|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

פיתוח תשתיות או בזבזנות?

משגים תיכנוניים שמשרדי התחבורה והאוצר אחראים להם ישירות ומערכות תיכנון שאינן ממלאות את תפקידן ומשמשות כחותמת גומי למשרדים יוצרים עיוותים הכרוכים בהוצאת יתר של כספי הציבור שניתן לחסוך
16/07/2012  |     |   מאמרים   |   תגובות
פקק בכביש ת''א-ירושלים [צילום: פלאש 90]

הצמיחה הכלכלית בשנים האחרונות יצרה מקורות כלכליים להשקעה נרחבת בתשתיות. למרבה הצער הסכומים שהוקצו מתבזבזים בשל משגים תיכנוניים שמשרדי התחבורה והאוצר אחראים להם ישירות. מערכות התיכנון אינן ממלאות את תפקידן ומשמשות כחותמת גומי למשרדים לעיל ואולי ככסות "מקצועית" למתכננים בעלי עניין.

להמחשת קביעות קשות אלה נציג להלן כדוגמה שלושה פרויקטים בעלי חשיבות לאומית מאזור ירושלים. שגיאות התכנון כרוכות בהוצאת יתר של כספי ציבור שניתן לחסוך. במצב החברתי העכשווי יהא זה חטא שלא לעצור ולבחון אותם ע"מ למנוע הוצאות מיותרות. חמור מכך ברור שגם אם יוקצו כל האמצעים לא ימוצה הפוטנציאל של ההשקעות, אלא יגררו תוספת השקעות נוספות לתיקון הליקויים.

הנני מתייחס כאן לשלושה פרויקטים הנוגעים לירושלים שעדיין ניתנים לתיקון על-אף שחלקם בביצוע ויתרם על סף ביצוע:

קו הרכבת המהירה

עלות משוערת במועד האישור פחות מ-3 מיליארד שקלים. אומדן העלות כיום מגיע כבר ל-9 מיליארד שקלים. בהנחה של נחיצות אבסולוטית של קו כנ"ל ניתן לצפות שלפחות מבחינה תיכנונית יהא מושלם כמידת האפשר. בפועל הערים מודיעין, ו/או בית שמש וישובי הפרוזדור אינם מקושרים אליו. מדוע?

מדוע נעשה מעקף של מודיעין?. בת"א ארבע תחנות רכבת, בחיפה ובקריות שבע תחנות.בירושלים תחנה יחידה. בעולם משתדלים כיום להכניס את הרכבות במינהרות למרכזי הערים. בירושלים התחנה היחידה בעומק של שמונים מטר בקצה מערב העיר.

בשל הדאגה לסביבה והמחסור בקרקעות מגדילות את השימוש במסילות על-ידי ניצולן להובלת מטענים בשעות שאין ביקוש לנוסעים לשימוש רכבות משא .סוף הקו בירושלים, כאמור בעומק רב. לכן הובלת משאות ובמיוחד מכולות מהנמלים לא תהיה אפשרית. קישור עתידי של הקו למדינות השכנות מעומק של שמונים מטר יהיה משימה יקרה מאוד ובעיתית.

מסקנה - תכנון הקו מנתק את כל הפרוזדור מירושלים, נעדר חזון, כושל מבחינה כלכלית. כתוצאה, יהיה צורך להוסיף תקציבים ע"מ לאפשר ניצול הפוטנציאל שלו והגדלת כדאיותו.

שידרוג כביש מס' 1 לירושלים

אין עוררין שיש הכרח בשיפור כביש מס' 1. נדמה שהמתכננים הבינו שעליהם לתכנן משהו ראותני.

להלן "שלוש" החלופות היחידות שנבדקו על-ידי החברה הלאומית לדרכים ואשר הוגשו לגופי התכנון לאישור:

  • לא לעשות כלום.

  • להרחיב את הכביש בתוואי הקיים ללא שום סטיה ממנו. כלומר אם קיימות בעיות בסיבוב מוצא ובשער הגיא התיקון שלהן יכול להיות רק על-ידי אימוץ חלופה (ג) להלן.

  • החלופה שאושרה והנקראת תת"ל 16. בעלות משוערת של 2.5 מיליארד שקלים.

האומנם חלופות א-וב' לעיל שנבדקו, ניתן לראותן כאמיתיות כמתחייב על-פי נוהלי התיכנון או גניבת דעת? שהרי תיקון ליקויי הכביש הקיים אפשרי רק בחלופה ג'-קרי תת"ל 16. לחלופה זו נקשר גשר ענק באורך של 850 מטר ובגובה 46 מטר אושר לפני שנים רבות ללא קשר עם תת"ל 16 ולכן לא ניתן היה להתנגד לו במסגרת הליכי התכנון .

