|   15:07:40
דלג
  אריה אבישור  
חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

מה מקורה של ההלכה 'קול באישה ערווה'?

הצבא מופקד על בטחון המדינה. הפעילות המבצעית היא עיקר פעילותו של הצבא, ושירת נשים היא הטפל החיילים הדתיים מוכנים לעיקר ומתנגדים לטפל בגלל אמונתם
02/02/2012  |   אריה אבישור   |   מאמרים   |   הדרת נשים   |   תגובות
ותשר דבורה

31 בינואר 2012
מה מקורה של ההלכה 'קול באישה ערווה'?
ד"ר אריה אבישור


לאחרונה הסעיר את הציבור בישראל נושא הדרת הנשים. בין יתר ההיבטים של הנושא עלה לכותרות עניין ההאזנה לשירת נשים בצה"ל, עקב סירובם של צוערים בבה"ד 1 להאזין לשירת נשים בטקס שנערך שם. ארבעה צוערים הודחו מקורס קצינים עקב כך, ועדה בראשות ראש אכ"א, האלוף אורנה ברביבאי, המליצה לרמטכ"ל לחייב חיילים דתיים בצה"ל לשמוע שירת נשים בטקסים רשמיים ואילו בערבי הוואי ההחלטה נתונה בידי המפקד בשטח. הרמטכ"ל אימץ את ההמלצות וגרם לסערה גדולה. רבנים (אלייקים לבנון ודב ליאור) המליצו לחיילים לסרב פקודה אם יאלצו אותם להאזין לשירת נשים בטקס צבאי, ונשלח מכתב תלמידי ישיבות, כולל ישיבות הסדר, לרמטכ"ל בעניין זה.

בתקשורת החל מחול שדים סביב נושא הדרת הנשים בכלל והאזנה לשירת נשים בפרט. כאן המקום לציין שהחיילים הדתיים אינם תובעים להפסיק את שירת הנשים בצה"ל, אלא לשחררם מלהאזין לה. לפיכך, הגדרתית, אין כאן הדרת נשים. ואולם, עקב החשיבות הציבורית של שאלת שירת הנשים אני אדון בה במאמר זה.

כותבי הטורים בתקשורת, התומכים בהאזנה לשירת נשים, העלו טענות שונות כנגד האיסור ההלכתי על האזנה לשירת נשים. אחת הטענות, אותה ראיתי בין היתר אצל בן-דרור ימיני במעריב, הייתה שנשים שרו בתנ"ך ולפיכך שירת נשים מותרת וזו המצאה של רבנים חשוכים בני דורינו שאסור להאזין לשירת נשים. בן דרור ימיני הזכיר את דבורה הנביאה ששרה ומכאן הוא הסיק ששירת נשים מותרת.

כך כותב בן דרור ימיני במאמרו במעריב שכותרתו "מכרו אותנו לטליבאן" מ-25.11.2011: "קול באישה ערווה" הוא רק תסמונת. הרי אם היינו נוהגים לפי "דאורייתא", היינו מוצאים ששירת נשים ממלאת את התנ"ך. כך דבורה הנביאה ("ותשר דבורה וברק בן אבינועם"), כך הנשים שפיזזו ורקדו לפני דוד ושאול ("ותצאנה הנשים מכל ערי ישראל לשיר... הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו"), ועוד ועוד. אבל התנ"ך כבר אינו מעניין אותם כמקור. הם הרי יקבעו שאישה מנועה מכהונה כחברת מועצה, למרות שהם יודעים על דבורה הנביאה. הבעיה איננה התהום שרובצת בין המודל המקראי לבין המודל העדכני. הבעיה היא בתהום שבין המודל הממלכתי-דתי ששלט כאן רק לפני עשרות שנים לבין המודל החרדי-לאומני החדש. הרי עשרות שנים השתתפו רבנים בכירים באירועים ממלכתיים שבהן שרו נשים. הם לא קמו ולא מחו ולא יצאו ולא נזקקו לשום אימאמים שמוציאים פאתוות שאוסרות עליהם לשמוע קול באישה. אבל הנה קם לנו דור חדש. והוא עושה ליהדות בדיוק מה שעשו האחים המוסלמים והזרם הווהאבי לאיסלאם. בין המקורות הרבים והמגוונים ושלל הפרשנויות האפשריות - הבחירה היא בחשוכה ביותר. כך תופעת הטליבאן. כך גם אצלנו.

