|   15:07:40
דלג
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כן, אפשר לתכנן עם. לפחות בקווים כלליים

"אין לנו בן ברית חזק יותר מאשר העם היהודי בחו"ל", אומר אבינועם בר-יוסף, נשיא 'המכון לתכנון מדיניות העם היהודי'. כישראלים, הוא מודה, "אנחנו מרוכזים בעצמנו", אבל המהפך בלתי נמנע: "יהדות העולם השקיעה בישראל 60 שנה - הגיע הזמן שישראל תשקיע בחינוך יהודי, במנהיגות"
25/09/2012  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
דניס רוס. הרים טלפון מרחוק [צילום: AP]

האם אפשר לתכנן את העם היהודי? כנראה שלא. האם אפשר להשפיע על כיווני ההתפתחות של העם היהודי? כנראה שכן. הרב שלמה ריסקין מספר באוטוביוגרפיה 'ציוני דרך' על פרויקט 'כיבוש קהילות' שעליו הכריזה ה'ישיבה יוניברסיטי' בשנות ה-60, במטרה להשיב לאורתודוקסיה היהודית את מקומה הראוי בקרב יהודי ארה"ב. כעבור יובל שנים, גם בגלל הפרויקט ההוא אבל לא רק, הרפורמים והקונסרבטיבים נמצאים במגמת היחלשות ואילו האורתודוקסים מתעצמים.

אמנם בן אנוש לא יכול לחולל זרמי עומק היסטוריים, אבל לנתב אותם, או לפחות לנסות להכווין אותם, יש ביכולתו. זו לפחות התפישה המשותפת לאחדים מטובי האנשים הרתומים לעניין היהודי, המאוגדים בבניין קטן בצל האורנים בקצה קמפוס גבעת-רם בירושלים. פרופ' יחזקאל דרור, אל"מ במיל. מייק הרצוג, השגריר לשעבר אבי גיל, העיתונאי שמואל רוזנר, פרופ' סטיבן פופר, האלוף (מיל.) אהרון זאבי-פרקש ואחרים הם שותפים פעילים במכון לתכנון מדיניות העם היהודי. המכון בעל השם היומרני והמשימה הכבירה לא פחות הוקם לפני עשור על-ידי מי שהיה הפרשן המדיני של 'מעריב', אבינועם בר-יוסף.

נקודת מפנה מכרעת

כפי שקורה לישראלים רבים המגיעים לראשונה לבירת ארה"ב, גם בר-יוסף נחשף במסגרת עבודתו לעוצמה האדירה שיש לקהילה היהודית בארה"ב, במסדרונות הממשל בפרט ובדרגים הגבוהים בכלל. שנים ספורות אחרי שפרש מעיתונות החליט למנף את הקשרים ואת הידע שרכש לטובת מה שבעיניו היה ונותר צו השעה: "שגשוגם של העם היהודי ושל הציוויליזציה היהודית", כלשון אתר המכון. השגשוג הזה יושג לתפיסתו רק אם העם היהודי ישכיל לכלכל את צעדיו נכונה לטווח הרחוק. הגוף שהקים נועד אפוא להיות צוות חשיבה ("Think Tank") המסייע לגופי הביצוע כגון הממשלה, הסוכנות היהודית וארגונים יהודיים בתפוצות לנווט נכונה את ספינת העם היהודי באשר הוא.

אחת לשנתיים מפרסם המכון הערכה על אודות מצב העם היהודי בארץ ובתפוצות. ההערכה האחרונה, שפורסמה בראשית הקיץ, מצאה שלמעט המצב הגיאו-פוליטי (הנובע מהתגרענות אירן ומקריסת המשטרים בארצות ערב), מצבנו טוב ואפילו הולך ומשתפר. בארבעת המדדים האחרים - דמוגרפיה, עיצוב וביטוי של הזהות היהודית, קשרים חוץ-קהילתיים ופנימיים ומשאבים חומריים – המגמה חיובית, גם אם לא נטולת בעיות.

