|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

"כולנו יודעים למה בעלי הון קונים כלי תקשורת"

ההתנצלות בפני שלדון אדלסון מטלטלת את מערכת חדשות 10; בכירי העיתונאים של הערוץ התייצבו למגננה על חופש העיתונות; מיקי רוזנטל: "זו שדרה של דגלים שחורים - ולא נעבור עליה לסדר היום"
11/09/2011  |   TheMarker TheMarker   |   כתבות   |   פרשת ערוץ 10 - אדלסון   |   תגובות
גיא זוהר. התפטר כצפוי מתפקידו [צילום: דביר כחלון]

   רשימות קודמות
  טמירה ירדני: "כוכב נולד נקייה - ומה שנקי אי-אפשר ללכלך"
  יו"ר חוצה ישראל רכשה קרקע בחשאי ב-110 מיליון שקל כדי להקים מתקן גז
  "מי שטוען שפרשתי בגלל הנזיפה - אגיש נגדו דיבה"
  רכבת מהירה מתל אביב לירושלים? אולי בעשור הבא
  אייפד 2 בישראל: יקר ב-600 שקל מארה"ב

רבים מעובדי חדשות 10 קיבלו ביום שישי האחרון הודעה שקראה להם לבוא ולהביע תמיכה בעובדי מערכת "השבוע", לקראת שידור ההתנצלות וההתפטרות הצפויה של המגיש גיא זהר. עשרות מעובדי הערוץ אכן הגיעו לאולפן ומחאו כפיים לזהר לאחר שהודיע על עזיבתו את התוכנית, על-רקע שורת הקרדיטים הריקים ששודרו בסופה.

בסיומה של התוכנית ישבו כ-40 מעובדי המערכת, ובכללם גם המנכ"ל הזמני, אורי רוזן, ודיברו על המשך הדרך. בתחילת השבוע הם צפויים לשלוח בצעד חריג מכתב לדירקטוריון החברה שבו הם מביעים את מחאתם על האירועים.

בסוף השבוע התייצבו במערכת העיתונאים הבכירים בערוץ ואמרו את שעל לבם, במקרה שהם תופשים כמלחמה על אופיה העתידי של החברה. עיתונאי "המקור", מיקי רוזנטל, התבטא במלים קשות. לדבריו, "חצו פה את כל הקווים האדומים. כולנו יודעים למה בעלי הון קונים כלי תקשורת. בכלי תקשורת שונים הייתה ויש התערבות מפעם לפעם של הבעלים, התערבות שאנחנו יודעים עליה. מה שנעשה כאן חריג. אין מלים יפות לתאר את זה. הוציאו מאכלת ושמו על הצוואר של מנהלי הערוץ. אמרו להם במפורש: 'או שאתם עושים את מה שאנחנו אומרים ומפרסמים את ההתנצלות, או שאנחנו מפסיקים להזרים כסף לערוץ'.

"היו התערבויות בעיתונות בעבר, בערוץ 10 הכי פחות אגב, אבל מעולם לא היה אונס ברוטלי מהסוג הזה. זה לא רק דגל שחור, זו שדרה של דגלים שחורים שאני לא מתכוון לעבור עליה לסדר היום ואני מקווה שכך גם עמיתי בערוץ".

מה תעשו?

"אנחנו מתכוונים להבהיר לדירקטוריון ולהנהלת הערוץ שאנחנו רואים בדבר הזה מעידה חד-פעמית. ערוץ 10 היה מקום סובלני וליברלי שאיפשר חופש עיתונות גדול, יותר מכלי תקשורת אחרים ובטח בתקשורת האלקטרונית. פירסמתי בערוץ לא מעט דברים שברוב כלי התקשורת לא ניתן לפרסם - מכתבות על נוחי דנקנר ועד בינו צדיק.

"לכן אני מעדיף לראות את זה כמקרה שלא יחזור על עצמו. אם מישהו מהבעלים חושב שזאת תהיה דרך ההתנהלות מעכשיו הוא טועה, ואם מישהו מנשואי התחקירים שלנו חושב שהוא יצליח לכופף את העיתונאים בערוץ הזה הוא טועה שבעתיים. אם הם חושבים שאדלסון פרץ את הגדר ומעכשיו כל שאלה שהם יישאלו הם יפנו מיד לבעלי המניות ואלה יסדרו את הדבר - זה לא יקרה. אם זה יקרה אני כמובן לא אהיה בערוץ".

מה צריך לקרות עכשיו?

