|   15:07:40
דלג
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
ליברמן. אייד את איילון [צילום: פלאש 90]

ליברמן נתן, ליברמן לקח

ביממה שאחרי הדחתו של סגן שר החוץ דני איילון עלו השערות שונות ומשונות כהסבר לצעד המפתיע והאכזרי של ליברמן. אבל מי שאוהב ארוחות חינם לא יכול לבוא בטענות אל בעל המסעדה כשהוא מחליט להוציא אותו החוצה
09/12/2012  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   בחירות 2013   |   תגובות

לו יכולתם לבחור, מי הייתם מעדיפים להיות - מיכאל איתן או דני איילון? ביום שלישי בערב במלון פארק בירושלים חוסל סגן שר החוץ דני איילון מול מצלמות הטלוויזיה. חיסול פוליטי כמובן. איילון לא היה היחיד, אך הוא היה הגיבור הבולט והטראגי ביותר של הערב.

את הדרמה המרכזית בשבוע שבו נסגרו רשימות המפלגות לכנסת הבאה סיפקה ישראל ביתנו. חמישה נפלטו מהרשימה: שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, סגן שר החוץ דני איילון והח"כים אנסטסיה מיכאלי, משה (מוץ) מטלון וליה שמטוב. שבוע קודם מכן נפלטו חמישה חברי סיעה מרשימת הליכוד: השרים בני בגין, מיכאל איתן ודן מרידור, סגנית השר לאה נס וחבר הכנסת ציון פניאן. בליכוד מדובר ב-20 אחוז. בישראל ביתנו אלו שליש מחברי הסיעה.

אשר למיסז'ניקוב ומיכאלי, שבחרו להודיע על פרישתם מהפוליטיקה בטרם יודחו מהרשימה קבל עם ועדה, הכתובת הייתה על הקיר. מיכאלי בלטה בכנסת היוצאת רק בשל רגליה הארוכות, הגזרה שעליה שמרה למרות שמונה לידות וכוס המים ששפכה על ראלב מג'אדלה. כוס המים ללא ספק תכניס אותה לספר דברי הימים של הכנסת, אך בה בעת היא שמה קץ לדרכה הפוליטית של מיכאלי. ליברמן לא אוהב קרקס בסיעה.

מיסז'ניקוב, בניגוד למיכאלי, לא היה בלון נפוח אלא סיפור הצלחה. פוליטיקאי צעיר ונמרץ, שר שנרשמו על שמו ביצועים והצלחות. הוא התרסק כי לא הצליח להשתלט על יצריו. אולמרט נפל בגלל החמדנות שלו, מיסז'ניקוב בגלל הנהנתנות. השאלה האם תיפתח נגדו חקירה פלילית בגין העברת תקציבים לעמותה שבה הועסקה ידידתו הקרובה היא שאלה פתוחה, אבל בכל מקרה שר שמבלה במועדון לילה בשעה שבה הממשלה דנה בסוגית חייל חטוף, וחוזר פעם אחר פעם לביתו כשהוא בגילופין, עשוי להפוך עבור המפלגה שלו מנכס לנטל. כשנדרש לספק הסברים וגמגם משהו בסגנון "אני איש צעיר בגיל 43 ולא יכול ללכת אחרי העבודה הביתה לישון", מיסז'ניקוב לא נשמע משכנע. הוא לא השר הצעיר היחיד בממשלה. גם גלעד ארדן ואריאל אטיאס רחוקים מגיל שישים.

ברחוב הרוסי אהבו את פרשת כוס המים, ואילו נטייתו של שר בממשלה להשתכר ולבלות במועדונים מתקבלת כמובנת מאליה. אבל ליברמן משחק היום במגרש הכלל-ישראלי, ועל כן היה ברור שיוציא מהרשימה את השניים שהמשיכו את המסורת של אסתרינה טרטמן, ו"עשו בושות".

בגלל הדלפות?
דני איילון. ליברמן נשף בעורפו [פלאש 90]

הסגן שהתאדה
בנאום שנשא כשהציג את הרשימה הזכיר ליברמן לטובה את מיסז'ניקוב, והביע תקווה שיחזור לאחר שייקח פסק זמן מהפוליטיקה. את איילון לא הזכיר ולו במילה אחת. כאילו מי שעדיין משמש סגנו התאדה כלא היה

מה שהכה את כולם בהלם, כולל חברי הסיעה, היה הדחתו מהרשימה של סגן השר דני איילון. איילון הודח מהרשימה ברגע האחרון, כמעט בשידור ישיר. חברי הסיעה טוענים - וייתכן שהם דוברי אמת – שהדבר התגלה להם בשעה רבע לשבע, רבע שעה לפני שהוצגה רשימת המפלגה לכנסת לפני חברי המרכז במלון בירושלים. אגב, הרשימה אושרה ברוב של כ-ו-ל-ם פרט לנמנע אחד. כפי שהסבירה לאחר מכן מזכ"לית ישראל ביתנו פאינה קירשנבאום, האישה החזקה במפלגה שעומדת על-פי הערכות של גורמים במפלגה לרשת את תיק התיירות, זאת הייתה דמוקרטיה, אבל דמוקרטיה אחרת.

