|   15:07:40
דלג
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

"מערכת החינוך צריכה לעבור טלטלה גדולה"

פרופ' שלמה רומי, ראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, משוכנע שהשינויים האחרונים במערכת, כדוגמת 'אופק חדש', לא יביאו לשינוי של ממש ברמת החינוך. את הביקורת הוא ממקד בשרי החינוך לדורותיהם, המבקשים למלא את תפקידם ללא זעזועים מיותרים שיסכנו את עתידם הפוליטי
27/08/2012  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   חוזרים לבית הספר   |   תגובות
פרופ' שלמה רומי. "העולם השתנה והמערכת לא התאימה עצמה בצורה מספקת לשינויים" [צילום: דוברות אוניברסיטת בר-אילן]

כבר 30 או 40 שנה תוהים אזרחי ישראל בשאלה שדומה שאיש אינו יכול לתת עליה מענה: מהו הדבר שגורם לכך שמערכת החינוך שלנו מדשדשת במקום, שתלמידיה מדורגים בעשירייה השלישית בעולם בהישגים לימודיים, שמוריה ועובדיה חשים אי-נוחות, ספקות ותסכולים מול הישגים לימודיים דלים ומול רמת אלימות בבתי הספר ומחוצה להם שרק הולכת ועולה. מהו הדבר הפגום שאותו מתקשים אבות החינוך במדינת ישראל לתקן, למרות הרצון הרב, הרפורמות המתחדשות והתוכניות החכמות.

התשובות לכך רבות. יש התולים זאת במספרם הגבוה של התלמידים בכיתות - 27.6 בממוצע מול 21.4 במדינות ה-OECD. לעומת זאת מורים לא חסר; מספר שעות העבודה של המורים בישראל נמוך בהרבה משל עמיתיהם ב-OECD. 945 שעות שנתיות מול 1,214. לעומת זאת מספר שעות הלימוד שמקבל תלמיד בישראל גבוה בהרבה משל חבריו ביתר המדינות, ובכל זאת תלמידי ישראל מצליחים פחות במבחני ההישגים הבינלאומיים. גם ההשקעה הכספית הממשלתית בחינוך אינה מהנמוכות. ההשקעה בתלמיד שווה בישראל ובמדינות ה-OECD - כאחוז מהתמ"ג לנפש. אם כן, היכן נקודת התורפה?

רפורמה כמו בסלולר

גם פרופ' שלמה רומי, ראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, מתחבט בשאלה זו. "מערכת החינוך בישראל, שיש לה אומנם בסיס טוב, צריכה לעבור טלטלה גדולה מאוד כדי שתממש את הדברים שמצופים ממנה", הוא אומר ערב פתיחתה של שנת הלימודים החדשה.

מערכת החינוך שלנו עברה בשנים האחרונות רפורמות לא מעטות. 'אופק חדש', 'עוז לתמורה'. השנה מתחילים ליישם את חוק חינוך חינם מגילאי 3. בכל זאת משתדלים.

"נכון, אבל השינויים האלה הם שוליים ואף לא אחד מהם משמעותי ברמה שתצליח ליצור את השינוי המיוחל. הם לא נותנים את התחושה, לא למשתמש בהם ולא לסביבה, שהנה התרחש משהו דרמטי. צריך שידוד מערכות נרחב בתחומים רבים, הרבה מעבר למה שנעשה. העולם השתנה והמערכת לא התאימה עצמה בצורה מספקת לשינויים".

הרפורמות הללו קיימות רק שנים ספורות. אולי מוקדם להעריך את תוצאותיהן?

"אולי, אבל ראה את הרפורמות בטלפונים הסלולריים. כולם הרגישו את זה מיד".

אבל מחירי הסלולר ניתנים לכימות מידי, חינוך והישגים לימודיים הם עניין ארוך טווח.

"נכון, אבל צריך לחשוב על שינוי שיהיה הרבה יותר משמעותי, ואז גם יחושו אותו מידית. ב'אופק חדש' המורים לא מרגישים את השינוי הזה. נכון שהם מקבלים שכר גבוה יותר תמורת עבודה נוספת והם עושים יותר, אבל דורשים מהם הרבה יותר. מורה עדיין לא מרגיש שהוא מקבל גמול הולם עבור עבודתו. 'אופק חדש' מדבר על המרחב של המורה. איזה מרחב יש למורה במבנים הישנים שבהם אין לו אפילו כיסא בחדר המורים?"

