|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
רוזן בסיור בהולילנד. לוקח דברים בפרופורציה [צילום: פלאש 90]
ממטבחו של השופט בתיק הולילנד

הרזים של רוזן

השופט דוד רוזן חשף השבוע במפתיע את הדרך בה הוא מסתכל על משפט הולילנד - וגרם הלם לכמה מן הסניגורים סיכום ביניים של ניהול המשפט מצביע על שופט חרוץ, המעניק עדיפות למהות על פני הפרוצדורה, בעל חוש הומור, שאינו מסתיר לעיתים את שעמומו, והחשוב מכל: שיבחן את הראיות במבט-על
09/11/2012  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
אדרת. "הוא לא התכוון"

ש"ד. עלבונות [צילום: פלאש 90]

ויכוחים על אורך הדיונים [צילום: פלאש 90]

הערה פה, הערה שם
כאשר ההגנה התנגדה לשאלות מדריכות של התביעה לש"ד, אמר רוזן שממילא אפשר יהיה להגיע לאותן תשובות אם ש"ד יגיד שהוא לא זוכר וירעננו את זכרונו, אז למה לבזבז זמן בדרך. כאשר הסניגורים מתרעמים על כך שהתובעים מסייעים לש"ד להשיב בחקירה הנגדית על-ידי זריקת הערה פה והערה שם, אומר רוזן כלאחר יד שזה לא בסדר - אך נמנע ממתן החלטה מפורשת. אגב: שלא ייווצר הרושם שרוזן נוטה לטובת התביעה; הקו הזה שלו תקף לשני הצדדים

   איתמר לוין
רוזן על ש"ד: "יש לו גם צדדים יפים"

   איתמר לוין
רוזן: אתמקד בתשתית הראייתית ולא בכל פרט

   איתמר לוין
ש"ד ביקש הקדמת תשלום - ואז אושפז

   איתמר לוין
ש"ד: לא היה קשר בין התרומות למעשי לופוליאנסקי

היה זה מחזה יוצא דופן, כמעט חסר תקדים: שופט המנהל משפט רחב-היקף ורב-חשיבות מספר לצדדים, בעיצומו של המשפט, כיצד לדעתו ייראה פסק הדין - כמובן לא בהיבטו המהותי, אלא מבחינת גישתו לראיות ולעדויות. במשך 15 דקות מרתקות ניהל השבוע השופט דוד רוזן דו-שיח לא-רשמי עם הצדדים במשפט הולילנד, וגרם ללא מעט סניגורים לחשוב מחדש על קו ההגנה שלהם.

הבחירה ברוזן לניהול משפט הולילנד הפתיעה רבים. אחרי שנשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דבורה ברלינר, החליטה שהמשפט יתנהל בפני דן יחיד ולא בפני הרכב, החלו הניחושים בידי מי תפקיד את התיק. כאשר נקבע שיהיה זה רוזן, נראה היה שההחלטה היא תוצאה של אלימינציה.

ברלינר לא לקחה על עצמה את התיק, כי ניהולו של בית המשפט המחוזי הגדול בארץ הוא לבדו כמעט משרה מלאה. ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח כבר קיבלו את "תיק חייהם" במשפט קצב. עודד מודריק ישב במשפטו של אהוד אולמרט בפרשת החשבוניות בליכוד, עליו לסיים את התיק הגדול של פרשת בזק, והוא בן 67 - על הגבול אם המשפט יתארך. גלעד נויטל נמצא במחוזי רק חמש שנים. חאלד כבוב עסוק במחלקה הכלכלית. רוב השופטים הפליליים הבכירים מתקרבים לגיל הפרישה, ומדובר במשפט שיימשך לפחות שנתיים אם לא יותר.

רוזן, לעומת זאת, הוא בן 62 כך שיש לו מספיק זמן עד הפרישה; הוא התמנה לשופט שלום בשנת 1994 ולשופט מחוזי בשנת 2004, כך שיש לו מספיק ניסיון; הוא אינו צעיר, ודאי לא בשנים רבות, מבכירי הסניגורים שיופיעו בפניו, ומבוגר מרוב עורכי הדין המופיעים בתיק; ועוד לא היה לו תיק גדול ומתוקשר באמת. אבל ככל שמתקדם המשפט נראה, כי ברלינר העמיקה לחשוב הרבה מעבר לנקודות הטכניות הללו, והיא עשתה בחירה טובה.