הגשר יגרום להרס טוטאלי של הנוף והטבע של עמק מוצא. הוא מביא להרחקת חלק מתושבי מבשרת ציון וכל תושבי עמק מוצא מירושלים (אליה הם קשורים בטבורם), בשל הארכת הדרך לביתם בכ7 ק"מ . הוא יגרום לפגיעה אנושה בתחבורה הציבורית לאזור כולו.

תת"ל 16 שהחברה הלאומית לדרכים ומשרד התחבורה כה גאים בה איננה מוסיפה ולו מטר רבוע אחד של מיסעה, בקטע העמוס ביותר של הכביש, שהוא בין מחלף מוצא למחלף עין חמד. היא תוסיף בקטע הנ"ל רק שוליים תקניים ותתרום למיתון מסוים של שיפוע כביש מס' 1. נציין שכיום 44% מהמשתמשים בקטע הנ"ל הם תושבי האיזור. הם ודוקא הם לא יזכו לשום שיפור - נהפוך הוא הם ישלמו קנס גבוה מאוד יום יומי בשל הארכת דרכם הביתה ויאלצו להגדיל את השימוש ברכבם הפרטי ע"ח התחבורה הציבורית.

מיתון שיפוע הכביש יושג במחיר של מלוי נחל ארזה ב-1.3 מיליון קוב סלעים ובנית כ300.000 מ"ר של קירות תמך. הוא יחייב הפקעה של כ-600 דונם להקמת הגשר ולהקמה של מחלף הראל חדש שכל המשתמשים העתידיים בו פוסלים אותו. גשר הראל יהרס.

מחלף הראל החדש יאריך את הדרך לכל הבאים בו מירושלים ב1600- מטר. הארכת הדרך תהווה הוצאה נוספת תמידית של זמן רכב וזמן נוסעים. השינוי הנ"ל גם יגרום לצמצום דרמטי של התחבורה הציבורית לתושבי האזור שמחלף הראל משמש להם כיום תחנת איסוף או ירידה . 1400 אוטובוסים ביום עוצרים כיום במחלף הראל להעלאה והורדת נוסעים. האם יעלה על הדעת שבתנאי תחרות עם הרכבת המהירה נוסעי האוטובוסים יסכימו להוסיף לעצמם עוד דקות נסיעה רבות ל"ביקור" במבשרת. האומנם זהו העידוד לשימוש בתחבורה הציבורית שמשרד התחבורה מרבה לדבר בה?

האם הגדלת קילומטראז' הרכב ב-13 מיליון ק"מ לשנה בנסיעות סרק, עקב השינוי במחלף הראל וסגירת מחלף מוצא והגדלת פליטות גזי החממה שינבעו מכך נעשו בתיאום ובברכת המשרד להגנת הסביבה? (החישוב נעשה ל2011 ואינו כולל את "העידוד" שמשרד התחבורה נותן לתחבורה הציבורית).

הוצעו חלופות זולות יותר וידידותיות לסביבה ולמשתמשים שגם היו תורמות לאין ערוך יותר לתחבורה בטווח הקצר והארוך. הן כלל לא נידונו ונידחו בטענות סרק ,שאלו תוכניות רעיוניות ולא תוכניות מפורטות.האומנם כך יכולים להגיב גופי התיכנון הציבורי? הייתכן שגוף פרטי ישקיע עשרות מליונים להגשת תוכניות מפורטות לתשתיות בכדי לצמצם טעויות של משרדי הממשלה?

נציין כאן אחת מהחלופות שנדחתה הותרת הכביש הקיים כחלופה לשעת חרום ולשימוש התנועה האיזורית. חציבת מינהרה רציפה מתחתית נחל שורק ליד מוצא ועד למחלף עין חמד.מינהרה כזו הייתה מקצרת את הדרך, מונעת פגיעה בנוף ובטבע ,חוסכת בהפקעת שטחים, בהוצאות רכב ודלק בשל חיסול דה פקטו של השיפוע בקסטל,מונעת את הצורך בהקמת הגשר הענק בעמק מוצא, מבטלת את הצורך במחלף "הראל החדש" ומונעת את העלויות שינבעו מסגירת מחלף מוצא הקיים והארכת הדרך בשל תיכנון קלוקל של מחלף הראל החדש ומונעת את ההפרעות לתנועה שתיווצרנה במהלך ארבעת השנים של עבודות בנית תת"ל 16 בקטע.