עוד כותב ימיני: ההתחרדות של הזרם הדתי איננה פועל יוצא של הארה או גילויים חדשים בהלכה. היא פועל יוצא של המצב בפועל בו המדינה מעניקה יותר ויותר דווקא לחרדים. זו המדינה שהעבירה להם את השליטה במנגנוני הגיור. זו המדינה שהעניקה להם את השליטה בבתי הדין הרבניים שהפכו לחרדיים. זו המדינה שהעניקה להם פטור מלימודי ליבה. זו המדינה שהעניקה יותר ויותר פטורים למשתמטים.

המצאה של הרבנים מהדוןר החדש?

ואכן בספר שופטים פרק ד' מסופר על מלחמת בני ישראל ביבין מלך חצור ושר-צבאו סיסרא, בהנהגת דבורה הנביאה וברק בן אבינועם. לאחר הניצחון מובאת שירת הניצחון בפרק ה', ובפסוק א' נאמר: "ותשר דבורה וברק בן אבינועם ביום ההוא לאמור". נכון גם שבספר שמואל א' פרק י"ח, לאחר מלחמת ישראל בפלישתים, נאמר בפסוקים ו'-ז': "וַיְהִי בְּבוֹאָם בְּשׁוּב דָּוִד מֵהַכּוֹת אֶת-הַפְּלִשְׁתִּי וַתֵּצֶאנָה הַנָּשִׁים מִכָּל-עָרֵי יִשְׂרָאֵל לָשִׁיר וְהַמְּחֹלוֹת לִקְרַאת שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ בְּתֻפִּים בְּשִׂמְחָה וּבְשָׁלִשִׁים. וַתַּעֲנֶינָה הַנָּשִׁים הַמְשַׂחֲקוֹת וַתֹּאמַרְןָ הִכָּה שָׁאוּל בַּאֲלָפָו וְדָוִד בְּרִבְבֹתָיו."

מה ההסבר, אם כן, להלכה 'קול באישה ערווה'? האם באמת זו המצאה של הרבנים מהדור החדש הבוחר בפרשנות החשוכה ביותר? האם מדובר בתופעת הטליבאן כדברי ימיני? התשובה היא שחוקי הדת ביהדות ניתנו בהדרגה ולא בבת אחת. בימי דבורה הנביאה ובימי דויד המלך, הסמוכים ליציאת מצרים, היה מותר לנשים לשיר. אבל היו לעם ישראל הרבה נביאים אחריהם. נביא זה אדם שבורא עולם נגלה אליו, ובין היתר מלמד אותו תורה וחוקי דת חדשים אם צריך.
הנביא האחרון בעם ישראל הוא מלאכי הידוע גם כעזרא הסופר, והוא לא מימי דבורה או שאול ודויד, אלא מתחילת ימי בית שני (כ-500 שנה מאוחר יותר). יתר על כן, בסוף ימי בית שני, ואף אחרי חורבנו, היו רבנים שנקראו תנאים, אמוראים, וסבוראים, וחלקם היו נביאים בסוד (לא ידועים בציבור כנביאים) שקיבלו חוקי דת נוספים מבורא עולם. רבנים אלה ידועים גם בכינוי חז"ל (חכמינו זיכרונם לברכה). חוקי הדת האלה מופיעים הרבה פעמים במשנה ובתלמוד.

'קול באישה ערווה' הוא מושג בהלכה היהודית הקובע איסור לגבר לשמוע קול זמרה של אישה (שאיננה נשואה לו) מטעמי צניעות. בניגוד לדעה הרווחת, אין הביטוי מייחס לקול האישה תכונות שליליות אלא משמעותו בתרגום לעברית מודרנית הוא כי לקול שירתה של האישה תכונות ארוטיות. מקור להלכה זו נמצא גם בתלמוד הבבלי וגם בירושלמי, שניהם מאותה אמורא (שמואל) כאשר קיימת אסמכתא שונה לדבריו.

