|   15:07:40
דלג
  אהוד פרלסמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

אילנה דיין ואגדת ה"אמת לשעתה"

בניגוד לאגדת ה"אמת לשעתה", כשהחליט השופט סולברג לחייב את אילנה דיין, הוא הוכיח כי דיין עיוותה את תמונת המציאות שהייתה ידועה לה היטב, באמצעות הטעיות, שקרים וחצאי אמיתות
14/02/2012  |   אהוד פרלסמן   |   מאמרים   |   סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף   |   תגובות
דיין. רשעות עיתונאית

אמת או תרמית?
ההבדל בין פסקי הדין של סולברג וריבלין אינו קשור כלל לשאלת ה"אמת לשעתה", אלא לשאלה האם הכתבה שהכינה דיין שיקפה את האמת שהייתה ידועה לה אז, או שהייתה זו תרמית טלוויזיונית מתחכמת ומתוחכמת

סוגיית אילנה דיין: ריבלין התעלם מהעיקר
אהוד פרלסמן
הסרן ר' הועמד למשפט צבאי וזוכה כיוון שנקבע כי חייליו העלילו עליו עלילת שקר. השופט סולברג פסק שדיין לא הבהירה לצופים כי ר' טוען שחייליו מעלילים עליו, ואילו השופט ריבלין התעלם מנושא זה לחלוטין
לרשימה המלאה

תמונה אחת שווה אלף מילים, ואין דומה לטלוויזיה ביכולת ליצור אצל צופיה אמונה מוחלטת בתמונת מציאות שקרית. הדוגמה הידועה ביותר היא זו של אבישי רביב, שהציג את תמונתו של רבין לבוש במדי קצין נאצי בפני כתב הטלוויזיה ניצן חן. העובדה שהיה זה רק צילום על נייר צילום רגיל לא מנעה משבח וייס לספר למחרת בבוקר על בובה של קצין נאצי שהונפה בהפגנה, והעובדה שברור כשמש שאיש מאלה שנאמו מהמרפסת שבכיכר ציון לא יכול היה לראות את הנייר הזה, לא מנעה מדן מרגלית לדבר שוב ושוב במשך שנים על "המרפסת הארורה הזו". יש לשער שחלק ניכר מעם ישראל משוכנע עד היום שנתניהו נאם כשנגד עיניו מתנוססת תמונתו של רבין במדי קצין נאצי, ולא אמר על כך דבר.

הבעיה הייתה כמובן שהתמונה שראו הצופים משקפת רק חצי אמת (או בעצם אלפית מהאמת). ניצן חן, שהראה את התמונה לצופים, לא הסביר להם שאבישי רביב קרא לו, ונתן לו לצלם את התמונה שראוה רק בערך מאה אנשים שעמדו בקרבת מקום, ולא מאה אלף איש שהיו בהפגנה. בשום פנים אי-אפשר להאשים את ניצן חן בשקר, ולמרות זאת התמונה השקרית שהציג טבועה עד היום במוחם של רבים מאזרחי ישראל.

משפט המפתח שכתב השופט ריבלין כשהחליט לזכות את אילנה דיין הוא: "תמונת המציאות כפי שעלתה מן הכתבה בכללותה אינה שונה באופן מהותי מהאמת, כפי שהייתה ידועה באותה שעה, בהתאם ליכולות הבירור העומדות בפני עיתונאי סביר". בניגוד לרושם שהתקבל, לא חידש ריבלין הלכה כשהסתמך על "האמת כפי שהייתה ידועה באותה שעה", ובניגוד לרושם שהתקבל, לא הסתמך השופט סולברג על החלטת בית הדין הצבאי לזכות את הקצין, כשהחליט לחייב את דיין.

ההבדל בין פסקי הדין של סולברג וריבלין אינו קשור כלל לשאלת ה"אמת לשעתה", אלא לשאלה האם הכתבה שהכינה דיין שיקפה את האמת שהייתה ידועה לה אז, או שהייתה זו תרמית טלוויזיונית מתחכמת ומתוחכמת. קשה לדעת אם מי שהעמידו את "אמת לשעתה" במוקד הדיון הציבורי אכן התכוונו להציג את אילנה דיין כשיה תמימה, שפשוט לא יכלה לדעת מראש שהקצין יזוכה לאחר מכן. בדיעבד, חבל מאוד שכה רבים וטובים אכן נפלו למלכודת זו.

