|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

נתניהו הפתיע והתפטר "בגלל ההינתקות"

"עכשיו אני פועל לפי צו מצפוני"

"לא מוכן להיות שותף למהלך שיביא להקמת בסיס טרור איסלאמי המערכת הפוליטית סוערת ירידות חדות בבורסה שרון, לנגיד: המדיניות הכלכלית תימשך
07/08/2005  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   נתניהו התנתק מהאוצר   |   תגובות
שרון, קיבל את ההתפטרות

מופז, יריבות נגד נתניהו

מכתב ההתפטרות של בנימין נתניהו
בנימין נתניהו, שר האוצר
נתניהו מסר לשרון את מכתב ההתפטרות בעיצומה של ישיבת הממשלה (7.8.05)
לרשימה המלאה

מחלקה ראשונה
בגוש קטיף קוראים לשרים נוספים להתפטר

אלעזר לוין
השר הרצוג: למנות את פרס לשר האוצר


הדרמה

דרמה במערכת הפוליטית: שר האוצר בנימין נתניהו הגיש מכתב התפטרות לראש הממשלה אריאל שרון. הרקע לכך: התנגדותו התקיפה של נתניהו ליישום תוכנית ההינתקות, וכן ההתנגדות החריפה מצד שר הביטחון, שאול מופז, ושל חלק משרי העבודה, לתקציב שמכין נתניהו לשנת 2006. שרון קיבל את ההתפטרות, ולא ניסה להניא את נתניהו מצעדו זה.

שרים בכירים טוענים: נתניהו בחר עכשיו להתפטר - שבוע לפני המועד ליישום תוכנית ההינתקות - בין היתר לאחר שנוכח כי הוא לא יוכל להעביר את התקציב החדש שיזם לשנת 2006. המדיניות ההרסנית שת נתניהו, טוענים בכירים בעבודה, הביאה לגידול חמור בפערים בין עשירים לעניים, ולשחיקת מעמד הביניים.

הודעת נתניהו הפתיעה את המערכת הפוליטית וגרמה לזעזוע של ממש בשווקים הפיננסיים. בעת היוודע דבר ההתפטרות, עמדה הבורסה בפני סגירה. במחצית האחרונה של המסחר בה, נפלו השערים עד 4.5%. נתניהו עומד למסור הודעה רשמית-פומבית, במסיבת עיתונאים שהוא עומד לערוך הערב.

מזכיר הממשלה, ישראל מימון, מסר במסיבת עיתונאים קצרה, כי שרון קיבל את ההתפטרות של נתניהו שנמסרה בעיצומה של ישיבת הממשלה. מימון מסר, כי מייד לאחר ישיבת הממשלה התקשר שרון לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, והודיעו כי המדיניות הכלכלית הנוכחית תימשך, והרפורמות המתוכננות יבוצעו.

התפטרתי - אחרי שהשלמתי את הרפורמות

נתניהו אמר במסיבת עיתונאים, כי הוא רואה שהתחזיות וההתרעות שלו הולכות ומתממשות ולכן אין מנוס מהתפטרות. "בעזה הולך ומוקם בסיס טרור איסלאמי. החמאס הולך ומתחזק. מקבל קרדיט על מה שייראה כבריחה שלנו תחת הטרור שלו". אבו עלא אמר, מציין נתניהו, שזה רק השלב הראשון ואחר-כך ירושלים. וגורמי הטרור מדברים על כך שזו הדרך לשחרורה של כל פלשתין. גורמי הביטחון מסבירים, שמה שהם צופים בטווח הבינוני זו התחזקות הטרור. אני רואה שמה שחשבתי שייקרה, הולך ומתממש. שום דבר לא יעזור. יש בממשלה רוב אוטומטי. זו לא הממשלה שנכנסתי אליה, זו ממשלה אחרת. זו ממשלה אחרת ממה שנכנסתי אליה. המהלך הזה מתקדם בעיוורון מוחלט. זה מזכיר לי את אוסלו, כבר אז התרעתי. אנחנו הולכים לעזוב את פילדלפי. אנחנו מדברים אפילו על מסירת נמל ים, לפלשתינים, שיהיה פרוץ לספינות הטרור. שיביאו נשק לגורמי הטרור. ועכשיו מדברים על רעיון עיוועים: לתת להם נשק.

נתניהו מציין, כי יש לו אחריות כשר אוצר. "אני אחראי לזה. אנחנו לקחתנו משק שהיה בקריסה. העברנו אותו במאמץ אדיר, למשק צומח ומשגשג. אם נשמור עליה, היא תחלחל לכל העם. רפורמות היסטוריות: בנמלים, בפנסיה. אני מאמין באמונה עמוקה עד כמה הדבר הזה חשוב לכלכלה ולחברה, לחוסן החברתי שלנו. חשבתי שאני צריך להשלים את הרפורמות הכלכליות - הרפורמה בבנקים ובהפחתת מיסים, וכך עשיתי.