הכול עניין של כסף?

"כסף הוא מרכיב מרכזי שאי-אפשר לזלזל בו, אך זה בעיקר עניין של מוּדעות".

אי-אפשר לומר שאין מודעות.

"תלוי איך מגדירים מודעות. יש אנשים שיש להם מודעות רבה למשקלם העודף אבל הם לא נוקטים צעדים אופרטיביים".

כיצד מתרגמים את המודעות למהלכים אופרטיביים מסודרים?

"למשל ביכולת ליישם מחקרים. יש היום לא מעט גופי מחקר העובדים עם משרד החינוך ומייצרים עבורו מחקרים, אבל כשזה בא לידי יישום מתברר שהעסק מסובך ולא פשוט. אני עצמי ערכתי כמה מחקרים בתחום הטיפול בנוער במצבי סיכון, שמתוכם עולה כיצד יש לטפל בהם בקהילה, אבל מתברר שהטיפול בנוער הזה סובל מכפילות ומחלוקה לא ברורה בין משרד החינוך למשרד הרווחה. לשני המשרדים אג'נדה משלהם, וכדי שיעבדו בצורה מסודרת ומסונכרנת צריך להשקיע מאמץ גדול. המאמץ הזה לא נעשה".

ללמוד מפינלנד

שונאים השוואות למערכות מוצלחות
לפני כמה חודשים התכנסו ראשי בתי הספר לחינוך בארץ וציבור החוקרים ליום עיון שעסק בשתי שיטות פדגוגיות הנחשבות המוצלחות בעולם, זו של יפן וזו של פינלנד. פרופ' רומי: "למיטב ידיעתי, איש ממקבלי ההחלטות במשרד החינוך לא השתתף ביום העיון הזה. הם שונאים השוואות למערכות מוצלחות היוצרות ביקורת על מערכת החינוך בארץ. איש אינו אוהב ביקורת, אבל חשוב לשמוע אותה"

לפני כמה חודשים התכנסו ראשי בתי הספר לחינוך בארץ וציבור החוקרים ליום עיון באוניברסיטת תל אביב שעסק בשתי שיטות פדגוגיות הנחשבות המוצלחות בעולם, זו של יפן וזו של פינלנד. "המערכת היפנית נוקשה ותובענית באופן מוטרף, שכלל לא מתאים לכאן, אך זו של פינלנד נחמדה ונעימה, והנה הפינים לוקחים את כל המקומות הראשונים. ניסינו לחשוב איך אפשר להתאים את השיטה לארץ. למיטב ידיעתי, איש ממקבלי ההחלטות במשרד החינוך לא השתתף ביום העיון הזה. הם שונאים השוואות למערכות מוצלחות היוצרות ביקורת על מערכת החינוך בארץ. איש אינו אוהב ביקורת, אבל חשוב לשמוע אותה".

אם היית צריך להצביע על הבדל משמעותי בינינו לבין פינלנד, על מה היית מצביע?

"תנאי הקבלה למוסדות להכשרת מורים. הם מקבלים רק עשרה אחוזים מהפונים. אנחנו בכלל לא נמצאים שם. אצלנו מורידים את תנאי הסף לקבלת סטודנטים כי יש צורך למלא את השורות, אחרת יחסרו אלפי מורים. זה עניין של היצע וביקוש. לצערי, אין ביקוש ברמה גבוהה למקצועות האלה".

בזמנו דובר על כך שתנאי הסף יעלו.

"ואז לא נקבל אף אחד. אי-אפשר לקבוע קריטריונים במנותק מאוכלוסיית הפונים. כמו ברפואה, גם בתוך מערכת החינוך יש מקצועות מועדפים ומקצועות דחויים. היום, למשל, לא תמצא אנשים שרוצים לעסוק בתוכניות לימודים כי אין בזה פרנסה".

מה לחינוך ולתמ"ת?

