלומי אלדר, אלוף (בדימוס) דני רוטשילד, סופיאן אבו זיידה וראש המוסד בעבר אפרים הלוי. בקבילה התלונן הפונה על שבכתובית לא צוין שאלוף (בדימוס) דני רוטשילד עומד בראש "ארגון שמאל קיצוני בשם המועצה לשלום וביטחון" ועל כך שבתוארו של סופיאן אבו זיידה לא צוין "פעיל מרכזי בארגון הטרור פתח". לאחר בדיקת הקבילה הוחלט: הקבילה נדחית על הסף - במסווה של קבילה לנציב הקבילות מפיץ הפונה מידע שאין לו ביסוס ודורש להכתיר בתארים מפוקפקים אנשים שהוא חולק על עמדותיהם הפוליטיות.

מדגם בעייתי

אזרח פנה בקבילה שעיקרה: ביום הבחירות הפנימיות בקדימה פרסמו כלי התקשורת כולל רדיו וטלוויזיה של רשות השידור את תוצאות המדגם בשעה 22:00 בערב. ולפי תוצאות אלה הוליכה הגב' לבני על פני מר מופז בהפרש של 10% בגלל תקלות בשטח הסתיימה ההצבעה רק בשעה 22:30 ובסיום הספירה התברר שניצחונה של הגב' לבני היה בהפרש של כמה מאות מצביעים בלבד. בדיקת הקבילה מצאה שהקבילה הייתה מוצדקת: יש מקום להשערה שפרסום תוצאות המדגם הביא לכך שמצביעים תומכי מופז נואשו מהסיכוי לנצח בבחירות ונמנעו מהצבעה ובכך אולי העניקו את הניצחון ליריבתו. אין ספק שמבחינת החוק והכללים הנהוגים כיום פעלו עורכי התוכנית כמתחייב - אך התוצאה שהתקבלה מחייבת את רשות השידור לבחון עצמה ולהכין כללים חדשים. עיקרי השינוי הנדרש הוא שאין לפרסם תוצאות מדגמים לפני שהסתיים תהליך הבחירה - כלומר נסגרו הקלפיות. חשוב לציין שכללים אלה טרם פורסמו.

חברון המנומנמת


ביום 17/6/08 ערכו אנשי סיעת מרץ סיור בחברון, האירוע כוסה ב"מבט" ע"י הכתב בני ליס שמתמחה בנושא זה ועוקב אחריו כבר שנים אחדות. בעקבות הכתבה הגיעו למערכת "מבט" ולידי נציב הקבילות פניות שזה נוסחן: בדיקת הקבילות הרבות העלתה שכל הקבילות ( 42 במספר) היו באותו ניסוח או בשינוי קל ממנו ומכאן קצרה הדרך למסקנה שמדובר בגל מאורגן. (תופעה שמוכרת לנו מנושאים אחרים). הבדיקה העלתה שהכתבה הכילה מידע מדויק ומלא על האירוע באותו יום. הדרישה שבכתבה כזאת ייכלל מידע רחב ומפורט על היחסים שבין יהודים לערבים בחברון נדחתה. הנימוק לכך פשוט: יש להבחין בין ידיעה חדשותית שעוסקת באירועים שקרו לאחרונה או באותו יום לבין כתבת רקע מעמיקה שמקומה לא במהדורת חדשות אלא בתוכנית של מגזין כגון: "יומן" או "מבט שני". עם זאת בחינת הכתבה העלתה שהכתב השתמש בניסוחים שיש בהם כדי לעורר את חמתם של הצופים כאשר רצה לתאר את חברון שאין בה פעילות בתקופת האירוע "חברון המנומנמת" או כאשר השתמש בניסוח "הם פשוט הסתלקו וחיפשו דיור אחר" בבואו לתאר את המצב במרכז חברון שהתרוקן מהתושבים הערביים.

על השימוש בסגנון כתיבה זה נשלחה הערה לתשומת ליבו של הכתב.
עם זאת בחינה של עבודת הכתב לאורך זמן העלתה את העובדות הברורות שמדובר בכתב ידען ומעמיק שמוסר ידיעות מהימנות ומפורטות ללא כל הטיה - ועל כך ראוי לכך שבח.

קיצוניים בעכו


ב-26/10/08, הכריזה המגישה כי "תושבי חברון" גידפו בפתח מהדורת חדשות השעה 12:00 את חיילי צה"ל. אך לעומת זאת בתוכנית "בחצי היום" ששודרה מאוחר יותר, בדיווח על הצתת הישיבה בעכו 13:40 בערך, הקפיד הכתב לציין כי "בעכו נמצאים מספר קיצוניים" שהציתו את הישיבה. הוא כמובן לא הכריז בפסקנות כי "תושביה הפלשתינים של עכו" הציתו את הישיבה. "לא, לא מדובר בעניין לשוני, אלא בדיווח התואם את השקפותיהם הפוליטיות השמאלניות של הכתבים, העורכים והמגישים". בדיקת הנושא וכן דיון עם מנהל הרדיו הביאה אותנו להחלטה שגם אם הטענות כלפי עורכי החדשות אינן נכונות הרי שיש בניסוחים הפרה של כללי ההגינות והאיזון ובכך הקבילה מוצדקת. קבענו שיש הכרח להקפיד על אותן הגדרות כלפי פעילים ומעשים מכל גווני הקשת הפוליטית - וכשם שמתפרעים מימין זוכים לתואר "מתפרעים" או "קיצוניים" הרי שיש להשתמש באותו מונח עצמו כלפי אנשי השמאל או כלפי חרדים מעכו.

עצת נפש

ביום 12/6/08 במסגרת התוכנית הבית היהודי שודר סרט דוקומנטרי בשם "מצעד האהבה". הסרט עסק בעמותה דתית הטוענת שבידי אנשיה שיטה טיפולית פסיכולוגית לגמול הומוסקסואלים מנטייתם המינית.

בעקבות המשדר שלח צופה קבילה כשטענתו היא שמדובר בפרקטיקות שבארה"ב הן אסורות על פסיכולוגים ופסיכיאטרים ולטענת הקובל אחריותו של השידור הציבורי היא שבעצם שידור הסרט הוא מעניק לגיטימציה לגישות פסולות. בירור הקבילה העלה שמדובר בתוכנית שהוקדשה כולה לנושא ההומוסקסואלים. במהלך התוכנית הוצגו ארבעה מתדיינים ובהם גם נציגה ונציג של ארגונים הומוסקסואלים ולסביות והסרט הוקרן במסגרת הדיון באולפן שבו גם הושמעו כל ההסתייגויות מהפעילות שהוצגה בסרט. ומאחר שמדובר במכלול שיש לראותו כיחידה אחת הרי שאין מקום לטענתו של הקובל.

ועידת התביעות


בתוכנית "סדר יום" ששודרה ביום 22/9/08 רואיינה הגב' אורלי וילנאי-פדרבוש בנושא סרט שהכינה ובו עסקה בשרידי השואה וביחס כלפיהם ע"י "ועידת התביעות". הגב' וילנאי-פדרבוש רואיינה ע"י המגישה קרן נויבך והעלתה טענות קשות כנגד "ועידת התביעות". פרקליטה של "ועידת התביעות" פנה בקבילה כנגד מערכת התוכנית בטענה שהמערכת הפרה את כללי רשות השידור הקובעים שיש לפנות ולבקש תגובה ממי שנפגע משידור מתוכנן עוד לפני השידור כדי שזו תשודר באותו משדר עצמו, הקובל אף הרחיק לכת וטען שזכותו לתגובה "בזמן שווה" למי שתקף אותו. בירור הקבילה העלה שבעת השידור התקשר מאזין שהציג עצמו כדובר בשם הארגון וביקש לעלות לשידור ועורכת התוכנית הציעו לו לשלוח תגובה בכתב - אך המאזין סרב. ההחלטה שהתקבלה קבעה שלמעשה הקובל צדק שכן זכות התגובה היא אבן יסוד חשובה בכללי רשות השידור, מאחר שמדובר בשידור חי ובנושא שנדון בפורומים רבים ושונים הרי שלא הייתה חובה להביא את נציג "ועידת התביעות" באותו מישדר עצמו אך מאידך-גיסא חובה לאפשר לו להגיב במועד סמוך ככל האפשר. החלטה זו התקבלה גם בהתייעצות עם עורכת התוכנית ואומנם נציג הקובלת הוזמן לתוכנית להציג את גרסתו לנושא.

זכות התגובה

באשר לאורך זמן התגובה - הכללים קובעים שזכות זו של שוויון שמורה באופן מפורש רק לאופוזיציה הראשית בעוד שלכלל הציבור הדרישה היא להביא את התגובה "בהגינות ובפרופורציות הנכונות".

התוכנית "קרובים רחוקים" עוסקת ביחסים שבין יהודים וערבים בישראל. שני מגישיה הם מגישים אורחים מומחים בנושא שאינם עובדי רשות השידור, ד"ר רענן כהן וגב' נדוואה עראר. ביום 9/9/08 עסקה התוכנית בהרחבה בהחלטת בג"ץ להורות למשטרה לאפשר לאנשי "חזית יהודית" לקיים הפגנה שתצעד בתחומי אום אל פאחם. אחד מראשי הקבוצה - איתמר בן גביר התלונן על כך שעורכי התוכנית סרבו לצרף אותו כמתדיין לתוכנית ואפשרו לו רק להגיב טלפונית על דברים שנאמרו בתוכנית כולל דברים שלדבריו היו טענות שקריות. בדיקה של התוכנית העלתה את העובדות הבאות:
שני מגישי התוכנית, המומחים שרואיינו וכן גם שני נציגי הציבור הערבי שרואיינו - כולם היו בדעה שהתנגדה להחלטת בג"ץ ושללה אותה. מבין 5 מאזינים שהועלו לשידור באמצעות הטלפון ארבעה היו מאזינים שצידדו בהחלטה ותמכו בדרישתם של אנשי "חזית יהודית" לצעוד בעיר. אין ספק שנשמרה זכות התגובה של המתלונן כאשר הוא וחבריו עלו לשידור והשמיעו את דבריהם במפורט.

עם זאת ברור שבתוכנית עצמה לא נשמר האיזון בין מתנגדי בג"ץ לתומכיו ובכך מהווה המקרה דוגמה בולטת לבעייתיות של תוכנית אקטואליה שמשתתפיה מגיעים לשידור מצוידים באג'נדה פוליטית ברורה. עם זאת עיקרון ההגינות והאיזון נשמרו לאורך זמן שכן הדיון בנושא שב ועלה בשורה של תוכניות שונות שבהן רואיינו גם אנשי "חזית יהודית".

קול פלשתין

בחודש ינואר הרבינו לעסוק בשידורים במצב הקשה של העימות בין ישראל לבין החמאס בעזה, ביום 21/1/08 הגיעה הקבילה שלהלן:
"למר שפיגלמן הנכבד,
נראה לי שהתבלבלתם ביממה האחרונה.
אתמול בערב גב' אסתי פרז מראיינת כ 10- דקות (לפחות) ללא הפרעה רופא מעזה על הסבל והמחסור ולא מואילה להפריע לדובר בשאלת מי אשם?
היום בתוכנית המתחילה ב-10:00 בבוקר אתם שוב בעזה עם הסבל העזתי. את מי אתם מייצגים?! אותנו? העם, תושבי שדרות או את העזתים (יש פה משהו חולני).
בכבוד רב...".

המאזין העלה בקבילה זו אחת הטענות החוזרות על עצמן - והיא מדוע כתבים ומגישים של רשות השידור שואלים שאלות, אך אינם מעלים טענות שכנגד מול מרואיינים. בדיקה של מקרה זה העלתה את התשובה הברורה: המגישה אסתי פרז עשתה את מלאכתה נאמנה - בשאלותיה הביאה את המרואיין לכך שהוא הציג מידע רב על התחושות והעובדות בתוך עזה עצמה - מידע שלא ניתן לכתבים ברשות השידור להשיגו ישירות עקב העובדה הפשוטה שאינם יכולים להיכנס לעזה. המידע הזה נועד לציבור הישראלי כדי שיוכל להעריך את מידת האפקטיביות של תגובת צה"ל ואת הלוך הרוחות בעיר עזה, דבר שהוא מחובתה של הרשות לציבור.

מתנחלת בסדר-יום

בחודש ספטמבר 2008 פנתה מאזינה בטענה כנגד הופעתה של הגב' אמילי עמרוסי כמשתתפת קבועה בפינה "הוועדה המסדרת" שבתוכנית "סדר יום" ברשת ב'. הטענה הייתה שהגב' עמרוסי מתגוררת בהתנחלות ומשתמשת בפינה שלה כדי לספר על פעולות בלתי חוקיות שנעשים בהתנחלויות.
בדיקת הקבילה העלתה שמדובר בפינה המיועדת להציג חשיבה אלטרנטיבית ולהביא לידי ביטוי דעות שונות ומגוונות השוררות בציבור - הגב' עמרוסי הייתה לדוברת רהוטה ומקובלת בשיח הישראלי והקבילה נדחתה על-פי עיקרון ההגינות ובהתאם לחוק המחייב מתן ביטוי לכל הדעות הרווחות בציבור.

