|   15:07:40
דלג
  בנימין נתניהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

נאום נתניהו בפני הוועדה הממשלתית <br>לרפורמה של בית הנבחרים של ארה"ב

- נאומו של נתניהו (20.9.01) - בעקבות פיגועי הטרור כנגד ארה"ב
23/09/2001  |   בנימין נתניהו   |   מאמרים   |   תגובות


הנאום המלא


יו"ר ברטון,

נבחרים נכבדים,



ראשית, אבקש להודות לכם על שהזמנתם אותי להופיע בפניכם היום. אני חש אחריות עמוקה בהופיעי בפניכם היום בבירת החופש, בשעה זו של סכנה.

מה שמונח היום על כף המאזניים הוא לא פחות מאשר עצם קיומה של הציביליזציה שלנו. יש ודאי כאלה שאך לפני שבוע חשבו שדיבורים על המלחמה נגד הטרור הבינלאומי במונחים אפוקליפטיים הינם הגזמה פרועה. אך לא עוד. כל אחד מאתנו כאן היום מבין שאנחנו כולנו מטרות, שהערים שלנו פגיעות, וששונאים את הערכים שלנו בקנאות שאין דומה לה, קנאות המבקשת להשמיד ולאבד את החברה שלנו ואת אורח חיינו.

הנני בטוח שאני מדבר בשם כל בני עמי כאשר אני אומר כאן - היום כולנו אמריקנים - באבל/בצער, כמו גם בהתרסה.

אנו אתכם בצערכם, משום שעמי מתמודד עם הזוועות והייסורים של הטרור זה עשורים רבים, ואנו מרגישים קרבת דם מיידית עם קורבנות האסון כמו גם עם העם הגדול הזה המתאבל על אחיו ואחיותיו שנפלו.

ואנו אתכם בהתרסתכם משום שבדיוק כפי שארצי ממשיכה להילחם בטרור במלחמתנו על קיומנו והישרדותנו, אני יודע שגם אמריקה לא תירתע/מפני אתגר זה.

אני סמוך ובטוח שאם כולנו, אזרחי העולם החופשי, בהנהגתו של הנשיא בוש, נגייס את מאגרי הכוח העצומים שברשותנו, ונרתום את נחישותנו הבלתי מתפשרת ואת רצוננו הקולקטיבי - מחה נמחה את הרוע הזה מעל פני האדמה.

אולם, על-מנת להשיג מטרה זו, עלינו לענות לפני כן על מספר שאלות: מי אחראי להסתערות טרוריסטית זאת? מדוע? מהם המניעים שמאחורי התקפות אלה? ובעיקר, מה ניתן לעשות על-מנת להביס כוחות רשע אלה?

הדבר הראשון והמכריע ביותר שיש להבין הוא: לא יתכן טרור בינלאומי ללא תמיכתן של מדינות ריבוניות.

הטרור הבינלאומי פשוט אינו יכול להתקיים לאורך זמן ללא המשטרים התומכים ומסייעים לו.

טרוריסטים אינם תלויים באוויר. הם מאמנים ומחמשים רוצחים ושוטפים את מוחם בחסות המקלט הבטוח שנותנות להם מדינות הטרור. תכופות, מספקים משטרים אלה לטרוריסטים גם מודיעין, כסף וסיוע מבצעי. הם משגרים אותם על-מנת שישמשו כשליחים רצחניים המנהלים מלחמה סמויה בשמם נגד אויבים חזקים מהם בהרבה.

משטרים אלה מנהלים מערכת תעמולה כלל-עולמית המבקשת להפוך את הטרור ללגיטימי, להשמיץ את קורבנותיו ולזכות את מבצעיו מכל אשמה - כפי שהיינו עדים לו בפארסה שהתקיימה בדרבן בחודש שעבר. הייתכן שאירן, לוב וסוריה הן הקוראות לארה"ב ולישראל מדינות המבזות זכויות אדם??

אפילו אורוול לא יכול היה לדמיין עולם שכזה.
טלו מהם את תמיכת המדינות, וכל פיגומי הטרור הבינלאומי יקרסו כליל בענן אבק.