פרופ' רומי:
"בתחום הגיל הרך שוררת אי-בהירות גדולה. צריך פעם אחת ולתמיד לעשות סדר ולהוציא את הטיפול בגילאים האלה ממשרד התעשייה והמסחר שמשום מה נקבע כי הדבר בתחום תפקידיו. מה ששייך לתחום החינוך צריך להיות שייך לחינוך"

פרופ' שלמה רומי משמש זה שנתיים פרופסור חבר וראש בית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן. הוא פסיכולוג חינוכי שהתמחה בעבודה עם ילדים בעלי הפרעות התנהגות. ביקורתו על מערכת החינוך חדה ונוקבת. לדבריו, הרעה החולה היא שאין במשרד תכנון ארוך טווח. שרי החינוך לדורותיהם מבקשים למלא את תפקידם ללא זעזועים מיותרים שיסכנו את עתידם הפוליטי. "הוא חושש מהטלטלה שאני מדבר עליה, אבל המערכת זקוקה לה כאוויר לנשימה. היא תבוא ביום מן הימים. אם הקליינטים שלך לא מרגישים שעשית משהו, אתה יכול לבוא ולטעון עד אחרית הימים שפעלת ושיצרת אבל שום דבר לא יעזור".

אינך רואה צעד חשוב ומשמעותי במתן חינוך חינם מגילאי 3?

"זו הייתה החלטה נבונה ומחויבת המציאות שהתקבלה כבר בשנות ה-80 אך לא יושמה עד היום. אני תוהה אם יתמידו במימושה או שהיא תיפול קורבן לחרב הקיצוצים בעתיד. הרי מדובר באוכלוסיה חלשה שקל לפגוע בה. אם הנושא יהיה מוסדר, יהיה הרבה יותר קשה לפגוע בו.

"אבל הבעיה אחרת לגמרי. בתחום הגיל הרך שוררת אי-בהירות גדולה. צריך לעשות סדר ולהוציא את הטיפול בגילאים האלה ממשרד התעשיה והמסחר, מה ששייך לתחום החינוך צריך להיות שייך לחינוך. צריך לאחד את כל הטיפול בחטיבה הצעירה, גני ילדים וכיתות א', למסגרת אחת בעלת רצף".

מדוע זה לא קורה?

"מדובר בפוליטיקה, ובפוליטיקה לא נוגעים באנשים חזקים".

פרופ' רומי אינו חושש שהגנים העירוניים יגרמו לסגירת הגנים הפרטיים ושבכך אולי תיפגע רמת החינוך הניתנת בגנים. סוף סוף מספר הילדים בגנים הציבוריים יהיה גדול יותר ואולי בשיטה החדשה הילדים לא יקבלו יחס אישי וחם כמו בגנים הפרטיים. "אני לא חושב שמה שציבורי הוא גדול ומסואב ומה שפרטי הוא אפקטיבי וטוב. אני תומך בשירות ציבורי אפקטיבי. החינוך הפרטי נותן פתרונות רק למיעוט האוכלוסיה. הרוב לא נמצא שם. גם במערכת הציבורית יש אנשים טובים ומוכשרים. נכון שאפשר לקחת כל רפורמה ולמסמס אותה ואז לומר 'ראו, זה לא עובד'. אם יקימו גנים אך ינסו לצמצם, לחסוך כסף ולא לתת את מה שדרוש, זה ייכשל. אבל על פניו הרעיון טוב, והוא נותן פתח לאפשרויות חדשות להרבה אנשים".

להחזיר אחריות להורים

שיחתנו מתקיימת בימי הסערה התקשורתית סביב "הלינץ' בירושלים". העובדה שמדובר בבני נוער צעירים, בני 13 ו-14, שהידרדרו לשפל אלים אינה מטילה לדעתו של רומי צל כבד על מערכת החינוך. לדבריו, רוב המחקרים מצביעים על ירידה באלימות בתוך בתי הספר והאשמה שלה בכל אירוע במרחב הציבורי היא דמגוגיה ופופוליזם. "מערכת החינוך אינה יכולה לפתור לבדה את בעיית האלימות או הגזענות. להורים יש תפקיד מרכזי, וגם לרשויות נוספות שאמורות מעצם תפקידן לחנך גם אם אינן קרויות משרד החינוך. מדוע לא נטפלים אליהן? מערכת החינוך עושה מהלכים רבים אך יש גבול ליכולתה להתמודד עם הבעיה".

