|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מדוע חייבת המדינה לערער בפרשת טלנסקי

בית המשפט המחוזי קבע עובדתית, שאהוד אולמרט קיבל ממשה טלנסקי רבבות דולרים במזומן ללא תיעוד ודיווח, השתמש בהם ללא שום רישום וכתב עבור טלנסקי מכתבי המלצה ההיגיון, ההלכה המשפטית וטוהר המידות מחייבים להעמיד את זיכויו של אולמרט למבחנו של בית המשפט העליון
14/10/2012  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
טלנסקי ואולמרט. יחסים פסולים [צילום: AP]

טובת הנאה אישית
אי-אפשר לצבוע כסף. כאשר טלנסקי נתן לאולמרט כסף, וכאשר כאמור לא היה שום תיעוד ודיווח על קבלת הכספים ועל השימוש בהם, אין שום משמעות למטרה לשמם ניתנו. כל דולר שאולמרט קיבל מטלנסקי לצרכים פוליטיים, חסך לו דולר מכיסו הפרטי. טלנסקי סייע לאולמרט לפרוע את חובותיו מהבחירות לראשות עיריית ירושלים, ובכך שחרר אותו (ואת מסר) מערבותם לחובות בסך 1.5 מיליון שקל - כל שוודאי שאולמרט קיבל ממנו טובת הנאה אישית

פגיעה מהותית
"כאשר עובד ציבור זה מצוי בניגוד עניינים הוא מקרין כלפי הכפופים לו וכלפי הציבור כולו את כשלונה של המערכת הציבורית, את שבירתם של הכלים הממלכתיים. כאשר ניגוד העניינים כולל בחובו היבט כספי, עובד הציבור מקרין את הקשר בין הון לשלטון. כל אלה מבססים פגיעה מהותית באמון הציבור בעובדי הציבור, פגיעה מהותית בטוהר המידות ופגיעה מהותית בתקינות המינהל". קשה לחשוב על תיאור הולם יותר למעשיו של אולמרט בפרשת טלנסקי

ומה עם ראשונטורס?
ההחלטה האם לערער על זיכויו של אולמרט בתיק ראשונטורס סבוכה יותר, למרות שלכאורה המכשול נמוך יותר - שם הזיכוי היה מחמת הספק, והוא הפתיע כמעט את כל מי שעקב אחרי המשפט. השאלה היא, האם קביעתו זו של המחוזי הייתה במישור העובדתי (ואז סיכוייו של הערעור נמוכים), או במישור ניתוח העובדות (ואז סיכוייו גבוהים יותר). ישנה גם שאלה טקטית: האם להגיש לבית המשפט העליון שתי פרשיות, כדי שיוכל לזכות באחת ולהרשיע באחת? בשקלול כל השיקולים נראה, כי מן הראוי לערער גם בפרשה זו, כך שהעליון יוכל לחזור ולבחון האם מדובר בברדק בלבד או במערכת משומנת של הונאה.

השעון מתקתק לאחור, ולפרקליטות יש פחות מארבעה שבועות להגיש ערעור לבית המשפט העליון על זיכויו של אהוד אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי. קריאת פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים מלמדת, כי לפחות בפרשת טלנסקי - הגשת ערעור היא מחויבת המציאות, הן מבחינה עובדתית והן מבחינה משפטית.

בניגוד להכרזתו של אולמרט על מדרגות בתי המשפט, השופטים מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל כן קבעו שהוא קיבל מטלנסקי כסף במזומן במעטפות. הם גם קבעו שלא היה שום דיווח ורישום של הכסף הזה, שהוא הוחזק בכספת בלתי מדווחת במשרדו של עו"ד אורי מסר, שהשימוש בו לא תועד ושאולמרט כתב עבור טלנסקי מכתבי המלצה. עם כל הבעייתיות באישיותו ובעדותו של טלנסקי - אלו הם ממצאים עובדתיים שקבע בית המשפט המחוזי.