רשת הטרור הבינלאומית מושתתת על משטרים - אירן, עירק, סוריה, אפגניסטן של הטליבן, החיזבאללה וקבוצות טרור אחרות בלבנון הנמצאת תחת שליטת סוריה, החמאס, הג'יהאד האיסלאמי ופלגים שגויסו לאחרונה בשטחים תחת שליטה פלשתינית - הפתח והטנזים - ועוד כהנה וכהנה ארגוני טרור שבסיסם בערי בירה כמו דמשק, בגדאד וחרטום. מדינות טרור וארגוני טרור אלו אורגים יחדיו רשת טרור, שהחברים בה תומכים זה בזה מבחינה מבצעית ופוליטית כאחת.

למשל, הקבוצות הפלשתיניות פועלות בשיתוף פעולה צמוד עם החיזבאללה, ארגון המקשר אותן עם סוריה, איראן ובין לאדן. לשלוחות טרור אלו סניפים במדינות נוספות שטרם עקרו את נוכחותם של הטרוריסטים בתוכן, כמו מצרים, תימן וערב הסעודית.

וכיצד כל זה קרה? התרחבות רשת טרור זו היא תולדה של מספר התפתחויות בשני העשורים האחרונים. המרכזית ביניהן היא מהפיכת חומייני וייסודה של מדינה קלריקלית, תאוקרטית באיראן, שיצרה בסיס רוחני ריבוני לטיפוח מיליטנטיות איסלאמית כלל עולמית, שלעיתים קרובות גם גובתה על-ידי טרור.

לא פחות חשוב היה ניצחון אחוות המוג'הדין הבינלאומי באפגניסטן. כנופיה בינלאומית זו של קנאים, שעם שורותיה נמנה אוסמה בן-לאדן, ראתה בניצחונה על ברית המועצות הוכחה משמים לעליונותם המהותית של המוסלמים המאמינים על-פני כוחם המדולדל של הכופרים. הם האמינו שאפילו הנשק העדיף של מעצמת על אינו יכול לכוח רצונם העז ממנו.

לזאת יש להוסיף את העובדה שסדאם חוסיין ניצל מחיסול בתום מלחמת המפרץ, סילק מארצו את מפקחי האו"ם, ופיתח ביטחון גובר בכך שבקרוב יוכל לפתח נשק לא קונבנציונלי השווה ברמתו לנשק הנמצא בידי המערב.

לבסוף, יצירת מובלעת הטרור של יאסר ערפאת העניקה מקלט בטוח לארגוני טרור איסלאמיים מיליטנטיים כמו החמאס והג'יהאד האיסלאמי. כמו בני דודיהם, המוג'הדין, הם שואבים השראה מנסיגתה החפוזה של ישראל מלבנון, שהועלתה על נס כניצחון מוסלמי אדיר של החיזבאללה הפועל בחסותה של סוריה.

תחת שלטונו של ערפאת השתמשו קבוצות טרור איסלאמיות פלשתיניות אלו שוב ושוב במחבלים המתאבדים, ואף הרחיקו לכת עד כדי הפעלת קייטנות בעזה שבהן למדו ילדים פלשתיניים כיצד להפוך לשהידים מתאבדים.

וכך נכתב ב"אל חיאת אל ג'דידה", עיתון בשליטתו של ערפאת, ב-11 בספטמבר, בעצם היום שבו פוצצו הפנטגון ומגדלי התאומים של מרכז הסחר הבינלאומי: "המתאבדים של היום הם היורשים האצילים של המתאבדים הלבנוניים שלימדו את ארה"ב לקח מר בלבנון. [...] מתאבדים אלה הם מלח הארץ, המנועים של ההיסטוריה [...] הם הנערצים ביותר בקרבנו..."

כלל פשוט מאוד קובע כאן: הצלחתם של טרוריסטים במקום אחד בתוך רשת הטרור מפיחה אומץ בטרוריסטים בכל הרשת כולה.

זה לגבי ה"מי". עכשיו לגבי ה"מדוע".