היא אמורה להקנות ערכים של סובלנות, יחס לזולת, התחשבות. נראה שמה שאנחנו מקבלים זה נוער שהאלימות היא חלק ממנו, החושב על סיפוקים מידיים ואבוי למי שעומד בדרכו.

"היא אינה לבד בזירה. היא רק שחקן אחד מני רבים והיא דווקא הגורם החלש מכולם. מדוע לא מחייבים הורים לקחת אחריות על ילדיהם?"

מה היית עושה?

"גם כאן השאלה עד כמה מוכנים להשקיע במניעת התופעות האלימות. עד כמה מוכנים להקטין את מספר התלמידים בכיתה כך שיהיה אפשר, בטיפול אישי, לזהות פוטנציאל של אלימות מגיל צעיר. חלק גדול מבעיית האלימות הוא תחושות שמבעבעות מתחת לפני השטח בפרק זמן ממושך, וצריך להשקיע באנשים רבים שיאתרו את הבעבוע הזה. צריך לתגבר את בתי הספר באנשים מתחום החינוך הטיפולי, עובדי נוער שהוכשרו במכללות ובאוניברסיטאות, שיעבדו באופן פרטני עם נערים ונערות שאותרו כבעלי פוטנציאל לאלימות. זה כמעט לא נעשה. היום מטפלים בבעיה אחרי שהיא מתפתחת במקום למונעה, כמו שמטפלים בתאונות הדרכים. הספרות המקצועית מלאה פתרונות של מניעה".

לדברי רומי, החינוך לגיל הרך ובעיית האלימות קשורים זה בזה. הוא סבור שאפשר לזהות כבר בגן פוטנציאל לאלימות אבל העדר רצף בין המערכות עלול למנוע את הטיפול. "אם כל המידע על הילדים יהיה בידי התמ"ת ולא יעבור עם התלמיד או הצוות למשרד החינוך - הטיפול ייעצר".

אנחנו מדינה אלימה?

"אם אומר שכן ישתיקו אותי וישאלו אותי איך אני מדבר, הרי זו מולדתנו, ארצנו האהובה ואין לנו ארץ אחרת. בפועל אתה רואה שיש הרבה אלימות וגסות רוח במרחב הציבורי. אנחנו נמלטים כל הזמן אל המרחב השיפוטי. אם מישהו לא עבר ממש על החוק ולא נכנס לבית הסוהר אז הוא בסדר. זה לגמרי לא נכון. יש עוד הרבה מה לעשות באמצע, בין ה'בסדר' לבין בית הסוהר".

דווקא במערכות החינוך החרדיות אין בעיה של אלימות.

"מי אמר לך? שם המערכת סגורה והדברים לא יוצאים החוצה. כשאומרים לי שלא קורה דבר אני מוסיף את המילה 'עדיין'. אסור לדווח על שום דבר. לפעמים המורים שם הם האלימים... עם זאת, המערכת החרדית מקדשת את נושא החינוך ומפנה לשם את הטובים ביותר, יותר מהמערכות הרגילות".

מה דעתך על קיצור החופש הגדול?

"זה כמו שתאמר שאדם שצריך להוריד 80 ק"ג הוריד קילו אחד. הוא בדרך הנכונה, אבל איזה חזון יש בזה? אף שהרעיון מוצלח, זו צריכה הייתה להיות החלטה מנהלית ולא נושא למשא-ומתן וקול תרועה שדנים בו כבר שנה. יותר משמעותי היה לו דנו מה הנערים עושים בחופש. האם משרד החינוך מייצר פעילות נגישה לכל אחד. כל הורה יודע שההוצאות הכספיות הנדרשות ממנו בימי החופש עולות על כל דמיון. גם פעולות ה'חינם' הן יקרות למדי ובסופו של דבר מגיעים לשברון כיס גדול".

