|   15:07:40
דלג
  מיקי פרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ככה כבר לא עושים חדשות יותר

החשש הגדול של כולם הוא שסגירתו הצפויה של מעריב תסמן את בואו של מבול סגירת כלל הוצאות העיתונים. אחריהם יגיע תורו של הארץ ואז, אולי, ידיעות אחרונות. "ישראל היום" ייסגר, כנראה, כשלא יהיה נתניהו בשלטון וכשיובהר למו"לו כי הפסיק להיות שופר השלטון. הבעיה היא שפה קבור הכלב. למה שנחשוש? עלינו להתרגש מהמפכה.. אנחנו עדים לעוד קפיצת מדרגה היסטורית בתחום התקשורת
09/09/2012  |   מיקי פרי   |   מאמרים   |   מעריב - הקריסה   |   תגובות
העיתונות הכתובה - אאוט, האינטרנט - אין [צילום: פלאש 90]

הסחרור, אליו נכנסה בשבוע החולף קבוצת אי.די.בי – מחזיקת ובעלת העיתון מעריב, עורר את הדיון הישן-נושן על עתידה של התקשורת. בעצם, פחות על התקשורת בכללה, אלא יותר על עתידה של העיתונות הכתובה. אחרי הכל, באיזו מדינה מתוקנת שמעתם על מערכת עיתון שנסגרת? איפה ראיתם עיתון שמתחיל לשווק את עיתון סוף-השבוע שלו כבר ביום שני? אז זהו, שעתידה של התקשורת הכתובה על-גבי נייר עיתון/כרומו כבר נגזר. נגזר למות. העתיד כולו טמון בתקשורת הכתובה והמיידית.

ביום שישי האחרון פורסמה בתוכנית "אולפן שישי" כתבת תחקיר על עתידה של התקשורת. "לא, אנחנו לא מבכים שוב את מצבנו" אמרו באירוניה הכתבים מאחורי הכתבה. זו הייתה כתבה שכל ייעודה לחקור לאן מתקדמת התקשורת הכתובה, ומה בין הסגירה הצפויה של ערוץ 10 לבין סגירת מעריב? האם אנו עדים לסתימת-פיות לא-דמוקרטית בעליל במדינה שמתיימרת להיות סופר דמוקרטית? האם זה נובע בגלל הצד הפוליטי בו אוחז כל גוף תקשורתי כזה או אחר? האם זהו סימן לכך שאת ראש-הממשלה הנוכחי לא מתחקרים, כי אחרת יום הדין בוא-יבוא?

ובכן, התשובה לכל השאלות הללו טמונה דווקא באמירותיהם של אלוף בן, העורך הראשי של עיתון הארץ, ושל עמוס שוקן, המו"ל של עיתון הארץ. לא, סגירת עיתון מעריב, שסופג אבידות כלכליות קשות, לא נובעת בגלל חשבון פתוח שיש לעיתון עם ראש-הממשלה. ולא, כל מה שקורה בשוק התקשורת הישראלי ממש לא קשור לראש-הממשלה. קשה לומר שנתניהו מבכה את מצבה של התקשורת, שטרחה לצלוב אותו מכל כיוון (ולעיתים בצביעות יתרה...). אבל הוא בהחלט לא הגורם לכוון אליו אצבע מאשימה על מצבה העגום של התקשורת. נכון גם לחלק את עניינה של התקשורת: יש את סיפור ערוץ 10, שהוא דבר אחד (שנובע, בין היתר, בגלל ניהול מאוד כושל של מנהליו, שמתחננים לסיוע כעת ולא מוכנים להודות בפני מועסקיהם שהם פישלו...) ויש את סיפור סגירת עיתון מעריב הכושל, שמאבד את קוראיו כמו ספינה טובעת.

נקודת מבט של קורא מאוכזב

בשורות הבאות אני מעוניין דווקא להתייחס למצבו של עיתון מעריב, תוך התייחסות למצבה ולעתידה של התקשורת הכתובה בארץ. תחילה אתחיל ואומר כי אני נמנה עם קוראיו האדוקים של העיתון. ולתמהוני שצעק לעבר כותבי העיתון כי מדובר בעיתון שמאלני אני רוצה לומר: אתה כנראה לא מבין איפה אתה חי. מדובר, אולי, באחד העיתונים היותר מאוזנים, שבהחלט מצליח להגיש לקוראיו בצורה נאמנה קשת רחבה של כותבים מכל קצוות הקשת הפוליטית. החל מקלמן ליבסקינד ובן-דרור ימיני ועד שי גולדן ובן כספית. בקיצור, הארץ זה לא. על-כן, אולי אינני כותב את הדברים מנקודת מבט מספיק אובייקטיבית, אלא דווקא מנקודת-מבט של קורא מאוכזב וכאוב. מה שבטוח זה שבעיניי מעריב (והאתר שלהם, nrg) לא זיהו את המהפכה שקורית כרגע בשוק התוכן והתקשורת, ולא השכילו לנצל אותה לטובת עצמם. כעת, הם מאבדים גובה מהר מאוד.