כעבור חודשים מספר החליטה מערכת התוכנית להזמין את הגב' עמרוסי רק פעם בשבוע לאחר שקודם לכן הופיעה פעמיים בשבוע והדבר הניב עד מהרה קבילות מהכיוון השני של המפה הפוליטית עד כדי כך שהגב' עמרוסי עצמה הפנתה קבילה לפיה הפחתת הופעותיה הם בבחינת כשל של רשות השידור לאחר שלדבריה הופעתה בתוכנית הביאה אלפי מאזינים חדשים לתוכנית - מאזינים שראו בה מבטאת נאמנה של דעתם וכך היו מוכנים להפוך למאזיני רשת ב' לאחר שקודם נהגו להאזין לרשתות אחרות - לקבילה זו הצטרפו שורה של מאזינים שונים שפנו ברוח דומה - גם קבילות אלה נבדקו ונמצאו בלתי מוצדקות על-פי אותם כללים שפרטנו קודם.


"אל ג'זירה"

בתוכנית הבוקר ששודרה ביום 29/9/09 הוצגה סימולציה של מפגש בין נשיא ארה"ב אובמה, יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ורה"מ נתניהו. הקובל התלונן על כך שהפרשן חנן קריסטל שדיבר לכאורה בשמו של רה"מ נתניהו לא הכין נאום מסודר ומרשים אלא הסביר שראש הממשלה מבקש להרוויח זמן בגלל בעיות קואליציוניות - עוד קבע המתלונן "המשדר ברדיו ישראלי ממלכתי שאמור היה להצדיק את העמדה הישראלית התאים יותר לאל ג'זירה מאשר לתחנה ישראלית".

הקבילה נבחנה ונמצאה בלתי מוצדקת וזאת בשל שתי סיבות: הפרשן המדיני פעל במסגרת חובתו ותפקידו כאשר הציג את התמונה הפוליטית שבתוכה פועל ראש הממשלה, והאילוצים השונים המכתיבים את פעילותו, והנימוק השני והחשוב יותר היא תפישת תפקידו של השידור הציבורי ממלכתי - החוק קובע במפורש שתפקידו של השידור לספק למאזינים מידע מהימן ומדויק ולא תעמולה מכל סוג שהוא.

פרסום ללא התניה בתגובה

מאזינה קבלה כנגד העובדה שביום 19/7/09 הובאה תגובתה של תנועת "שלום עכשיו" על דרישות נשיא ארה"ב להקפאת הבניה במזרח ירושלים. קבילה זו הינה אחת מרבות שהועברו מאנשי עמותת "זכות הציבור לדעת".
הקבילה קבעה שמדובר בארגון פוליטי שאין לו מעמד רשמי. לאחר דיון בנושא נדחתה הפניה בהסבר שמדובר אומנם בארגון פוליטי ובתור שכזה הרי בדומה לכל ארגון פוליטי הוא זכאי שהודעותיו ישודרו תוך הקפדה לציין שזו עמדת אותו ארגון.

בעקבות סדרת קבילות דומות התקיים דיון מיוחד של הנהלת רשות השידור שחזרה וקבעה שבמקרים שבהם נמסרת לפרסום ידיעה מטעם ארגון פוליטי העוסקת בקבוצה אחרת הרי שהידיעה תפורסם אך יעשה מאמץ לקבל ולשדר תגובת הגורם האחר בהקדם האפשרי, אך אין מקום להתנות את פרסום הידיעה המקורית בהשגת התגובה.

מועמד בבחירות מקומיות

צופה מגוש עציון הפנה קבילה על כך שבתוכנית "שווה מחשבה" ששודרה ביום 19/1/09 השתתף גם מר שאול גולדשטיין. זאת למרות העובדה שלמחרת התקיימו הבחירות לראשות המועצה ומר גולדשטיין היה המועמד בבחירות אלה. הקבילה נמצאה מוצדקת. בירור הנושא העלה שעורכת התוכנית כלל לא ידעה על מועמדותו של מר גולדשטיין, והוא עצמו לא ציין זאת בפניה, העורכת התנצלה בפני הצופה, אך מעבר לכך לא ניתן לתקן את העוול.

ג'ודי מגנה

מאזין פנה בקבילה על כך שבתוכנית ג'ודי בבוקר ששודרה ביום 19/6/09 נכללה התקפה חריפה כנד דיינים בבית הדין הרבני, התקפה שתגובה לה לא נשמעה כלל. בבדיקת הנושא נמצא שהקבילה מוצדקת, המגישה הקפידה להזכיר את שמם של הדיינים תוך ציון שהם ראויים לכל גינוי, המגישה ג'ודי ניר-מוזס-שלום אף מנעה מהם או מנציגיהם להשיב בצורה מסודרת לטענות.

החלטת נציב הקבילות הייתה להורות לעורכי התוכנית לזמן את הנפגעים או נציגם לתוכנית כדי שישיבו על הטענות. למרות הוראת נציב הקבילות הנפגעים לא זומנו לתוכנית. בעקבות עובדה זו ועל-פי פניית הנציב התקיים בירור אצל מנהל קול ישראל ומנהל רשת ב' עם השדרנית. הובהר לגב' ניר-מוזס-שלום שחלים עליה כללי האתיקה של רשות השידור והיא הוזהרה שחריגות נוספות מכללים אלה יחייבו נקיטת צעדים חמורים.


שליט במיקרופון

צופה התלוננה על כך שביום 18/2/09 במהדורת מבט ובשידורי הרדיו ניתנה הבלטה רבה לקולות התומכים בשחרור מחבלים למען החזרת גלעד שליט ולעומת זאת כמעט הועלמו קולות המתנגדים. בדיקת תלונה זו וכן מעקב אחרי שידורי הרדיו והטלוויזיה בנושא העלו שאמנם הקול השליט בתקשורת היה קולם של מעודדי העסקה, קולם של בני משפחת שליט, ושל חברי המטה הפועל למען גלעד שליט נשמע ברמה, הפגנות, אספות, ותהלוכות סוקרו באינטנסיביות רבה ולא פעם אף נשמעו דברי הזדהות של שדרים שונים התומכים בקיום העסקה הזאת. התמיכה התבטאה הן באורח ישיר באמירות ברורות והן בדרכים עקיפות כמו פרסום מנין ימי השבי או פעולות אחרות. קולם של מתנגדי העסקה כמעט ולא נשמע. ההסבר שהתקבל היה חד-משמעי: מתנגדי העסקה מיעטו ביותר בפעילות גלויה ויזומה, באותם מקרים שיזמו משמרות מחאה המידע נמסר לעורכי המהדורות ואף שודר, אלא שפעולות אלה נעשו בפומבי בידי מתי מעט בלבד. כלומר תומכי העסקה ניצלו היטב את התקשורת לצורך הפצת עמדתם, הם ארגנו אירועים כמו אוהל מחאה, החתמה על עצומה, אספות המונים, משמרות מחאה, הפצת סטיקרים ופרסום מודעות - ובכך יצרו אירועי תקשורת שהניבו סיקור חדשותי. מתנגדי העסקה הסתפקו ככל הנראה בפעילות מאחורי הקלעים אם בכלל.


מרואיין שמעודד אלימות

ביום 30/8/09 קיימה רשת ב' של קול ישראל יום שידורים בנושא האלימות. אחת המאזינות פנתה בקבילה נגד השדרנית אסתי פרז על כך שראיינה את פרופ' זאב שטרנהל בנושא האלימות הפוליטית. הקובלת טענה שפרופ' שטרנהל התבטא בעבר בביטויים שיש בהם לעודד הסתה ואלימות כנגד חרדים ומתנחלים ולהוכחת דבריה הביאה ציטוט ממאמר שהתפרסם בעיתון הארץ שבו נכתב על-ידי הפרופסור "אין ספק בלגיטימיות ההתנגדות המזוינת בשטחים עצמם". בדיקת הנושא העלתה שפרופ' שטרנהל היה מרואיין אחד מתוך שורה ארוכה ביותר של מרואיינים שבאו מכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל, החל מהאיש ברחוב וכלה בראש הממשלה עצמו. עוד קבענו בתשובתנו שדווקא פרופ' שטרנהל חתן פרס ישראל ומבכירי אנשי הרוח בישראל בתחום מדע המדינה והיסטוריה הינו מרואיין חשוב וראוי בתוכנית שעניינה מקומה של האלימות בחברה הישראלית ובפוליטיקה שלה. מה עוד שזמן לא רב קודם לכך היה בעצמו קורבן להתקפה אלימה כאשר מטען נפץ הופעל בכניסה לביתו. בשנת 2009.

מתפרעים או מתעמתים

מאזין קבל על כך שביום 24/7/08 בדיווחי החדשות תוארו מתנחלים שהפגינו בתואר "מתפרעים" ואילו פעילי שמאל שפועלים בבלעין ובנעלין תוארו "מתעמתים" עם כוחות הביטחון. המאזין הקובל טען שהשימוש בתארים השונים בא לשקף את עמדתם הפוליטית של עורכי החדשות. בדיקת הנושא העלתה שצדק המלין באשר למושגים השונים שבהם השתמשו בידיעות השונות. לעורכי החדשות נשלחה הערה שחייבה אותם בכל מקרה של הפגנות בלתי חוקיות שיש בהן התפרעויות להשתמש במושגים הנכונים כלומר "מתפרעים" בלי הבדל מי המתפרעים ומה. עמדתם הפוליטית.

"פעילי שלום"

מאזין קבל על כך שביום 29/3/08 נמסרה ידיעה שעניינה ישראלים שבאו להזדהות עם מפגינים בוואדי ערה שמחו על הקמת ישובים יהודיים באזור. בידיעה כונו הישראלים והזרים שהצטרפו להפגנה "פעילי שלום". בירור הנושא עם עורך החדשות העלה שמקור הכינוי הזה הוא בעובדה שאותם פעילים שייכים לארגונים שונים שכל אחד מהם עיקר פועלו הוא בתחום של קידום הדו קיום בין יהודים וערבים.

המסקנה מהבירור הובילה להנחיה שבמקרה מסוג זה עדיף לציין את שמות הארגונים שחבריהם השתתפו בהפגנה ובאם יש צורך להכליל עדיף התואר "פעילי שמאל" שמתאר את. המכנה המשותף הרחב של הארגונים.

מחלקים ציונים

ביום 27/2/08 נמסרה ידיעה ברשת ב' לפיה מפגינים "ימנים קיצוניים" הגיעו לבית המשפט העליון...". המאזין שהלין על כך טען שמעולם לא השתמש כתב במונח אנשי "שמאל קיצוני".

בירור הקבילה הביא למסקנה חד-משמעית שהועברה גם כהנחיה לעורכי החדשות והכתבים: כללי רשות השידור קובעים שיש להימנע מחלוקת "ציונים" ולכן תמיד עדיף לציין שם הארגון או הגוף שמארגן הפגנה רק באין ברירה ניתן להשתמש במינוח הלקוח מהשיח הפוליטי של ימין או שמאל ואילו את ההחלטה האם מדובר במעשים קיצוניים או מתונים יש להניח למאזין עצמו.

התפרעות

מאזין קבל על כך שבמהדורות החדשות מיום 14/3/08 דובר על מפגינים ישראלים בהפרות חוק בבלעין ונעלין. בעקבות קבילה זו נקבע שבכל מקרה של הפגנה בלתי חוקית הכרוכה בהפרת חוק והתפרעות - יש לכנות את המשתתפים בתואר הפשוט "מתפרעים" ואת המעשה עצמו "התפרעות" ולא בתואר הפגנה. הוראה זו נמסרה לעורכי החדשות והכתבים אך מן הראוי לציין שלמרות. שיפור רב - הרי שלעיתים חוזרים העורכים על המושגים האלה.

נרצחים או הרוגים

צופה קבל ביום 6/3/08 על כך שבשידורים בערוץ 1 ובכתוביות שליוו את הדיווח נמסר מספרם של ה"הרוגים" בפיגוע במרכז הרב. הצופה טען שיש להשתמש לגבי היהודים שנפגעו בתואר "נרצחים" ואילו ה"הרוג" היחיד באירוע היה המחבל שיזם את המעשה. לאחר התייעצות עם יועצת הלשון של הרשות קבענו שגם אם בדרך כלל אנחנו משתמשים בתואר "נרצחים" הרי שבתוך רצף הידיעות ומתוך כוונה להעשיר את לשון הדיווח השימוש במונח "הרוגים" הוא שימוש לגיטימי שאין בו כדי להפחית מחומרת המעשה.