על אף שלחלקיה השונים של הרשת מטרות מקומיות, והם משתתפים גם במאבקים מקומיים, המניע העיקרי של רשת הטרור הוא עוינות אנטי-מערבית, ומטרתה - לא פחות מאשר הפיכת ההיסטוריה על פיה. רשת הטרור מבקשת להסיג את המערב לאחור, ובמקומו להשתית גרסה קיצונית וקנאית של האיסלאם ככוח הדומיננטי בעולם. היא מבקשת לעשות זאת לא באמצעות קידום ופיתוח עצמי, אלא על-ידי השמדת האויב. שנאה זו היא תולדה של תסכול וכעס המפעפעים זה מאות בשנים בחלקים מסוימים של העולם הערבי והאיסלאמי.

רוב המוסלמים בעולם, כולל הרוב המכריע של הקהילות המוסלמיות הגדלות במערב, אינם נוהים אחרי פרשנות כזאת של ההיסטוריה, וגם אינם נענים לקריאה לג'יהאד נגד המערב. אולם, חלקם כן. ועל אף שמספרם קטן לעומת הרוב הרודף שלום, הם בכל זאת מהווים בסיס תמיכה הולך ומתעצם למיליטנטיות זו.

איסלאמיים מיליטנטיים שונאים את המערב, משום שהוא הצליח להדוף את מצעד הניצחון של האיסלאם אל תוך לב ליבה של אירופה לפני מאות שנים. במאתיים השנים האחרונות, חסידיו, המאמינים בעליונותו המהותית של האיסלאם, ספגו סדרה של זעזועים כאשר אותו מערב שנוא ולכאורה נחות חדר לתחומי האיסלאם בצפון אפריקה, המזרח התיכון והמפרץ הפרסי.

עבורם, המשימה היתה ברורה: ראשית כל, יש להדוף את המערב ולגרשו מאזורים אלה. משטרים פרו-מערביים הופלו בזה אחר זה, ובכללם אירן. ואת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון והגילוי המובהק ביותר של הקדמה והחופש מהערביים, יש למחות מעל פני האדמה.

וכך, חיילי האיסלאם אינם שונאים את המערב בגלל ישראל; הם שונאים את ישראל בגלל המערב - משום שהם רואים בה אי של ערכים מערביים דמוקרטיים בים ערבי-מוסלמי של עריצות.

זאת הסיבה שבגללה הם קוראים לישראל "השטן הקטן", כדי להבחין בינה לבין המדינה שתמיד היתה ותמיד תהיה בעיניהם "השטן הגדול" - ארצות הברית של אמריקה.

ההמחשה הטובה ביותר לדבר זה היא קריאתו של אוסמה בן-לאדן לג'יהאד נגד ארה"ב ב-1998. הוא נתן אז כסיבה העיקרית, לא את הפלשתינים, לא את "תהליך השלום", אלה את עצם נוכחותה של ארה"ב "הכובשת את שטח האיסלאם במקום הקדוש ביותר". והיכן נמצא אותו מקום? "בחצי-האי ערב," אומר בן-לאדן, שבו אמריקה "בוזזת את עושרו, מכתיבה לשליטיו כיצד לנהוג, ומשפילה את אנשיו." ישראל, אגב, נמצאת רחוק, במקום השלישי, אחרי "התוקפנות המתמשכת כנגד העם העירקי" [אל-קודס אל-ערבי - 23 בפברואר, 1998].
עבור הבן-לאדנים של העולם, ישראל היא רק הערת אגב. אמריקה היא היא המטרה.

אולם, על-מנת להשיב את עטרת האיסלאם ליושנה ולהשתית את האיסלאם המתחדש, יש צורך לא רק להסיג את המערב לאחור. הכרחי גם להשמיד את המנוע העיקרי שלו, את ארצות הברית. ואם לא ניתן להשמיד את ארה"ב כרגע, צריך ראשית כל להשפיל אותה - כמו במשבר בני הערובה בטהרן לפני שני עשורים - ולאחר מכן לתקוף אותה באכזריות שוב ושוב, עד להכנעתה הסופית.

אולם, המטרה הסופית נותרת בעינה: להשמיד את אמריקה ולזכות בחיי נצח.

ייתכן ורבים מכם מתקשים לאמין שהמיליטנטים האיסלאמיים באמת ובתמים דבקים בהזיה מטורפת זו - שיוכלו להשמיד את אמריקה. אך, אל תטעו: הם אכן דבקים בחלום הזה. ואם לא יעצרו אותם מיד, מתקפותיהם ימשיכו, ויהיו עוד יותר רצחניות בעתיד.