בתלמוד הבבלי נאמר: אמר שמואל: קול באשה ערווה, שנאמר‏‏ "כי קולך ערב ומראך נאוה". ואילו בתלמוד הירושלמי נאמר: שמואל אמר: קול באשה ערווה, מה טעם? (ירמיהו ג) "והיה מקול זנותה ותחנף הארץ וגומר". למרות הגישות השונות של הבבלי והירושלמי, התוצאה היא אחת, כאמור: יחוס תכונות ארוטיות לקול שירתה של האישה. התלמוד הבבלי נחתם בשנת 501 לספירה, לפני למעלה מ-1500 שנה. ויתר על כן, 'קול באישה ערווה' נדון גם על-ידי רבנים חשובים מאוד כגון הרמב"ם (1138-1204 לספירה) ורבי יוסף קארו (1488-1575 לספירה) ב'שולחן ערוך'. מגוחך אם כן לטעון ש'קול באישה ערווה' מקורו בהשראה מהאיסלאם הקיצוני (האחים המוסלמים והזרם הווהאבי) שכן האיסלאם הופיע במאה השביעית לספירה, הרבה אחרי חתימת התלמוד.

כמובן שזו אינה גחמה או פרשנות חשוכה של רבנים בני דורינו, אלא זו ההלכה היהודית כפי שמבטא התלמוד (הן הבבלי והן הירושלמי). ימיני מעלה על נס תקופות בהן לא הקפידו על הלכה זו (המודל הממלכתי-דתי), ומסיק מכך שכיום שולט מודל חרדי-לאומני חדש. שוב, זה אינו מודל חדש או הלכה חדשה הנגזרת מניתוח דינאמי באמצעות הדיסיפלינה של מדעי המדינה—זו ההלכה היהודית מדורי דורות. אלא שידוע הוא שבמהלך תקופת הגלות הלכו ונחלשו הדורות בכל מה שקשור להקפדה על ההלכה היהודית. לאחר קום המדינה, כתוצאה מקיבוץ הגלויות והחייאת השפה העברית, התחזקו לימודי התורה ובימינו פורחות הישיבות ועקב כך החלו להקפיד גם על הלכות בהן לא הייתה הקפדה.

יתר על כן, 'קול באישה ערווה' אינו תוצאה של מה שהמדינה מעניקה לחרדים, ואינו נובע מכך שהחרדים שולטים במנגנוני הגיור או בבתי הדין הרבניים. כשהלכה זו ניתנה לעם ישראל, יהודה הייתה פרובינציה של האימפריה הרומית והמדינה לא העניקה שום דבר לחרדים. זה היה הרבה הרבה לפני קום המדינה. אז גם לא היה פטור מלימודי ליבה—אף יהודי לא למד לימודי ליבה באותם ימים, ולא היו משתמטים כי צה"ל לא היה קיים. כל הטענות הללו כלל אינן קשורות להלכת 'קול באישה ערווה'.

שירת נשים היא הטפל

בנוסף הועלתה הטענה, על-ידי כותבי טורים אחרים, ש'קול באישה ערווה' משמעותו היא שנשים הן טמאות. לא כך הוא הדבר. הלכה זו נובעת מהצבת גדרי צניעות לאישה היהודית המחוייבת בהנהגות צניעות נוספות כגון לבוש צנוע. לפיכך, אין הלכה זו חלה על שירה בתוך המשפחה כגון בסעודות שבת וחג, או כשאישה שרה לילדיה. בבתי החרדים האנשים והנשים מזמרים יחד זמירות שבת ואין בכך כדי עבירה על הלכת 'קול באישה ערווה'. הלכה זו נוגעת לשירה של נשים זרות לפני גברים זרים בלבד.