בנאום שנשא כשהציג את הרשימה הזכיר ליברמן לטובה את מיסז'ניקוב, והביע תקווה שיחזור לאחר שייקח פסק זמן מהפוליטיקה. את איילון לא הזכיר ולו במילה אחת. כאילו מי שעדיין משמש סגנו התאדה כלא היה. את האוויר באולם אפשר היה לחתוך בסכין בשל המתח שמילא את המקום. זאת הייתה הוצאה להורג בלי הקראת גזר דין.

ביממה שאחרי ניסו רבים לספק הסברים. עלו השערות שונות ומשונות. למשל, שאיילון הסתכסך בזמנו עם סילבן שלום כששלום כיהן כשר החוץ ועל כן ליברמן העדיף שלא לשלבו ברשימה המשותפת. הסבר הזוי לחלוטין. ליברמן לא אמור לדאוג לרגשותיהם של שרי הליכוד כשהוא מרכיב את רשימתו לכנסת, מה גם ששלום לא נמנה עם ידידיו הקרובים של יו"ר ישראל ביתנו.

היו שסיפרו כי במשרד החוץ שמעו את איילון אומר במהלך השנה האחרונה שנגד ליברמן יוגש כתב אישום ואז הוא, איילון, ישמש שר החוץ. זה כבר נשמע יותר סביר. אם נכון הדבר, איילון הפר את הקודים של המפלגה. יש מי שמעריך שאיילון שילם מחיר על הדלפות לתקשורת. ואולי סתם כי גילה עצמאות יתר. קשה לדעת בוודאות.

הסיפור אינו שחור-לבן. איילון חוסל פוליטית מבלי שקיבל הסברים. זה מצמרר. מצד שני, הוא נכנס למערכת הפוליטית חינם, ללא מאמצים. את המחיר שילם כעת.

שני מסלולים עמדו לפניו כשבחר להיכנס לפוליטיקה. הוא יכול היה להתמודד במפלגה גדולה, דוגמת הליכוד. ייתכן שלאחר קדנציה או שתיים - ואולי הרבה יותר, כמו שקרה למיקי איתן - היה נפלט החוצה מכיוון שהמתפקדים היו מראים לו את הדלת. הנה, מיקי איתן הולך עכשיו הביתה. ייתכן שהוא ממורמר, אבל לא מושפל.

איילון, בדומה לרבים אחרים, ניצל את ההזדמנות להיכנס לכנסת בלי לעבוד קשה, בלי לגייס תורמים ולכתת רגליים בסניפי המפלגה. אבל אי-אפשר להחזיק את החבל משני קצותיו. ליברמן נתן, ליברמן לקח.

מי שאוהב ארוחות חינם לא יכול לבוא בטענות אל בעל המסעדה כשהוא מחליט ללא הסברים להוציא אותו החוצה.

חזרה למשחק הישן
יחימוביץ'. לא מקובלת על החרדים [פלאש 90]

קמפיין מגמגם
לפיד פתח את הקמפיין כשהוא מצטייר כהבטחה גדולה והפתעה ענקית, ונכנס בסופו של דבר למערכה עם רשימה משעממת וקמפיין מגמגם שקשה לזכור את מסריו המרכזיים. הוא יכהן כשר מדרג הביניים והמפלגה ככל הנראה לא תאריך ימים

בניגוד למערכות בחירות קודמות, הפעם ההבדלים בין המפלגות הגדולות התחדדו, וטוב שכך. דנון, אלקין וחוטובלי ניצבים מול מרב מיכאלי, סתיו שפיר ונינו אבסדזה

על פניה, המערכת הפוליטית עברה טלטלות ומהפכים לקראת סגירת הרשימות לכנסת. אבל כשמתבוננים מקרוב, כל השינויים מלבד האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו הם שינויים קוסמטיים.

שבוע קודם לכן בחרו שתי המפלגות הגדולות, הליכוד והעבודה, את רשימותיהן לכנסת. מהצד השמאלי של המתרס תקפו את הליכוד על כך שהציג נבחרת ימנית מדי. מהצד הימני תקפו את העבודה על כך שהציגה נבחרת שמאלנית.

