|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

"אני עוזב בית שבניתי, ומגיע לחורבה"

הכרזות המדינה על השלמת ההכנות בגבעת היקב התבררו כקרוונים עבשים, מגעילים ומטים לנפול. אבנר אליאסיאן: "ההרגשה היא שרוצים להראות כלפי חוץ שמטפלים בנו יפה, אבל מעבר למעטה היופי והצבע החדש אין כלום"
12/09/2012  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
פינוי מגרון. דומה ל'שבעה' [צילום: פלאש 90]

דומה ל'שבעה'
מוטי יוגב: "החוויה של תושבי מגרון בשבוע דומה ל'שבעה'. שלושה ימים של בכי, ארבעה ימים של עיכול, ועכשיו יש 30 יום להתרגל למצב החדש. בעזרת ה' עוד נטפס חזרה למעלה ונניף שם את הדגל"

המולה לא שמחה שררה ביום שני בגבעת היקב. אנשי מגרון ידעו חודשים ארוכים ומתוחים של פגישות, הפגנות, ראיונות, דיונים משפטיים ולילות של חשיבה יצירתית בניסיון עקשני למנוע את הרס הבית. אחרי כל אלה, נראה היה בתחילת השבוע כי נותר להם רק קמצוץ של אנרגיה למעבר הדירה שנכפה עליהם.

המשאיות החלו פורקות ארגזים שהגיעו מהבתים שנותרו במעלה ההר, והפועלים עמלו עדיין על סיום בניית השכונה החפוזה. ביניהם, ניסתה כל משפחה לגלות איך מחזיקים את הראש מעל המים בתוך מציאות הפליטוּת החדשה הזו.

הלשונות הרעות כבר החלו להתגלגל סביבם בתקשורת וברשתות החברתיות. דובר על המיליונים שהשקיעה המדינה בבניית שכונת הקרוונים הזו, מיליונים שהיה כבר מי שחישב שהם נפרטים לכדי מאות אלפי שקלים לכל משפחה. במציאות עמדו בתחילת השבוע בגבעת היקב לא מעט נשים המומות ומחו מדי פעם דמעה חבויה. מתברר שבתוככי השכונה ניצבים 13 קרוואנים שכבר שימשו דיירים אחרים בעבר, והגיעו לכאן במצב מביש. כמו זה של משפחת אליאסיאן למשל.

בבוקר יום ראשון, בדיוק כשהסלט והחביתה של ארוחת הבוקר היו מוכנים, ראו אבנר ויונת אליאסיאן, הורים לחמישה, את שוטרי היס"מ רצים לכיוון הקרוון המושקע והמטופח שלהם במגרון. "היינו ראשונים לפינוי. השוטרים נכנסו אלינו 'יאללה, תצאו'. ביקשנו חצי שעה להתארגנות מכיוון שהתינוקת עדיין ישנה, אז שאלו אם אנחנו רוצים שיבואו חיילות והן יוציאו אותה. בסופו של דבר נתנו לנו עשר דקות כשהם עומדים ומחכים בתוך הבית ואז הוציאו אותנו עם התינוקת ושברו את הדלת. השוטר נעל מאחוריו את דלת הבית שלי והגיש לי את המפתח", מתאר אבנר, יודע כי המילים אינן מעבירות את עוצמת תחושת ההשפלה המורגשת כשאדם זר נוטל פיקוד על ביתך שלך.

במסגרת מאבק הכוחות המגוחך הזה, יום אחרי שהוצאו מביתם בידי השוטרים בשל חובת הפינוי המידי יכלו בני הזוג אליאסיאן לחזור אליו לסידורים, הם אפילו מציעים שם קפה. "הבית שלנו נמצא בחלקה מספר 10, שהיישוב רכש. גם ככה העזיבה של המקום הזה היא טעונה וקשה מאוד. אז לצד הכאב של עזיבת מקום בארץ ישראל והעוול הגדול שנעשה בבג"ץ, לפחות אומרים לך 'נטפל בך טוב אחר כך'. אבל אני עוזב בית שבניתי בעשר אצבעות, שעשיתי אותו הכי יפה ונוח שאפשר בשביל אשתי וחמשת ילדיי, ומגיע לחורבה. אתה נאלץ לעבור לדיור חלופי שתפקידו לתת לך מענה, ובמקומו פוגש שני קרוונים שהדביקו אותם יחד ודחפו אותך בפנים, ועוד אומרים לך 'זה תקין'. זה פשוט בלתי אפשרי. הקירות שם מטים לנפול, המקלחת מלאה עובש, ומפאת הגועל לא נרחיב על מצב השירותים. ההרגשה היא שרוצים להראות כלפי חוץ שמטפלים בנו יפה, אבל מעבר למעטה היופי והצבע החדש אין כלום. המלך הוא עירום. בקיצור, אכלנו אותה", מסכם אליאסיאן.