טיעון בעייתי במישור העובדתי

אולם לטעמו של בית המשפט - מאחר שהכספים שהעביר טלנסקי לאולמרט היו לצרכים פוליטיים ולא הוכח שהוא השתמש בהם לצרכים פרטיים, אולמרט לא עבר עבירה כלשהי. זהו טיעון בעייתי ביותר במישור העובדתי, וזאת מכמה סיבות. הראשונה: אין כל היגיון באבחנה בין הפרת אמונים על בסיס פוליטי לבין הפרת אמונים על בסיס פרטי. אם נבחר ציבור או עובד ציבור מקבל כספים ונושא פנים למי שנתן לו אותם - הוא אשם לכל הפחות בהפרת אמונים, אם לא בקבלת שוחד; אין זה משנה כלל לשם מה ניתנו לו הכספים (ובהמשך נעמוד על הפן המשפטי של עבירה זו).

השנייה: אי-אפשר לצבוע כסף. כאשר טלנסקי נתן לאולמרט כסף, וכאשר כאמור לא היה שום תיעוד ודיווח על קבלת הכספים ועל השימוש בהם, אין שום משמעות למטרה לשמם ניתנו. כל דולר שאולמרט קיבל מטלנסקי לצרכים פוליטיים, חסך לו דולר מכיסו הפרטי. והסיבה השלישית קשורה לשנייה: טלנסקי סייע לאולמרט לפרוע את חובותיו מהבחירות לראשות עיריית ירושלים, ובכך שחרר אותו (ואת מסר) מערבותם לחובות בסך 1.5 מיליון שקל - כל שוודאי שאולמרט קיבל ממנו טובת הנאה אישית.

הסיבה הרביעית היא, שכאמור אולמרט לא תיעד ולא רשם בשום מקום את הכספים - לא כאשר נתקבלו ולא כאשר הוצאו. אם מדובר היה בכספים פוליטיים, היה עליו להעבירם לעמותה במסגרתה רץ לראשות העירייה, כדי שיירשמו כחוק. העובדה שלא עשה זאת מעידה כאלף עדים על כך שמדובר היה בכספים פרטיים.

כיצד מגדיר העליון "הפרת אמונים"

נעמוד לרגע על מהותה של עבירת הפרת האמונים, ממנה זוכה אולמרט. כידוע, פסק הדין המנחה בנושא זה ניתן בידי בית המשפט העליון בנושא שמעון שבס, והנה כמה אמירות רלוונטיות ביותר מפיו של הנשיא דאז, אהרן ברק:

  • "ניגוד עניינים מקיים את היסוד העובדתי של 'הפרת אמונים' אם ניגוד העניינים פוגע פגיעה מהותית באמון הציבור בעובדי הציבור, או בטוהר המידות של עובדי הציבור או בתקינות פעולת המינהל הציבורי... עובד ציבור הפועל בניגוד עניינים ופוגע בציבור משום שהתנהגותו פוגעת באופן מהותי באמון הציבור בעובדי הציבור או בטוהר המידות של עובדי הציבור או במילוי תפקידם - מעניקה לעבירה אותה ודאות הדרושה למשפט הפלילי.

    "... ככל שעוצמת ניגוד העניינים חריפה יותר, כן מתחזקת האפשרות לפגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות או בתקינות פעולת המינהל. לא הרי קרבת משפחה הדוקה ופעילה כהרי היכרות מזדמנת. לא הרי ניגוד עניינים המבוסס על קשר כספי אישי או אינטרס כלכלי כהרי ניגוד עניינים המבוסס על קשר מוסדי... ככל שמעמדו של עובד הציבור רם יותר, כן עשוי ניגוד העניינים שבו הוא מצוי להגביר את הפגיעה המהותית בערך המוגן על-ידי האיסור הפלילי.

    "...כאשר עובד ציבור זה מצוי בניגוד עניינים הוא מקרין כלפי הכפופים לו וכלפי הציבור כולו את כשלונה של המערכת הציבורית, את שבירתם של הכלים הממלכתיים. כאשר ניגוד העניינים כולל בחובו היבט כספי, עובד הציבור מקרין את הקשר בין הון לשלטון. כל אלה מבססים פגיעה מהותית באמון הציבור בעובדי הציבור, פגיעה מהותית בטוהר המידות ופגיעה מהותית בתקינות המינהל".