תרגום מוטה


קבילה של צופה מיום 10/1/08 עסקה בשאלת התרגום. הנשיא בוש הופיע ברמאללה ודיבר על the unauthorized settlements. המתרגם השתמש בתרגום במונח "מאחזים בלתי חוקיים". בירור הנושא העלה שבמקום תרגום מילולי שהיה מניב את המונח "מאחזים בלתי מורשים" העדיף המתרגם להשתמש במושג המקובל בשיח הישראלי הפנימי "מאחזים בלתי חוקיים". הקבילה נמצאה מוצדקת שכן אין ספק שבהתאם לכללי רשות השידור היה התרגום הנכון במקרה זה - התרגום המילולי דווקא בבחינת הבאת הדברים בשם אומרם, ולא השימוש במושג הישראלי המקובל גם אם הוא נוח יותר לצופה המקומי.


שבת שלום


מאזינה קבלה ביום 17/9/08 בגין העובדה שבתוכניות רבות המשודרות ביום חמישי נוהגים המגישים להיפרד בברכת "סופשבוע טוב" ובכך הם מזלזלים בכבודה של השבת ומוותרים על הברכה המקובלת במקורות "שבת שלום". הקבילה נדחתה בשל העובדה הפשוטה שמדובר במקרים שבהם התוכנית אינה משודרת גם ביום שישי וגם בשבת ולכן הפרידה היא למשך סוף השבוע כולו וכך גם רצוי וראוי לברך.


גני יהושע

אירועים רבים מתרחשים על גדות הירקון בפארק שהוקם לאורך הנחל. קריינים, כתבים ועורכי חדשות חוזרים ומשתמשים בכינוי העממי "פארק הירקון". עוד בשנת 1981 החליטה עיריית תל אביב-יפו להעניק לפארק את השם "גני יהושע" ע"ש ראש העיר בעבר יהושע רבינוביץ - הנחיות להשתמש בשם הרשמי של המקום נשלחו לכתבים פעמים אחדות במהלך השנה.

דיבייט

מאזינים אחדים חזרו וקבלו במהלך השנה על שימוש במילים שמקורן באנגלית בדיווחים של כתבים ועורכים. בין היתר השימוש במונחים "דיבייט" במקום "עימות" ו"אפיל" במקום "מוקד משיכה" או ה"דיסטריקט" של קולומביה במקום מחוז קולומביה. כל הקבילות האלה הניבו שורה של הערות לעורכים וכתבים כדי שיקפידו על שימוש נכון בשפה העברית וימנעו מהכנסת הלועזית המיותר.

מקרה אריה גולן

ביום 9/3/09 הוזמן ח"כ הטרי ד"ר מיכאל בן ארי לראיון בתוכנית הבוקר ברשת ב'. הראיון היה חלק מסדרת ראיונות שיזמה מערכת היומן. הסדרה נועדה להציג לציבור את חברי הכנסת החדשים. הראיון שערך מגיש התוכנית אריה גולן עם ח"כ בן ארי נמשך כחמישים שניות בלבד. המגיש אריה גולן פנה למרואיין בשאלה: כיצד הוא מרגיש ככהניסט - והמרואיין במקום להשיב לשאלה שנשאל השיב בשאלה שכנגד: "כיצד אתה מרגיש כאיש גוש שלום". גולן האשים את ח"כ בן ארי בהפצת שקר וביקש להמשיך בראיון אך משח"כ בן ארי עמד על דעתו שהמראיין הוא איש "גוש שלום" - הודיע המראיין על הפסקת הראיון וקטע אותו. בעקבות המתואר לעיל הגיעו ללשכתנו כמאה קבילות כנגד השדר גולן. בירור הקבילה הוביל להחלטה הבאה: "הראיון עם ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי ביומן הבוקר ביום שני 9/3/09 נערך במסגרת סידרת ראיונות שנועדו להציג בפני המאזינים את חברי הכנסת החדשים, האידיאולוגיה שהם מאמינים בה, הרקע האישי שלהם וכוונותיהם לפעולה בכנסת. בראיונות ובפרסומים שונים לפני הבחירות הוצג ד"ר מיכאל בן ארי כמי שדוגל בעקרונות שייצג בזמנו ח"כ לשעבר הרב מאיר כהנא. אך טבעי ומתבקש היה במסגרת שבה הובא ד"ר בן ארי שהשדרן יברר מה נושא הדוקטורט של ח"כ הטרי ואיך הוא מרגיש כ"כהניסט" כלומר אוהד של תנועת כהנא.

ח"כ ד"ר בן ארי שהיה מודע לאפשרות ששאלה זו תישאל העדיף להשיב בשאלה נגדית: "איך אתה (אריה גולן) מרגיש כאיש גוש שלום"? באמירה זו התייחס ד"ר בן ארי לשמועה שהופצה לפני כמה שנים לפיה אריה גולן משתייך לתנועת "גוש שלום" ולראיה הצביעו מפיצי השמועה הזאת על צילום של מר גולן כשלחולצתו מדבקה שהופצה באחת ההפגנות.

כבר אז הסביר מר גולן שהמדבקה על חולצתו הושמה ע"י ח"כ לשעבר אורי אבנרי בעת שסיקר הפגנה זו והוא אינו איש התנועה הזאת.

עד כאן העובדות. בגלל עובדות אלה נראה שהטענה כאילו מר גולן הוא איש "גוש שלום" הייתה פרובוקציה מיותרת. בבירור שהתקיים הסביר מר גולן שכאשר התעקש ח"כ בן ארי להמשיך ולהעלות את הנושא האם השדרן שייך ל"גוש שלום" ובכך להפוך את היוצרות ובמקום הצגתו של ח"כ חדש יהפוך הראיון לדיון בדעותיו ועמדותיו הפרטיות של השדר הגיע להחלטה שאין לו אלא להפסיק את הראיון וכך עשה. אין לי אלא לקבוע שתגובתו של מר גולן שהוא אחד מוותיקי ובכירי השדרנים והכתבים הן ברשות השידור והן בכל רשתות הרדיו בארץ הייתה תגובה מופרזת ובלתי נאותה גם אם ח"כ ד"ר בן ארי השיב לשאלה הפרובוקטיבית של המראיין בהתגרות ופרובוקציה משלו. מאיש מקצוע ותיק ומוערך יש לצפות ליתר איפוק".

יש לציין שמיד אחרי הראיון הזה הודיע מר גולן שאין שום מניעה שיראיין בעתיד את ח"כ ד"ר בן ארי וכך גם ראוי שיעשה. אין ספק שמר אריה גולן הוכיח עצמו הלכה למעשה בעשרות שנותיו בשידור הציבורי כעיתונאי וכמראיין השומר על כבודם של המרואיינים, מאפשר להם לבטא את דעותיהם ותחושותיהם תוך שמירה על כללי ההגינות והאיזון המחייבים את עיתונאי רשות השידור.

במקרה שלפנינו נגרר מר גולן על-ידי הפרובוקציה שהציג בפניו המרואיין. תגובותיו היו בלתי ראויות דווקא בשל מעמדו הבכיר וההתנהגות המקצועית ללא רבב עד היום.

חוסיין אובמה

צופה קבל על כך שביום 5/6/09 בעת שידור מהדורת שישי בחמש הכתובית שהופיעה בעת נאומו של הנשיא אובמה הייתה: "עידן חוסיין אובמה". בירור הקבילה העלה שההחלטה להשתמש בכיתוב זה בעקבות נאומו של הנשיא אובמה בקהיר התקבלה על-ידי עורך המהדורה. הטיפול בנושא הועבר לידי מנהל חטיבת החדשות והעורך ננזף.

בקצב מהיר

ביום 23/7/09 פנה מאזין מפתח תקוה בקבילה על כך שקריינים ובעיקר קרייניות משמיעים את שידוריהם בקצב כה מהיר שלא ניתן להבין את דבריהם. קבילה זו הייתה אחת מרבות שהגיעו אלינו במהלך השנתיים האלה. במקרים רבים נמצאו הקבילות האלה מוצדקות - ונשלחו הערות לקריינים ולמנהל מחלקת הקריינים ברדיו. עם זאת ראוי לציין שלעיתים קרובות מקור התקלה הינו בירידה בכושר השמיעה של מאזינים וכנגד עובדה זו אין ביכולתנו לעשות.

חרדי ללא רישיון

מאזין קבל על כך שבתוכנית "היום הזה" ב-2/7/09 שודרה כתבה שבה נמסר מידע על נער שנהג ללא רישיון ופגע בתינוקת בת שנתיים ובמטפלת שלה. הכתב והמגיש חזרו וציינו שמדובר בצעיר חרדי. כללי רשות השידור בנושא זה ברורים "אין לציין ארץ מוצא, גזע, דת או שייכות מפלגתית, או נתינותו של אדם בהקשר שלילי אלא בשעה שהידיעה צריכה לכך לגופה". בהערה לעורכי החדשות חזרנו והדגשנו את חובתם לנהוג על-פי כלל זה בעתיד.

לבלבל את המוח

צופה בערוץ 1 התלוננה על שבמסגרת התוכנית "רוק" ששודרה בתחילת ספטמבר 2009 לבני הנעורים, אמר אחד הגיבורים "תפסיק לזיין את השכל!" הקבילה הייתה כנגד השימוש בשפה גסה. החלטתי הייתה שמדובר בסלנג עברי שמקובל בין בני הנעורים ולכן יש מקום לשימוש בה בסדרת דרמה. חשוב לציין שיועצת הלשון של רשות השידור הסתייגה מהחלטתי והסבירה שעדיף לטעמה במקרה כזה הביטוי " תפסיק לבלבל את המוח".


נחיתה מאוכנת


בסוף דצמבר 2008 כאשר גבר ירי הקסאמים והגראדים שנורו לעבר ישראל דיווחה כתבת מקומית על נפילת טיל בתחנת אוטובוס באשדוד - הדיווח הניב מספר קבילות קשות שעיקרן: לא למדתם את הלקח מהדיווחים בעת מלחמת לבנון השנייה - והכתבים שלכם מסכנים חיי אזרחים שכן הדיווחים שלכם נקלטים גם בעזה. הקבילה נמצאה מוצדקת שכן ההוראות שניתנו לכתבי רשות השידור היו מפורטות וקבעו שכאשר יש נפילה בשטח של אחת הערים יציינו הכתבים שהייתה נפילה בעיר ואילו כאשר הנפילה הייתה בישוב קטן יחסית יצוין רק שהנפילה הייתה בשטחי המועצה המקומית/אזורית שבה היה האירוע.

צילומים של כוחות צה"ל באזור ההיערכות היו כולם באישור דו"צ והוגשו לצנזורה והצילומים מתוך הרצועה עצמה סופקו ישירות על-ידי דו"צ או על-ידי צלמים שהוכנסו בחסותו ובאישורו. בנוסף לאלה נעשה שימוש בצילומים שמקורם בצלמים מקומיים ושודרו החוצה באמצעות הלוויין.


תעמולת אויב

צופה פנה ביום ה- 29 לדצמבר 2008 בטענה שיום קודם לכן שודר ראיון ברשת ב' שבו הופיע ריבחי רנטיסי. על-פי הקבילה במהלך הראיון קרא המרואיין לערבים בגדה לבצע פיגועים בישראל - הקבילה עסקה בכך שהשידור הפך שופר למרצחים. בדיקת הנושא העלתה שאומנם כך היה והקבילה מוצדקת. בתשובה לקבילה קבענו:
1. הראיון עם רנטיסי נערך במאמץ להביא לידיעת המאזינים מידע מלא על המתרחש בבחינת מידע הוא כוח.
2. ההוראות ברשות קובעות במפורש שיש להימנע מהפיכת השידורים כבמה לתעמולת האויב, אך עם זאת אין להשתמש בהוראות אלה ככלי לסתימת פיות או מניעת מידע.


סיוע לאויב

ביום ה-30/12/08 פנה מאזין בקבילה שעניינה ראיון ששודר בתוכנית בחצי היום ובו ראיינה המגישה ענת דוידוב את מנהל בית החולים בעזה, במהלך הראיון סיפר מנהל בית החולים על המצב בבית החולים ועל המחסור בתרופות. אלא שלדברי הקבילה בסיום הראיון "ניסתה" המראיינת לסחוט בכוח מהמרואיין אמירות מעוררת רחמים... ושאלה "האם במקרה מטוסי חיל האוויר הפגיזו את מתחם בית החולים?" אח"כ שאלה המראיינת האם היה אומר שבית החולים נמצא במצב הגרוע ביותר אי פעם? וכשנשמע ברקע קול בכי של ילד הפנתה המראיינת את תשומת ליבם של המאזינים לכך שנשמע קול בכי - דבר שהוא מעשה שגרה בכל בית חולים. הקובל התלונן שהמראיינת בעצם עשתה כל שבידה כדי לעורר רחמים ואהדה לציבור הפלשתיני.