הטעיות וחצאי אמיתות

התחכום של דיין מתבטא בעובדה שבתוכניתה היו הרבה מאוד הטעיות וחצאי אמיתות. ניקח לדוגמה משפט אחד שאמרה דיין, וכולל בתוכו שני חצאי אמיתות שצריך זכוכית מגדלת כדי לעמוד על התחכום שבהן. המשפט שאמרה דיין הוא: "אבל, מה שמטריד באמת, הוא מה שקורה במהלך התקרית עצמה. אחרי שרשת הקשר מדווחת שמדובר בילדה קטנה, כל המוצב ממשיך לירות עליה, והמ"פ מסתער עליה, וממשיך לירות, גם אחרי שנהרגה". מה שדיין לא אומרת זה שהקצין לא היה בהאזנה לרשת הקשר, ולכן לא שמע שאומרים שזו ילדה קטנה, ושהוא אכן המשיך לירות אחרי שנהרגה, אך לא לעברה.

לשם מה סיפרה דיין על מה שדווח ברשת הקשר אם לא כדי להטעות אותנו להאמין שזה מה שהקצין שמע? לשם מה היא סיפרה על הירי שבוצע אחרי שהמחבלת נהרגה אם לא כדי להטעות אותנו להאמין שצרור היריות שירה הקצין אחרי שנהרגה המחבלת, נורה לעברה ופגע בגופתה? לשם מה הראה לנו ניצן חן את התמונה אם לא כדי להטעות אותנו להאמין שזה מה שראו שם כולם, בהפגנה?

חצי אמת גרועה משקר?

סלע המחלוקת בין ריבלין לסולברג אינו בשאלה של "אמת בשעתה" אלא בשאלה האם חצי אמת גרועה משקר. סולברג פסק שכיוון שדיין הציגה מידע חלקי, והעלימה מהצופים מידע מהותי, שהיה ידוע לה, היא אינה יכולה לטעון "אמת דיברתי". לדבריו של סולברג: "גריעה חלקית מן האמת משמעותה יכולה להיות שקר, אם התמונה הכללית שהוצגה חסרה, באופן שהמסר המועבר הוא מעוּות". ריבלין פסק שכיוון שדיין השמיטה גם פרטים שהיו ידועים לה, והיו מציגים את הקצין באור שלילי יותר, יש לקבל את טענתה שאמת דיברה.

הנושא העיקרי הוא נושא וידוא ההריגה, בו הואשם הקצין בבית הדין הצבאי, וממנו זוכה לאחר שנקבע שחייליו העלילו עליו עלילת שקר. אין כמעט אדם שראה את התוכנית, והבין את המחלוקת העיקרית בין הקצין לבין החיילים: הקצין אמר שירה שני כדורים לעבר המחבלת, ואחר כך ירה עוד צרור באוויר. החיילים אמרו שגם את שני הכדורים, וגם את הצרור, ירה הקצין לעבר המחבלת. סולברג כותב בפסק דינו: "הכתבה אינה מציגה הפרדה ברורה בין גרסתו לגבי ירי שני הכדורים לבין גרסתו לגבי ירי הצרור. דורון גלעזר, העורך הראשי של 'עובדה', לא עמד על ההבחנה הזו (עמוד 1014, שורות 20-23), קל-וחומר לצופה הסביר שאינו יכול לעמוד עליה".

שקרים מתוחכמים ביותר

דיין הראתה בתוכניתה חייל המספר כי הקצין ירה לעבר המחבלת שני כדורים, ואחר כך ירה לעברה צרור. דיין ידעה שהקצין טוען שאחרי שהילדה נהרגה הוא ירה את הצרור באוויר, אך לא סיפרה זאת לצופיה; דיין ידעה שהקצין טוען שהחיילים העלילו עליו שירה את הצרור לעבר הילדה, אך לא סיפרה זאת לצופיה; דיין ידעה גם שיש חיילים שהודו כי אכן העלילו עליו, אך לא סיפרה זאת לצופיה; והחמור מכל, לפני שהקרינה את הקטע בו מתאר החייל את הירי, היא אף הצהירה שהחיילים תיארו בדיוק את מה שהם ראו, ובכך העניקה גיבוי מלא לגרסת החיילים. לא בעיה של "אמת לשעתה" הייתה כאן, אלא הטעיה באמצעות חצאי אמיתות ושקר מתחכם.

