|   15:07:40
דלג
  עינת לב-ארי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הקשר בין עגבניות למניעת מחלות לב

הכתבה הבאה מדברת על הקשר בין עגבניות ומוצריהן למניעת מחלות לב וכלי דם, וכן חושפת את יתרונות הדיאטה הים-תיכונית: מקור נפלא לייצור ויטמין A, תוספת נדיבה של ליקופן למניעת מחלות כלי דם ואיזון כולסטרול ולחץ דם רק שימו את התוספים בצד
22/10/2012  |   עינת לב-ארי   |   כתבות   |   תגובות
עגבניות בריאות [צילום: פלאש 90]

עובדה ידועה היא, כי מחלות לב וכלי דם שכיחות יותר בקרב אוכלוסיית העולם המערבי לעומת אוכלוסיות ארצות אגן הים התיכון כגון יוון ואיטליה (ישראל, לצערנו, למרות מיקומה, משוייכת בהרגליה דווקא לעולם המערבי).

לאורך השנים גילה עולם המחקר, כי הגורם להבדלים אלו הוא אורח-החיים השונה, המתבטא בהבדלים בסגנון החיים. כך לדוגמא: רמת הפעילות הגופנית, הרכב הדיאטה, אופי העבודה ושעות העבודה כמו גם היבטים חברתיים ומשפחתיים.

מחקרים רבים, כולל כאלו שנערכו בארץ, מצביעים על יתרון משמעותי של הדיאטה הים-תיכונית לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות על-פני דיאטות אחרות כגון דיאטות דלות בשומן או דלות בפחמימות.

הדיאטה הים-תיכונית

כדיאטנית קלינית, השוקלת את המלצותיה על-סמך ידע מבוסס מחקרית, ממלאות העגבניות ומוצריהן מקום חשוב בתפריט המשפחתי המומלץ שלי, ולא פלא: 100 גרם רסק עגבניות, שווה ערך ל-10 עגבניות טריות והוא יכול להוות תחליף של מנת ירק לכאלו שלא אוכלים ירקות טריים מטעמים שונים (טעם, קשיי לעיסה ועוד).

שילוב רסק עגבניות איכותי שאיננו מכיל חומרים משמרים, בתבשילים ובמאפים, הכוללים מעט שמן זית או קנולה (למשל בתבשילי ירקות כמו: במיה, שעועית ירוקה או צהובה, חצילים, גיווץ', מרק עגבניות, פיצות, פסטות, בולונז, מוסקה ועוד), יכול לספק הגנה יעילה וזולה, ללא תופעות לוואי ותוך הנאה רבה בשל הערך הקולינרי שבעגבניות וטעמן הנפלא, כנגד מחלות לב וכלי דם.

אם גם אתם מתכוונים לנצל את השנה החדשה כדי להעלות את סף הבריאות, ההמלצות לדיאטה ים-תיכונית כוללות: אכילה מרובה של ירקות ופירות צבעוניים, שימוש בשמן זית ואגוזים, צריכה מרובה של דגנים מלאים וקטניות, העדפת דגים ועוף על-פני בשר בקר ושתיית יין אדום במתינות.

כולנו יודעים, כי עגבניות ורסק עגבניות, הינם מרכיבים משמעותיים במטבח הים-תיכוני, בעיקר בשילוב עם שמן זית, ולכן מומלצים לשילוב בסלטים טריים, תבשילים ארוכים וכמובן תבשילי ירקות, פיצות ומרקים.

סודות הבריאות של העגבניה ומוצריה

היתרונות הבריאותיים של הדיאטה הים-תיכונית, גרמו לחוקרים לנסות ולמצוא מהם החומרים הפעילים שבדיאטה: האם ניתן לבודד אותם ולמדוד את מידת ההשפעה הייחודית שלהם על הבריאות? בין היתר בדקו החוקרים האם לעגבניות טריות ומוצרי עגבניות (כגון רסק עגבניות), מיץ ורכיבים כימיים ייחודיים שהעגבניות עשירות בהן - יש השפעה על מניעת מחלות.