בירור הנושא העלה שאומנם הייתה נימה ניכרת של אמפתיה בראיון. בתשובתה של הגב' דוידוב היא ציינה שמיד אחרי הראיון עם מנהל בית החולים הועלה לשידור מומחה לפעילות החמאס שהרחיב את הדיבור על פעולות החמאס וכן העלה את העובדה שאנשי החמאס הסתתרו בקרב האוכלוסיה האזרחית והמניפולציות שנהגו באזרחים התמימים ברצועת עזה. המאמץ להביא מידע רב ומדויק ככל האפשר מאלץ את רשות השידור להשתמש בראיונות חיים עם ממלאי תפקידים שונים ואין אפשרות לצפות לאיזון מיידי לכל אמירה מיד עם שידורה. והתמונה המלאה מתקבלת רק כאשר מקבלים את הפסיפס השלם של השידורים לאורך זמן. יש לציין בהקשר זה שכמעט בעקבות כל הופעה של מי מתושבי עזה או מדוברי החמאס בשידור - הגיע גל קבילות שעיקרן הטענה שבעצם שידור הדברים יש בבחינת סיוע לאויב בעת מלחמה.

התשובה לכל הקבילות האלה הייתה שהן נידחו בשל החשיבות העצומה שיש לחובה לספק לצופים/מאזינים מידע מלא ומהימן ובשל העובדה שתמיד ליוו את הראיונות האלה - ראיונות נוספים עם מומחים ופרשנים יודעי דבר שהעמידו דברים על דיוקם.


איזון דעות

ביום 3/1/09 לפני כניסת כוחות צה"ל לרצועה פנה צופה וטען שמזה מספר ימים נותנים במה בשידור לאנשי שמאל קיצוני הדורשים הפסקת המבצע ומתנגדים למהלך קרקעי. לטענתו אין איזון לדעות אלה והוא ממשיך וכותב: "האם בהתחשב בעובדה שאין זה פופולרי במיוחד לתמוך במלחמה... ומכאן שאי הסימטריה היא מובנית, האם לא היה עדיף להימנע כליל מסיקור הקונפליקט האידיאולוגי במהלך המבצע?..."

בחינת השידורים העלתה את התשובה הבאה: כמותית אין בשידורים הטיה לטובת השמאל או הימין ויש ביטוי לכל הדעות הרווחות בציבור. באשר לשאלה העקרונית האם יש למנוע סיקור הקונפליקט הציבורי - התשובה החד-משמעית היא - לא! שכן זה בדיוק תפקידו של השידור הציבור לתת ביטוי לכל הדעות.

ביום 6/1/09 פנתה מאזינה מאלון מורה בקבילה כנגד העובדה שבשידורי החדשות והיומנים משודרים דיווחים מפורטים על הפגיעות של צה"ל במהלך המלחמה באזרחים ערבים בעזה: "במהדורת אתמול גם ב-09:00 וגם ב-10:00 שמעתי פירוט על הילדים שנמצאו בבניין פגוע, על סב ונכדתו שנהרגו ועל משפחה בת 5 נפשות ועוד ועוד. גם אני מצטערת על כך ומשתתפת בצערם, אבל, נראה לי שדברים אלה, בפירוט בו נשמעו לא אמורים להיות משודרים ברדיו הממלכתי בעת מלחמה"... ובהמשך הפניה קובעת המאזינה: "רדיו ממלכתי אמור לשדר ידיעות אמיתיות שמחזקות ומעצימות את תחושת השייכות והביטחון בצדקת המערכה, אין זה הזמן להיות ניטרלי, לדווח על שני הצדדים, באופן שווה, בשביל זה יש תחנות רדיו זרות".

בתשובה לפנייה זו נשלחה תשובה מפורטת המנמקת את הגישה המקובלת ברשות השידור: רדיו ממלכתי אמור על-פי חוק רשות השידור "לשדר תוכניות חינוך, בידור ואינפורמציה בשטחי המדיניות, החברה, הכלכלה והמשק, התרבות, המדע והאמנות"."הרשות תבטיח שבשידורים יינתן מקום לביטוי מתאים של השקפות ודעות שונות הרווחות בציבור ותשודר אינפורמציה מהימנה"

רשות השידור אינה שירות תעמולה ממשלתי או לאומי. היא חייבת לדבוק בחוק ולמלא אחריו - דבר זה מחייב שהצופה והמאזין בישראל יקבל את מלוא המידע הן על המתרחש בתוך ישראל והן על הקורה אצל אויבי ישראל תוך הקפדה על הוראות הצנזורה - שלא לפגוע בביטחון ישראל.

הידיעות על הפגיעות - גם בכוונה וגם בשוגג - במטרות ברצועת עזה הן מידע חיוני שבו ברור לכל בר-בי-רב שמידע על עובדות אלה יש לו השפעה עצומה על הערכת המצב של כל אחד מאזרחי ישראל.

העלמת המידע על פגיעה באזרחים פלשתינים תותיר את אזרחי ישראל בחוסר ידע באשר לסיבות ללחץ הבינלאומי על ישראל, היא גם תמנע מהם מידע חיוני כדי להעריך את פעולות צה"ל באזור.

דווקא מתוך רצון לספק לך ולציבור הרחב מידע אמין תוך אחריות ממלכתית - חובה על השדרים והעורכים להביא את המידע לכל בית בישראל.


אזעקות מוקלטות

ביום 5 בינואר פנה צופה מדרום הארץ בקבילה על כך שבשידורים חוזרים מושמעות אזעקות שהוקלטו בעבר - דבר הגורם לבהלה בקרב המאזינים - הערתו התקבלה והוראות בדבר הצורך להימנע מכך הועברו לתשומת ליבם של מנהלי חטיבות החדשות ברדיו ובטלוויזיה.

שודר בשבת

בחודשים הראשונים של שנת 2008 הגיעו מספר קבילות שעסקו בעובדה שבכתבות ששודרו ב"יומן" הופיעו מרואיינים חובשי כיפה. הקובלים טענו שהמרואיינים לא ידעו שדבריהם ישודרו בשבת. בירור הקבילות העלה שברשות השידור קיימים כללים ברורים המחייבים את הכתבים והבמאים להודיע לכל מרואיין במקרה שהדברים שמוקלטים מיועדים לשידור בשבת. זכותם של המרואיינים לסרב או להתנות שידור הדברים בהודעה מפורשת שהדברים הוקלטו ביום חול. בעקבות בירור זה נשקלה האפשרות לנקוט בצעדים משמעתיים כנגד מי מעובדי הרשות שלא יקיים את ההנחיות. הודעת רענון נשלחה לכל עורכי התוכניות המיועדות לשידור בשבת.

מוצרי טריפה

קבילה שהגיעה ב-20/6/08 עסקה בכשרותם של המאכלים וחומר הגלם בתוכנית הבישול "שום פלפל ושמן זית". עיקר הקבילה עסק בכך שהתוכנית ששודרה עסקה במוצרים הבלתי כשרים של חברת "מעדני הזרע". לגרסת הפונה אסור לערוץ טלוויזיה ציבורי בישראל להראות מוצרים של חברה שמוצריה הם טריפה. לאחר שהקבילה נשקלה הגענו להחלטה שאין לאסור שידורים אלה שכן התוכנית מיועדת לקהל רחב הכולל בתוכו חילונים רבים. במאזן האינטרסים בין מי שהמחשבה על מזון טרף נתפשת בעיניהם כזלזול בערכי הדת היהודית - לבין מי שרואים בבישול טריפה חלק מתרבות. האוכל שלהם עדיפה הגישה המעודדת את חופש הביטוי.

תיאור פורנוגרפי

צופה בתוכנית "פוליטיקה" קבל על כך שבתוכנית ששודרה ביום 9/7/08 ובה נדונה סוגיית החשדות כנגד הנשיא קצב - הובא קטע מדברים שאמרה אחת המתלוננות - באותו קטע תיארה א' את האירועים בהם היה מעורב הנשיא קצב. לדעת הקובל התיאור גבל בתיאור פורנוגרפי ואסור היה להקרינו.

בדיקת התלונה העלתה שמאחר שדובר בבדיקת הפוליגרף שנועדה לבחון אמיתות טענותיה של א' הרי שהבאת הדברים הייתה חיונית ואילו הסתרת הפרטים הייתה מסייעת רק להסתרתם של מעשי התועבה.

זמר פוליטי

מאזין מאזור ירושלים קבל על כך שביום 25/5/08 שודר שיר שביצע הזמר קט סטיבנס. המאזין טען שהזמר שהתאסלם פועל נגד ישראל ולכן לא יתכן להשמיעו בשידור הציבורי. ההחלטה בעניין זה הייתה שאין שום החלטה להחרים אומנים בגלל אמונתם הפוליטית - החלטה כזו אינה מתקבלת על הדעת דווקא במדינה המוקיעה את הקריאות לחרם אקדמי נגד אנשי האקדמיה הישראלים.


סליחה תקלה

ביום 15/11/08 בסוף מהדורת מבט פנה צופה בקבילה על כך שביום 12/11/08 בסיום מהדורת מבט שודר קדימון שהבטיח שמיד תשודר הדרמה "חלקה" אך במקום זאת הועלתה סדרת מתיחות שלא לוותה בכל הסבר ורק אחרי כ-8 דקות הועלתה הדרמה המובטחת. בירור הקבילה העלה שמדובר בתקלה קשה - עורך מבט נאלץ לקצר את המהדורה ב-4 דקות, המנהל התורן בתחנה הורה לשדר קטע מילואים כדי למלא את הזמן החסר עד מועד שידור הדרמה המתוכננת. מנהל הטלוויזיה שיגר הערה לשניים ואילו לנציב הקבילות לא נותר אלא לשגר התנצלות על עוגמת הנפש.

לוח לא מעודכן


בשעה 22:15 ביום 8/12/08 קבל צופה ממורשת על כך שכאשר ביקש לצפות בסדרה CSI כפי שמצא בפרסום לוח המשדרים בעיתון - גילה להוותו שהחמיץ את השידור. בירור הקבילה העלה שאומנם באותו יום התקיימו הבחירות המוקדמות בליכוד ורק ביום שלפני השידור התקבלה הודעה שהקלפיות יסגרו בשעה 23:00 ולפיכך החליטה הנהלת הערוץ לשנות את לוח השידורים. אלא שבמועד זה היה כבר מאוחר מדי לפרסום בעיתונים.

הודעה על שינוי לוח השידורים נמסרה לחברות הכבלים והלוויין ואלה אומנם פרסמו את השינוי בלוח המידע המשודר. הדבר לא הגיע לידיעת הצופה המדובר. בכך נחשפה סוגייה שחוזרת ומציקה לצופים רבים - לוחות השידור של רשות השידור מתפרסמים בעיתונים כחלק משירות שאותם עיתונים נותנים לקוראיהם ולא כמודעות בתשלום. לוחות השידורים מתפרסמים במקובץ אחת לשבוע ובעיתונים היומיים צומצם מאוד הפרסום היומי של המשדרים. כתוצאה מעובדות אלה שינויים של הרגע האחרון בלוחות השידור אינם מגיעים לידיעת כל האוכלוסיה אלא רק למיעוט.

חי בסרט

צופה קבל על כך שבעוד שבלוח השידורים הובטח שביום 16/5/08 ישודר הסרט "סלאח שבתי" הרי שבפועל סרט זה לא שודר כלל. בירור הקבילה העלה שמקור התקלה בשיבושים שהחלו עוד ימים רבים קודם - שידורי יום העצמאות המתוכננים השתנו בשל אירועים אקטואליים - בעקבות שיבושים אלה תוכנית של שירה בציבור עם עינת שרוף שהוכנה במיוחד לחג - לא שודרה במועד המתוכנן, הנהלת הערוץ נחפזה להשלים את החסר וקבעה את שידור התוכנית המיוחדת ליום ו' 16/5/08 וכתוצאה מכך השתבש גם לוח השידורים של יום זה ושידור הסרט הישראלי סאלח שבתי נדחה בשבוע נוסף. אלא שכל השינויים האלה לא התפרסמו בהודעות בדפוס ולא עודכנו
בפרסומים בעיתונות הכתובה. לנציב הקבילות שוב לא נותר אלא להעיר על חומרת המקרה למנהל ערוץ 1 ולהתנצל בפני. הצופה תוך עדכונו במועד השידור הצפוי של הסרט המבוקש.