כשם שניצן חן שתק כל הזמן כשכולם היו משוכנעים שנתניהו נאם מול תמונתו של רבין במדי קצין נאצי, וסיפר על אבישי רביב רק כשאמנון אברמוביץ' חשף את רביב כסוכן שב"כ, כך שתקה אילנה דיין ולא העבירה לצופיה את המידע שהיה ידוע לה, ושהיה מבהיר להם שיש מחלוקת בשאלת "וידוא ההריגה", ועל מה המחלוקת. סולברג סבור שמי שמטעה ביודעין את הציבור, אינו זכאי להגנת "אמת דיברתי". ריבלין לא עסק בפרטים הקטנים, אבל כאמור אמר ככלל שכיוון שדיין השמיטה גם פרטים שהיו עלולים לפגוע בקצין, יש לקבל את כל הקיצוצים כשיקולי עריכה שאין בהם טעם לפגם. העובדה שדיין העניקה גיבוי מוחלט לעדותם השקרית של החיילים, ואף לא טרחה להסביר שהקצין טוען שזו עדות שקרית, לא זכתה לאזכור בפסקי הדין של ריבלין, פוגלמן ועמית.

גם השופטים פוגלמן ועמית העלו טענה דומה. לדבריהם, לו הקריאה אילנה דיין את כתב התביעה שהוגש באותו יום, הייתה מתקבלת תמונה דומה (פוגלמן) ואף חמורה יותר (עמית). אלא שפוגלמן ועמית התעלמו מהעובדה שלו הקריאה דיין את כתב התביעה, היה יודע כל אחד שזו רק חצי מהאמת, ושיש גם כתב הגנה. אף אחד לא יעז היום להציג תוכנית בה הוא קובע במפורש שאולמרט לקח שוחד, ולהתגונן מפני תביעת דיבה בטענה שזה מה שכתוב בכתב התביעה. דיין הציגה אולי את כתב התביעה, אך התעלמה לחלוטין מכתב ההגנה, שמה עצמה כשופטת, ועשתה הכל כדי לשכנע את צופיה שהקצין אכן אשם.

עלילת דם מרושעת

דוגמה מובהקת לשפיטתה של דיין, באמצעות משפט שהוא שקר מתחכם, היא בהתייחסותה לתחקיר הצבאי שקבע כי הקצין נהג כהלכה. לדברי דיין: "עשרה ימים אחרי האירוע צה"ל סוגר תחקיר מבצעי שיש בו הכל חוץ מעובדות אמת. המ"פ יוצא נקי לגמרי, הרמטכ"ל נותן בו אמון מלא". כל אחד מבין שבתחקיר היו עובדות אמת רבות, אבל כשהשקר הוא כל כך ברור, ניתן לטעון שהוא נאמר לתפארת המליצה. מצד שני, ברור לצופים שבתחקיר הביא הקצין את גרסתו, ברור להם שמבצעי התחקיר אכן קיבלו את גרסתו וניקו אותו מאשמה, ולכן ברור להם לחלוטין שבגרסתו של הקצין היה הכל חוץ מעובדות אמת. כך העבירה דיין לכל צופה סביר את המסר שהקצין שיקר בתחקיר, מבלי שאמרה באופן מפורש שהוא שיקר. ברור כשמש שלו אמרה דיין במפורש שהקצין שיקר בתחקיר, אפילו שופטי העליון היו מתקשים לקבל את ערעורה. אבל אין אפילו הבדל של חוט השערה בין מה שאמרה לבין הקביעה שהקצין שיקר.

על כך כתב השופט סולברג: "הירי שירה התובע עצמו גם הוא מוצג לצופה בדרך שאינה משקפת כהלכה את פני המציאות. כזכור, המסר שמועבר אל הצופה הוא כי הסיפור – האמיתי – הוא זה שטויח בתחקירים הצה"ליים אך יצא החוצה בעדויות חיילי הפלוגה: כי התובע ירה לעבר המנוחה שני כדורים לשם וידוא הריגה ואז הוסיף צרור בירי אוטומטי לעבר גופתה". סולברג סבור שדיין, שהעבירה את המסר הזה, איננה ראויה להגנת "אמת דיברתי". מסתבר שפוגלמן ועמית סבורים שכיוון שבזאת בדיוק הואשם הקצין, דיין ראויה להגנה זו.

אילנה דיין לא הקריאה לצופיה את כתב האישום, אלא עשתה הכל כדי לשכנע אותם שכתב האישום משקף את המציאות, וזאת באמצעות הטעיות, שקרים וחצאי אמיתות. לא בעיית "אמת לשעתה" הייתה כאן, אלא בעיית תרמית טלוויזיונית לשעתה ולשעתנו, שזכתה להכשר מטעם בית המשפט העליון. אילנה דיין אכן ניצחה את הסרן ר', אך בעיני כל אוהבי ציון היא הייתה ותישאר נוכלת, שהעלילה עלילת דם זדונית ומרושעת על חיילי צה"ל ומפקדיו.