מנגל בגינה

זו כבר הפעם השנייה שבה תמי גוטמן נאלצת לעבור דירה נגד רצונה. הפעם הראשונה הייתה לפני שנה בדיוק. אז, רגע לפני החגים, הרסו כוחות הביטחון באישון ליל שלושה בתי קבע במגרון, ובהם גם ביתה שלה. "יש לנו עדיין מחסן מלא בכל הדברים שהם שברו לנו באותו לילה. אני מרגישה כאילו אני חיה כבר שנה בתוך סרט רע", היא אומרת השבוע. "הוא ייגמר מתישהו הסרט הזה?"

גם משפחת גוטמן על ששת ילדיה קיבלה קראווילה ששימשה עד לאחרונה מישהו אחר. השיש במטבח שבור, הקיר נפוח בצורה מחשידה. "לקרוא לזה קראווילה זה פשוט משחק מילים מרושע", אומרת גוטמן. ביום שני היא עלתה בחזרה אל הקרוון במגרון, רק כדי לגלות קבוצה של שוטרי יס"מ עומדת וצולה בשר על מנגל שהוצב במקום שהיה עד יום קודם לכן הגינה שלה. מראה שחוסר הרגישות בו פשוט מכווץ. "אין לכם בושה?" היא צועקת בכאב לעבר קבוצת השוטרים ומחבקת את התינוקת בת החודשיים שלה. "אתמול לא היה לי איפה לרחוץ את התינוקת שלי. לי אין בית, והם עושים כאן מנגל".

על הקרוון שלה רוסס המספר 51, בסימון הפנימי של המופקדים על העקירה הזו. "בעלי שירת בגדוד 51. במלחמת לבנון השנייה הוא נלחם בתוך מרג'-עיון, אבל זכות הקניין שלנו, על חלקה 10 שבה הקרוואן נמצא, לא נחשבת. רק של הערבים. אתמול היס"מניקים תפסו לי את הידיים והרגליים, הרחיקו את הצלמים, והשליכו אותי לתוך האוטו כמו שק".

מתוך נרתיק קטן ושמור גוטמן מוציאה כדור זכוכית כחול שהיה תלוי על הבית שנהרס לפני שנה. "הילדים שמרו את זה, ולא ידענו על כך עד אתמול. הם צירפו פתק שזה מה שנשאר מהבית שלנו". על הקירות בקרוון, ליד יצירות האמנות של אמא שלה, תלוי עדיין גם עציץ קטן וירוק עלים. "הוא שרד מההרס של הבית. זה צמח ששמו 'יהודי נודד'. כמונו", היא מחייכת לרגע.

מערכת משומנת

שלא תרגיש שדופקים אותך
איתי חמו: "כואב לי שזרקו אותי מהבית, אבל כואב אפילו יותר לראות שהמערכת הזו יודעת לעבוד היטב. כאילו משתיקים אותך כדי שלא תרגיש שדופקים אותך. ראש הממשלה אמר אתמול ש'הפינוי נעשה בהסכמה, כך צריך להיות שככה גם יהיה'. כלומר, לכל מי שעוד לא נפל האסימון - יהיו עוד פינויים"

בחצר של מה שהיה עד לפני ימים ספורים מעון התינוקות של מגרון ניצב עכשיו שולחן ארוך בצל. עובדי משרד הביטחון, לבושים אפודים זוהרים, מחלקים ביניהם באופן מסודר את עבודת פינוי החיים מההר. "יש תחושה בפינוי הזה, בסדר שבו הוא נעשה עם המספרים על הבתים והרשימות, שלמשרד הביטחון יש כבר מערכת מתוזמנת ומשומנת", אומר איתי חמו דובר היישוב, שהשבוע היה בעצמו איש משפחה שצריך להרכיב מחדש את חיי היומיום של אנשי ביתו.

"כואב לי שזרקו אותי מהבית, אבל כואב אפילו יותר לראות שהמערכת הזו יודעת לעבוד היטב. כאילו משתיקים אותך כדי שלא תרגיש שדופקים אותך. ראש הממשלה אמר אתמול ש'הפינוי נעשה בהסכמה, כך צריך להיות שככה גם יהיה'. כלומר, לכל מי שעוד לא נפל האסימון - יהיו עוד פינויים. ההתיישבות נמצאת במעין פוסט טראומה. שנה וחצי ניסינו להילחם במנגנון - שאפנו לעקור את דוח ששון ולהנחיל במקומו את הדרך שהתווה דוח לוי. רצינו להראות כמה עמדת הפרקליטות מגוחכת. יש לנו בקרב הזה הפסדים צורמים, אבל במערכה הכוללת עשינו צעדים חשובים. היינו יכולים להשיג אפילו יותר אם היו נמנעים מאבקי כוח בתוך ההתיישבות. מגרון עוד תחזור לאדמות שלמעלה, זה ברור לגמרי".