התמונה נעלמה


צופה מפ"ת שהעיד על עצמו שהוא צופה קבוע בשידורי הלילה בערוץ 1 התלונן על כך שביום 16/3/08 במוצאי שבת נעלמה לפתע התמונה ורק קול נשמע בשידור. תקלה זו אירעה על-פי עדותו גם ימים אחדים קודם לכן. בירור הקבילה העלה שאומנם כך היה ומקור התקלה בכך שמדובר בתקלה טכנית בפרופיילר השידור וכן בכך שבשל קשיי תקציב אין איוש של טכנאי במשמרת הלילה ולכן גם לא היה מי שיפעל ויתקן את התקלה עד הבוקר.
נוכח העובדה שמדובר בתקלה שחוזרת על עצמה הרי שנציב הקבילות ביקש מהנהלת הערוץ. לשקול מחדש את ההחלטות הללו.


גניחות בשידור


מאזין מבית שמש קבל על כך שביום 9/6/09 תיארה השדרנית ענת דולב בתוכניתה ספר שעסק בנושאים של אהבה ובתארה את הכתוב השמיעה הקלטת קולות הנאה מינית. המאזין קבל על התנהגות בלתי ראויה בשל העובדה שהשידור היה בצהרי היום. הקבילה נדחית בשל העובדה שדובר בתיאור הומוריסטי של הדברים.


עירום בשעה של ילדים

מרכזת העמותה "תדמית" שיעודה הגברת הדמוקרטיה במדיה הישראלית התלוננה על כך שבמהדורת "מבט" ביום 21/5/09 שודרה כתבה שבה דווח על תערוכת ציורים שעסקה בעירום נשי. הקובלת טענה ששידור הכתבה תוך שהצילומים הראו תמונות של עירום נשי מהתערוכה בשעה 21:20 היה בבחינת עבירה על הקוד האתי והכללים וצריך היה לאסור זאת או לפחות לשדר אזהרה לציבור. בדיקת הקבילה העלתה שמדובר בדיווח חדשותי על אירוע תרבותי שעורר עניין רב. "אין מקום להשתמש בסעיפי חוק ותקנות שנועדו למנוע הפקרות ושידורי פורנוגרפיה כדילהעלים מהציבור את המידע על התפתחויות ואירועים שונים".


הומואים בדגראסי

צופה נזעם קבל ביום 1/4/09 על כך שבסדרה "דגראסי - הדור הבא" נראו תמונות של יחסים הומוסקסואליים וכן דובר על בגידות ונראו בני נוער מתנשקים. לדעת הקובל אסור להראות תכנים כאלה בשעות שידור לנוער.
הקבילה נדחית. דווקא בשל העובדה שמדובר בסדרה המיועדת לבני נוער והיא עוסקת בסוגייה זו בצורה מודעת. מדובר בתופעה אנושית שלפי סקרים שונים 10% מהאוכלוסיה מעורבת בה ודווקא בשל התפקיד הציבורי של הרשות מחובתה לעסוק בה.

חשפניות להמחשה


מ"האגודה לזכות הציבור לדעת" הגיעה קבילה על כך שב"מבט" מיום 4/3/09 כאשר דווח על כך שמפקד חיל הים ביקר במועדון חשפנות שולבו בכתבה קטעי הופעה של חשפנית. הקובל טען שהיה בכך פרסום חינם למועדון החשפנות ופגיעה במשפחה הצופה במהדורת החדשות.

גם במקרה זה הקבילה נדחית בשל העובדה ששילוב הצילומים מהמועדון היה חיוני לצורך המחשת הידיעה גם עבור מי שאינם חשופים למראות במועדוני חשפנות למיניהם.

משגל בבגדים

קבילה נוספת עסקה בתוכנית התרבות "מאחורי הקלעים". הצופה ציין שביום 24/3/09 עסקה התוכנית בפרסים למחזות והראו קטע מהמחזה אמדאוס ובו ראה בשעה המוגדרת כ"רצועת צפייה משפחתית" שני שחקנים - גבר ואישה - שניהם לבושים אך לדעתו שניהם ביצעו תנועות של משגל במשך 45 שניות. בדיקת הקבילה העלתה שמדובר בצילום קטע מרכזי מההצגה ולכן היה שידורו חיוני.


שידור חוזר


בקדימון ששודר לסדרה "מלחמה ושלום" נאמר שמדובר בעיבוד חדש של הרומן הידוע. הצופה קבל על כך שהובטח עיבוד חדש בעוד שבפועל היה זה שידור חוזר של סדרה שהופקה לפני שנתיים. בבדיקת הקבילה התברר שהיא מוצדקת. ניתנה הנחיה חד-משמעית שיש לפרסם שמדובר בשידורים חוזרים הן בלוח המשדרים והן בקדימונים המפרסמים את השידור הצפוי. מחובתנו לציין שהנהלת הערוץ הראשון אינה מקיימת חובה זו גם בקדימונים - דבר שפוגע מאוד באמינות פרסומיה.


סגירת רשתות


בראשית שנת 2008 התפרסמה ידיעה - שמקורה בדברים שנאמרו במסגרת תוכניות הרפורמה ברשות השידור - לפיה יש כוונה לסגור את רשת קול המוזיקה או לחלופין לאחדה עם רשת א' ורשת מורשת. הידיעה הזאת שהופיעה רק במקצת העיתונים הניבה את גל הקבילות והמחאות הגדול ביותר שרשות השידור נחשפה לו אי פעם. המכתבים שהגיעו נעו בין מכתבי תחנונים למכתבי זעם:
2/1/08 מאזינה כתבה: "אנא השאירו לנו את רשת ’קול המוזיקה' זה החמצן שלנו". מאזינה אחרת כתבה: "אני מבקשת למחות בחריפות על הכוונה למזג את קול המוזיקה ברשת א'... ’קול המוזיקה' היא תחנה ייחודית בעולם המערבי ולא רק בישראל, איכות תוכניות המוזיקה שלה, המבחר המרתק של כל התקופות, והמקום המרכזי שיש בה למוזיקה ישראלית לדורותיה...".

בנוסף למאות קבילות שהגיעו ללשכת נציב הקבילות וכן ללשכות של יו"ר הרשות ומנהל קול ישראל התארגנה גם עצומה ברשת האינטרנט שעליה חתמו תוך שבוע ימים 39,000 בני אדם. בעקבות ריבוי הקבילות המליץ הנציב ליו"ר הרשות ולוועד המנהל לפרסם הודעה מיוחדת שתבהיר את הכוונות. בעקבות המלצה זו פרסמה הרשות הודעה מיוחדת שבה קבע היו"ר כי "קול המוזיקה" רשת א' ורשת מורשת הן הרשתות המשקפות את תפקידו של השידור הציבורי, רק שידור ציבורי יכול לספק שידורי איכות שחברה מתוקנת חייבת לשמר". עוד נאמר בהודעה שרשות השידור גאה במידת ההתעניינות והערנות של ציבור המאזינים הנאמן של קול המוזיקה. פרסום ההודעה הזאת עצר את גל הקבילות הזה.


בחודש מאי 2008 החליטה מליאת רשות השידור שכדי לחסוך בהוצאות יופסקו. תוכניות הלילה ברדיו וכן יפגעו תוכניות סוף השבוע בערוץ 1 החלטות אלה שהופעלו בחודשים יוני ויולי 2008 הניבו גל של מכתבי מחאה קשים - בחודש יוני הגיעו 65 קבילות שעסקו בתוכניות הלילה של קול ישראל ובחודש שלאחריו עוד 105 קבילות שעסקו בכך. יש להדגיש שמספר כה גדול של קבילות עצמאיות - כלומר שאינן בחזקת "חתוך והדבק" באינטרנט ואין מדובר בעצומה מאורגנת מייצג ככל הנראה עשרות אלפי מאזינים.

הקבילות עסקו בעיקר בהורדת תוכניות בשעות הלילה וסופי השבוע ברדיו. מתוך הקבילות האלה בלטו גם העדפות הקהל כאשר למגישי תוכניות מועדפים ובהם נתיבה בין יהודה, מושיק טימור, שמוליק רוזן, גדעון הוד ויהודית בן יעקב. לכל הקובלים נשלח הסבר מפורט על הגורמים התקציביים שעמדו מאחורי ההחלטה, כמובן שדיווח מיוחד הועבר גם לוועד המנהל אך גל הקבילות התפוגג רק לאחר שברשות השידור נמצאה הדרך לשוב ולשדר את התוכניות אלה.
בסוף שנת 2007 הוצף נציב הקבילות בגל קבילות שעסק ברשת 88FM. משדרים המשרתים את הרשת אינם מכסים כראוי את שטח המדינה, מאמצים וכיוונים של המשדרים הרגיעו את הרוחות. במסגרת המאמצים לחדש את פניה של הרשת הזאת בראשית 2009 נכנסו לתוקף שינויים בלוח השידורים של התחנה - קבוצות המאזינים של רשת זו שהתגבשה כקבוצה תוססת ומגיבה גם בזכות האינטרנט מיהרה להגיב בעשרות מכתבי קבילה נגד שינוי הרגלי ההאזנה. בדיקה בלתי תלויה שערכנו העלתה שמקצת מהקבילות היו תוצאה של דברים שנאמרו בערוץ עצמו ע"י שדרים של רשות השידור. שוב שימש נציב הקבילות ככליא ברק למאות מאזינים של הרשת, העתקי הקבילות הועברו גם לידיעתם ועיונם של חברי ועדת הרדיו ושל מנהל קול ישראל ומנהל רשת 88FM.

השינויים בלוח המשדרים התבצעו כמתוכנן וכעבור שבועות מעטים שככו הרוחות ואפילו הגיעו ללשכתנו מספר מכתבי שבח לעורכים או לרשת ומנהלה בכלל.

בין גלי הקבילות המאורגנים היו גם כ-25 קבילות שעסקו בהופעותיה של גב' אמילי עמרוסי בתוכנית "סדר יום" ברשת ב'. כאשר עלתה התוכנית לאוויר נכללה בה גם פינה של עיתונאים המציעים סדר יום אלטרנטיבי לסדר היום הרגיל בעיתונות. בין היתר הוזמנה גם הגב' אמילי עמרוסי להופיע בתוכנית זו ובהסדר שבינה לבין עורכי התוכנית היא השתתפה בשידור פעמיים בשבוע. פינתה הצטיינה בכך שהביאה נושאים מנקודת ראותה של "מתנחלת" כלומר של מי שבמוצהר מייצגת לדעתה את עמדתם של ישראלים המתגוררים מעבר לקו הירוק. עובדה זו עוררה מספר קבילות של מי שהתנגדו להופעה הכ"כ פוליטית ימנית. הקבילות הגיעו ממי שהציגו עצמם כשייכים לשמאל בישראל. בירור הנושא הביא לדחיית הקבילות האלה בשם העיקרון של חופש הביטוי ובשל חובתה של הרשות לתת ביטוי לכל הדעות הרווחות בציבור.

כעבור חודשים מספר הוחלט במערכת התוכנית לצמצם את חלקה של הגב' עמרוסי לפינה אחת בשבוע - החלטה זו הניבה גל של קבילות (כאמור 25 ) שטענו שצמצום הופעתה הוא בבחינת סתימת פה לימין. במהלך הבירור טענה הגב' עמרוסי שהשתתפותה בתוכנית הביאה להגדלת שיעור ההאזנה של התוכנית שכן חבריה מהאגף הימני של הציבוריות הישראלית ובעיקר קהל המתנחלים אהבו לשמוע את הביטוי לקולם בתוכנית.

גם קבילות אלה נמצאו בלתי מוצדקות שכן בתוכנית הקפידו על מתן ביטוי לכל הדעות הרווחות בציבור הן מימין והן משמאל.


מקדשים את הספורט התחרותי


בחודש אוגוסט 2008 התקיימה האולימפיאדה בבייג'ינג ורשות השידור התגייסה למבצע שידורים נרחב משם. החלטה זו חייבה שינוי רחב ממדים של מסגרות השידור - שידורי לילה ובוקר וכן שידורים מיוחדים לסיכום היום באולימפיאדה.

מאזינה מחיפה פנתה באוגוסט 2008 אל מנכ"ל רשות השידור בקבילה שעיקרה: "בעוד אתם מתלוננים על מחסור בכסף הרי שיש לכם תקציבים לשלוח משלחת גדולה שתשדר הן בערוץ 1 והן ברשת ב'". לטענתה: "הספורט הוא עיסוק נמוך מצח שבעזרתו אתם רוצים להמשיך ולטמטם את הציבור כדי שישכח את הבעיות האמיתיות". קבילה דומה עסקה בטענה שבגלל שידורי האולימפיאדה נפגעו השידורים לילדים.

בתגובה מצאנו לנכון להסביר ששידורי האולימפיאדה הם שירות לציבור בדיוק כמו שאר שידורינו ובשל גיוון תחומי ההתעניינות רואה הרשות מחובתה לספק גם את הציבור שמתעניין בכך כלשון הפתגם "נפש בריאה בגוף בריא".


