|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
טרוריסטים בנתב''ג? שטויות [צילום: פלאש 90]

זיכרון מושתל

העולם כולו נגדנו. כולם מנסים להשמיד אותנו. כל תנועה היא איום על קיומנו. כל מי שמבקר את המדיניות שלנו הוא אנטישמי או יהודי השונא-את-עצמו. אפילו כשאנחנו עושים מעשה טוב, הופכים אותו נגדנו
11/07/2011  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

זה כמה שבועות נמצא צה"ל, ובמיוחד חיל-הים, בכוננות גבוהה, כדי לסכל את האיום הקטלני לעצם קיומנו: עשר סירות קטנות שניסו להגיע לעזה. בסירות נמצאה כנופייה מסוכנת של טרוריסטים חסרי-מעצורים, בדמות קשישים וקשישות, ותיקי מערכות-שלום.

בנימין נתניהו אישר את החלטתנו הקשוחה להגן על ארצנו בכל מחיר. לא הנחנו לאיש לשבור את הסגר, מפני שהם היו עלולים להבריח טילים למחבלים האכזריים בעזה, שישתמשו בהם לרצח ילדינו החפים מפשע. זהו שיא גם מבחינת נתניהו: אף מילה אחת אינה אמת. לא היו בסירות אמצעי-לחימה - לכך ערבו נציגי התקשורת הבינלאומי המכובדת שנמצאו שם. חוץ מזה, יש לסמוך על המוסד שהיה לו לפחות מודיע אחד בכל סירה (אחרי הכל, בשביל מה אני משלם מיסים?). ואילו חמאס לא שיגר טילים זה זמן רב. יש לו סיבות טובות מאוד משלו לקיים את ההסכם הבלתי-כתוב על "תהדייה" ("שקט").

אילו ניתן למשט להגיע לעזה, זה היה מספק חדשות לכמה שעות, ובזה היה נגמר העניין. ההתגייסות האדירה בישראל, אימוני השייטת להשתלטות על הסירות, מעשי-החבלה בנמלים היווניים, הלחץ הפוליטי האדיר שהופעל על-ידי ארצות-הברית וישראל על ממשלת-יוון האומללה, פושטת הרגל - כל אלה החזיקו את היוזמה הקטנה הזאת בחדשות במשך שבועות, תוך משיכת תשומת-הלב העולמית לסגר.

והסגר עצמו - בשביל מה הוא קיים? קשה לגלות מטרה סבירה. לרושש את תושבי עזה כדי שיפילו את ממשלת חמאס, שנבחרה בבחירות דמוקרטיות? ובכן, זה לא עבד. להכריח את חמאס לשנות את תנאיו לחילופי-שבויים, שיביאו לשחרור גלעד שליט? לא עבד. למנוע הברחת אמל"ח לרצועה? הנשק זורם לשם באופן חופשי מסיני דרך מאה מנהרות, כפי שנאמר לנו על-ידי קציני צה"ל. אז איזו מטרה משרת הסגר? נדמה שאיש אינו יודע. אבל כולנו יודעים שזהו סלע קיומנו.

המשט מהשנה שעברה יצר לחץ עולמי, והסגר הותר במידה רבה. אבל גם עכשיו אין המפעלים בעזה יכולים לייצא את מוצריהם דרך ישראל - דבר הגורם לאבטלה ענקית ולעוני ממאיר בקרב חלק גדול מתושבי הרצועה.

אותה הגישה התגלתה בפרשה המבחילה ממש של הסחר בחלקי-גופות. נתניהו הבטיח למסור את שרידי הגופות של 84 "מחבלים" (אנשי פת"ח וחמאס) לאבו-מאזן כמתנה. ברגע האחרון חזר בו. אנשיו מאמינים שהשרידים האלה, שכמעט שאי-אפשר עוד לזהותם, יכולים לשמש "קלפי-מיקוח" במשחק על שחרור גלעד שליט.

אותה הגישה הופעלה נגד ה"מטס" של פעילי-השלום מרחבי העולם שהגיע לנתב"ג. כל רצונם היה להגיע בשלום לרמאללה ולבית-לחם, דבר שאינו אפשרי מבלי לעבור דרך שטח ישראל. כמעט אלף שוטרים גויסו כדי לסכל איום נוראי זה.

כל אלה הן תגובות אוטומטיות. עלינו להיות חזקים. הסכנות אורבות לנו בכל פינה. ישראל צריכה להגן על עצמה. אחרת תהיה שואה שנייה.

זוהי תופעה מעניינת: אנשים רואים על מסך הטלוויזיה שלהם פעילי-שלום קשישים ותמימים, ונדמה להם שהם רואים פרובוקטורים מסוכנים - כי כך אומרות הממשלה ורוב התקשורת. מסתתרים ביניהם "ערבים ומוסלמים" מפחידים. ולראיה, התגלה ביניהם אמריקני ממוצא ערבי, שאסף בעבר תרומות למוסדות-צדקה של חמאס. מחבל מסוכן! נורא! התופעה הזאת, שאנשים רואים דבר אחד ונדמה להם שהם רואים דבר אחר, תמיד ריתקה אותי. איך קורה שאנשים אינם מאמינים למראה עיניהם, אך מאמינים למראה עיניהם של אחרים?