מאבקי הכוח שמזכיר חמו נמצאים עדיין ברקע הכואב של הפינוי. הטענה של מוסדות יש"ע כי אנשי מגרון התעקשו לנהל מלחמה לבדם ולא שעו לעצות ותיקים מהם, וטענתם הנגדית של אנשי מגרון ששאפו לנהל מאבק עקרוני נטול פשרות, עדיין הדהדו השבוע.

מוטי יוגב, סגן ראש המועצה האזורית בנימין, אמר השבוע כי הפתרון שעליו הוחלט במהלך השבוע לגבי המשפחות שקיבלו קרוואנים ישנים הוא שיפוץ לחלקם והחלפה לאחרים. "חלק מהמשפחות עזבו קרוואנים מושקעים עם מטבחים וכדומה, וקיבלו יבילים ברמה ירודה בהחלט. המועצה והחטיבה להתיישבות הגיעו להסדר שלפיו המבנים של חמש משפחות יוחלפו בקרוואן המקורי שלהם שיועתק ממגרון אל גבעת היקב ובשמונת המבנים הישנים הנוספים יושקע כסף בשיפוץ משמעותי".

הוא מוסיף שלמשפחות תינתן אפשרות להישאר בעפרה עד לתום השיפוץ, וכן שייעשה מאמץ לסיים בהקדם את הקמת מבני הציבור בגבעת היקב, כמו למשל בית הכנסת, שיהיה ראוי לתפילה עד ראש השנה המתקרב, כך הוא מקווה. "השבוע הזה היה דומה ל'שבעה'. שלושה ימים של בכי, ארבעה ימים של עיכול, ועכשיו יש 30 יום להתרגל למצב החדש", מוסיף יוגב. "בעזרת ה' עוד נטפס חזרה למעלה ונניף שם את הדגל".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  12/09/2012   |   עודכן:  12/09/2012
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אני עוזב בית שבניתי, ומגיע לחורבה"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ינון ר
12/09/12 19:46
2
Left this country
12/09/12 22:39
3
ציקי
13/09/12 06:46
4
ומחריב חיי יהודים
13/09/12 15:09
5
נחום שחף
14/09/12 09:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מצרים קרובה מאוד לנקודת הכרעה", אומר באופטימיות מופלגת עאטף, פרשן באחת מתחנות הטלוויזיה המצריות, המבקש ששם משפחתו לא יצוין פה. "בסוף החודש או בתחילת החודש הבא צפויות להיערך בחירות חדשות לפרלמנט, ובחודש נובמבר אנחנו אמורים להרכיב את החוקה החדשה. זה אומר שבשבועות הקרובים צפוי במצרים עימות ישיר בין תנועת האחים המוסלמים ונציגיה בפרלמנט, שינסו למשוך לכיוון חוקה בעלת אופי דתי קיצוני, לבין הכוחות הליברליים. רק בסוף התהליך הזה נדע לאן פניה של מצרים מועדות".
12/09/2012  |  אסף גבור  |   כתבות
כאבי ברכיים וגב במהלך החג, כתוצאה מעומס יתר בהכנות וניקיונות לחג, אינם חייבים להיות. כדי שתוכלו ליהנות מהחג גם בלי כאבים בברכיים ובגב, להלן סדרת טיפים להקלה על כאבי הברכיים והגב בזמן הניקיונות:
12/09/2012  |  רועי שקד  |   כתבות
המצאת הגלולה למניעת הריון לפני כ-60 שנה ופיתוחם של מגוון אמצעי מניעה מתקדמים, גרמו לשינוי משמעותי בתפיסת המיניות של האישה והביאו למעשה לכך שנשים הינן יותר חופשיות מבחינה מינית ויותר משוחררות להחליט לגבי תזמון ההריון או קיומו.
12/09/2012  |  ד"ר ליאורה אברמוב  |   כתבות
במהלך ימי חג ראש השנה, נוהגים לאכול מאכלים מתוקים ומאכלים המסמלים איחול או משאלה לשנה החדשה, תפוח-עץ בדבש, עוגת דבש, סלק, רימון, תמרים, ראש דג או כבש ומאכלים נוספים רבים.
12/09/2012  |  אתי אמיר  |   כתבות
על-פי רוב ובאופן מסורתי, נקשרת תקופת החגים לשמחה ולנחת, כמו גם לחופש, לנינוחות ולרגיעה מלחצי השגרה. עבור רבים, זו גם תקופה של שיבה למסגרת משפחתית תומכת.
12/09/2012  |  ד"ר ירון גילת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
סקר שבוצע בנובמבר 2023, מורה כי 50% מן הנשאלים צידדו במבצע - לעומת 45% ששללו אותו    נתונים אלה מתפרסמים ב'וושינגטון פוסט'
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il