באזור שער הגיא התוצאות של "השיפור" תהיינה חמורות לא פחות וגובלות בפזרנות תקציבית עוד יותר קשה בלתי מובנת ולא מוצדקת.

השיפור אמור להשיג שתי מטרות:

1. הוספת נתיב מכל כיוון בכביש ושוליים תקניים.
2. האצת מהירות הנסיעה מ80 קמ"ש כיום ל-90 קמ"ש. אורך הקטע כ5.5 ק"מ.להשגת מטרות אלה יבוצעו: 10 נתיבי נסיעה חדשים.כן עשרה נתיבים.לשם הוספת שני נתיבים ושוליים תקניים.

הכביש יוגבה ב6-8 מטר לכל אורכו על-ידי מלוי ב כשני מיליון קוב עפר מיובא .יבוצע חישוף צמחיה ברצועה של 70 -80 מטר לאורכו. לצורך העבודות יבנה קיר בטון בגובה של עד 10 מטר, כולל יסוד, ובאורך של 5.5 ק"מ שיקבר באדמה לעולמי עד.

כללית, בשל הספק בכדאיות תת"ל 16 בחישובי עלויות ההקמה ,נקבע שבמהלך 4 שנות הביצוע של העבודות לכל אורך הכביש המחיר הכולל של ההפרעות לתנועה בשל עלויות איבוד זמני נוסעים ורכב יהיה כ 70 מיליון שקלים בלבד.(סכום זה גם אינו כולל את התוספת התמידית של עלויות זמני נוסעים ורכב בשל הארכת הדרך למשתמשי מחלפי הראל ומוצא). האומנם? כלומר כ-17.5 מיליון שקלים לשנת עבודה. בהתחשב שמדי שנה משתמשים בכביש כיום כ-40 מיליון כלי רכב יוצא שעלות אובדן זמן רכב ממוצע במהלך העבודות שחושב הוא פחות מחצי שקל או פחות מעשירית ליטר דלק. האמנם? היכן עלות אובדן זמן הנוסעים? ברשויות התיכנון לא היה אפילו "צדיק" אחד שיתהה לגבי טיב האומדן שמא יערער את כדאיות הפרויקט?

נציין שהגבהת הכביש, בניית קיר הבטון הענק, בניית הנתיבים המיותרים נקבעו אך ורק לשם העלאת מהירות הנסיעה מ80 ל 90 קמ"ש שמביאה לחיסכון זמן רכב בקטע של 35 שניות בלבד.האומנם חסכון זה שוה להרס הסביבה, לפגיעה אנושה באתר המורשת החשוב ממלחמת השיחרור ולהוצאה התקציבית העצומה המתחייבת כשהצרכים התקציביים כה לוחצים?

כאמור הוצעו חלופות זולות יותר עם אפשרות להגברת מהירות הנסיעה. אחת מהן מיתרת את הצורך בהקמת מחלף חדש בנוה אילן ובהרחבת מחלף שורש. הן לא נידונו.נציין שתים;

  • הוספת נתיב ושוליים תקניים מכל צד עם שיפורי בטיחות ללא הגברת מהירות התכן מ80 ל 90 קמ"ש.בעלות של פחות ממחצית ההוצאה שאושרה.

  • הותרת הכביש הקיים שהינו בעל ארבעה נתיבם ושוליים צרים , שישונה לבעל 3 נתיבים עם שוליים תקניים .הפיכתו לחד סיטרי בעליה וסלילת כביש מקביל בנחל אילן באורך דומה ( הנחל מצפון לכביש הקיים במרחק של פחות מ1 ק"מ) - שיהא חד סיטרי לירידה עד לשער הגיא. בקטע הנ"ל יש כיום דרך לרכבי עבודה .עוברים בו קוי מים וביוב של ירושלים .הפגיעה בטבע ועלויות התשתית תהיינה מנימאליות בשל רוחב הנחל ומתינות השיפועים.

חלופה זו היא כנראה הזולה ביותר שכן היא גם מיתרת לחלוטין את הקמת מחלף נוה אילן שאמור לפגוע קשות בנחל כסלון וכן את עלויות השינויים במחלף שורש שבתת"ל 16. היא גם מונעת לחלוטין את ההפרעות לתנועה במהלך יישום הרחבת הקטע שער הגיא בתת"ל 16.

נציין שבתסקיר ההשפעה על הסביבה שבוצע על-פי חוק לתת"ל 16 שגיאות מתודולוגיות כה חמורות שלא מאפשרות להתיחס אליו כאל מסמך שניתן להתבסס עליו.