על-מנת לרדת לעומקן של הסכנות האמיתיות שמייצגת המיליטנטיות האיסלאמית, אפשר להשוותה לאידיאולוגיה אחרת שביקשה לשלוט בעולם - הקומוניזם. שתי התנועות שאפו לממש מטרות לא רציונליות, אולם הקומוניסטים לפחות מימשו את מטרותיהם בצורה רציונלית. בכל פעם שנאלצו לבחור בין האידיאולוגיה לבין הישרדותם, כמו במקרי קובה וברלין, הם נסוגו לאחור ובחרו בהישרדות.

לא כן לגבי המיליטנטים האיסלאמיים. הם שואפים לממש אידיאולוגיה לא רציונלית בדרך לא רציונלית - ללא שום התחשבות בחיי אדם, לא בחייהם שלהם וגם לא בחיי אויביהם. משורות הקומוניסטים יצאו מחבלים מתאבדים רק לעיתים רחוקות, ואילו המיליטנטיות האיסלאמית מנפיקה אותם בהמוניהם, הואיל והיא מעלה אותם על נס ומבטיחה להם שמעשי הזוועה שלהם יזכו אותם בחיי נצח.
היבט פתולוגי זה של המיליטנטיות האיסלאמית הוא ההופך אותה לכל כך קטלנית עבור האנושות.

כאשר ב-1996 כתבתי ספר על המלחמה בטרור, התריתי לגבי סכנות הטמונות בקבוצות האיסלאמיות המיליטנטיות הפועלות במערב בתמיכת מדינות זרות. הסברתי שם שהן משמשות כמעין סוג חדש של טרוריסטים "מקומיים-בינלאומיים", שבסיסים באמריקה, ומטרתן לנהל ג'יהאד נגד אמריקה.

קבוצות כאלה, כתבתי אז, מבטלות במידה רבה את הצורך להשתמש בכוח אווירי או בטילים בין יבשתיים כמערכות שיגור למטענים גרעיניים איסלאמיים. הטרוריסטים עצמם יהיו אמצעי השיגור. בתרחיש החמור מכולם יפוצצו במרתפי מגדלי התאומים לא מכונית תופת, אלא פצצה גרעינית.

בסופו של דבר, הם לא השתמשו בפצצה גרעינית; הם השתמשו בשני מטוסי סילון עמוסים בדלק על מנת להשמיד את מגדלי התאומים. אבל האם יש למישהו ספק שברגע שההזדמנות תיפול לידיהם, הם יטילו פצצות אטום על אמריקה ועל בנות בריתה? ואולי אף לפני כן, ישתמשו בנשק ביולוגי וכימיקלי?

זאת הסכנה הגדולה ביותר המאיימת על עתידנו המשותף. לחלק מן המדינות החברות ברשת הטרור כבר יש יכולות כימיות וביולוגיות, ואחרות מפתחות נשק גרעיני בקדחתנות. האם ניתן לשלול את האפשרות שהן יתפתו להשתמש בנשק כזה, בגלוי או באמצעות שליחים טרוריסטים, או שנשק זה ייפול בידי ארגוני הטרור שלהם הן נותנות מקלט?

קיבלנו צלצול אזהרה מהגיהינום. עתה, השאלה היא פשוטה: האם נתלכד כולנו כדי להביס את כוחות הרשע עכשיו כשיש עוד זמן, או האם נשתיק יחדיו את השעון המעורר ונחזור לעסקים כרגיל?

הזמן לפעול הוא עכשיו.

היום יש לטרוריסטים רצון להשמיד אותנו, אבל אין להם הכוח. אין כל ספק שלנו הכוח לרסק אותם. עתה, עלינו להוכיח שיש לנו גם הרצון לעשות זאת.

ברגע שחלק כל שהוא של רשת הטרור ישיג נשק גרעיני, משוואה זו תשתנה באופן יסודי, ואיתה ההיסטוריה של האנושות כולה. זהו הצו ההיסטורי העומד בפני כולנו כעת.

ועתה לנקודה השלישית: מה עלינו לעשות?