כולם צודקים, וטוב שכך. זה יובל שנים נהוג אצלנו לחשוב שמפלגה החפצה בשלטון חייבת להתחזות בבחירות. הליכוד למפלגה שמאלית יותר, העבודה למפלגה ימנית יותר. מי שירמה את הבוחר ביתר הצלחה ייקח את הקופה וירכיב את הממשלה.

ולא היא. אף אחד מהמתחזים לא לוקח את מה שמכונה קולות המרכז. מצביעי המרכז מוצאים להם מדי ארבע שנים (או שלוש וחצי, תלוי באורך הקדנציה) טרנד חדש. מפלגה של מצב רוח שמוגדרת כמפלגת מרכז.

המפץ של שרון, שהוליד את המפלגה שהייתה כולה התחזות אחת גדולה, שם קץ לאסכולת התחפושות גם אם לא לחלוטין. המערכת הפוליטית חוזרת לכללי המשחק הישנים והטובים. מפלגת ימין-מרכז מתייצבת מול מפלגת שמאל-מרכז כשמתפקדי שתי המפלגות דאגו להבליט את ההבדלים. דנון, אלקין וחוטובלי ניצבים מול מרב מיכאלי, סתיו שפיר ונינו אבסדזה.

גוש השמאל (ואיתו מפלגות המרכז) יפעל להבליט במערכת הבחירות את הנושא החברתי-כלכלי שמשתלם פחות לליכוד. עם זאת, הוא יעלה גם את הנושא המדיני לאור החלטת הממשלה על בניית 3,000 יחידות דיור במעלה-אדומים וביו"ש. הליכוד יבליט את הסוגיות הביטחוניות.

הסיעות החרדיות, שלא כמו בבחירות הקודמות, חוזרות לשבת על הגדר. ב-2008 הצהיר אלי ישי מראש שימליץ על נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה. יהדות התורה לא הבטיחה דבר אך שידרה שהיא שייכת לגוש הימין, ואחרי הבחירות נתנה ללא קשיים את הסכמתה להמליץ על נתניהו.

הפעם המצב שונה. שלי יחימוביץ', בשונה מציפי לבני, מקובלת על הסיעות החרדיות. לא זו בלבד, על הפרק סוגיית החלופה לחוק טל, ויהדות התורה יוצאת מנקודת הנחה – מוצדקת - שגוש השמאל יספק סחורה טובה יותר מבחינת החרדים מאשר גוש הימין. גוש השמאל מאז ומתמיד היה נכון לשלם עבור שותפות עם הסיעות החרדיות מחיר גבוה יותר. שס תיגרר אחרי יהדות התורה. כשאלקין מדבר על אופציה שלפיה תקום ממשלה ללא חרדים, הוא לא מתכוון להחלטה אסטרטגית של נתניהו, אלא לשינוי יחסי הכוחות. הסיעות החרדיות פתוחות להצעות, רק שלא בטוח שיחימוביץ', גם בתמיכתן, תוכל להרכיב ממשלה.

במרכז כמו במרכז, חוזר על עצמו הסיפור הישן והקלאסי. בכל מערכת בחירות קמה מפלגת מרכז חדשה, לפעמים שתיים, שהיא ההבטחה הגדולה. היא מתחילה ב-20 מנדטים בסקרים ומגיעה לקו הגמר עם שבעה-שמונה. ממפלגת המרכז של איציק מרדכי, עבור דרך שינוי של לפיד האב (היא הגיעה אומנם ל-15, אך הצלחתה הייתה חד-פעמית) ומפלגת הגמלאים, וכלה ברשימת לפיד הבן. לפיד פתח את הקמפיין כשהוא מצטייר כהבטחה גדולה והפתעה ענקית, ונכנס בסופו של דבר למערכה עם רשימה משעממת וקמפיין מגמגם שקשה לזכור את מסריו המרכזיים. הוא יכהן כשר מדרג הביניים והמפלגה ככל הנראה לא תאריך ימים מעבר לקדנציה, במקרה הטוב שתיים. חזרנו לכללי המשחק הקודמים.

קדימה, תעודת פטירה
רונית תירוש וישראל חסון. עימות בוועדה [פלאש 90]
המפלגה הגדולה בכנסת השלימה את התפוררותה, עם הליכתם הביתה של רוני בר-און ודליה איציק
▪ ▪ ▪

שני רסיסי מפלגות נותרו מהמפץ הגדול של שרון. קדימה א' של שאול מופז וקדימה ב' של ציפי לבני.