"המדדים האחרים מעוררים השנה תקווה מסוימת. הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על גידול של 600 אלף נפש באוכלוסיה הכוללת של יהודי העולם בשנים האחרונות. בתחומי הזהות היהודית ההערכה מאתרת שיפור קל: יותר טיולים לישראל, יותר השתתפות בוויכוחים פנימיים בתוך העם היהודי, יותר רשתות חברתיות יהודיות ויותר יוזמות עצמאיות של צעירים יהודים. גם משאבי העם היהודי הולכים וגדלים (בזכות גילוי שדות הגז ומגמת התאוששות כלכלית בקרב יהודי התפוצות). בנוסף, אנו מצויים בנקודת מפנה מכרעת בתולדות העם היהודי. ביכולתנו להתמודד עם האיומים החיצוניים הודות למדינה יהודית ריבונית וחזקה, ברית איתנה עם האומה החזקה בעולם, ותפוצה יהודית משולבת היטב בארצות מגוריה, אשר לפחות מחציתה מזדהה עם פעילות תרבותית", כותבים סטיוארט אייזנשטט ודניס רוס, יושבי הראש של המכון.

כן, מדובר באותו דניס רוס המכהן כבר שנים בתפקידים בכירים בממשל האמריקני, ומי שעד לאחרונה ישב פיזית ומהותית על האוזן של אובמה. בר-יוסף הציב אותו בראשות המכון כבר עם הקמתו. רוס נאלץ לפרוש כשחזר לממשל. לאחרונה, מיד עם שחרורו, "הטלפון הראשון שלו היה לכאן. זה נותן לך אינדיקציה עד כמה העם היהודי, וישראל שהיא חלק מרכזי בו, חשובים לאנשים כמו רוס, אייזנשטט (לשעבר שגריר וסגן שר האוצר האמריקני) ויהודים רבים שהגיעו לתפקידי מפתח", אומר בר-יוסף, ונוקב בשמות בכירים נוספים שמשרתים היום לצדו של אובמה. למשל, ראש הסגל הנוכחי ג'ק לו, ראש הסגל הקודם רם עמנואל, היועץ המיתולוגי דיוויד אקסלרוד, השגריר בישראל דן שפירו, סגנית מזכירת המדינה וונדי שרמן – והרשימה חלקית.

טיפוח דור המנהיגים הבא

בין הרצוי למצוי
המודל של בר-יוסף מדבר על "שני שלישים מהעם היהודי החיים כאן, ושליש אחד, חזק ובעל עוצמה, שנמצא במקום אחר. כציוני קשה לי אומנם לומר משפט כזה, אבל יכול להיות שזהו המצב האופטימלי"

פעילות המכון מתרכזת באופן טבעי בחיזוק הקשרים בין ישראל לקהילה היהודית בארה"ב, המרכז היהודי השני בגודלו אחרי ישראל. בר-יוסף מדגיש כי האג'נדה נוגעת לכל התפוצות באשר הן. "המצב הוא כזה שברחבי העולם יש 13 מיליון יהודים. קצת פחות ממחציתם בישראל. בסוף, אסטרטגית, אלה המאגרים שיש לנו ולכן צריך לחזק אותם".

המודל שלו מדבר על "שני שלישים מהעם היהודי החיים כאן, ושליש אחד, חזק ובעל עוצמה, שנמצא במקום אחר. כציוני קשה לי אומנם לומר משפט כזה, אבל יכול להיות שזהו המצב האופטימלי". העניין הבעייתי הוא שהנחת המוצא שלו, שלפיה היהודים בישראל ואלו שבחו"ל מהווים ישות אחת, לא מקובלת על חלק מהשכבות הקובעות במדינת ישראל. מי שעוקב אחר השיח התקשורתי בארץ כלפי יהדות התפוצות, או אחר הפעילות הדיפלומטית בחו"ל, יאבחן על נקלה פיצול אישיות בין היהודי לישראלי. מצד אחד, כולנו יהודים. מצד שני, השיח הישראלי פשוט לא מתעניין בקורות אחיו מעבר לים.

"נכון שאנחנו מרוכזים בעצמנו. זה קורה כי האתגרים כאן עצומים", מודה בר-יוסף אך מדגיש ש"אנחנו פתוחים והעובדה היא שיהודי התפוצות מרגישים כאן בנוח". עם זאת הוא מוסיף כי "יש מעט אנשים בעיתונות שמרגישים חיבור רק למי שבארץ ולא מרגישים חיבור למי ששם. כמו שאמר לי חבר, עיתונאי בכיר, 'מבחינתי, מי שנמצא כאן שותף למאמץ. גם אם זה פליט מדארפור שבא לעבוד, הוא חלק מהמאמץ הישראלי. מה יש לי עם יהודי מאמריקה?'"