קשה לחשוב על תיאור הולם יותר למעשיו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

חייבים להשתמש בכלי שנתן המחוקק

במישור המשפטי קבע המחוזי, כי אולמרט לא חצה ביחסיו עם טלנסקי את הרף שבין המישור האתי והמשמעתי לבין המישור הפלילי, ומאחר שאין לנבחרי ציבור דין משמעתי - אין להרשיעו בפלילים. בסוגריים נעיר, כי זה בדיוק היה הנימוק של השופט עודד מודריק כאשר זיכה את אולמרט בפרשת החשבוניות הפיקטיביות בליכוד, מה שמלמד על אופן התנהלות בעייתי מאוד של ראש הממשלה לשעבר. אבל כאמור, זה רק בסוגריים.

הבעיה עם ההנמקה הזאת במקרה הנוכחי היא, שאם המחוקק נתן לבית המשפט רק את הכלי הפלילי כדי לטפל בעבירות של נבחרי ציבור - בית המשפט אינו רשאי להחליט שהכלי הזה חמור מדי. אם עלי לתלות תמונה ואיני מוצא בארגז הכלי את הפטיש, אשתמש בלית ברירה בראשו של המברג כדי לתקוע את המסמר. והנמשל: אם ארגז הכלים המשפטי אינו כולל דין משמעתי לנבחרי ציבור, יש להשתמש בלית ברירה בדין הפלילי המצוי בו.

המחוקק גילה את דעתו, במעין הסדר שלילי, שנבחרי ציבור שסרחו יועמדו רק לדין פלילי. לא יעלה על הדעת, שבית משפט יקבע - בדיוק כפי שעשה בפרשת טלנסקי - שנבחר הציבור פעל בצורה פסולה, אך יימנע מלהרשיעו משום שלדעתו הכלי הפלילי חמור מדי. לשיקולים כאלו יש מקום בשלב גזירת העונש, לא בשלב הכרעת הדין.

את הסוגיות הללו חייבת הפרקליטות להעמיד למבחנו של בית המשפט העליון. הבה ונראה האם גם הערכאה הגבוהה ביותר בישראל תתן את ידה ליחסים פסולים, שלא לומר מושחתים, בין נבחר ציבור בכיר לבין מי שמממן אותו.
תקציר הכרעת הדין: ת"פ 426/09, מדינת ישראל נ' אולמרט ואח'
תקציר הכרעת הדין בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות
פס"ד: דנ"פ 1397/03, מדינת ישראל נ' שבס
פסק דין שבס: הגדרת עבירת הפרת האמונים

תאריך:  14/10/2012   |   עודכן:  15/10/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אהרן ברק   אורי מסר   אורי קורב   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל  קונסטנטין   איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky   אלי אברבנאל   אלי זהר /  Zohar Eli"   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אמנון יצחק   אשר גרוניס / Asher Grunis   בן-דוד מרב   בן-חיים מאיר   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דניאלה יקירה   זהבה גלאון   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יורם דנציגר / Yoram Danziger   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יעקב צבן   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   ליאת ארזי   לימור לבנת / Limor  Livnat   מוסיה ארד   מיקי לוי / Mickey  Levy   מני מזוז / Meni Mazuz   מקסים אוקנין   משה טלנסקי   משה לדור   משה סובל / Moshe Sobel   משה צרפתי   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   נוית נגב   ניגוד עניינים   ניל הנדל / Neal Hendel   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נעמי גרנות   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עודד מודריק / Oded Mudrik   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   פניה (פאינה) קירשנבאום   ראובן אגסי   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רועי בלכר   שאול מופז   שולה זקן / Shula Zaken   שמעון שבס 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע חייבת המדינה לערער בפרשת טלנסקי
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
15/10/12 09:26
 