נתניהו התייחס לשאלה מדוע התפטר עכשיו, למרות הבטחותיו שלא לעשות כן. לדבריו, הוא גילה רק לרעייתו שהוא מתכוון להתפטר בעיתוי זה, אך הוא נמנע מלגלות זאת לידידיו. "אם הייתי אומר, הרפורמות לא היו עוברות. עכשיו גמרנו את הרפורמות המיידיות, בטווח הזה. ברגע האמת, אדם צריך לשאול את עצמו, במיוחד מנהיג, מה אתה עושה? אני מבין את השאיפה לצאת מעזה. אני גם בעד זאת. במציאות שלנו, באזור שלנו, זה לא בדרך הזו. הדרך הזו נכשלה. היא עומדת להיכשל שוב".

נתניהו (המבין היטב כי התפטרותו בעיתוי זה עלולה לפגוע באמינותו, י.י.) אמר שוב, כי הוא "לא יכול היה לספר לחברים שלו ולא יכול היה לספר זאת לכם (לתקשורת). זה לא קל לוותר על כיסא. שררה. השפעה. ואני ידוע שאני לא יכול להיות שותף למהלך שאני חושב, שאני מאמין, שהוא מתקדם בעיוורון להקמת בסיס טרור איסלאמי שיסכן את ישראל. אני לא יכול להיות שותף לזה. השלמתי את הרפורמות, עכשיו אני פועל לפי צו מצפוני".

נתניהו שיבח את הצוות הבכיר במשרד האוצר. הוא סיפר על שיחה עם כלכלן בכיר "שמסתובב ביותר מ-100 מדינות בעולם". אותו כלכלן אמר לו, לדבריו, כי אין צוות כזה בעולם. "השנתיים וחצי שביליתי כאן, היו מן הנפלאות שידעתי בחיי הציבוריים. בעיקר בזכות הצוות הזה. הם פורצים ברזל, ביטון...".

רגע האמת

במכתב ההתפטרות כתב נתניהו, כי עכשיו "הגענו לרגע האמת". "יש דרך להשיג ביטחון ושלום", אמר. "אינני מוכן להיות שותף למהלך ההינתקות, למהלך שיביא להקמת בסיס טרור איסלמי שיאיים על המדינה. "אני לא מוכן להיות שותף למהלך שמסכן את ביטחון ישראל", אמר.

במכתבו מסביר נתניהו, כי הוא מתנגד לנסיגה חד-צדדית, ללא תמורה, וזאת בלא המינימום המתחייב: "הכללת גושי ההתיישבות בתוך גדר הביטחון עוד לפני תחילת הנסיגה ואת שמירת ציר פילדלפי בידינו. באופן זה היינו מנטרלים את הרושם שאנחנו בורחים מן הטרור אלא בוחרים בקו ביטחוני חדש בהתאם לאינטרסים הלאומיים שלנו". נתניהו מציין, כי הממשלה קבעה שיתאפשר לשקול מחדש את תוכנית הפינוי לאור המציאות המתפתחת בשטח.

נתניהו מזהיר: "לצערי, לא הושלמה גדר הביטחון סביב גושי הישובים, ציר פילדלפי יימסר לפלשתינים, וגרוע מזה - נאפשר לפלשתינים לפתוח נמל ימי שיהיה פרוץ לספינות הטרור. לדאבוני, הממשלה מתעלמת מן המציאות. כפי שהתרעתי, החמאס הולך ומתחזק, הטרור נמשך, ירי הטילים והפצמ"רים על יישובינו לא פסק, וגורמי הטרור מכריזים שיעבירו את הטילים שגירשו אותנו מחבל עזה ליהודה ושומרון, ומשם יפעלו עד 'לשחרורה המלא של פלשתין'".

פילוג העם, עיוורון

נתניהו התייחס להתרעות מצד גורמי הביטחון, ואומר כי גם הם "מאשרים שבעקבות הנסיגה החד-צדדית הם צופים התגברות של הטרור בטווח הבינוני. בתמצית: הולך ומתברר שהנסיגה החד-צדדית תחת אש אינה נותנת לנו דבר. להיפך: היא מסכנת את ביטחון ישראל, מפלגת את העם, ומקבעת את עיקרון הנסיגה לקווי 67' שאינם ניתנים להגנה. זו אינה הדרך להשיג שלום".

נתניהו טוען, כי ישראל, "שהראתה לעולם את הדרך להילחם בטרור, הולכת עתה בכיוון הפוך לגמרי... היא הפכה לממשלה שמבצעת באופן אוטומטי מדיניות שמנוגדת לעקרונות הליכוד ולמנדט שקיבלנו מבוחרינו".