השואת עלויות הפרויקט בין חלופה ב' לחלופה ג' לעיל נוגעות ל12% בלבד מהעלות הכוללת של חלופה ג'.שהומלצה לביצוע. מה עם יתר 88% של העלויות?

בממצאים על שעות הרכב הצפויות לאחר ביצוע תת"ל 16 נמצא שרכב ממוצע יבלה כשמונה שעות בכל מעבר בקטע ה"משודרג". כלומר במקום לקצר את זמן המעבר כולאים את הרכב.גם לקילומטראג' הרכב שנחזה לתקופה שלאחר ביצוע הפרויקט אין שום קשר למציאות.
בקטע על ההשפעות של תת"ל 16 על התחבורה הציבורית האיזורית נאמר שלא תהיה שום השפעה למרות שהדרך שהאוטובוסים יאלצו לעבור תתארך בין 1600 ל7000 מטר.

לא נמצא מישהו מהאחראים באוצר או במשרד התחבורה שיעיר על מקצת טעויות אלה ואחרות ? האומנם קיימת בקרה כלשהי? הייתכן שישולמו מליונים על סקרים כדי לצאת ידי חובה של הכנת מסמכים? האומנם ביקורת המדינה ערה לכל האמור לעיל?

תת"ל 2 - כביש 16

תוכנית זו אמורה ליצור כניסה נוספת לירושלים מעמק מוצא לגבעת מורדכי בירושלים עם הסתעפות לגבעת שאול. אין מחלוקת שביטחון ירושלים בירת המדינה לא יכול להשען על כניסה עיקרית אחת דרך כביש מס 1. מה גם שהכביש החדש שיבנה ע"פ תת"ל 16 תהיינה בו שתי נקודות תורפה חמורות ביותר: הגשר הענק בעמק מוצא ומינהרת הראל. פגוע קל או אירוע חמור בהן יכול לגרום לחסימה מוחלטת של התנועה לזמן בלתי ניתן לחיזוי. תוכנית זו לא תתן מענה במקרי חרום שכן גם ,כביש 16 המתוכנן-(תת"ל 2)יהיה תלוי באופן מוחלט במינהרת הראל.

מסתבר שהקמת הגשר הגדול בעמק מוצא ואי הכללתו בדיונים על תת"ל 16נועדו לאפשר את ביצוע תת"ל 2.שיטת דיון כנ"ל היא בבחינת מניעת גלוי נאות שביקורת המדינה חייבת לתת עליה את הדעת ולבחון את היותה נקיה משיקולים זרים.

לצערי תת"ל 2 בתהליכי אישור אחרונים והיא בבחינת נפל של ממש מהסיבות להלן: נאמר לעיל שלקטע הכביש שבין מחלף הראל למחלף מוצא לא יתוסף ולו מטר רבוע אחד של כביש. אלא שוליים תקניים בלבד .קטע זה הוא כיום ויהיה בעתיד העמוס ביותר לאורך כביש מס ' 1.אם לא די בכך אזי כשכביש 16 יתחבר אליו בנקודה זו יווצר במעלה הקסטל מצב ששבעה נתיבי תנועה יתנקזו לשלושה נתיבים.(3 נתיבים של כביש מס' 1, שני הנתיבים של כביש 9 שמגיע דרך עמק הארזים ,ו 2 נתיבים של כביש 16 סה"כ 7 נתיבים) יווצר שם פקק שיהיה אפילו גרוע מהפקק "התמידי" של סיבוב מוצא כיום.

בהתחשב בעובדה ש-44% מהתנועה היא תנועה איזורית. החנק התחבורתי שיווצר יביא להסטת התלות של ישובי האזור לתנועה מערבה.דבר שיעצים את הפגיעה בירושלים.

תכנון התחלת כביש 16במחלף עין חמד במקום התיכנון הנוכחי היה מונע את שני החסרונות שנמנו לעיל.ובנוסף מונע את רוב הרס עמק השקדיות ליד מוצא. תכנון כנ"ל היה מבטל גם את הצורך בגשר הענק , במחלף הראל החדש ומבטל עבודות הרס ובניה במסגרת תת"ל 16 בקטע וגם חוסך את ההפרעות לתנועה במהלך הבניה. הוא היה "עלול" לגרום להעדפת פתרון המינהרה מנחל שורק לעין חמד אשר כאמור גופי התכנון סרבו לדון בה.