בני בנקר
15/10/12 10:08
 
גילה פ.
15/10/12 12:09
 
אהוד פרלסמן
15/10/12 13:47
 
גילה פ.
15/10/12 19:15
 
פרצלה
16/10/12 05:23
 
גילה פ.
16/10/12 10:21
2
הוא קיבל 100,000$
15/10/12 09:33
3
נער הייתי
15/10/12 09:55
4
מזכיר_המדינה
15/10/12 09:56
5
עובדה=קיבל מעטפות
15/10/12 10:03
6
מרטין 66
15/10/12 10:29
 
למרטין66
15/10/12 11:47
7
בריל מרק
15/10/12 10:41
8
עובדיה הוכמן
15/10/12 19:23
9
יעקב יעקב
15/10/12 20:04
10
צומת פשיטת הרגל
15/10/12 21:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החוק מגדיר מוסד ציבורי כגוף הפועל למען אחת מהמטרות הציבוריות הבאות: דת, תרבות, חינוך, עידוד ההתיישבות, מדע, בריאות, סעד או ספורט, כאשר כל הכנסותיהם משמשות רק לצורך השגת המטרות הציבוריות.
14/10/2012  |  ירון טיקוצקי   |   מאמרים
את אולמרט והאולמרטיזם חייבים לעצור מלחזור לחיים הפוליטיים בחוק, אם חוסר הבושה, עזות המצח והשחצנות הטבעית שלהם מונעת בעדם מלהבין זאת בד'רך אחרת. החוצפה הבלתי נתפסת בה עבריינים לשעבר, חשודים בהווה ומי שהתחמקו מלתת דין על מעשים שלא ייעשו בחיים הציבוריים על-ידי אנשי ציבור, נוהגים לזלזל בציבור, בדעתו וברצונותיו, מחייבם שלא להשאיר את ההחלטות ליד המקרה העיוור ולגחמותיהם של החצופים עצמם ו/או של תומכים המקווים להבנות מיכולותיהם המפוקפקות ו/או מקשריהם וקרבתם אל המתימרים להנהיגנו.
14/10/2012  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אהוד אולמרט וברלוסקוני כל אחד במדינתו כיהן בעבר בתפקיד ראש הממשלה, שניהם נאלצו להתפטר ממשרתם הרמה מאותן סיבות.נכון ששניהם אוהדי כדורגל מושבעים, הענף הכי פופולרי בתחום הספורט. למשחק דרוש מגרש, קהל, שחקנים מוכשרים בראש וברגל. למגרש הפוליטי/ציבורי הגיעה העת שיצטרפו אנשים עם ידיים נקיות ושתי רגליים יציבות על הקרקע. והראש בכלל תלוי על הצוואר, הקובע את הטיית הראש. שמאלה-ימינה, למעלה-למטה.
14/10/2012  |  אבנר אביב  |   מאמרים
הנה האסטרטגיה החדשה מבית ידיעות אחרונות ועמיתיו בכלי תקשורת נוספים (אמנון אברמוביץ' למשל, שהביע תמיכה ביריב אופנהיימר): הליכוד מפלגה "ימנית קיצונית" מצד אחד - נשמור על קולות ה"מרכז" המדומיין לטובת יקירי השמאל. מצד שני, הליכוד הוא מפלגה עם נטייה לשמאל, והראיה: "נתניהו הסכים לרדת מהגולן", לשון הכותרת השקרית של "ידיעות" מיום שישי (12.10.12). כדאי לקרוא את גוף הידיעה כדי לראות שאין הרבה קשר בין הכותרת הבומבסטית לתוכן.
14/10/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
תגובה למאמר שכתבה לילך סיגן
14/10/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי  
דרושה קביעה שאולמרט לא יוכל להיות רה"מ  /  איציק וולף
הממשלה אישרה: בחירות ב-22 בינואר  /  איציק וולף
דליה איציק הקימה חמ"ל לבחירת אולמרט  /  איציק וולף
להציל את אחמדינג'אד!   /  אריה גל
מתגוששים  /  יצחק מאיר
ממשלת זדון  /  אריה אבנרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il