השבוע שמעתי על זיכרונותיו של אדם שלמד בכיתה א' אצל המורה רחל, אשתי המנוחה. רחל ביקשה ממנו להרים את ידו הימנית. כאשר הרים אותה, היא אמרה לו: "לא! לא! זוהי יד שמאל!". היא פנתה לשאר ילדי הכיתה ושאלה אותם איזו יד זאת. הילדים חזרו, כמובן, על דברי המורה, וקראו פה אחד: "שמאל! שמאל!". הילד הראשון התחיל לפקפק, ובסוף הודה שזוהי יד שמאל. "לא!", אמרה רחל, "אתה צדקת לגמרי. זאת הייתה יד ימין. שזה ישמש לכם לקח: אם אתם בטוחים שאתם צודקים, תעמדו על זה! אף פעם אל תשנו את דעתכם מפני ששאר האנשים אומרים אחרת!". אחרי ששמעתי את הסיפור הזה נודע לי, במקרה, על מחקר שערכה קבוצת פרופסורים ישראליים על "זיכרון מושתל". הניסויים שלהם גילו תופעה מעניינת: אנשים שראו משהו במו עיניהם, אך נאמר להם שכל האנשים האחרים ראו משהו אחר, מתחילים להדחיק את הזיכרון של עצמם ולזכור את מה שראו האחרים. מחקר נוירולוגי גילה שזהו גם תהליך פיסי: הזיכרון המדומיין בא במוח האדם במקום הזיכרון האמיתי. הלחץ החברתי עשה את שלו: הזיכרון המושתל הופך לזיכרון אמיתי.

אני מאמין שזה נכון גם לגבי עמים שלמים. ראיתי זאת הרבה פעמים. למשל: ב-11 החודשים לפני מלחמת-לבנון הראשונה לא נורתה אף ירייה אחת משטח לבנון לעבר ישראל. בניגוד לכל הציפיות הצליח יאסר ערפאת לכפות הפסקת-אש מוחלטת גם על מתנגדיו במחנה הפלסטיני. אולם אחרי שאריאל שרון פתח במלחמה, כמעט כל הישראלים "זכרו" בבירור שהפלסטינים בגבול הלבנוני ירו לעבר ישראל יום-יום והפכו את חיינו לגיהינום.

אני קורא לזה "פרקינסון הפוך". חולי פרקינסון מתקדמים אינם זוכרים דברים שקרו. חולי "פרקינסון הפוך" זוכרים דברים שלא קרו מעולם. יש הפרעה הנפשית הקרויה "פרנויה ורה". החולים מאמצים לעצמם הנחה מטורפת - למשל: "כולם שונאים אותי" - ואז בונים סביבה בניין שלם. כל פריט של מידע המאשר אותה, כביכול, נקלט מיד, כל פריט הסותר אותה מודחק. לכל דבר ניתן פירוש המאשר את ההנחה המקורית. התבנית הגיונית לחלוטין - אכן, ככל שהיא שלמה והגיונית יותר, כך המחלה חמורה יותר. יש למחלה זו תסמינים נלווים, כגון התנהגות לוחמנית, חשדנות מופלגת, ניתוק מהעולם האמיתי, תיאוריות של קונספירציה ונרקיסיזם.

נראה שעמים שלמים עלולים ליפול קורבן למחלה. זה בוודאי נכון לגבי עמנו. העולם כולו נגדנו. כולם מנסים להשמיד אותנו. כל תנועה היא איום על קיומנו. כל מי שמבקר את המדיניות שלנו הוא אנטישמי או יהודי השונא-את-עצמו. אפילו כשאנחנו עושים מעשה טוב, הופכים אותו נגדנו. לדוגמה: "עזבנו את רצועת-עזה ואפילו הרסנו את ההתנחלויות שלנו שם, ומה קיבלנו בתמורה? טילי קסאם!". לא חשוב ששרון סירב להעביר את הרצועה באופן מסודר לידי גוף פלסטיני כלשהו, והשאיר אחריו חלל ריק. ולא חשוב שהוא ניתק את הרצועה מהעולם ביבשה, בים ובאוויר, והפך אותה לבית-סוהר אחד גדול.

לדוגמה: "אחרי אוסלו מסרנו נשק לכוחות-הביטחון של ערפאת, והם הפנו את הנשק נגדנו!". לא חשוב שמעולם לא קיימנו את הסכם-אוסלו בשלמותו, שהכיבוש הוחמר אחרי ההסכם ושהוקמו התנחלויות על אדמה פלסטינית בקצב מזורז. חוץ מזה, כוחות-הביטחון הפלסטיניים לא פעלו מעולם נגד ישראל.

לדוגמה: "יצאנו מדרום-לבנון ומה קיבלנו? חיזבאללה ומלחמת-לבנון השנייה". לא חשוב שחיזבאללה נולד כתגובה על הכיבוש בן 18 השנים שם, ושאנחנו פתחנו במלחמת-לבנון השנייה בגלל תקרית-גבול מצומצמת.