"אני מניח שהעובדים יתארגנו ויוציאו מכתב משותף, נחרץ וחד-משמעי לדירקטוריון, לבעלי המניות ולהנהלת הערוץ. אני חושב שראודור בנזימן עשה מעשה אצילי. הוא לא רצה להתנצל אך גם לא לקחת על מצפונו את סגירת הערוץ, ולכן הוא התפטר. המעשה איפשר לערוץ להמשיך להתקיים אך גם להיות ללעג בשל ההתנצלות בפני מר אדלסון - וכך כל מי שראה את הדבר יכול להתייחס בהתאם.

"אני לא רואה בזה שגיאה עיתונאית. אגב, כשיש שגיאה חשוב להתנצל, אבל לא ברוח הדברים שבהם נעשה הדבר אתמול. ההתנצלות נאמרה על דברים שלטעמי לא היה צריך להתנצל עליהם, ודאי שלא בנוסח ובסגנון האלה. אם יש חילוקי דעות, לעתים דנים ומגיעים להסכמה, ואם לא מגיעים להסכמה הולכים לבית משפט, אבל לא עושים אונס פומבי כזה. המטרה שלנו היא להפוך את הדבר שקרה לחומת מגן שתגן עלינו. אני לא חושב שעיתונאי הגון יכול להמשיך לעבוד בערוץ כאילו לא קרה דבר. קרה. אני רוצה להגיד לזכות המנהלים - בנזימן ויוסי ורשבסקי - שאף שהם נתונים ללחצים הם איפשרו לנו לעבוד".

"פינוק לא קטן של חופש עיתונאי מוחלט"

עיתונאי חדשות 10 ו"המקור", רביב דרוקר, התייחס גם הוא להתנצלות ששודרה ולמה שקדם לה. לדבריו, "כל העובדים בחברה נהנים מפינוק לא קטן של חופש עיתונאי כמעט מוחלט לעומת מה שקורה בתקשורת הישראלית. לא במקרה הערוץ הוא מהיחידים, בטח בתקשורת האלקטרונית, שעשה כתבות גדולות על נוחי דנקנר, שלדון אדלסון, דני דנקנר ועוד, ולכן התחושה הקשה וההלם שכולנו ספגנו בעקבות מה שקרה. אנחנו פשוט לא רגילים.

"בניגוד לכלי תקשורת אחרים, כשזה קורה אצלנו מתפטרים שלושה אנשים מתפקידם, כולל מנכ"ל החברה, ולא בטוח שזה הסוף. זה חסר תקדים. מה שבעיקר מטריד אותנו זה איך לדאוג שזו תהיה לא רק הפעם הראשונה - אלא גם האחרונה. ברור שזה לא בכוחנו, והקשיים הכלכליים ברורים, אבל אנחנו חושבים שצריך להיות ברור לכל שדברים כאלה לא נעשים בערוץ 10. זה הצידוק האמיתי המשמעותי ביותר לקיומו של הערוץ".

מה אמור לקרות עכשיו?

"קודם כל אני מצפה שנקבל הבהרות מכל הגורמים שמנהלים את הערוץ - מההנהלה, דרך בעלי המניות ועד הדירקטוריון.

"כמובן ששיחת היום היא מי יהיה המנכ"ל. אנו מקווים שיהיה עיתונאי מקצועי, הגון ובכיר, ולא שיצנח איזה פוליטרוק שייתן לכולם תחושה שבעצם זו רק ההתחלה. ביום שישי, כדי לעודד, הגיעו למערכת עשרות עיתונאים, כמעט כולם, כולל רפי רשף, אמנון לוי, שרון גל, אלון בן דוד וצ'יקו מנשה. נדמה לי שזה מבטא את התחושה: מצד אחד של הלם, מצד שני של רצון לדעת שזה היה חד-פעמי".

דרוקר מאמין כי הנזק שנגרם הפיך: "אני חושב שדווקא בגלל התגובה הנחרצת של בעלי התפקידים ושל העובדים, אם יינקטו הצעדים הנכונים, נבין שזה היה חד-פעמי. אני חושב שאפשר להחזיר את אמון הצופה אבל כמובן שאני משוחד. אני לא חושב שבזה נגמרו עשר שנים של עיתונות של חדשות 10, שבעיני הן מהמפוארות ביותר, עם כמות תחקירים כמעט חסרת תקדים וכתבי אישום שיצאו מהתחקירים האלה".