במהלך אוגוסט 2008 קיבלנו מספר רב של פניות מצופים נזעמים שנהגו לצפות בשידורי "מבט" והחדשות באנגלית - הפונים גילו שאין אפשרות לצפות בתוכניות החדשות האלה דרך האתר באינטרנט. חל איסור מוחלט עלינו לשדר קטעים מהאולימפיאדה באינטרנט. בירור הנושא העלה שע"פ החוזה עם EBU, מאחר שבמהדורות החדשות שולבו אייטמים שעסקו בסיקור האולימפיאדה הוחלט לבטל את שידורי החדשות באינטרנט. נציב הקבילות פנה להנהלת רשות השידור והציע שמוטב היה להחליט על דחיית שידור מבט והחדשות באנגלית באינטרנט ו"לנקות" מהמשדר את הקטעים הבעייתיים אך לשדר את שאר החדשות - לצערנו ההצעה לא התקבלה והדברים חזרו על עצמם בשידורי המונדיאל בשנת 2010!

מספר קבילות שהגיעו במהלך שידורי האולימפיאדה (אוגוסט 2008) עסקו בנושא של בחירת ענפי הספורט שהתחרויות בהם הגיעו לשידור. תלונה שחזרה על עצמה הייתה נגד שפע השידורים של התחרויות בענף הג'ודו לעומת מיעוט השידורים מענפי ספורט אחרים. יש לציין שהתשובה בנושא זה הייתה שבחירת הענפים והתחרויות ששודרו הושפעה בראש וראשונה מהשיקול של השתתפות ספורטאים ישראלים בתחרות.

צופים רבים קבלו על שפע הפרסומות והחסויות ששולבו בשידורים מהאולימפיאדה. הקובלים טענו ששפע הפרסומות והחסויות פוגע בהנאתם מהשידורים, לעיתים מכסה הפרסומת או החסות על רגע קריטי במשדר כולל החמצה של קביעת שיא. הקובלים טענו ששפע הפרסומת עומד בניגוד לחוק ודרשו הפסקת גביית האגרה.

בדיקת העובדות העלתה שאומנם שידור האולימפיאדה לווה בשפע פרסומות, מאחר שמדובר בשידורים חיים ומאחר שהפרסומות שודרו מירושלים בעוד שההתרחשות עצמה הייתה בסין היו באמת מספר תקלות של פגיעה באיכות המשדר. רשות השידור התנצלה בפני הפונים ונימקה את פעולותיה בגירעון התקציבי העמוק.


כאשר שודר טקס פתיחת המשחקים האולימפיים עוררה דייקנות הביצוע והמורכבות של הטקס שבו השתתפו אלפי משתתפים התפעלות עצומה, השדר אורן נהרי אמר במהלך השידור שהמצעד בבייג'ינג עורר בו את ההשוואה למופע הפתיחה באולימפיאדה בברלין ב-1932 וגרם לתחושה לא נעימה. הערה זו הניבה קבילה של אזרח סיני המתגורר בישראל ולומד כאן. בקבילה טען שבדברים היה בבחינת השוואה בין סין לבין גרמניה הנאצית ובכך נגרמה פגיעה חמורה ברגשותיו. בקבילה ציין הפונה שהוא מכתב את בני הקהילה הסינית בישראל ומבטא את רגשותיהם. בירור הקבילה עם מר נהרי ובחינת הטקסט העלו שבמפורש לא היה שום ניסיון להשוות את סין לגרמניה אלא שהשדר - כמו צופים רבים אחרים - אמר שהמראה מעורר בו זיכרונות מתמונות הפתיחה של האולימפיאדה בברלין. לאחר התכתבות ענפה שכללה גם התנצלות בשם רשות השידור ובשם השדר אם נפגע מי מהצופים מהדברים הודיע הקובל שהדברים הניחו את דעתו.

לא קולטים

קהל הצופים/מאזינים מהווה כל השנים מערך חיישנים שאין שני לו עבור רשות השידור - מאזינים וצופים ממהרים לדווח לרשות השידור בכל מקרה של קשיים בקליטה. בירורים שנערכו בעבר בנושאים אלה הראו שהמקורות לכך הם:
1. משדרים חלשים
2. משדרים המשתמשים בטכנולוגיות מיושנות
3. הפרעות ממשדרים מקומיים חזקים, תחנות פיראטיות או תחנות מעבר לגבול

העובדה היא שבשל הזנחה של מערך המשדרים של רשות השידור הרי שיש אזורים במדינת ישראל - גם אם מצומצמים, שבהם כמעט ולא ניתן לקלוט מקצת משידורי רשות השידור. עובדה זו מקבלת הבלטת יתר בעיני הציבור על-רקע העובדה ששידורי הרדיו של גל"צ באותם אזורים נקלטים ונשמעים היטב.


בחודש מרס 2008 הגיעו לידי נציב הקבילות 45 קבילות שנושאן היה שיבושי קליטה של רשתות ב', ג' וקול המוזיקה. בחודש אפריל 2008 הגיעו עוד 24 קבילות באותו נושא עצמו. כל הקבילות האלה נמצאו מוצדקות. רק בעקבות בירור הקבילות האלה התברר לנו שחברת בזק, שהיא המתפעלת של המשדרים והאנטנות עבור רשות השידור, החליטה לערוך שורה של פעולות שנועדו לשדרג את המשדרים, לנקות את האנטנות ולצבוע אותן.

בבדיקה שערכנו התברר שבזק יידעה את רשות השידור - אך רשות השידור לא דאגה לפרסם וליידע את הקהל הרחב על השיבושים הצפויים ועל הדרכים שיש ביכולתו לנקוט כדי להתמודד אם הבעיה - למשל לחפש ערוצים סמוכים או לעבור להאזנה באמצעות האינטרנט. רק לאחר התערבותנו ובעקבות לחץ שהופעל ע"י הציבור באמצעות נציב הקבילות פורסמו הודעות מסוג זה.


באפריל 2008 הופסקו שידורי הרדיו בגלים קצרים. עובדה זו הניבה לפחות 14 קבילות של ישראלים וישראלים לשעבר. היו בהם: אנשי צוות אוויר, ימאים בצי הסוחר, ישראלים המתגוררים במדינות שונות בעולם ושליחים של משרד החוץ והסוכנות.

הנה מכתב לדוגמה ששלח אלינו מאזין מקופנהגן:
אל: נציב קבילות הציבור אלישע שפיגלמן ומנכ"ל רשות השידור מרדכי שקלאר, קול ישראל
מאת: ......... קופנהגן, 09/04/2008
אני גר מספר שנים בחו"ל ואחד האמצעים החשובים לשמירת קשר עם ישראל והנעשה בה הוא באמצעות שידורי "קול ישראל". מאחר שמסיבות מקצועיות ואחרות אני נעדר מביתי לעיתים קרובות אני מאזין לשידורים באמצעות הגלים הקצרים ברדיו שאני נושא איתי. הקליטה הייתה בדרך כלל ללא הפרעות לשביעות רצוני המלאה והשאירה אותי בתמונת המצב בישראל. לאחרונה (החל מן ה-1 באפריל) נוכחתי בתדהמה שאינני יכול לקלוט את השידורים. יצרתי קשר עם חברים מאזינים כמוני באמצעות הגלים הקצרים וגם הם אישרו שאין אפשרות לקלוט את השידורים. זה מצב בלתי נסבל לגבי הרבה מאוד מאזינים בעולם כולו, שהקשר עם ישראל נשמר עד כה על-ידי האזנה באמצעות מכשירי הרדיו ולאו-דווקא המחשב והאינטרנט.

"ידיד שדיווחתי לו שמע על מצוקתי וחוסר האפשרות להאזין לשידורים מישראל יצר קשר עם המחלקה הטכנית של "קול ישראל ברוממה. התשובה שקיבל היו אישור דואב שאכן השידורים בגלים קצרים המיועדים לחו"ל הופסקו "על-פי החלטה של הנהלת רשות השידור". ההחלטה הזו חוסכת אולי קצת בתקציב אבל גורמת עוגמת נפש אמיתית לרבים וטובים שהגלים הקצרים שימשו עבורם את הדרך לשמירת קשר וידיעה על הנעשה במולדת.

נכון, תמיד מאשימים את כלי התקשורת, בצדק או שלא בצדק, אבל כאן בפירוש מחבלים במעט ההסברה שנותרה ובקשר הישראלים לבית. במקום לפתח לשכלל ולהרחיב את כלי התקשורת החשוב הזה, דווקא מחסלים אותו כי זה עולה כמה גרושים יחסית לתקציב הענק של רשות השידור.

"כמאזין נאמן לשידורי ישראל בחו"ל עלי לציין שקשה להבין החלטה כזו, הפוגעת ב א ל פ י מאזינים ברחבי העולם ולא יתכן שבהחלטה שרירותית שמקורה ב"אי הבנה" משווע לצרכי ישראלים בחו"ל, מנתקים אותם מקשר האזנה יום-יומית לנעשה בה. אני מקווה שהעלאת העניין לדיון פעם נוספת תביא לביטול ההחלטה הקודמת לרווחת המאזינים הנאמנים של "שידורי ישראל" התלויים בהאזנה באמצעות הגלים הקצרים ותאפשר לכל המאזינים לשמור על הקשר ולעקוב אחרי הנעשה בארץ במכשירי רדיו ולא להיות תלויים באינטרנט. אני מצפה לקבל אישור לקבלת מכתבי זה והמשך טיפול כמבוקש.
בברכה,
---------------
קופנהגן, דנמרק"


"אל: ........ שלום רב,
תודה על פנייתך.
בנושא הפסקת השידור בגלים קצרים:
פנינו בנושא להנהלת רשות השידור ומוסדות רשות השידור והבאנו לתשומת ליבם כי לאחר שהופסק השימוש בלוויין הוטבירד הרי שחיסול השידורים בגלים קצרים הינו צעד נוסף שפירושו הפסקה או הקטנה של ממש מצד רשות השידור במילוי תפקידה על-פי חוק והוא שמירת הקשר עם יהדות העולם והפצת מידע על ישראל.
כמו-כן המלצנו בעבר לפנות לגורמים מחוץ לרשות כדי שאלה ייקחו על עצמם את מימון הפעילות הזאת ואנו שבים וחוזרים שנית על המלצה זו בתקווה שתיפול על אוזן קשובה.
בברכה,
אלישע שפיגלמן
נציב קבילות הציבור
העתק:
משה גביש, יו"ר
מרדכי שקלאר, מנכ"ל
קובי שמש, סמנכ"ל טכנולוגיה"


ביולי 2008 הגיעה קבילה ממאזין ברמת גן שהתלונן על כך שהופסקו השידורים בשפה הערבית ברשת הגלים הבינוניים - לטענתו של המאזין בגלל קשיים בקליטת השידורים בשפה הערבית ברשת ה-FM הרי הוא וחבריו מאזינים ברשת AM - והנה זו חדלה מלפעול בירור הקבילה העלה שהפסקת השידורים האלה נבעה מניסיון לחסוך בהוצאות. לקבילה זו נוספו עוד 6 קבילות באותו נושא. השונים, בפועל התברר - רשות השידור הציעה למאזינים לחפש את השידורים בערוצי ה- FMשאין בכך מענה לקשיים.
כעבור עוד מספר קבילות וחודש ימים אח"כ, החליטה הנהלת הרשות לחדש את השידורים בערבית בתדרי ה-AM.


בנובמבר 2008 פנה צופה מאזור באר-שבע בקבילה מפורטת והסביר שמזה חמישה ימים אין אפשרות לקלוט את שידורי ערוץ 1 באזור, לדבריו זו תקלה שנייה מסוג זה במהלך השנה. בירור הקבילה העלה שאומנם המשדר האנלוגי שמשמש את רשות השידור באזור זה סיים את חייו, התקלות במשדר זה חוזרות ונשנות ומשלוח של טכנאי בזק למקום גוזל ימי עבודה רבים.

הקבילה נמצאה מוצדקת וכל שיכולנו להציע באותו מועד היה שהצופה ירכוש אנטנת לוויין. שמחירה כ-1,500 ש"ח. מאידך הפנינו את הדברים לפתחם של אנשי המשדרים והנהלת רשות השידור כולל יו"ר הוועד המנהל. בעקבות פניות אלה ולאחר דיונים רבים בנושא הוחלט לרכוש משדר אנלוגי משופץ ולהתקין אותו במקום המשדר שקרס.