"הפרוצדורה לא מעניינת אותי"

בשבועות הראשונים של משפט הולילנד התקשינו - כמעט כל מי שנכח באולם - הן עורכי דין והן עיתונאים - "לפצח" את רוזן. היו לא-מעט נקודות בהן נדמה היה, שהוא לא מבין דברים פשוטים. כאשר החל עד המדינה בעדותו והציג את עצמו, שאל רוזן: "מה שמך? דסלר?" - והכל פרצו בצחוק. אבל הוא שאל במלוא הרצינות, למרות ששמו של העד ידוע היטב, ודאי לכל מי שמעורב במשפט. אך ככל שחלף הזמן נראה היה, שרוזן בכוונה - אם להתבטא בצורה לא-משפטית - עושה את עצמו "בּוֹק". הוא בכוונה רוצה שהכל יהיה ברור ומובהר ומסודר עד הפרט האחרון, הוא בכוונה רוצה שהצדדים יידעו שעליהם לדייק, הוא בכוונה רוצה שהם יראו שהוא שם לב ורוצה להבין. ואולי דווקא בשל כך, דבריו השבוע - אליהם נחזור בהמשך - גרמו להלם בספסלי ההגנה.

מצד שני, רוזן לא ממש מסתיר את השעמום שמפילים עליו דיני תכנון ובנייה. ניתן לראות את זה בשפת הגוף שלו, וגם פה ושם בהתבטאויות שלא לפרוטוקול. כאשר הוא שואל שאלות בנושאים אלו, ניכר בו שזה לא התחום החזק שלו ושהוא גם לא מתכוון ללמוד אותו יותר מדי לעומק. הוא רוצה שהכל יובהר ושהכל יירשם בצורה מדויקת, אך אין לו שום חשק להתחיל להבין את פרטי הפרטים של התחום המורכב, המסובך ואולי הבלתי-אפשרי הזה.

לניהול משפט הולילנד בידי רוזן יש עוד שני מאפיינים בולטים. האחד: חוסר ההקפדה שלו על פרטי הפרוצדורה. "אתם יודעים שפרוצדורה לא מעניינת אותי", אמר בפליטת-פה. כמובן, הכל יחסי: הוא לא זורק מבעד לחלון את הכללים והנהלים, אך הוא לא נותן להם להפריע כאשר מדובר במכשולים קטנים ובלתי משמעותיים בדרך לבירור האמת.

למשל: כאשר ההגנה התנגדה לשאלות מדריכות של התביעה לש"ד, אמר רוזן שממילא אפשר יהיה להגיע לאותן תשובות אם ש"ד יגיד שהוא לא זוכר וירעננו את זכרונו, אז למה לבזבז זמן בדרך. כאשר הסניגורים מתרעמים על כך שהתובעים מסייעים לש"ד להשיב בחקירה הנגדית על-ידי זריקת הערה פה והערה שם, אומר רוזן כלאחר יד שזה לא בסדר - אך נמנע ממתן החלטה מפורשת. אגב: שלא ייווצר הרושם שרוזן נוטה לטובת התביעה; הקו הזה שלו תקף לשני הצדדים.

הגישה הזו של רוזן עשויה להיות רבת משמעות בצומת חשוב בהמשך המשפט: עדותו של יוסי אולמרט. אחיו של ראש הממשלה לשעבר אישר במשטרה שקיבל 500,000 שקל מידי ש"ד, אך כידוע הוא ברח מפני נושיו ושוהה כעת בארה"ב. אם לא יוכל להגיע להעיד בארץ, תבקש המדינה להעידו בשיחת וידאו. לא בטוח שהכללים הרגילים מאפשרים זאת, אך סביר להניח שרוזן יקבע שמהותיות העדות חשובה הרבה יותר ויאפשר אותה.