בל נשכח כי אנו חיים בעולם שכולו טכנולוגיה עתירת-ידע. מעטים האנשים שאינם נמנים עם קהל אוחזי הסמארטפונים. מעטים האנשים שמצליחים להתנתק ממנו. אני גם אחד מהם. השגרה היומיומית מתחילה שם ונגמרת שם. לצערי הרב, קבוצת ידיעות אחרונות השכילה להבין זאת לפני כולם, והשיקה את המוצר שידע לתת לזה את המענה המיטבי: ynet. לכן, הם נמצאים עוד במשחק. הם עוד רלוונטיים. כיום, כל המידע שאנחנו רק רוצים נמצא בכף ידינו.

יתרה מכך, בעידן בו הטכנולוגיה מנגישה לכף-ידינו את כל המידע הנדרש לנו, הרבה יותר "ירוק" לא לבזבז נייר עיתונים. כולנו הפכנו לאוהבי איכות הסביבה. הכל מגיע למכשירי הסמארטפון מהר, מיידית, ללא כל שהות. כך קורה, שהכותרות של מעריב הם כבר החדשות של אתמול. לכן, לא פלא שנראה ש- "ישראל היום" נותן נוק-אאוט מוחלט לכל מתחריו. אוהבים אותו על היותו ספק תוכן חינמי, ברמה אינטלקטואליות נורמאלית (בשונה מהמתחרה שלו מבית ידיעות אחרונות) בלבד.

העיתונות הכתובה היא פאסה

החשש הגדול של כולם הוא שסגירתו הצפויה של מעריב תסמן את בואו של מבול סגירת כלל הוצאות העיתונים. אחריהם יגיע תורו של הארץ ואז, אולי, ידיעות אחרונות. "ישראל היום" ייסגר, כנראה, כשלא יהיה נתניהו בשלטון וכשיובהר למו"לו כי הפסיק להיות שופר השלטון. הבעיה היא שפה קבור הכלב. למה שנחשוש? עלינו להתרגש מהמפכה, שבאה עלינו לטובה. אנחנו עדים לעוד קפיצת מדרגה היסטורית בתחום התקשורת והתוכן. קפיצת מדרגה שאומרת שכל העיתונים הללו ייסגרו, אם לא ישכילו להדביק את הקדמה הטכנולוגית עתירת-הידע. קפיצת מדרגה שאומרת שהעיתונות הכתובה היא כבר פאסה. היא כבר לא יודעת לעמוד במיידיות שנדרשת לייצור חדשות.

הסקופים האמיתיים מסתתרים כבר בבלוגים השונים ע"ג הרשת, בגרסאות התוכן המקוונות של העיתונים השונים. את מה שחשפו ynet היום בצהריים, כנראה ידפיסו בעמודים הראשונים של הארץ / מעריב / ידיעות אחרונות מחר. ואני שואל אתכם, האם זו עיתונות אמיתית ומהימנה? האם היום, כשאת כל הגרסאות המקוונות של כל העתונים בארץ אפשר לקבל לכף היד שלנו, צריך באמת להזיז לנו שסוגרים את מעריב?

העתיד שייך לאינטרנט ולכותביו

מעריב היא נייר לקמוס. היא דוגמה לקידמה שאנו עדים לה בשוק התקשורת. אין לכך כל קשר למה שקורה בהקשרי ערוץ 10. אף-אחד גם לא סותם פיות. העם פשוט רוצה "צדק חברתי": חבל על הנייר. חבל על המאמץ. בואו נתרכז בהפקה של תוכן איכותי יותר, מיידי יותר וטוב יותר באינטרנט, כך שיהיה נגיש לכולם. ה-"ניו-יורק טיימס" זיהו את הפוטנציאל בזמן, והקדימו להפיק גרסה אינטרנטית בתשלום סמלי. כיום, מדובר בערוץ ההכנסה העיקרי ביותר שלהם. והאמירה על-כך שהכל נובע בגלל העמדה הפוליטית, לכאורה, בה נוקטת התקשורת הכתובה, היא שקר גמור. קשה לי להאמין שמערכות עיתונים נסגרות בגלל ה"שמאלניות" של כותביו.

לכן, בל נבכה את פיטוריהם של עיתונאים איכותיים טובים ורבים. זה הזמן של התקשורת הכתובה – בדגש על בעלי-ההון שלה – לעשות עם עצמם חשבון נפש. בתקופה בה עטיפת דגים בנייר עיתון הופכת להיות פאסה וקריאה של כל מה שמעניין ב-ynet הופכת להיות "אינית", צריכים להתעורר כל יצרני התוכן. העתיד שייך לאינטרנט ולכותביו, שהשכילו לזהות את הפוטנציאל שלו בזמן. כל אותם הצלמים והעיתונאים האיכותיים יכולים להמשיך איתנו באינטרנט, ולשלב שם גם בלוגרים. להפוך את העיתון למוצר עממי יותר, שמדבר אל כל קוראיו השונים מכל שכבות האוכלוסיה. זהו לא סופה של התקשורת הכתובה, כי אם קפיצת המדרגה שכולנו ייחלנו לה כבר מזמן.