ראשית כל, כפי שאמר הנשיא בוש, אסור לנו להבחין בין הטרוריסטים בפועל לבין המדינות התומכות בהם. אין די בעקירת הטרוריסטים שביצעו פעולת מלחמה זוועתית זו. עלינו לפרק את רשת הטרור כולה. אם אפילו חלק אחד מהרשת יישאר שלם, היא תבנה את עצמה מחדש, ושוב נמצא את עצמו מתמודדים עם שד הטרור שיצוץ מחדש ויכה פעם נוספת.

בן-לאדן, למשל, עבר בעשור האחרון מערב הסעודית לאפגניסטן לסודן וחוזר חלילה. כך, שאסור לנו להשאיר אפילו בסיס טרור אחד שלם.

על-מנת להשיג מטרה זו, יש צורך בבהירות מוסרית. עלינו להילחם בטרור בכל מקום ובכל עת שהוא מרים את ראשו. יש לחייב את כל המדינות לשחק לפי אותם כללים. עלינו להצהיר על הטרור כפשע נגד האנושות, ויש לראות בטרוריסטים אויבי האנושות, שאסור לרחם עליהם או להפגין התחשבות כלשהי בטיעוניהם או טענותיהם לכאורה.

אם נתחיל להבחין בין מעשי טרור, אם נצדיק חלק ונדחה אחרים בהתאם לאהדה למטרה כזו או אחרת, נאבד את הבהירות המוסרית שכה חיונית לניצחוננו. בהירות זו היא שאפשרה לאמריקה ולבריטניה לעקור את שודדי-הים במאה התשע-עשרה, והיא שאפשרה לבעלות הברית לעקור את הנאציזם במאה העשרים.

הם לא חיפשו את "סיבת השורש" של הפירטיות או את "סיבות השורש" של הנאציזם - משום שידעו שישנם מעשים שהם התגלמות הרוע כשלעצמם, ושאינם ראויים לשום התחשבות או "הבנה". הם לא שאלו האם היטלר צדק לגבי העוולות שלכאורה נגרמו לגרמניה בוורסאי. שאלות אלו הם השאירו להיסטוריונים. מנהיגי הברית המערבית אמרו דבר אחר: אין דבר היכול להצדיק את הנאציזם. אין!

עלינו לדבר בשפה לא פחות ברורה היום: אין דבר היכול להצדיק את הטרוריזם. אין!

אין מגדירים מהו טרור על-ידי זהות מבצעיו, או על-ידי המטרה שבה הם דוגלים. הטרור מוגדר על-ידי אופי הפעולה.

טרור הוא התקפה מכוונת נגד אזרחים תמימים. יש להבחין היטב בין הטרור לבין מעשי מלחמה לגיטימיים המכוונים נגד לוחמים ועלולים לפגוע באזרחים בשוגג.
כאשר הבריטים הפציצו את מטה הגסטאפו ב-1944, ופצצה אחת נפלה בשוגג על בית חולים לילדים, זאת היתה טרגדיה, אבל לא מעשה טרור.

כאשר ישראל ירתה טיל שהרג שני ארכי-טרוריסטים מהחמאס, ושני ילדים פלשתיניים ששחקו בקרבת מקום נהרגו בצורה טרגית, גם זה איננו טרור.

אין מטרה, טענה או התנצלות היכולה להצדיק טרור. טרור כנגד אמריקנים, ספרדים, בריטים, רוסים או כל אדם אחר - כולו חלק מאותו רשע עצמו, ויש להתייחס אליו בהתאם.

הגיע הזמן לקבוע עיקרון קבוע וברור לקהיליה הבינלאומית: אסור לתת פרס לכל תנועה או גוף המשתמשים בטרור על מנת לקדם את מטרותיהם. להפך, יש להעניש אותם ולהעמידם מחוץ לגדר.

חמושים בבהירות מוסרית זו בהגדרת הטרור, עלינו להתחמש בבהירות מוסרית לא פחות ברורה בבואנו להילחם נגדו. אם נכלול את איראן, את סוריה ואת הרשות הפלשתינית בקואליציה הנלחמת בטרור - למרות העובדה שברגע זה ממש הן נותנות מקלט לטרוריסטים, תומכות בהם ומשגרות אותם - אזי הברית נגד הטרור תובס מבפנים.