פורץ בצחוק רועם

המאפיין השני הוא חוש ההומור של רוזן, שממש לא מתבייש לפרוץ מדי פעם בצחוק רועם. זוהי הסיבה המרכזית לכך שמשפט הולילנד מתנהל על מי מנוחות, עם התנגשויות מינימליות בין הצדדים - למרות חשיבותו ורגישותו. חוש ההומור הזה בא לידי ביטוי גם בכך שרוזן מסרב לקחת דברים יותר מדי ברצינות. למשל: ש"ד מטיח לא פעם עלבונות בעו"ד גיורא אדרת, הדורש בצדק שהוא יתנצל - אך רוזן אומר בנונשלנטיות: "הוא לא התכוון". כאשר אדרת מצידו כינה את ש"ד "אמן בהטעיית בית המשפט", כיבה רוזן את השריפה לפני שפרצה באומרו לש"ד: "תיקח רק את החלק הראשון של הקומפלימנט".

ברלינר מן הסתם מודעת לאופיו של רוזן ולצורה בה הוא מנהל משפטים, וייתכן מאוד שגם בשל כך בחרה בו. דווקא האופי הלכאורה "חפיפניקי" של רוזן - והוא בוודאי לא מזלזל ולא מרפרף - מתאים למשפט שכזה. שופט שיודע לקחת דברים בפרופורציה ולהכניס את הצדדים לפרופורציה, הרבה יותר מתאים לתיק הולילנד מאשר שופט דקדקן העומד על קוצו של יו"ד בנהלים ובכללי ההתנהגות.

לכך יש להוסיף את חריצותו של רוזן, הידוע כ"סוס עבודה" שכבר ניהל דיונים בשעה שבע וחצי בבוקר וגם ישב בבית המשפט בשעה תשע בערב. עדותו של ש"ד נמצאת רק בעיצומה של החקירה הנגדית הראשונה, והפרוטוקול כבר מתקרב ל-2,000 עמודים ומספר המוצגים מתקרב ל-600. זה עומד להיות המשפט בעל ההיקף הגדול ביותר בתולדות המדינה, ודאי בתחום הצווארון הלבן. אם מטילים אותו על שופט אחד, הוא חייב להיות בעל הספקי עבודה יוצאי דופן - וזהו רוזן. מה שמביא אותו לוויכוחים האין-סופיים עם הצדדים על הבאת העדים ואורך הדיונים, בהם הוא מתעקש - אך גם מדי פעם מוותר. כאן ההתעקשויות שלו נראות לעיתים מיותרות ומזיקות, וניתן לקוות שהוא יתגמש וימצא את האיזון בין היעילות לבין ההגינות.

דליקה ביער, לא שריפות קוצים

כל זה מביא אותנו לאותן התבטאויות מפתיעות של רוזן השבוע. הוא אמר במפורש, שאין לו כוונה להיכנס לפרטי-הפרטים של התיק. מאחר שבאותו שלב נדון השוחד שקיבל לכאורה אורי שטרית, אמר רוזן שמבחינתו השאלה פשוטה מאוד: אם שטרית קיבל כסף מהיזמים בעודו מהנדס עיריית ירושלים - יש לו בעיה גדולה; ואם יוכיח שביצע תמורתו עבודות חוקיות - אין לו שום בעיה. כדי לקבוע את זה, לא צריך להראות כל פרוטוקול של כל ישיבה עם כל מסמך שהוצג בה - זה היה המסר הברור של רוזן.

הסניגורים נרעשו. כמה מהם טענו, כי הפרטים חיוניים להוכחת חפותם של מרשיהם, כי הטענה המרכזית של המדינה היא שבהולילנד בוצעו הליכים חריגים וזה מה שמלמד על השוחד שהיה מעורב בהחלטות. כדי להוכיח שהכל היה שגרתי, אמרו הסניגורים, עליהם לעבור ישיבה-ישיבה ומסמך-מסמך כדי להוכיח שלנאשם אין אחות.

מעבר לכך, דומה שיש סניגורים שהיו רוצים להפציץ את רוזן במסמכים (וניתן לשמוע את היאוש בקולו, כאשר מישהו מתעקש על הגשת מסמך שלדעתו אין בו צורך) משתי סיבות נוספות. האחת: למשוך את המשפט, אם משום שאינם בטוחים בצדקת מרשיהם, אם משום שאולי ש"ד לא יוכל להמשיך להעיד, אם משום שמי יודע מה יקרה נניח בזירה הפוליטית. השנייה: ככל שיהיו יותר מסמכים, אולי יתקשה רוזן לבור את המוץ מן התבן, וכך יתקשה להרשיע. בלשון הומוריסטית ניתן לומר, שבקצב הזה של המסמכים והעדויות - רוזן יבקש הגנה מן הצדק.