נאמר שגם לפרנואידים יש אויבים. הצרה היא שהתנהגותם התוקפנית והחשדנית יוצרת להם יותר ויותר אויבים. הסיסמה "כל העולם נגדנו" יכולה לתפקד כנבואה המגשימה את עצמה.

ישראל אינה הארץ היחידה הסובלת ממופרעות זו. הייתה תקופה שבה סבלה גרמניה ממנה, וגם הסרבים, ובמידה מסוימת גם ארצות-הברית וארצות אחרות. לרוע המזל, היא עולה ביוקר.

אז בואו ונתחיל להתנגד כעם שפוי. הניחו לסירות הקטנות להגיע לעזה. הניחו לפעילי-השלום הנוחתים בנתב"ג לעבור לגדה המערבית ולמסוק שם זיתים כאוות נפשם. ישראל תמשיך להתקיים גם אם נתנהג כמדינה נורמלית. באמת!

תאריך:  11/07/2011   |   עודכן:  11/07/2011
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זיכרון מושתל
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איזה איש רע ונורא
11/07/11 14:30
 
ראספוטין בן מדביד
11/07/11 16:05
2
ע. הנביא
11/07/11 14:30
3
אלישמע
11/07/11 16:36
4
חגא
11/07/11 17:38
5
רשע+שקר מושתל
11/07/11 21:15
6
ע.ג.
11/07/11 21:35
7
קורןנאוה טבריה
12/07/11 05:21
8
העוקב מקרוב
12/07/11 09:11
9
דורון , י-ם
12/07/11 10:07
10
גלילאו
12/07/11 10:42
11
אברהם מערב השומרו
12/07/11 10:54
12
דורון , י-ם
12/07/11 11:32
13
רפאל1 א
12/07/11 12:03
14
נחום שחף
13/07/11 21:04
15
נחום שחף
13/07/11 21:15
16
קורןנאוה טבריה
15/07/11 06:50
17
efis
18/07/11 05:41
18
רון וייס
23/07/11 22:43
19
אא
29/10/14 13:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שלוש שנים יצא כותב טורים אלו במאמר רחב יריעה המבאר מדוע (כשם המאמר) "שמאל הוא ימין, ימין הוא שמאל". כבר אז אובחנה התופעה כי ציבורי שמאל רבים מצאו בית אידיאולוגי בקרב הימין המתון, באשר מפלגותיהם המסורתיות הידרדרו במורד שאול-השמאל לעבר אנרכיה קומוניסטית איסלאמיסטית, ואילו אנשי השמאל האותנטי לא היו יכולים להשלים עימה כבנים לעם היהודי בארצו ישראל.
11/07/2011  |  אהרון רול  |   מאמרים
על-פי דיווחים שונים מסר שר החוץ ליברמן לשרת החוץ של האיחוד האירופאי, הגב' קתרין אשטון, כי אם הפלשתינים ילכו למהלך חד-צדדי באו"ם, ישראל תתנער מכל ההסכמים שנחתמו עמם, כולל הסכם אוסלו. שרת החוץ אמרה בתגובה, כי היא אינה מקבלת אמירה זו. ביטול הסכם אוסלו, היא הוסיפה, "יהיה עולם אחר". כשני עשורים לאחר שנחתמו ברוב הדר וחגיגיות, עדיין מהווים הסכמי אוסלו מקור למחלוקות באשר לתועלת הגלומה בהם, מנקודת ראותה של מדינת ישראל ומידת הרלוונטיות שלהם בתקופה הנוכחית.
11/07/2011  |  זכי שלום  |   מאמרים
אלסטר קמפבל, מי שהיה יועץ התקשורת ("ספין דוקטור") של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, מפרסם את יומנו האישי ומספק לקוראיו הזדמנות להציץ אל הנעשה בתוככי הפוליטיקה של ממשלת הוד מלכותה. מתברר שלא מעט אנרגיה בוזבזה באותם ימים כדי להתנהל מול שיגיונותיה של אשת ראש הממשלה, שרי בלייר.
11/07/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
יש בלבנו שמחה מרובה אחרי שבת קודש עם התעלות הנפש גדולה ביותר, אשר רבבות רבות של אחינו היקרים אשר הקפידו באמירת כל ספר התהלים, ודאי דוד מלכנו מליץ יושר עלינו בשמיים ונזכה למיתוק דינים גדול ביותר ולישועה גדולה.
11/07/2011  |  יאשיהו יוסף פינטו  |   מאמרים
1
11/07/2011  |  דרור אידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
שלוש רקטות נורו מהרצועה לעבר ישראל  /  מחלקה ראשונה
דני אילון: ישראל מודה למדינות שסייעו בסיכול המטס  /  מחלקה ראשונה
נתב"ג: פעילי המטס נבלמו עם הגעתם  /  עופר וולפסון
מגוחך  /  עמוס גבירץ
אין לי ארץ אחרת  /  אהוד אליאב
שלושה גולים עצמיים  /  שלמה גזית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il