תאריך:  14/02/2012   |   עודכן:  14/02/2012
אהוד פרלסמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אילנה דיין ואגדת ה"אמת לשעתה"
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעקב יעקב
14/02/12 22:18
2
מב"י
14/02/12 22:36
 
המפוקח
15/02/12 10:07
 
ע_הראל
15/02/12 14:03
3
לוגיקה פשוטה
15/02/12 09:39
4
למאמר מעמיק
15/02/12 10:39
 
מתבונן מהצד
15/02/12 11:35
 
ההזוי שחי בהזיה
15/02/12 11:46
 
מ.כ.
16/02/12 14:33
5
ד"ר רון בריימן
15/02/12 13:51
6
ד''ר אברהםשלום
15/02/12 18:55
פורום: סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף כתוב הודעה
פורום: סרן ר' נ' אילנה דיין - התביעה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ידיעה קטנה, ynet יהדות, לא משהו גדול. חידוש קוראים לזה. הבשורה החדשה והמרעישה בעולם התנ"ך, עולם בו לא הרבה השתנה כבר כמעט אלפיים שנה, מאז נחתם. אחרי שבשנה שעברה יצרו את 'תנ"ך רם', שתרגם את התנ"ך לשפה העברית המדוברת בימינו אנו, ממשיכים הנסיונות להחריב את ספר הספרים.
14/02/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
יש לי אחיין מתוק שהיה חובב שניצלים מושבע. יום אחד נפל לפעוט האסימון שהנתח העסיסי שמונח לו בצלחת היה פעם תרנגולת. כזאת שמקרקרת ומנופפת בכנפיים. מהרגע הזה הילד סירב להכניס לפה אפילו פולקע קטן אחד. הצמחונות הפתאומית של המתוק זרקה אותי להרהורים פילוסופיים.
13/02/2012  |  אבישי איתמר  |   מאמרים
כמעט אווירה של קרנבל שררה באולמו של השופט דוד רוזן עם פתיחתו של משפט הולילנד. הרבה חיוכים, התבדחויות של רוזן שעוררו גלי צחוק, לחיצות ידיים וטפיחות על השכם בין נאשמים, "פגישות מחזור" של עיתונאים ועורכי דין המלווים את פרשות אולמרט. אבל שיהיה ברור: זו לא הייתה ההתחלה האמיתית של המשפט. הקרב יתחיל במלוא עוזו בישיבת ההוכחות הראשונה, ב-1.7.12 בשעה 08:30, כאשר עד המדינה יעלה על דוכן העדים.
13/02/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
השריפה בכרמל אכן הייתה תאונה שלא הייתה לנו שליטה עליה, אבל הכישלון הצורם בהתמודדות עם השריפה והתוצאות הקשות שלה הם תוצאה של מדיניות כלכלית הרסנית של הממשלה והאוצר. "האלימות הכלכלית" של משרד האוצר, שכופה מדיניות כלכלית קיצונית על החברה באמצעות "ייבוש" של גופים ממשלתיים, גורמת לפגיעה קשה בתפקוד של משרדי הממשלה.
13/02/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בית המשפט המחוזי, בראשות השופט נעם סולברג (בינתיים מונה כשופט עליון) – הרשיע את אילנה דיין ואת תוכנית "עובדה" ועורכיה בהוצאת "לשון הרע", כנגד סרן ר' ממוצב "גירות" בעזה והטיל עליהם פיצויים בסך 300,000 שקלים. בית המשפט העליון – בראשות המשנה לנשיא השופט א. ריבלין זיכה את אילנה דיין כעיתונאית, אך הרשיע את מערכת "עובדה", בפרסום פרומואים שיש בהם "לשון הרע" כלפי סרן ר' וקנס אותה ב-100,000 שקלים.
13/02/2012  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סרן ר' נ' אילנה דיין - התביעה  /  מי ומי  
"העליון רוקן מתוכן את חוק לשון הרע"  /  עידן יוסף
העליון: אמת לשעתה היא הגנה מפני לשון הרע  /  איתמר לוין
העליון: לעיתונות יש חובה מוסרית-חברתית  /  איתמר לוין
שעת האמת  /  יריב דה בוטון
כמה מילים על אמת  /  נרי אבנרי
חופש הביטוי והביזוי  /  יהודה יפרח
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בימים אלה, כנהוג בתקשורת בטרם בחירות, משאלי דעת הקהל עוסקים, כמובן, בשאלה: איזו מפלגה תזכה לרוב בפרלמנט בווסטמינסטר (הרובע בלונדון המארח את בנייני הפרלמנט).
דרור גרין
דרור גרין
הרהור על שיר עגום ביותר מאת דן פגיס    את השיר 'הקרב' קראתי בספר 'שנים-עשר פנים'    הכותרת 'הקרב' אינה מתאימה לשיר, שאינו מתאר קרב אלא תהלוכה של מתים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il