בינואר 2008 קבל מאזין מגדרה על כך שבאזור מגוריו אינו מצליח לקלוט את שידורי 88FM.ברדיו והוא מאזין לתחנה רק דרך האינטרנט או ממיר הטלוויזיה. בדיקת הקבילה העלתה שהיא מוצדקת. הבדיקה העלתה שתחנות בלתי מורשות המשדרות בתדר סמוך משבשותאת הקליטה. בין אלה אותרה תחנה הממוקמת בתחומי הרשות הפלשתינית. אלא שהטיפול בסוגיה זו הוא בידי משרד התקשורת ואליו הופנתה הקבילה. אותה בדיקה הצביעה גם על חולשת המשדרים העומדים לרשות התחנה ועל חובתה של רשות השידור להשקיע בשדרוג המשדרים.


באוקטובר 2008 התלונן צופה מטבריה על כך שבחודשים האחרונים ישנן הפרעות קשות בקליטת ערוץ 1 באזור מגוריו, לעיתים נעלם הקול ולעיתים נעלמת התמונה למשך מספר ימים. בקבילה ציין שניסיונותיו להתלונן עלו בתוהו שכן במרכזיית הטלוויזיה השיבו לו שמדובר בכשל של בזק אך איש לא ידע למסור לו את מספר הטלפון של בזק או תוך כמה זמן יתוקן המצב. איש בזק שיצר קשר כעבור זמן טען שמדובר בבעיה מקומית וסירב לטפל בבעיה. בירור הקבילה על-ידי ראש יחידת המשדרים של רשות השידור העלתה שמדובר בקבילה מוצדקת - אנשי הערוץ הראשון העבירו את הנושא לטיפול חב' בזק שכן זו האחראית על המשדרים אלא שבחברת בזק הייתה באותם ימים חופשה מרוכזת והתורן ששוחח עם הקובל לא ידע את תפקידו. בסופו של דבר טופל המשדר על-ידי טכנאי בזק והבעיה נפתרה בעיכוב. הפתרון הכולל לסוגיה זו ימצא כאשר יוחלפו המשדרים האנלוגיים במשדרים דיגיטליים במהלך שנת 2010.


צופה המתגוררת בפסגת זאב שסמוכה לירושלים קבלה על כך שבאזור מגוריה לא ניתן לקלוט את שידורי ערוץ 1 באנטנה רגילה. בירור של יחידת המשדרים של הרשות העלה שבגלל המבנה הטופוגרפי הרי שבפסגת זאב אומנם לא ניתן לקלוט את שידורינו שכן המשדרים ממוקמים בזווית כזו שהמדרון עליו בנויה השכונה יוצר מיסוך והדרך היחידה לקליטת השידור הייתה באמצעות אנטנה לוויינית שמחירה יחסית יקר.


בדצמבר 2009 פנתה מאזינה משדה בוקר בקבילה וטענה שמזה שבוע אין היא וחבריה באזור לדבריה לא שודרו כלל הסברים או . מסוגלים לקלוט את שידורי רשת ב'. בדיקת הקבילה העלתה שבאותם ימים הוחלף תדר השידור לאזור זה. עד לקבלת הקבילה לא עודכן אתר האינטרנט ולא שודרו הודעות למאזינים. ההפרדה בין הטיפול הטכנולוגי לשירות לאזרח גרמה לתקלה זו. רק בעקבות פניות הנציב עודכן אתר האינטרנט והוצאו הוראות שהבטיחו פרסום שינוי. התדרים בערוצים השונים.

בדצמבר 2009 התלונן צופה ממצפה רמון על כך שתוך כדי צפייה בשידור "מבט" נעלם השידור. הצופה התלונן על כך שנאלץ להתקשר לחדר הפיקוח בטלוויזיה ובאיתנים כדי לדווח על התקלה. בדיקת הקבילה העלתה שאומנם הקבילה מוצדקת. הסברנו לקובל שלפי החלטה שהתקבלה במשרד האוצר לא יחודש המשדר האנלוגי במצפה רמון אלא יתוקן בכל פעם שתהיה תקלה - והסיבה לתקלות היא העובדה שמדובר במשדר ישן. עוד הודענו לקובל שבתוך חודשים אחדים יופסק השידור האנלוגי וקליטת שידורינו באזור הנגב תתאפשר רק אם יתאימו עצמם וירכשו את המערכות הדיגיטליות - כלומר תושבי הנגב נדרשים להצטייד במערכת קליטה לוויינית המכוונת לעמוס 3 - מחיר מערכת כזו כ-1,500 שקל והתשלום הוא חד פעמי ומוטל על בעל המקלט.


מאזין מהיישוב אפרת התלונן על שאינו מצליח לקלוט את שידורי רשת ג' - גם תלונה זו נמצאה מוצדקת, שכן באזור מגוריו הדרך היחידה לקלוט את שידורי רשת ג' היא באמצעות קליטה לוויינית פרטית דרך הטלוויזיה או באמצעות האינטרנט. בעת בירור הקבילה לא נקבע מועד להתקנת משדר שיכסה את האזור.

יש להבחין בין פרסומת לקדימונים שכן בתחום הפרסומת נתונה בעצם הסמכות העיקרית בידי מנכ"ל רשות השידור - שעל-פי הכללים הוא שיכול להחליט על אישורו של תשדיר פרסומת או על הפסקת שידורו. קדימונים הם מוצרים של עובדי הרשות ובאישור ממלאי תפקידים ברשות. הוועד המנהל החליט בזמנו על הקמת ועדת ערעורים שתהיה מוסמכת לדון בהחלטות המנכ"ל.

התוצאה היא שבידי נציב הקבילות יש היכולת רק להביע דעה בנושא הקבילה ולהמליץ בפני המנכ"ל - אך אין בידו סמכות החלטה. בנושא הקדימונים שולח הנציב את הערותיו והמלצותיו למנהלי הרשת ואלה בד"כ נענים לכך.


מכונה משפילה

מאזינה ממרכז הארץ התלוננה על כך שבפרסומת למכונת כביסה קונסטרוקטה ששודרה במרס 2008 מציגים את העובדים הזרים כעילגים, משפילים אותם וחמור יותר - הם מוצגים לדעתה כמשרתים המועסקים בעבודות בית. הקבילה נדחתה וזאת מאחר שהעסקת עובדים זרים בכל מלאכות הבית היא העסקה חוקית, אין בעצם ההעסקה כדי להשפיל אותם. בדיון על השימוש במבטא הזר הוחלט שמדובר בעצם בנימה של הומור ואין להניח שיש מי שרגשותיו באמת יפגעו אלא במקרים של רגישות יתר.

פרסומת אינטימית

מאזינה מאלון מורה קבלה על פרסומת של מוצר המסייע לקיום יחסי מין אחרי גיל חמישים. בקבילה נאמר שמדובר בנושא אינטימי והדבר פוגע באנשים מכל האוכלוסיה. בדיקת הקבילה העלתה שמדובר בפרסומת למוצר שיש לו ביקוש רב, ויש צורך ביידוע הציבור על קיומו ומאחר שאין איסור על פרסומם של מוצרים מסוג זה הקבילה הועברה לשיקול דעתו של מנכ"ל הרשות ונדחית.

פרסום ביומן

צופה התלוננה באוגוסט 2008 על כך שבתוכנית יומן שודרה כתבה לקראת יום האהבה במהלכה הופיעו מספר פרסומות למוצרים וחברות מסחריות כולל שמה של חנות למוצרי מין ומעסה ששם הספא שהוא מועסק בו והוראות כיצד להגיע אליו הופיעו בכתבה. הקבילה נמצאה מוצדקת והערה בנושא הועברה לתשומת לב עורכי היומן והכתב.

קדימון מפוצץ

ביום 31/1/08 הגיעה קבילה על כך שבקדימון שנועד לקדם את הצפייה במשחק הכדורסל בין קבוצות חולון והפועל ירושלים נעשה שימוש בתמונות פיצוץ החזיז באולם במלחה וקטיעת אצבעות ידו של הסדרן. הקבילה נמצאה מוצדקת, התברר גם שהקדימון הוכן ללא התייעצות עם מנהל מח' הספורט וזה הורה על הפסקת שידורו. בעקבות הקבילה הוצאו הוראות שימנעו שידור קדימונים בלי ביקורת הנוגעים בעניין.

אבינו הטייס

ביוני 2009 פנה מאזין בקבילה כנגד הפרסומת למכוניות של "הונדה" שבהן נשמעו ילדים שרים "אבינו הטייס אבינו הטייס סע מהר סע מהר". המאזין אף הדגיש שפרסומת זו משודרת בצמוד לפרסומת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בדיקת הקבילה העלתה שהיא מוצדקת ויש בה עידוד לעבירה על החוק ולסיכון חיים. על-פי הוראותיו של מנהל קול ישראל נדרש המפרסם להוציא מהפרסומת את המילים "סע. מהר סע מהר".

תשדיר מפחיד

אם ממודיעין פנתה במרס 2009 בקבילה על תשדיר שירות שבו נראתה אישה מבוגרת שכמעט נפגעה ממכונית. לדברי האם התשדיר הזה מפחיד את ילדתה עד כדי שהיא מיד פרצה בבכי. התשדיר הוכן על-ידי המועצה הלאומית למניעת תאומות. בחינת התשדיר העלתה שמדובר באמת בתשדיר שיש בו כדי להפחיד והנושא הועבר על-ידי נציב הקבילות להכרעת המנכ"ל.. מנכ"ל הרשות הורה למנהל הערוץ הראשון לוודא שתשדיר זה ישודר רק אחרי השעה 20:00.

יותר מדי חסויות

ביוני 2009 פנתה מאזינה זועמת והתלוננה על ריבוי הפרסומות והחסויות בעוד היא לטענתה מקפידה ומשלמת את האגרה. קבילה זו הייתה אחת מרבות שמגיעות אלינו בכל שנה. הקבילות האלה נדחות כבלתי מוצדקות שכן:
1. החובה לשלם אגרה היא חובה על-פי חוק המוטלת על כל מי שמחזיק מכשיר שמאפשר קליטת שידורי רדיו וטלוויזיה ואין היא קשורה לשאלה באיזה שידורים היא צופה או מאזינה. הממשלה העדיפה שאת גביית האגרה (שהיא בבחינת מס) תבצע רשות השידור ושההכנסות מהגבייה יהוו את תרומת הממשלה לקיום השידור הציבורי
2. הממשלה היא שקבעה שאת המחסור בתקציב רשות השידור תמלא הרשות ע"י שידור פרסומות ברדיו וחסויות בטלוויזיה.

קפה עברי

מאזין מירושלים התלונן על כך שבפרסומת של קפה נמס "טייסטרס צ'ויס" נאמר באנגלית: Is it really that good? Oh yeah לדבריו מן הראוי לחייב את המפרסם להשמיט את השימוש באנגלית. הקבילה הועברה לטיפולה של יועצת הלשון של רשות השידור. הכלל המחייב ברשות הוא שיש להקפיד על שימוש בשפה העברית ורק במקרים שבהם השימוש במילה או משפט באנגלית הוא ליבה של הפרסומת או שזה הסמל המסחרי של החברה או המוצר או במקרים שאין תחליף ראוי למילה בלע"ז.

המדונה החזירה

מאזין קבל על כך שבמהלך שידור תוכנית הספורט "הטריבונה" בחודש אפריל 2008 השתמש המנחה במושג porca Madonna - ביטוי איטלקי שפירושו "המדונה החזירה". בעקבות בירור הדבר נשלחה נזיפה אל מר אבי רצון באמצעות מנהל הספורט והוא נדרש. להתנצל בפני הצופים.

גובים לא אדיבים

אזרח ממודיעין קבל ביוני 2008 שכאשר פנה לאגף הגבייה בטלפון למוקד כדי לברר מהות החוב שלו לרשות - נענה באגרסיביות רבה וכאשר העיר לעובד שהוא מדבר אליו בגסות ניתק העובד את השיחה. עוד העיר הקובל שדקות אחדות אחר כך פנה שוב למוקד - קיבל הבהרות מעובדת מנומסת ושילם את חובו. בירור הקבילה נעשה ע"י מנהל סניף נצרת ונמצא שהקבילה מוצדקת, העובד נדרש להתנצל לאחר שהוסברה לו חשיבות מתן שירות אדיב לאזרחים. זמן קצר אחרי הבירור הודיעה מנהלת אגף יחסי ציבור לקובל שהעובד שהיה מושא התלונה אינו עובד עוד ברשות השידור.

בינואר ובפברואר 2008 הגיעו שתי קבילות שעסקו בעובדת אגף הגביה במחוז ת"א. שתי הקבילות העלו טענות דומות לפיהן אותה עובדת התקשרה טלפונית אל הקובלים, הודיעה להם שיש להם חוב בגין אי תשלום האגרה ומיד הודיעה שהתיק עומד לפני העברה להוצאה לפועל ועו"ד והיא מצלצלת לאזרחים כדי להציע להם הסדר לפריסת התשלומים. כשניסו לברר את מהות החוב וכיצד זה שלא ידעו על קיומו הגיבה העובדת - לטענת הקובלים - בחוסר סבלנות, סכומי החוב המדובר השתנו במהלך השיחות ולטענת כל אחד מהקובלים הגיבה העובדת בחוסר סבלנות, בעוינות ובסופו של דבר ניתקה את השיחה. שתי הקבילות הועברו לבירור ע"י מנהל האגף. התברר שמדובר במבצע יזום של הגברת הגבייה שבמסגרתו התקשרו העובדים לחייבים. מנהל המחוז שלח לכל אחד מהקובלים מכתב ובו התנצל על התנהגות העובדת וציין שהעובדת תודרכה על ידו למתן שירות אדיב לאזרח והמנהל העיר לה הערה על התנהגותה.