למאמרי דיעה נוספים
תאריך:  09/09/2012   |   עודכן:  10/09/2012
מיקי פרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ככה כבר לא עושים חדשות יותר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
9/09/12 15:17
פורום: מעריב - הקריסה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה דרעי מתלבש "ככפפה על יד". הגדרת ההבדל שבין חכם לפקח, שאומרת: "החכם לא ייפול לבור עמוק שהפקח יצליח לצאת ממנו". הוא גם מתלבש היטב על הדימוי של מטאור גדול שהבהיק בשמי הפוליטיקה השחורים ונשרף באטמוספרה הקשה הזאת. נמצא בסיפורו גם את "ההבטחה הגדולה שהכזיבה", וגם את המסקנה המתבקשת: "האיש ההוא היה הקרבן של עצמו". דרעי נוצר בחברה סקטוריאלית, נשלח מתוכה כדי לשרתה, שרת אותה בנאמנות וכשרון ונותר חלק ממנה.
08/09/2012  |  גד גזית  |   מאמרים
אכן נפלאות דרכי ההשגחה ונסתרות דרכי הארכיונאות. ועוד כשמדובר באשת ספרות מיוחדת במינה כעזה צבי ז'ל, 1934 - 2011, שבקרוב תמלא שנה לפטירתה. בימים אלה נמסר לארכיון קיבוץ עין החורש ארגז מסמכים ישנים של יצחק אורחן ז"ל. הארגז נמסר על-ידי המשפחה לרגל שיפוצים מקיפים בבית. יצחק אורחן, מצעירי גדוד-העבודה ומראשוני עין-החורש היה אמן ובוהמיין בנשמתו.
08/09/2012  |  אלישע פורת  |   מאמרים
במבט לאחור, נאום ההכתרה של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, באוניברסיטת קהיר, ובמיוחד שבועת האמונים שלו לצבא, עלולים להטעות. מורסי הצהיר: "אני מתחייב בפני האל, כי אשמור על מוסד זה [הצבא] ואבטיח את שלום אנשיו, חייליו ומפקדיו, אפעל לשיפור ולקידום מעמדו שלו, ואקדמו בכל דרך אפשרית למען יהיה חזק יותר מאי פעם, ישמור על איתנותו, ויזכה לתמיכת העם בכל פעולותיו". אולם, לאור המהירות שבה פיטר מורסי, בהצלחה, את ראשי הכוחות המזוינים של מצרים, כנותה של התחייבות זו מוטלת בספק.
שר המשפטים הוא חבר ממשלה מטעם הליכוד בפעם השנייה. בשתי הפעמים הוא היה שם מכוח מינוי אישי של ראש הממשלה, כשבפעם השנייה הוא שם לפי דרישת שר החוץ. מעולם לא עמד לבחירה בפריימריז וכנראה שאפילו חבר בליכוד לא היה. הוא לא חייב דבר לבוחרי הליכוד, לא לחבריו ולא לחברי המרכז שלו, וברצותו יהיה שר גם בממשלת נתניהו-ליברמן הבאה מבלי לעמוד לפריימריז. הוא חייב רק לנתניהו ולליברמן, הוא במקום בו הוא נמצא קודם כל כדי לספק להם שירותים שונים שהשתיקה יפה להם, ולנו רק נותר לשער בחרדה באילו שירותים מדובר.
08/09/2012  |  ספי סגל  |   מאמרים
יהודי-ספרדי הוא יהודי שמוצאו מספרד ופורטוגל לפני גירוש היהודים מספרד בתאריך 1492 לספירה. הכינוי יהודי-ספרדי כולל את צאצאי היהודים שגורשו מספרד תחת צו אלהמברה ב-1492 לספירה, או יהודים שגורשו מפורטוגל בפקודת המלך מנואל הראשון ב-1497 לספירה, צאצאי האנוסים שעזבו את האי האיברי במאות מאוחרות יותר לצפון אפריקה, אסיה הקטנה, לפיליפינים ולמקומות אחרים בעולם, וצאצאי האנוסים שנשארו בחצי האי האיברי.
08/09/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מעריב - הקריסה  /  מי ומי  
משפט שלמה  /  איתמר לוין
שלמה בן צבי רוכש את מעריב ללא העובדים  /  עופר וולפסון
ועד מעריב: נצא למאבק עיקש להצלת העיתון  /  רועי ברק
והם בכלל לא ידעו שהם כאלה   /  אורן פרסיקו
השמן והרזה   /  אורן פרסיקו
בן כספית סיבך את מעריב בפרסום שקרים  /  יואב יצחק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il