לי אישית נדמה שהשפעתם של אותם עיתונאים רבה. בעבור התקשורת הישראלית, יהדות חו"ל פשוט לא קיימת. בר-יוסף רואה את התמונה באופן אופטימי יותר ומציין למשל מושב בוועידת הנשיא האחרונה שעסק בקשר בין ישראל לתפוצות.

על כל פנים, גם לשיטתו של בר-יוסף, קשרי ישראל והתפוצות עומדים לקראת מהפך. אם בעבר יהדות התפוצות היא זו שסייעה לישראל לעמוד על הרגליים, כעת על העם היושב בציון מוטלת המשימה לדאוג ליהדות התפוצות. "אנחנו צריכים להשקיע ביהדות העולם. אם אתה מבין את הערך האסטרטגי של יהדות העולם ומבין את העוצמה - גם הכלכלית - שעברה מהקהילות היהודיות לישראל, אז כמו שיהדות העולם השקיעה בישראל 60 שנה, הגיע הזמן שישראל תחזיר. הגיע הזמן שישראל תשקיע בחינוך יהודי, במנהיגות. היוצרות יתהפכו כי לא תהיה ברירה.

"אחרי השואה הייתה אצל יהדות אמריקה תחושה שצריך להתארגן ולהתחבר. רבים מהם איבדו את משפחותיהם באירופה. זה מה שהניע אותם והייתה להם הצלחה, במחויבות וביכולת לבחור את אנשי הביצוע הנכונים ולסייע למי שנכנסים לפוליטיקה. אחר כך, בעקבות מלחמת ששת הימים, החל החיבור הגדול עם ישראל. בסך הכול הם בנו את עצמם היטב עד לשנים האלה. אבל כעת צריך לדאוג למנהיגות ארגונית חדשה, כי הדור שהצליח לייצר את המומנטום היהודי, המנהיגות הנוכחית, יֵרד בשנים הקרובות מהבמה. זה יקרה בגלל הגיל, בטווח של שלוש עד עשר שנים (בר-יוסף לא רוצה לנקוב בשמות, אבל הכוונה היא לדמויות כמו יו"ר הליגה נגד השמצה אייב פוקסמן, סמנכ"ל ועידת הנשיאים מלקולם הונליין, מנכ"ל איפא"ק הווארד קור ואחרים בני דורם. א"כ). עכשיו צריך לטפח את מי שיבוא במקומם. צריך שיהיה מי שידאג שהדור הצעיר ייכנס לארגונים, לבתי הכנסת, לעמדות המנהיגות ולניהול המקצועי".

אילת במקום פלורידה

כדי לקדם את החזון הזה בר-יוסף וצוות המכון העלו בשנים האחרונות שורת יוזמות לחיזוק הקשרים בין המרכזים היהודיים הגדולים בישראל ובארה"ב. הגישה העקרונית שלו מקובלת על ראש הממשלה נתניהו, ובתוך כמה חודשים תוצג כנראה תוכנית ארוכת טווח ברוח זו. בינתיים, בר-יוסף מעלה כמה הצעות פרקטיות. למשל, בניית 'פאלם ביץ" באילת. "במקום שהיהודים מניו-יורק יֵרדו בחורף לפלורידה, מוטב שירדו לאילת. זה הבדל של 8 שעות טיסה". הוא גם חושב שהתקשורת הישראלית צריכה למנות את היהודים המקבלים פרס נובל מדי שנה.

ההערכה השנתית של המכון מאבחנת כאמור כי המצב הכללי אופטימי, אולם המגמה החיובית הזאת נובעת מערבוב התהליכים בין ישראל והפזורה היהודית. ברגע שישראל נשלפת החוצה, חלק מהמדדים צונחים מטה. כך למשל, רק 35 אחוזים מיהודי ארה"ב שולחים את ילדיהם לבית ספר יהודי. 55 אחוזים נישאים ללא-יהודים (ללא האורתודוקסים מדובר ב-85 אחוזים). גם במקרה הזה, בר-יוסף רואה את החצי המלא של הכוס. "שיעור ההתבוללות הוא הישג אדיר. היהודים הם שלושה אחוזים מכלל האמריקנים. אין שום קהילה אתנית ששיעור הנישואים הפנימיים בתוכה הוא 50 אחוז. הפיתוי להתחתן בחוץ הוא גדול. אפשר תמיד לראות את החצי הריק של הכוס אבל זו הצלחה אדירה".