דילמת אריאל
המרכז האוניברסיטאי באריאל [עידן יוסף]

פרופ' רומי יצא חוצץ נגד הפוליטיזציה, המפריעה לדעתו לייעל את מערכת החינוך. אני שואל אותו אם אינו סבור שהחלטת ועד ראשי האוניברסיטאות להתנגד להקמתה של האוניברסיטה באריאל ואף להגיש עתירה לבג"ץ בעניין אינה נגועה בפוליטיזציה.

פרופ' רומי חוכך בדעתו שעה ארוכה. בנושא הזה הוא חצוי בדעתו. גילוי נאות: רעייתו מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית במרכז האוניברסיטאי באריאל. הוא מעריך את המוסד אך אינו רוצה לצאת חוצץ נגד חששו של ועד ראשי האוניברסיטאות.

"ההתנגדות להכרזתה כאוניברסיטה נובעת מכמה סיבות", הוא אומר בסופו של דבר. "הנימוקים הפוליטיים, שלפיהם מדובר באזור 'כבוש' ובסכנת החרמות מצד העולם, הם ממש לא רלוונטיים ומתאימים לשמאל הקיצוני. חלקי לא יהיה עמהם. זכותה של המדינה להקים אוניברסיטה בכל מקום שבו היא חושבת לנכון. אם אריאל עומדת בכל התנאים האקדמיים - יש מקום להקמתה. הטענה היא שעוגת תקציב ההשכלה הגבוהה אינה מספקת, וחששם של ראשי האוניברסיטאות הוא שתקצוב אריאל יבוא על חשבון יתר האוניברסיטאות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/08/2012   |   עודכן:  27/08/2012
מיכאל טוכפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מערכת החינוך צריכה לעבור טלטלה גדולה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אמיר אמיר
27/08/12 18:52
2
מושון
5/09/12 23:13
3
דפנה כהן
22/10/12 09:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אוי לו ליזם השם את מבטחו בממשלת ישראל. זוהי המסקנה המתבקשת משני אירועים בשבועיים האחרונים, שאין כל קשר אחר ביניהם. הראשון הוא קריסתו של מפעל פניציה, והשני הוא פסק דין בן 54 עמודים שניתן (יום ב', 27.8.12) בבית המשפט העליון.
27/08/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
הציבור אולי לא שמע על כך, אבל הרפורמה הראשונה ברכבת ישראל יצאה לדרכה כבר באוקטובר 2011. שבעה בכירים בחברה - ארבעה סמנכ"לים, שני מנהלי אגפים ומבקר הפנים, קיבלו אז מכתב ממנכ"ל הרכבת, שבו התבשרו על סיום תפקידם.
27/08/2012  |  אבי בר-אלי  |   כתבות
חצות ברחוב לישנסקי. השיפודיות הפזורות בין שלל תחנות הדלק כבר כיבו את מנגלי הענק שלהן, ובלי קליינטים שיאיישו את מרכזי הצריכה הרבים, אזור התעשיה החדש של ראשון לציון נראה כמו עוד מקום על הדרך לשום מקום. בלב שממת הקניונים יושבות זוג נערות בתחנת אוטובוס, לבושות בטי-שירטס של אווזי. הן ירדו ממשמרת מלצור וממתינות לאחד מקווי הלילה שייקח אותן חזרה הביתה לשוהם. "עדיף על ספיישל", הן מסבירות ונעלמות לתוך קו 501 ואל האופק של אורות הניאון.
27/08/2012  |  עידן חגואל  |   כתבות
ב-19 ביולי 2005, בבוקר היום שבו נדרשו חברי ועדת הכספים של הכנסת להצביע על רפורמת בכר, ביקש העיתון "דה-מרקר" לשכנע את חברי הוועדה להצביע בעד הרפורמה. היה זה שיאו של קמפיין שהוביל העורך הראשי והמייסד של העיתון, גיא רולניק, ואשר החל עוד לפני שהפך המדור הכלכלי של הארץ ל"דה-מרקר".
27/08/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בשבוע שעבר, למרות הצהרות בעל הנכס שבו נמצא בית הכנסת 'הר סיני' של העדה הגאורגית בדרום תל אביב שבית הכנסת לא ייהרס ולא יפונה בזמן הקרוב, הגיעו עובדי קבלן ופינו את הסידורים וחומשי התורה שמילאו את היכל התפילה.
26/08/2012  |  ישי פרידמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il