רוזן כמובן סייג את דבריו ואמר שזה רק מה שנראה לו כעת, ושהוא משנה את דעתו תוך כדי דיון ואפילו תוך כדי כתיבה. אך נכון לעכשיו, זהו הקו שלו - והוא קו נכון והגיוני. במשפט עם כל כך הרבה חומר, הדרך היחידה של השופט לפסוק לכאן או לכאן היא להתמקד במבט העל: לא לבדוק האם יש שריפת קוצים קטנה בפינה זו או אחרת, אלא האם היער בוער. זה מה שרוזן צריך לעשות, וכל הצדדים יעשו בחוכמה אם יתאימו את עצמם לקו שלו. הוא לא ימנע מאיש לטעון כרצונו ולהביא כל מסמך וכל עד וכל ראיה, אך הן התביעה והן ההגנה צריכות להביא בחשבון, שהוא בהחלט עשוי לדלג במהירות על קטעים נרחבים כאשר יבוא לכתוב את פסק הדין.

תאריך:  09/11/2012   |   עודכן:  09/11/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   ג'ורג' קרא / George Kara   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   חאלד כבוב / Khaled  Kaboub   טל שפירא   טליה דאר   יהודית שבח / Yehudit Sevah   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   מרים סוקולוב   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד מודריק / Oded Mudrik   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרזים של רוזן
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבל יש שאלות:
9/11/12 11:20
2
אורן - ים
9/11/12 14:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אז אילו טכניקות לכדו את הצייר, מעצב התפאורות וצלם הטלוויזיה יצחק חנית? לאחר שנים בהן הקדיש עצמו, ועדיין, לטלוויזיה, חזר איציק למכורתו - לציור אותו למד בביה"ס הגבוה לציור של מרגושילסקי, לימים "קלישר" וכיום חלק מהפקולטה לאמנויות במכללת סמינר הקיבוצים. כבר אז, כשהיה עדיין סטודנט לאמנות, בלט כשרון הציור רב ההבעה אצלו, השימוש הבוטח במכחול, והצבעוניות המדהימה.
09/11/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מערכת הבחירות לכנסת הממשמשת ובאה חשפה מחדש את דמותם האמיתית של כמה מעורבים מתחסדים, שמנסים להציג עצמם כלפי חוץ כאנשים ערכיים שטובת המדינה לנגד עיניהם, אבל בפועל האינטרסים האישיים שלהם עומדים בראש מעייניהם. מערכת הבחירות הקרובה משמשת גם הזדמנות בלתי חוזרת לסילוק חשבונות מהעבר עם אלה שלא סרו למרותם, ולפעולות תגמול כלפי אחרים שלא שיתפו פעולה בעבריינות פוליטית.
09/11/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
התקשורת על כל גווניה בחרה להציג את יום רביעי כבוקר שחור לנתניהו. חטף גם את אובמה וגם את בנט על הראש. לא משנה הסדר. על פני הדברים, קיימים קווי דמיון. בשתי המערכות התמודד מועמד מבוגר, מנוסה ובעל תדמית אפרורית מול מועמד צעיר, נמרץ ומיוחצן היטב. בשתי המערכות הייתה ציפייה לקרב צמוד ולבסוף התקבלה הכרעה בהפרש משמעותי. ובשני המקרים בנימין נתניהו, וזה אכן נכון, העדיף את המבוגר.
09/11/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
"ישראלים - אם בשנים האחרונות החלטתם לנצל את מחירי השפל של הנדל"ן בארה"ב, בעקבות המשבר שפקד את המעצמה, ורכשתם נדל"ן להשקעה, בעקבות בחירתו המחודשת של ברק אובמה לנשיאות, אבדה התקווה כי משטר רפובליקני יוריד את המסים.
08/11/2012  |   שלי אפלברג  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
08/11/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
ש"ד לא הגיש דוחות מס מאז 2004  /  איתמר לוין
הוגבלו השיחות בין ש"ד לבין פרקליטיו  /  איתמר לוין
סניגורי ש"ד גילו הפברוקים ביומניו  /  איתמר לוין
סדרי עדיפויות  /  איתמר לוין
מכסחי הש"ד  /  איתמר לוין
שחור-לבן  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il