גם נקודת סיום הכביש בגבעת מורדכי לשם ניקוז התנועה לכביש בגין לא נכונה בעליל .כיום יש בכביש בגין קשיי תנועה לעתים חמורים בשל העדר מחלף בגולומב שליד איצטדיון טדי ובשל קשיי ניקוז התנועה במחלף קריית משה. הוספת תנועה למקומות אלה תכביד ולא תועיל.מה גם שסיום הכביש כמתוכנן בגבעת מורדכי מקל יחסית על כניסת רכב פרטי למרכז העיר , דבר המנוגד לתפישות התחבורתיות העכשויות.

יהיה נכון יותר לסיים את הכביש במחלף תת-קרקעי בגולומב שליד איצטדיון טדי. שם קיימת מערכת כבישים ענפה שיכולה לקלוט תנועה לדרום, דרום מזרח ודרום מערב ירושלים ובמידה פחותה גם לאיזורי העיר האחרים.

לסיכום - כל הדברים לעיל הובאו לידיעת גופי התכנון ונשלחו לרה"מ שרי האוצר והתחבורה. ספק רב אם מישהו מהם קרא אותם או היטה אוזן לבחינתם שמא ניתן לחסוך באמצעים מבלי לפגוע בשיפור התשתיות? מכאן עולה שלא מגבלת התקציב היא שפוגעת בפיתוח התשתיות אלא תוכניות פזרניות ולא יעילות בתקופה של תסיסה חברתית מתגברת.

הנני מציע להנהגה לשנן את מימרת חז"ל "סוף מעשה במחשבה תחילה".

תאריך:  16/07/2012   |   עודכן:  16/07/2012
אליהו חסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיתוח תשתיות או בזבזנות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עזרא מועלם
19/07/12 09:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבחירה החופשית היא מוטיב שנמשך לאורך המקרא כלהבה המתפרצת האחריות היא שלנו, אנו בוחרים מי ינהיג אותנו אפשר לומר שזהו עיקרון דמוקרטי, שמחדד את תהליך חופש הבחירה האחריות היחידה המוטלת לפתחנו - היא הבחירה הגענו לגיל בו הבחירה בידינו וכן, יש מחלוקות ויש גישות שונות - הרי כולנו יהודים סדרת טורים ברוח שלושת השבועות של בין המצרים - מאמר ראשון בסדרה
15/07/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בואו נחזור מספר שנים לאחור, טומי לפיד ז"ל תומך בניגוד לעמדת מפלגתו במינוי אולמרט לתפקיד שר אוצר, אולמרט ומרגלית יוצאים על קמפיין "אוי לבושה" במעריב ושמים במרכז נקודת המכוון שלהם את מרכז הליכוד. דן מרגלית קושר כתרים לראשו של אולמרט, שינוי מתפוררת, חץ נרמסת, ואולמרט נבחר לראשות הממשלה. כמה חודשים אח"כ, יוזם אולמרט את מלחמת לבנון השנייה, הצבא לגמרי לא מוכן, מאות הרוגים, הרס רבתי בצפון, מרגלית מתהפך, ועדת וינוגרד, כתבי אישום, התפטרות, משפט פלילי, זיכוי ברוב סעיפי האישום וחיוב במיעוטם.
15/07/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בימים אלה דווח בעיתונות כי רק 73 רשויות מקומיות הצטרפו למבצע של רשות החשמל "חסכת-הרווחת", במסגרתו ניתנת הנחה של עד 20% בחשבון החשמל החודשי למי שיחסכו 15%-30% בצריכת החשמל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בישראל יש 256 רשויות מקומיות, כך שלמעשה הצטרפו למבצע "חסכת-הרווחת" פחות משליש מהרשויות המקומיות בארץ.
15/07/2012  |  אלי אלון  |   מאמרים
אני אומר טיפש, בגלל הסיבה: ייאוש מסיבות כלכליות...
15/07/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
האנגליציזמים זוחלים לתוך השפה העברית בעידודה של העיתונות המודאגת תמיד שמא לא יבינו כראוי את שהיא מזמרת אם לא תתאים את תוויה לנגינות הציבור. בימי ראשיתה של תחיית השפה פרסמו ועדי לשון וגדודי השפה העברית מנשרים בהם היו שני טורים, טור אחד "אל תאמר" וטור אחד "אמור", כגון "אל תאמר יושבתי, אמור ישבתי".
15/07/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בעוד עמיתו, שר הבריאות, מסייע לנפגע מן התאונה, שוקל השר סער בלשכתו את החלטתו להתפטר    אילו ביקש סער לסייע לממשלה הפגועה היה נרתע מהתפטרות בימים אלה בהיות הממשלה במצב פוליטי קשה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il