שאלה נוספת שהטרידה את החוקרים, עסקה בסיבה להשפעה החיובית של מוצרי העגבניות על בריאותנו. לפניכם מקבץ מסקנות המבוסס על מחקרים שהתפרסמו בשנתיים האחרונות, ומחזקים את חשיבות שילוב העגבניות בתפריט היומי של כל המשפחה:

  • קרטנואידים: משפחה של חומרים צבעוניים (פיגמנטים) צהובים, כתומים ואדומים, המקנים לעגבנייה את צבעה. חומרים אלו נמצאו כבעלי תפקיד חשוב במניעת מחלות בשל התכונות הביולוגיות שלהם. הם בעלי השפעה נוגדת חמצון (תהליכי חמצון נמצאו כגורמים עיקריים להרס כלי הדם בשל האצת תהליך שקיעת חמרים היוצרים חסימות בצינורות הדם וכן עידוד תהליכי דלקת). בטא קרוטן שהוא אחד מהחומרים הללו, הינו חומר מוצא ליצירת ויטמין A. קרטנואידים הוכרו על-ידי מנהל התרופות האירופאי כבעלי השפעה חיובית על העור, על הראייה, על התאים המרכיבים את המעי ועל מניעה של תהליכי דלקת שהם כאמור, הגורם העיקרי לפגיעה והרס כלי הדם;

  • לייקופן: שייך לקבוצת הקרטנואידים. הוא אדום (ובשל היותו מרכיב עיקרי בתערובת הקרטנואידים של העגבנייה, הוא תורם לצבעה האדום). הליקופן הוא נוגד חמצון רב עוצמה ביותר, שמנטרל רדיקאליים חופשיים הפוגעים בתאים בגוף. הוא נקשר עם הפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, עיוורון, סוגים שונים של סרטן ומחלות רבות נוספות. כך לדוגמא: חוקרים מפינלנד בדקו את רמות הליקופן בדם של יותר מ-1,000 גברים בני 65-46. הגברים היו במעקב יותר מ-12 שנים, כדי לתעד מקרי שבץ. נמצא כי אלו שבדמם היו רמות גבוהות של לייקופן, היו בסיכון נמוך ב-55% לחלות בשבץ לעומת אלו שכמות הלייקופן בדמם הייתה נמוכה;

  • למה מוצרי עגבניות מסייעים יותר למחלות לב וכלי דם? ההשפעה הטובה ביותר של מוצרי עגבניות בהקשר של מחלות לב וכלי דם נמצאה (וזה מסביר את יתרונות הדיאטה הים-תיכונית) דווקא כאשר העגבניות עברו בישול וריסוק (רסק עגבניות) או טוגנו קלות עם שמן מהצומח כגון שמן זית או קנולה, אז הליקופן זמין יותר לגוף והשפעתו מתחזקת;

  • הקשר בין העגבניה ואיזון כולסטרול: בשנת 2011 פרסמו חוקרים מאוסטרליה מסקנות מדעיות המבוססות על תוצאות עשרות מחקרים מ-55 השנים האחרונות שעסקו בהשפעת לייקופן על הבריאות, בין היתר גם על רמות הכולסטרול ולחץ הדם. המחקרים הראו השפעה מיטיבה של צריכת מוצרי מזון עשירים בלייקופן על איזון הכולסטרול וה-LDL (הכולסטרול ה"רע" בשפה עממית). החוקרים ציינו, כי צריכת 25 מ"ג לייקופן (כמות הנמצאת באריזה קטנה של רסק עגבניות המכילה 100 גרם) הייתה כה משמעותית, עד כי ניתן להשוותה לזו של מינון נמוך של סטטינים (התרופה המקובלת לאיזון כולסטרול), רק ללא תופעות הלוואי שלה;

  • עגבניות ולחץ דם: חלק מהמחקרים הראו השפעה מיטיבה על יתר לחץ דם: דיאטות עשירות בעגבניות, מוצרי עגבניות ומזונות נוספים אדומים כגון אבטיח, סייעו באופן משמעותי לאיזון לחץ הדם שהוא כידוע בעל השפעה עצומה על התפתחות מחלות לב וכלי דם;