נתניהו מאשים את שרון בקיטוב בחברה הישראלית. "יכולת לשמור על ממשלה לאומית מאוזנת", אמר. "יכולת למנוע את הקרע בעם". נתניהו "קורץ" גם לפעילי הליכוד, וכותב: "במשך חודשים דרשתי משאל עם שהיה שומר על האחדות בממשלה ובעם. לצערי, בחרת להתנגד לכך, כפי שלפני כן בחרת להתעלם ממשאל החברים בליכוד שיזמת ושאת תוצאותיו הבטחת לכבד. עכשיו, בימים הקשים שלפנינו, הצורך באיפוק, ריסון ואחריות מצד כל חלקי העם ומצד הממשלה הוא גדול מתמיד".

שרון נתן גיבוי מלא למופז

נתניהו הודיע על התפטרותו בעיצומה של ישיבת הממשלה, וזאת, בין היתר, לאחר שהתברר כי ראש הממשלה נותן לשר הביטחון גיבוי מלא - מופז מתנגד בתוקף לקיצוץ בשכרם של אנשי צבא הקבע - ולאחר שהתברר כי ראש הממשלה נחוש בדעתו להעביר כבר היום הצעת-החלטה על פינוי שלושת הישובים המבודדים: מורג, נצרים וכפר דרום.

שר האוצר עמד באחרונה בפני לחצים גדולים מצד מתנגדי ההינתקות, ודחה שוב ושוב את דרישתם שיתפטר. נתניהו השתתף באחרונה בכנס כלכלי, והכריז כי אין בדעתו להתפטר. כשנשאל בנושא השיב נתניהו, כי הוא פועל במסגרת הממשלה ועושה ככל יכולתו לצמצם את נזקי ההינתקות; ובכלל, אמר - המאבק להבראת המשק הוא-הוא החשוב יותר, ולכן בדעתו להוסיף ולכהן עוד זמן רב כשר האוצר.

עתה שינה נתניהו את גישתו. במכתב ההתפטרות כותב נתניהו, ביחס לזאת: "כשניכנסתי לתפקידי לפני שנתיים וחצי, כלכלת ישראל היתה על סף קריסה. היום זו כלכלה בריאה, צומחת ומשגשגת. אם המדיניות הכלכלית שהובלתי לא תשונה, הצמיחה תימשך ותגיע אל כל חלקי העם".

"הגענו היום לרגע האמת. יש דרך להשיג שלום וביטחון. נסיגה חד-צדדית תחת אש ללא תמורה אינה הדרך. אינני מוכל להיות שותף למהלך שמתעלם מן המציאות ומתקדם בעיוורון להקמת מסיס טרור איסלאמי שיאיים על המדינה. אינני מוכן להיות שותף למהלך חסר אחריות שמסכן את ביטחון ישראל, מפלג את העם, מקבע את עיקרון הנסיגה לקווי 67', ובעתיד אף יסכן את שלמות ירושלים. על כן אני מודיע היום על התפטרותי מהממשלה".

תאריך:  07/08/2005   |   עודכן:  07/08/2005
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המאסטרו הישראלי לקלרניט, גיורא פיידמן, הנחשב לאחד מגדולי נגני הקלרניט בעולם ולמחייה מוסיקת הכלייזמרים, הוזמן על-ידי הוותיקן לנגן בפני האפיפיור בנדיקטוס ה-16, במסעו הראשון לגרמניה מאז בחירתו לאפיפיור.
07/08/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
רשות הדואר מסרבת להכיר בבולי ישראל ואוסרת להדביק בולים על חבילות לחו"ל ועל דברי דואר מהיר EMS. הרשות דורשת כי יודבקו על דברי הדואר פתקיות שיונפקו על-ידי האשנבאים, כתחליף לבול.
07/08/2005  |  זוהר נוי  |   חדשות
לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגש (07.08.05) כתב אישום נגד איש העסקים גרגורי לרנר (צבי בן-ארי), במסגרתו הוא מואשם בסידרה של שישה אישומים שונים, בין היתר בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, זיוף ושימוש במסמך מזוייף, וכן שיבוש הליכי משפט.
07/08/2005  |  ניר וייס  |   חדשות
איש העסקים בני גאון יעמוד בראש נשיאות תערוכת החקלאות הבינלאומית אגריטך 2006. בשנים האחרונות הרחיב גאון את פעילותו בתחום החקלאות והמים בארץ ובחו"ל באמצעות חברת "גאון-אגרו".
07/08/2005  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
חברת פאי מוצרים פיננסים מציעה למשקיעים נייר ערך שיחסוך את ההתלבטות בהשקעה בין היורו לבין הדולר. באמצעות חברת הבת הייעודית בסט הנפקות מנפיקה החברה לציבור אג"ח אירו-דולר שקלית סחירה שתבטיח ריבית בשיעור של 60% משיעור העלייה השנתי הגבוה מבין הדולר והיורו לעומת השקל. במכרז המוסדי שהתקיים בשבוע שעבר הובטחה התחייבות מוקדמת של משקיעים מוסדיים לרכישת האג"ח בכ-113 מיליון שקל. מכרז ההנפקה לציבור צפוי ביום רביעי הקרוב.
07/08/2005  |  ברוך לוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il