ייתכן שנשיג מטרות קצרות מועד ונשמיד ממלכת טרור אחת, אך דבר זה ימנע מראש אפשרות לניצחון כולל. קואליציה כזאת תתיך את עצמה מבפנים בגלל הסתירות הפנימיות שבתוכה.

ייתכן שננצח בקרב. אך את המלחמה בוודאות נפסיד.
יש להעמיד דרישה ברורה וחד-משמעית בפני משטרים אלה, כמו בפני כל מדינות הטרור: עצרו את הטרור - לתמיד. אחרת, תצטרכו להתמודד עם זעמו של העולם החופשי כולו, באמצעות סנקציות פוליטיות, כלכליות וצבאיות אכזריות וממושכות.

ברור, שחלק ממשטרים אלה ייבהלו ויפרסמו הצהרות מן השפה ולחוץ על התנגדותם לטרור, בדיוק כפי שעשו ערפאת, איראן וסוריה, בה בעת שהותירו את מנגנוני הטרור שלהם על כנם. אסור לנו לתת להם לשטות בנו. משטרים אלו כבר נמצאים ברשימת המדינות התומכות בטרור של ארה"ב. ואם הם אינם שם, היו צריכים להימצא שם.

מחיר הכניסה אל תוך הקואליציה נגד טרור חייב לכלול פירוק מוחלט של תשתיות הטרור בתוך תחומיהם.

איראן תצטרך לפרק את הרשת הכלל-עולמית של הטרור וההסתה שבסיסה בטהרן.

סוריה תצטרך לפרק את החיזבאללה ואת תריסר ארגוני הטרור הפועלים באופן חופשי בדמשק ובלבנון.

ערפאת יצטרך לרסק את החאמס ואת הג'יהאד האיסלאמי, לסגור את מפעלי ההתאבדות ומחנות האימונים שלהם, לרסן את הטרוריסטים של הפתח ושל התנזים הנתונים למרותו ולשים קץ לאינסוף ההסתות לאלימות.

כדי לנצח במלחמה זו, יש להילחם בחזיתות רבות. החזית הבולטת ביותר היא הפעולה הצבאית הישירה נגד הטרוריסטים עצמם. מדיניות הסיכול של ישראל נגד אותם אנשים המבקשים לרצוח את אזרחיה זוכה, לדידי, להבנה יתרה היום ואינה זקוקה להסבר נוסף.

אולם, אין תחליף לפעולה מרכזית שעלינו לנקוט: להטיל סנקציות דיפלומטיות, כלכליות וצבאיות קשות ביותר על כל מדינות הטרור, ללא יוצאת מן הכלל.

לזה, יש להוסיף את האמצעים הבאים:

להקפיא נכסים פיננסיים במערב השייכים למדינות וארגוני טרור;

לתקן חקיקה, שתהיה נתונה לחידוש תקופתי, שתאפשר פיקוח טוב יותר על ארגונים המסיתים לאלימות;

להחזיק טרוריסטים מורשעים מאחורי סורג ובריח. אסור לשאת ולתת עם טרוריסטים;

לאמן כוחות מיוחדים למלחמה בטרור;

ולא פחות חשוב: להטיל סנקציות על אלה מספקים טכנולוגיה גרעינית למדינות טרור.


כבר צברתי ניסיון בכל שיטות פעולה אלו במלחמתה של ישראל נגד הטרור, ואשמח לפרט לגבי כל אחד מהם אם תרצו, כולל לגבי השאלה הרגישה הנוגעת למודיעין.
אך עלי להצהיר ברורות: הניצחון על הטרור אינו, ברמה הבסיסית ביותר שלו, עניין של אכיפת חוק או מודיעין. עם כל החשיבות של פונקציות אלו, הן יכולות רק לצמצם את הסכנות, אך אינן יכולות לחסל אותן.