  • למה המזון השלם והטבעי עדיף על תוספי תזונה? מבדיקת תוצאות המחקרים שערכו החוקרים האוסטרלים עולה, כי העשרת הלייקופן בתפריט, הייתה באמצעות התזונה, זאת על-ידי תוספת של עגבניות או מוצרי עגבניות (רסק, מרק עגבניות, מיץ ועגבניות טריות) לתפריט ולא באמצעות טבליות לייקופן (שניתן להשיגו גם כתוסף בטבליה). 100 גרם רסק עגבניות, שווי ערך לק"ג שלם של עגבניות טריות. יותר מכך, נמצא כי ההשפעה הטובה ביותר של הלייקופן על מדדים בריאותיים נצפתה דווקא כאשר הגיע כחלק מהמזון השלם. ההסבר המשוער הוא, שחוץ מלייקופן, יש עוד חומרים פעילים רבים בעגבניה (קרטנואידים למשל) ויש יתרון באכילת עגבניה או מוצריה ולא בתוספי תזונה שונים המכילים רק חלקים ממרכיביה, גם אם נמצאו מאוד פעילים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית שעובדת בשיתוף עם מפעל העגבניות פריניר
תאריך:  22/10/2012   |   עודכן:  22/10/2012
עינת לב-ארי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין עגבניות למניעת מחלות לב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזכיר_המדינה
22/10/12 21:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תושבי המושב ברוש שבנגב הצפוני לא האמינו ששמו של היישוב הקטן שלהם יעלה לכותרות בנסיבות מביכות כל כך. ביום שלמחרת החגיגות השמחות של שמחת תורה עם שבעת ספרי התורה של המושב התגלה לתושבים מחזה קשה: בריסטולים מצוירים מבית הספר היסודי מונחים אחר כבוד בתוך תיקי ספרי התורה שלהם. לגווילים יקרי הערך לא נותר כל זכר ולמעשה התברר שבחגיגות שמחת התורה הם רקדו עם בריסטולים מקושקשים. אין אחד במושב שלא שמע על גנבת הענק ממש מתחת לעיניהם של מאות התושבים. רק ביום בערב התברר, למרבה התדהמה, כי החשד לגנבת הספרים נופל על רב המוכר להם מהאזור. הרב נעצר לחקירה במשטרה וככל הנראה שיתף פעולה עם החוקרים. מאוחר יותר הוא הובא להארכת מעצר.
22/10/2012  |  יאיר קראוס  |   כתבות
בשבוע האחרון אישרה ועידת הליכוד את כללי המרוץ לרשימת המפלגה לכנסת הבאה. רבבות מתפקדים יגיעו ב-25 בנובמבר לקלפיות ויעצבו את דמותה של סיעת הליכוד בכנסת הבאה. זו הולכת להיות בחירה מכרעת: ככל הנראה יקים נתניהו אחרי הבחירות קואליציה שכוללת מפלגות מרכז ואולי גם שמאל. לאו-דווקא בגלל שהוא מחפש מפלגות שמאליות - גם אפשרות זו יכולה להתגלות כנכונה אם אובמה ייבחר לקדנציה שנייה בתחילת נובמבר - אלא בגלל שהוא מחפש מפלגות זולות, כאלה שאין להן מגזר שעליהן לפרנס. בקואליציה כזאת ראש הממשלה יהיה תלוי בחברי סיעתו בכל צומת. במשבר ממשלתי, בהכרעות מדיניות, בכל מחלוקת כלכלית-חברתית.
21/10/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
מבול שמועות הציף את הזירה התקשורתית והציבורית לאחר שהשר משה כחלון הודיע ביום ראשון בערב על פרישתו מהחיים הפוליטיים. יודעי דבר ופרשנים מתנדבים הציעו שלל הסברים, מהציניים ביותר עד לנאיביים ביותר. הציניקנים טענו שמאחורי ההחלטה התמוהה של השר הצעיר, הנמרץ והפופולרי מסתתר סוד אפל. וכי למה יחליט פוליטיקאי בשיא כוחו לפרוש וללכת הביתה? הוא בטח יודע דבר שאנחנו לא יודעים. ודאי הסתבך או שמא טייקונים טמנו לו מלכודת. אם פוליטיקאי במעמדו מצוי בקו הבריאות והוא לא הודח מתפקידו במפלגה או ממקומו ברשימה - רק פרשת שחיתות או תביעה עתידית בגין הטרדה מינית מתקבלות כסיבה הגיונית לפרישתו מהמרוץ. איש לא יתנתק מרצונו מעטיני הזהב של השלטון.
21/10/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
בבתי המרקחת ברחבי ארץ ובעיקר בבתי המרקחת הפרטיים המשתייכים לרשתות הקוסמטיקה וכדומה והממוקמים בד"כ בקניונים ומרכזים מסחריים, ניתן להבחין בתופעה הולכת וגוברת בשנים האחרונות: מאחרי הדלפק המכירות בו מסופקים התרופות לציבור הלקוחות הממתין בתור, ניצבים אחד ליד השני, ממש בצמוד ובאותו דלפק רוקחים לצד דיילי שירות ומכירות עד כי לא תמיד ניתן להבחין מי רוקח ומי לא.
21/10/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
משמאל לכניסה לשער שכם אם מביטים עליו ממערב למזרח, ישנה כניסה קטנה ועלומה המובילה לעולם אחר. בכניסה רשום על שלט לא גדול מערת צדקיהו. נכנסתי לא בפעם הראשונה למערה מופלאה זאת אשר נחצבה, יש חוקרים האומרים בתקופת שלטונו של מלך יהודה צדקיהו. יש האומרים שאת חציבת המערה התחיל עוד המלך שלמה. לגבי ההשערה כי בימי המלך שלמה התחילה חציבת המערה, אפשר להפנות לספר מלכים א ,פרק ה : "וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר... וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת אֲבָנִים יְקָרוֹת לְיַסֵּד הַבָּיִת אַבְנֵי גָזִית".
21/10/2012  |  אלכס לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il