במישור העקרוני והתפישתי, העיתונאי הבכיר לשעבר סבור שעל "כל ישראלי - עיתונאי, איש משרד החוץ, נציג 'אלביט' או כל אדם שמגיע לחו"ל, דבר ראשון לחפש את הקהילה היהודית ולראות מה מחבר את היהודים למקום. זה מה שייתן לו את תחושת האחווה והקשר לעם היהודי שלא חי פה. הרי הסכנה שהניעה את הדורות הקודמים - השואה, הקמת המדינה, מלחמת ששת הימים – הכול הופך להיסטוריה. לכן צריך זיקות חדשות. אם אין זיקות חדשות, הקשר מתרחק ולנו הרי אין בן ברית חזק יותר מאשר העם היהודי בחו"ל".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  25/09/2012   |   עודכן:  25/09/2012
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כן, אפשר לתכנן עם. לפחות בקווים כלליים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפרט מובהק אחד שונה נתן שרנסקי מכל האנשים שכיהנו לפניו בתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, וגם ממנהיגים יהודיים אחרים: בלשכה שלו, לצד התמונה המתבקשת של ירושלים, ניצב מימין לשולחן העבודה ציור ענק של אישיות לא יהודית: חתן פרס נובל לשלום הפיזיקאי אנדריי סחרוב, שלצדו לחם שרנסקי לא רק למען אפשרות עלייתם של יהודי בריה"מ לישראל, אלא גם למען זכויות האדם וחופש ההגירה של כלל אזרחי בריה"מ. ברוח זו, המוטיב המרכזי בהשקפת העולם של שרנסקי, מוטיב שמופיע גם לאורך כל שיחתנו, הוא הרצון לאזן בין מה שמסמלות תמונת ירושלים ותמונתו של סחרוב: בין ערכי החופש וזכויות הפרט האוניברסליות לערכים המבטאים זהות יהודית ייחודית.
24/09/2012  |  יאיר שלג  |   כתבות
כחצי שנה לפני מלחמת ששת הימים הגיע יהושע אלטמן (שייע), חייל משוחרר מקיבוץ יבנה, לישיבת 'מרכז הרב' כדי ללמוד בה כמה חודשים. אלטמן היה בן חמש כשפונה עם אמו מביתם בכפר-עציון במהלך מלחמת השחרור. אביו יעקב פיקד על הכוחות בגוש בימי הלחימה האחרונים ונהרג בקרב האחרון, ערב הקמת המדינה. ב'מרכז הרב' שמח שייע לפגוש שני בחורים נוספים מ"ילדי כפר-עציון" של 48'.
24/09/2012  |  אלישיב רייכנר  |   כתבות
העובדה שמעסיקים חייבים לשלם פיצויים במקרה של פיטורי עובד אחרי שנה של העסקתו ידועה. ידוע גם שפיצויי הפיטורין על-פי החוק הם בסכום השווה למשכורת אחרונה כפול שנות העבודה אצל המעסיק.
24/09/2012  |  יעקב אנטלר  |   כתבות
התקרחות גברית טיפוסית אלופסיה אנדרוגנית (Androgenetic Alopecia) הינה תופעה תורשתית דומיננטית הנגרמת על-ידי DHT הדיהידרו טסטוסטרון. התופעה מתאפיינת בנשירת שיער או בהידלדלותו בקודקוד הראש. תופעת אלופסיה אנדרוגנטית הינה הסיבה השכיחה ביותר בהתקרחות בקרב גברים (98%).
24/09/2012  |  ד"ר אלכס גינזבורג  |   כתבות
רימון, הפרי הנהדר בעל המבנה הייחודי מבפנים, נפלא במראהו, בטעמו, ובסגולותיו. לא בכדי נאמר על אדם משכיל שהוא מלא כרימון. להיות מלא כרימון פירושו לדעת המון בדיוק כמו שגרגריו הרבים של הרימון ממלאים את קליפתו עד אפס מקום, אך להיות מלא כרימון זה גם להיות בעל תכונות וסגולות רבות ומועילות.
24/09/2012  |  ד"ר ראול רודריגז  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il