גורמים רבים מזהים את תחקיר "ביביטורס" כרגע שבו בעלי המניות לא היו מוכנים להמשיך לקבל תחקירים שמבחינתם פוגעים בהם. "אני באמת לא יודע את העובדות, אבל אני יכול להגיד שבתחקיר על נתניהו כל מלה שנכתבה גם שודרה, ולכן זו הייתה השעה היפה ביותר של בעלי המניות וההנהלה ושל כל מי שאיפשר את זה. מה שקורה עכשיו זה השעה הכי פחות יפה לגורמים שמעורבים בניהול הערוץ".

מגישת מהדורת שבת, אושרת קוטלר, אומרת כי היא מאמינה שמדובר באירוע חד-פעמי: "אלה ימים קשים מאוד לעיתונות. בוודאי למי שמתכוון להמשיך לעשות את עבודתו העיתונאית. אני מאוד מקווה שהעניין יובהר ויוברר כדי שבעתיד חדשות 10 והמגזין שאני מגישה במסגרתן יוכלו להמשיך וליהנות מהחירות העיתונאית המוחלטת שממנה נהנו עד היום.

"חשוב לי להדגיש משהו שקצת נשכח בטראומה הזאת שכולנו עוברים בימים אלה: אני עובדת ארבע שנים בערוץ 10 ולפני כן עבדתי בכמה גופי תקשורת אחרים. מעולם לא עבדתי במקום שאיפשר לי ליהנות מעצמאות עריכתית מוחלטת, לפעמים עד כדי התאבדות.

"במהלך ארבע השנים האלה שידרתי גם בערוץ עצמו וגם במסגרת המגזין כמה וכמה תוכניות וכתבות נוקבות מאוד נגד החברות הגדולות במשק והמערכת הביטחונית. ההכנות לשידור תמיד לוו באיומים בלתי פוסקים בתביעות דיבה או הפסקת קמפיינים - אך הכתבות שודרו כלשונן. אני יודעת מי נשאר בחדשות 10, מי מנהל את ערוץ 10 ועד כמה חשובה להם החירות העיתונאית הזאת, ואני מתפללת ומקווה, ויותר מזה - כמעט בטוחה - שהאירוע הזה היה חד-פעמי.

"שלא יהיה לאף אחד מהקוראים ספק - הדברים האלה מתרחשים בעיתונות הישראלית יום-יום שעה-שעה במשך שנים רבות. הסיבה היחידה שלא שומעים על זה היא שהעסקות נסגרות בשקט ובחדרי חדרים. אני יכולה לומר שאני גאה בערוץ אפילו יותר שכשיש בעיות זה מיד יוצא החוצה - בגלל האמונה התמימה בערכים שמאפיינת את ההתנהלות שלנו".

עיתונאי "המקור" העוזב, עפר שלח, אומר כי "זו פרשה קשה מאוד. התערבות של בעל מניות באופן שאנחנו לא זוכרים. לא היו הרבה כאלה בעיתונות הישראלית, ומאחר שהרוב המכריע של התקשורת הישראלית נתון בקשיים כלכליים, זה משהו שכל כלי תקשורת וכל עיתונאי צריך לחשוש ממנו. אני לא חושב שזה בעיה רק של ערוץ 10. גם אם כרגע זה קרה אצלנו, מחר זה יכול לקרות בהרבה כלי תקשורת אחרים".

שלח מוסיף כי "שמעתי את הגרסאות של בנזימן ורותי יובל, לא שמעתי את זו של רון לאודר, אז אני מדבר על-פי מה שנאמר על-ידי אנשים שקמו והתפטרו. בינתיים לא שמעתי שום דבר סותר ברמה העובדתית - יש פה הכתבה של התנצלות שהיא שרירותית, היא כוחנית, והיא נשענת בעיקר על הקשיים הכלכליים שבהם הערוץ נמצא".

שלח מדגיש כי "התנגדתי לחוק אדלסון (שנועד להגביל את "ישראל היום" - אב"ז) ואני לא רואה רע בזה שיש עיתון שהקו הנבחר שלו הוא תמיכה בראש הממשלה. ועדיין יש איש, שלדון אדלסון שמו, שלא חי פה, לא נושא בתוצאות של שינוי השיח הדמוקרטי בישראל, יש לו כלי תקשורת אחד והנה מתברר שהוא יכול להכתיב דברים גם בכלי תקשורת אחר. זה מאוד בעייתי".