המטרה המיידית היא להפסיק את כל התמיכה הממשלתית בטרור והשיתוף פעולה עמו. אם נעמוד איתן כנגד משטרים אלו, רובם יירתעו מלהמשיך ולתמוך בטרוריזם.
אולם, קיימת אפשרות ריאלית שחלקן לא יירתעו - וייתכן שדווקא ברשות מדינות אלו נמצא נשק להשמדה המונית. שוב, אסור לנו לזלזל באפשרות שמדינת טרור מיליטנטית תשתמש בשליחיה כדי לאיים או אף לשגר התקפה גרעינית מבלי לקחת אחריות על כך. גם אסור לנו לשלול את האפשרות שמשטר מיליטנטי, כמו גם שלוחיו הטרוריסטים, יתאבד קולקטיבית למען האידיאולוגיה הקנאית שבה הוא דוגל.

במקרה כזה, אנו עלולים לעמוד מול מצב לא של אלפי הרוגים, אלא של מאות אלפי ואולי אף מיליוני הרוגים. בשל סיבה זו, חייבת ארה"ב לעשות כל שביכולתה למנוע ממשטרים כמו אירן ועירק לפתח נשק גרעיני, ולפרוק אותם מהנשק להשמדה המונית הנמצא ברשותם.

זאת המשימה העומדת כעת בפני העולם החופשי. אסור לדלל משימה זו או לאפשר למדינות מסוימות להשתתף בקואליציה המתארגנת כעת. להפך, יש לבנות את הקואליציה סביב למשימה זו.

ייתכן שיהיו כאלה שיתקשו לאמץ עמדה כה בלתי מתפשרת נגד הטרור. אם יבחרו חלק מהמדינות החופשיות לעמוד מן הצד, אמריקה חייבת להיות מוכנה לצעוד קדימה גם בלעדיהן - משום שאין כל תחליף לבהירות מוסרית ואסטרטגית.

אני מאמין שאם ארצות הברית תעמוד על העיקרון הזה, כל המדינות הדמוקרטיות יצטרפו בסופו של דבר למלחמה על הטרור. ייתכן שהדרך הקלה מפתה, אך לא היא תנצח בסופו של יום.

ב-11 בספטמבר, כמו כולם, הייתי גם אני צמוד למרקע הטלוויזיה וצפיתי בהתקפה הברברית על אמריקה. אולם, בתוך ענני העשן שהיתמר מתוך חורבות מגדלי התאומים, ניתן היה לראות את פסל החירות המניף את אבוקת החרות אל על. את לפיד החרות ביקשו הטרוריסטים לכבות. אולם, לפיד זה עצמו, שאותו מניפה אמריקה בגאון, יכול גם להוביל את העולם החופשי לרסק את כוחות הטרור ולהבטיח את עתידנו.

הדבר הזה נמצא בכוחנו. הבא נבטיח שזהו גם רצוננו.

תאריך:  23/09/2001   |   עודכן:  23/09/2001
בנימין נתניהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בארה"ב נשמעו בימים האחרונים, מלבד הנשיא ושר החוץ, בעיקר ג'והן אשקרופט ורוברט מילר. נימת דבריהם היתה בלתי מתפשרת: לנקוט בצעדי חירום, גם אם מדובר בשלילת זכויות. רק כך אפשר להגן על חירותה של ארה"ב.
21/09/2001  |  חיים משגב, ד"ר  |   מאמרים
מילשטיין מציע לנשיא בוש: להכות עכשיו ומייד במדינות התומכות ומעניקות מקלט לטרוריסטים; לא להמתין לאף אחד, להכות - ולצרף לקואליציה רק מדינה שתבקש
21/09/2001  |  אורי מילשטיין, ד"ר  |   מאמרים
מפלטו של החלש הוא הטרור. כך נהגו ברוך גולדשטיין ויגאל עמיר, וכך נוהג בן-לאדן; האם יפעל הנשיא בוש להוצאת ארגוני הטרור כולם אל מחוץ לחוק או שיסתפק בטיפול בבן-לאדן ובאפגניסטן?
19/09/2001  |  יהודה כהן, עו"ד  |   מאמרים

ד"ר בריימן מגנה את כל אותם פוליטיקאים, הדבקים במו"מ לשלום כאילו מדובר ב'דת'. הוא מאשים את אדריכלי אוסלו בהתעלמות ממעשיו של ערפאת ומתוצאות הבחירות
14/09/2001  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il