בינואר 2009 התקבלה קבילה נוספת שעניינה התנהגותה של אותה עובדת באגף הגביה במחוז ת"א. הקובלים טענו שהעובדת התקשרה אליהם בטלפון בתחילת החודש, פתחה את השיחה בשורת שאלות לכאורה לבירור פרטים על המקלט שברשותם וכן על מועדי רכישת הדירה של בני הזוג ומועד נישואיהם - תוך איום שמדובר בחוב גדול העומד לפני העברה לידי ההוצאה לפועל. הקובלים טענו שהעובדת סירבה לבדוק את האינפורמציה וציינה שהמידע שמסרו לה "שקרי". כעבור מספר ימים כשהקובל פנה ביוזמתו לאגף הופנה לשוחח עם אותה עובדת ולטענתו זו סירבה לשמוע אותו "נבחה ונבחה" ולבסוף הודיעה שהיא עסוקה עם לקוח אחר וטרקה את הטלפון. כשהתקשר שוב שבה וטרקה את הטלפון. הקבילה הועברה לבירור על-ידי מנהל המחוז. זה הורה לעובדת להתקשר בנוכחותו לקובלים ולהתנצל בפניהם. העובדת עצמה טענה שנהגה בקובלים באדיבות ובממלכתיות. לאחר ההתנצלות ולאחר שנערך בירור בנושא החוב ויושבה המחלקות הודיעו הקובלים שהעניין נפתר לשביעות רצונם.

באוקטובר 2008 הגיעה קבילה שנשלחה באמצעות עמותת "נגישות ישראל", העוסקת בכך שסניף אגף הגביה בבאר-שבע נמצא במבנה שאין בו נגישות לנכים. סמנכ"ל הגביה מר אבי כ"ץ שאליו הופנתה הקבילה הודיע שאומנם הקבילה מוצדקת ובשל עובדה זו - ובעיות נוספות הועבר אגף הגביה בבאר שבע ממשכנו ברחוב האבות למשכן חדש ברחוב בן צבי שבו יש נגישות מלאה לנכים.

רופא מטירה

רופא מטירה התלונן בספטמבר 2008 על כך שבידיעה בחדשות נאמר "רופא מטירה בן 61 מואשם במעשה אונס". האיש התלונן שבגלל אי פרסום שמו של החשוד הרי שהוא חש עצמו פגוע ומושפל. בדיקת המקרה העלתה שאומנם ידיעה כזו שודרה והקבילה מוצדקת. קבעתי שבמקרה כזה, כשעדיין אסור לפרסם את שם החשוד מן הראוי להסוות את זהותו כך שלא תיתכן טעות כמו למשל לומר "רופא מאזור המרכז" - בהנחה שציון עיסוקו של החשוד חיוני לתיאור מעשה הפשע - שכן דובר בפגיעה בנשים שהגיעו למרפאה לטיפול. זמן קצר לאחר פרסום הידיעה הפוגעת פורסמה הידיעה שוב תוך ציון שמו המלא של החשוד ובכך הוסר החשד מהקובל.


הפרס לא הגיע

מאזינה מתל אביב קבלה ביוני 2008 על כך שבאפריל אותה שנה השתתפה בתוכנית ברדיו רק"ע, השיבה בהצלחה לשאלה וזכתה בפרס - זוג כרטיסים למופע בהיכל התרבות - אלא שהפרס המובטח לא הגיע כלל. כשפנתה טלפונית לתוכנית נענתה בגסות ובסירוב. לאחר שהקבילה הועברה אלינו דאגה מנהלת המחלקה הרוסית ברדיו רק"ע להתקשר ישירות למאזינה ולהציע לה לבחור מופע מתוך כמה מופעים שאליהם תקבל כרטיסים וכן נשלח מכתב התנצלות למאזינה.

הפיפסים

בפברואר 2008 הגיעה קבילה ממאזינה שלטענתה השינוי באות המקדים לחדשות מפחיד אותה ואת חבריה, הצלילים החדשים נשמעים כאותות מלחמה והמוזיקה מאיימת ומרמזת על סכנות. חשוב לציין שלא הייתה זו הקבילה היחידה שעסקה בנושא זה. הקבילה הועברה לעיונם של מנהלי קול ישראל ורשת ב' וכן לידי יו"ר ועדת הרדיו במליאה. נראה שלאחר חבלי הסתגלות נרגעו הרוחות.

תוכנית יהדות עם מנחה גלוי ראש

באוקטובר 2008 התלונן צופה מכפר סבא על כך שבתוכנית "מקבלים שבת" מופיע המנחה ללא כיפה, לדברי הקובל כיסוי הראש אמור לציין התייחסות של יראת כבוד כלפי בורא עולם. יש לציין שבנושא זה היו קבילות דומות נוספות. לאחר בירור הקבילה השבנו לפונה שהתוכנית המדוברת אינה תוכנית דתית, הופעתו של מר דב אלבוים ללא כיפה היא בבחינת הצהרה חד-משמעית באשר לדעתו ועמדתו בנושא ואין כללים המחייבים את מי שדן בענייני דת או יהדות לעשות זאת כשהוא חובש כיפה.

מי כאן עונה

באוגוסט 2009 התלונן צופה על כך שמספר פעמים שלח דואר אלקטרוני למחלקות שונות ברשות השידור - אך נותר ללא מענה, לדוגמה צרף העתק פניה ששלח למערכת מבט. בירור הנושא עם מנהלי המחלקות השונות העלה שאין כללים ברורים ולמעשה התפישה הקיימת ברשות השידור היא שאין במחלקות השונות מי שמטפל בדואר ובפניות של מאזינים וצופים - להוציא מכלל זה לשכות של מנהלי המדיה או מנהלי הרשתות השונות וכמובן
לשכות של מנכ"ל, יו"ר וכיו"ב.

במערכות של התוכניות השונות אין מי שיטפל בפניות הציבור - וכל הפניות האלה מופנות לידי לשכת הדובר או לידי נציב קבילות הציבור - גישה זו למעשה מקובלת גם על הנציב הנוכחי - כל מי שמבקש להעלות נושא מסוים או להגיב על דברים שנאמרו בשידור רשאי ומוזמן לכתוב לעורך, לכתב או למערכת שם החומר אמור להתקבל ולזכות לקריאה ועיון על-ידי מי שאליו נשלח, אולם אין אפשרות לחייב את הכתבים והעורכים להשיב על כל פניה באורח אישי - אם הוא מעוניין בתשובה אישית הוא יכול לפנות דרך הממונה על קבילות הציבור או דרך לשכת הדובר.


הסוואה גלויה

במרס 2009 קבלה צופה מפתח-תקווה על שבתוכנית "פוליטיקה" הופיע מרואיין שאמור היה להופיע בהסוואה - אך בקטעים מהראיון הטשטוש של מראה פניו התפוגג ואילו עיוות הקול הופסק גם כן ואפילו שמו "אור" הופיע. בירור הקבילה העלה שהיא הייתה מוצדקת בחלקה בלבד - ההבלחות של התמונה ללא טשטוש מקורן היה בכשל טכני ואילו הפסקת עיוות הקול נבעה מקצר תקשורת בין התחקירן שביקש לעוות לבין עורך התוכנית שלא ידע על כך והורה להפסיק את העיוות, באשר לשמו של המרואיין - זה דווקא לא נחשף - שכן השם "אור" היה שם בדוי., בעקבות המקרה הוצאו הוראות פנימיות במערכת שמנעו הישנות המקרה.


חשופה לפגעי מזג האוויר

בחודש יולי 2009 - בעיצומו של קיץ פנתה צופה וקבלה על כך שמגישות תחזית מזג האוויר אינן שומרות על הצניעות בלבושן "... הערב הזדעזעתי לראות את מגישת התחזית - בגופיה!" לאחר דיון בנושא השבנו לצופה שמגישי ומגישות הערוץ הראשון משתדלים בהופעתם לרצות את מירב ציבור הצופים. המגישים והמגישות נעזרים במומחיות אופנה שמופקדות על בחירת הלבוש והן נדרשות לבחור פריטים שמשקפים את הטעם הנפוץ ברחוב. מאחר שכיום גופיה היא פריט לבוש נפוץ ברחוב הישראלי ובעיקר במזג האוויר הקיצי בעונה הרי שהן. הגיעו גם למסך.

מוזיקה ביוקר

בחודש ספטמבר 2009 הגיעה באמצעות מבקר המדינה קבילה של אזרח שביקש לרכוש סדרה של תוכניות ששודרו בקול המוזיקה. לאחר שנמסר לו שהתעריף הוא 50 ש"ח לדקה, חישב ומצא שמחיר הסדרה יהיה כ-45 אלף ש"ח בסדרה 15 פרקים. ביוזמת מנהל קול ישראל ובסיוע נציב הקבילות הובא הנושא לדיון בהנהלת הרדיו ובמליאת רשות השידור. למאזין נכתב שמומלץ שימתין עד להוזלת התעריף ואילו במליאת הרשות אושר תעריף זול בהרבה.
דוח נציב קבילות הציבור ברשות השידור לשנים 2009-2008

תאריך:  07/06/2011   |   עודכן:  07/06/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם מותר להגיש את התחזית בגופייה?
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמאלנית חסרת עתיד
7/06/11 16:36
2
דרור ש.
8/06/11 10:47
3
עידן סובול
8/06/11 11:25
4
ישע
8/06/11 12:14
5
כנניהו המיסר
9/06/11 01:51
6
חנה שרה
10/06/11 09:01
7
חנה שרה
10/06/11 09:07
8
חנה שרה
10/06/11 09:12
9
חנה שרה
10/06/11 09:22
10
חנה שרה
10/06/11 09:33
11
חנה שרה
10/06/11 09:39
12
חנה שרה
10/06/11 09:54
13
חנה שרה
10/06/11 12:16
14
חנה שרה
10/06/11 12:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היו חודשים ושנים שבזכות קשריי החברתיים עם ידיד אחד, שבינתיים נעלם מהאופק הציוני, איש העונה לקידומת ס"מ, יכולתי לכתוב דוקטורט על ההתייחסות של בעלי יכולת מוגזמת לרכב שהם רכשו. כי חוץ מס"מ (ובעצם, גם בזכותו) הכרתי עוד כמה דמויות חו"ליות דומות לו.
07/06/2011  |  אדוארד אטלר  |   כתבות
מיקי חיימוביץ' פורשת. ובניגוד לכאורה למה שטענתי כאן בעבר, בלכתה היא מותירה חלל לא קטן. לא משום שמדובר באחת הנשים האהובות בישראל (ויעידו הטוקבקיסטים); לא משום שמדובר באחת הנשים המשפיעות בישראל (ויעיד TheMarker); לא משום שמדובר באחת מנשות התקשורת הטובות בישראל (ויעידו פסלוני מסך הזהב); לא משום שמדובר באחת הנשים המצליחות בישראל (ויעיד חוזה העתק שלה). משום שמיקי חיימוביץ' מילאה במשך שנים נישה שעמיתותיה נמנעו מלדרוך בה - הנישה הנשית-רגשית.
07/06/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
בתוך מבול המשימות של חברת האבטחה שאני הוא מנהלה, נעים, מפעם לפעם, לצאת למשימות מיוחדות. לפני שבוע יצאנו 50 מאבטחים ועוד 300 סדרנים של החברה, לאבטח את המופע אאידה במצדה.
07/06/2011  |  גיא עטיה  |   כתבות
אסתמה הינה מחלה שכיחה המתבטאת בפעילות כרונית ודלקתית של דרכי האוויר. באסתמה דרכי אוויר מודלקים הופכים להיות רגישים עם תגובתיות יתר ולכן נחסמים בקלות. חסימת הסימפונות (על-ידי הפרשות צמיגות, כיווץ שריר חלק ופגיעה בדפנות הסימפונות), תתבטא בהפרעה לזרימות האוויר בזמן נשימה. התקפי האסתמה מתרחשים באופן חריף, אולם התהליכים הדלקתיים בדרכי האוויר הינם כרוניים.
המלחמה על ההתקבלות, בין תרגומו של י"א טריווש לתרגומה של לאה גולדברג ל'מלחמה ושלום' של ל"נ טולסטוי.
07/06/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il