תגובת מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה: "אירועי הימים האחרונים מטלטלים את היסודות שעליהם מושתת השידור המסחרי הציבורי במתכונתו הקיימת. אני ממתין בקוצר רוח לשמוע את קברניטי ערוץ 10 בשימוע שיתקיים ביום שני כדי שיוכלו לפזר את הערפל ולוודא שזהו צל עובר מקרי שאינו מבטא את סופה של דרך".

תאריך:  11/09/2011   |   עודכן:  11/09/2011
אופיר בר-זוהר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כולנו יודעים למה בעלי הון קונים כלי תקשורת"
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם_1
11/09/11 09:10
2
דן הרפז
11/09/11 10:09
3
ישע
11/09/11 10:47
4
בניק
11/09/11 12:04
5
נחום שחף
11/09/11 15:59
6
כתומית
11/09/11 18:05
7
אליהו חיים
11/09/11 21:57
8
קורןנאוה טבריה
12/09/11 05:41
9
ישמעאל
12/09/11 07:34
10
ברוריה מקרית חיים
12/09/11 07:38
פורום: פרשת ערוץ 10 - אדלסון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בגיל 14 עזב דוד את הבית אחרי שהחיים שם, לדבריו, הפכו בלתי נסבלים. שנה קודם לכן עזב אביו את המשפחה לטובת אישה אחרת, ומאז אמו הפסיקה לתפקד. דוד (שם בדוי כמו כל שמות המטופלים שבכתבה), מצא את עצמו עושה את כל עבודות הבית לבדו ומטפל בשלוש אחיותיו הקטנות. "הגירושין השפיעו קשה על אימא", הוא מספר. "במקום להגיד לי תודה על מה שעשיתי, היא התחילה להרים עליי ידיים. כשהרגשתי שהגיעו מים עד נפש, ברחתי".
10/09/2011  |  חגית ששר  |   כתבות
רשימתה של קלייר ברלינסקי ב"סיטי ג'ורנל" עוסקת באחת הסכנות הגדולות לשלומה של האנושות, שבכוחה לחסל עשרות מיליוני בני אדם בשניות ספורות. הכוונה היא לרעידת אדמה המתרחשת באזור בעל אוכלוסיה עירונית צפופה. ברלינסקי, שכבר מוכרת לקוראיו הקבועים של המדור כתושבת איסטנבול, מתעניינת בנושא בראש ובראשונה מתוך עניין אישי ברור.
10/09/2011  |  זאב שביידל  |   כתבות
המיליארדר שלדון אדלסון, וידידו איש העסקים רון לאודר - מבעלי ערוץ 10, שוב מוצגים כאנשים רעים, הפוגעים קשות בערכים המקודשים ביותר בתחום העיתונות. הפעם, נטען, הם פגעו באופן אנוש בחופש הביטוי של העיתונאים והעורכים בערוץ 10, ונגסו, כביכול, ביכולתו של הערוץ לפעול למען הציבור.
10/09/2011  |  יואב יצחק  |   כתבות
הגורמים הביולוגיים לאוטיזם עדיין אינם מובנים, ולכן אבחון ודאי של התסמונת אפשרי רק בגיל שלוש עד ארבע, עם הופעת התסמינים ההתנהגותיים, באמצעות מבחן התנהגותי סובייקטיבי. מחקר של מדענים ממכון ויצמן למדע ומהמרכז לחקר האוטיזם של אוניברסיטת קליפורניה בסן-דייגו מציע לראשונה מדד ביולוגי אמין ומדויק לאבחון אוטיזם אצל פעוטות, כבר בגיל מוקדם ביותר. בדימות תיפקודי מוח בתהודה מגנטית (fMRI) של פעוטות ישנים בגיל שנה עד ארבע שנים, גילו המדענים סינכרון נמוך בפעילות של שתי אונות המוח בפעוטות האוטיסטים - לעומת רמת סינכרון גבוהה אצל פעוטות בריאים - באזורי מוח הקשורים בשפה ובתקשורת.
10/09/2011  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
מה הקשר בין גוש עננים רך ואוורירי לבין עדר צבאים? נוסחה מתמטית שמתארת את הדינמיקה של אוכלוסיות בעלי חיים - כמו צבאים וחיות הטרף הניזונות מהם - הוסבה באחרונה למודל המתאר יחסי גומלין בין מערכות עננים, גשם וחלקיקים צפים באטמוספירה, הקרויים אירוסולים. מודל זה עשוי לסייע, בין היתר, להבין כיצד משפיעים אירוסולים מעשי ידי אדם על דפוסי הגשם.
10/09/2011  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il