יש לזכור כי עם ישראל הוקם לשם שמירת תורה ומצוות ולימוד התורה וזהו הייחוד של עם ישראל בין אומות העולם. הציווי וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות פרק י"ט) הוא הציווי המכונן של עם ישראל וממנו נגזר ייעודו. יש באומות העולם מדע והייטק, ויש תעשיה מסורתית, יש חקלאות ויש תיירות ואומנות. כל הדברים הללו אינם מייחדים את עם ישראל ולא לשמם הוקם עם ישראל. אדמת ארץ ישראל כולה היא הקדש יהודי. היא ניתנה לנו על-ידי בורא עולם לצורך עבודת השם, קרי שמירת תורה ומצוות ולימוד תורה. לפיכך, זכותינו על ארץ ישראל נובעת באופן מוחלט משמירת תורה ומצוות.

יחד עם זאת, אין במאמר זה כדי לנסות להשפיע על מי שאינם מקפידים על ההלכה של 'קול באישה ערווה' להתחיל להקפיד בה. ואולם, אי-אפשר לעשות דלגיטימציה למי שבחר להקפיד על הלכה זו ולמלא על-ידי כך את ייעודו של עם ישראל. אי-אפשר להציג זאת כפאתווה של רבנים חשוכים בני זמננו. זה פשוט לא נכון!

לסיכום, הצבא מופקד על בטחון המדינה. הפעילות המבצעית היא עיקר פעילותו של הצבא, ושירת נשים היא הטפל. החיילים הדתיים מוכנים לעיקר ומתנגדים לטפל בגלל אמונתם. אורנה ברביבאי כופה על החיילים הדתיים את הטפל כאילו זה העיקר. לא הקימו את הצבא בשביל שירת נשים—הקימו אותו בשביל להילחם על ביטחון ישראל. אי-אפשר להקריב את העיקר כדי לקיים את הטפל. יש כאן קידום אידיאולוגיה אנטי-דתית קיצונית, למעשה כפייה חילונית, על חשבון בטחון המדינה.

יתר על כן, קיימת בצה"ל פקודת השילוב הראוי. פקודת השילוב הראוי היא פקודה של צה"ל העוסקת במתן תנאים לחיילים דתיים, בני כל הדתות, לשרת בצה"ל מבלי לפגוע בערכיהם, אמונותיהם ואורח חייהם. הפקודה מבוססת על מסמך עקרונות שגובש בוועדה מטכ"לית בראשות מפקד זרוע היבשה. בין הנושאים המטופלים: מגורים, הופעה ולבוש, שיבוץ והכשרה, פיקוד והדרכה, פעילויות פנאי והימנעות מפגיעה ברגשות. אורנה ברביבאי פשוט מבזה את פקודת השילוב הראוי בצה"ל. תרומתו של מאמר זה היא בהבהרה כי הטענה שהרבנים בני דורינו ממציאים חוקים חדשים, ולפיכך צה"ל אינו יכול להכנע לגחמותיהם המשתנות חדשות לבקרים, אינה נכונה.

הערה:
בהכנת מאמר זה נעשה שימוש בחומרים מויקיפדיה.

הכותב הוא חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה.
תאריך:  02/02/2012   |   עודכן:  02/02/2012
אריה אבישור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה מקורה של ההלכה 'קול באישה ערווה'?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
3/02/12 14:47
 
פועה האומללה
4/02/12 09:59
2
ק.ר.
3/02/12 15:26
3
טעותי
3/02/12 15:58
4
אנילבד
5/02/12 11:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות   /   הדרת נשים  /  מי ומי  
כבודה בת מלך פנימה  /  אביגיל בנימין
לבנת לרשות השנייה: מי שמכם להדיר נשים  /  עידן יוסף
השינוי במעמדן של נשים מוסלמיות בישראל   /  יצחק רביחיא
הדרת נשים או הדרת אנשים?  /  שוש מוריס
הדרת נשים בשידור חי  /  דניאל גיגי
אילה חסון יקירת בית שמש  /  עו"ד יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il