מפלגת השלטון המיועדת בת 28 המנדטים התפוררה אל מול עינינו כמגדל קלפים כשהפליטים נסים לכל עבר. שניים, נחמן שי ונינו אבסדזה, נהגו בחוכמה ומצאו בית פוליטי חדש במפלגת העבודה. אחרים - אבי דיכטר, אריה ביבי, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' - ניסו את מזלם בליכוד ולא הצליחו. כמה מהבולטים במפלגה - דליה איציק, רוני בר-און, יעקב אדרי - הלכו שלשום הביתה. עתניאל שנלר, שצפה את סופה של קדימה כבר בתחילת הקדנציה, הלך הביתה עוד קודם. השאר התחלקו בין שתי הרשימות. את רשימתה של קדימה הרכיב שאול מופז כשאהוד אולמרט שותף למהלך. אולמרט לא מתמודד אך הבטיח לקדימה את תמיכתו וברכתו. הוא משמש סוג של הרב עובדיה יוסף של המפלגה. תוך פחות מחודשיים נדע כמה מ-11 הח"כים שהציגה שלשום קדימה ייכנסו לכנסת. אותה שאלה מתעוררת לגבי לבני ששברה חזק שמאלה. המפלגה שהקימה חתמה על הסכם עודפים עם מרצ, כשלבני מאגפת משמאל את שלי יחימוביץ'.

תם הפרק של קדימה. כל שלושת ראשי המפלגה, אולמרט, לבני ומופז, שותפים לכישלון. אבל הבעיה של המפלגה הייתה מובנית: היא נולדה עם מום שמנע ממנה להתפתח. לא שעל המפה הפוליטית הישראלית אין מקום לכוח נוסף שיכול להתגלות כהפתעה גדולה; את הנישה זיהה נכון משה כחלון כששקל התמודדות בראש מפלגה נפרדת: מפלגה שמשלבת אג'נדה שמאלית כלכלית-חברתית עם השקפה ימנית מדינית-ביטחונית. הבוחר הישראלי ברובו לא אוהב את הערבים ולא אוהב את הטייקונים. רק שלכחלון לא היו כלים פוליטיים למימוש הרעיון.

קדימה הלכה בדיוק בכיוון ההפוך. אולמרט ולבני עיצבו מפלגה בעלת אג'נדה כלכלית ימנית ואג'נדה שמאלית מדינית. שילוב קטלני שאולי מתאים לאליטות אבל מבריח את רוב הציבור בישראל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/12/2012   |   עודכן:  09/12/2012
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אוריאל  קונסטנטין   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אמנון יצחק   אסתרינה טרטמן   אריאל אטיאס   אריה ביבי   בן-דוד מרב   בן-חיים מאיר   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דליה איציק   דן מרידור / Dan Meridor   דני איילון   דניאלה יקירה   זהבה גלאון   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יעקב אדרי   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   לאה נס   ליה שמטוב   לימור לבנת / Limor  Livnat   מיכאל איתן   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   מקסים אוקנין   מרדכי קירשנבאום   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה צרפתי   משה מוץ מטלון   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עובדיה יוסף   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עתניאל שנלר   פניה (פאינה) קירשנבאום   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   ראובן אגסי   ראלב מג'אדלה   רוני בר-און   שאול מופז   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
״כל מי שמבקש לשנות את שיטת הממשל בישראל בשם הטענה ליציבות שהדבר יביא בעקבות כך, נטל ההוכחה הוא עליו". כך אמרה ח״כ עינת וילף, שהתארחה (שבת, 8.12.12) באירוע בהיכל התרבות בראשון לציון. לדבריה, עצם שינוי שיטת הממשל הוא לכשעצמו גורם לאי-יציבות.
08/12/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
בראיון המקיף עימו בתוכנית "פגוש את העיתונות", שתל אהוד אולמרט כמה וכמה אמירות שאינן אמת, ואשר בהחלט יכולות להטעות את מי שאינו בקיא בפרטים - במיוחד בכל הנוגע להליכים הפליליים נגדו. הנה האמירות ובהמשך - האמת.
08/12/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אומר שהחליט שלא להתמודד בבחירות הקרובות בשל האווירה במערכת הפוליטית, בה שיקולים אישיים תופסים את המקום המרכזי. אולמרט דיבר (מוצ"ש, 8.12.12) בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2.
08/12/2012  |  איתמר לוין  |   חדשות
אם מישהו יאמר לי שאין לו במי לבחור, אשיב תחילה כי הוא דמוקרט אמיתי, כי הוא מבין מה הן בחירות, הוא מבין שבחירות מחייבות שיקול דעת רציני – ואלה תנאים הכרחיים לחיים דמוקרטיים, תנאים הכרחיים אך לא מספיקים, כי לא די רק במודעות דמוקרטית, אלא גם חלה עלינו החובה לממש בשטח את ההשלכות של המודעות וללכת לבחור; וכאן צץ המכשול של "אין למי לבחור", שהוא בעצם משפט נרדף למשפט "איני יודע במי לבחור".
08/12/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il