|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

ויקהל-פקודי תשע"ג

האם יש עתיד לבית היהודי?

השינוי המיוחל אמור להתבטא קודם כל בהסרת המחיצות הגבוהות שצמחו בין קבוצות שונות של יהודים. כלומר, כמו שכל בית נורמלי כולל טיפוסי אישיות שונים ודעות שונות ואף מנוגדות, והוא עדיין בית, כך הבית היהודי בארץ ישראל אמור לכלול ולהכיל את כולם באהבה ובאחווה
08/03/2013  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות

במבט אישי, מזווית של מי שאינו נהנה מקשרים עם "מקורות יודעי דבר" הרושם הכללי הוא שבמו"מ המתקיים בשבועות האחרונים להקמת ממשלה חדשה, רב הנסתר על הגלוי. הודעות סותרות מצדדים שונים הפכו לשיגרה וקשה לדעת מי דובר אמת ומי משמיע את מה שהיה רוצה שתהיה האמת. לכן, באופן אישי, הפסקתי לעקוב אחר הדיווחים השונים וההערכות הסותרות; אני מניח שכאשר תקום ממשלה, אדע על כך כמו כולם ודי לי בכך. כזכור, הבחירות התקיימו ביום ג' בתאריך 22.1.13, תאריך חסר משמעות ליהודי. אבל באותו יום, הלוח העברי הורה על תאריך משמעותי מאוד, היום האחד עשר (יא) בחודש האחד עשר (שבט). וגם, פרשת השבוע הייתה "בשלח", סיפור יציאת מצרים וקריעת ים סוף. ומכיוון שתהליך המו"מ להקמת ממשלה מתמשך אל תוך הזמן שבין פורים לפסח, חשבתי כי מן הראוי שנתבונן מעט במה שקורה אצלנו, מהזווית הזאת.

זמן קצר לאחר שהכריזו על הקדמת הבחירות ונודע התאריך בו יתקיימו, כתבנו רשימה תחת הכותרת "אל יתהלל חוגר כִּמְפַתֵּחַ". הנה תזכורת מגוף הרשימה: "אין לי ספק שהנחת היסוד של מי שהחליט על הקדמת הבחירות הייתה שמהבחירות האלה הוא יצא מחוזק. אלא שבמערכת בחירות, כמו בכל מערכה, אפשר לדעת כיצד נכנסים אליה, ולפעמים אפילו להחליט מתי נכנסים, אבל אי-אפשר לצפות את מהלכי הביניים ובטח לא את סיומה". עד כאן הציטוט. האמת היא שאפשר ללכת הרבה אחורה, לדיבורים על בחירות מוקדמות כשנה לפני שהתקיימו בפועל. אותם דיבורים גרמו למי שהיה אז איש תקשורת מצליח לפרוש מתפקידו כדי להיערך לבחירות. אחר-כך נדחה רעיון הקדמת הבחירות ופרשנים רבים שיבחו את ה"מהלך המבריק" שניתק את אותו כוכב מהתקשורת, כך שלא יוסיף לצבור נקודות בדעת הקהל.

בדרך היו עוד כמה וכמה מהלכים שהתכוונו להיות מבריקים והיום כולם, כולל היוזמים, כבר יודעים את התוצאות של אותם מהלכים מבריקים. הרושם המתקבל הוא שעבור ראש הממשלה, המכהן והמיועד, הקמת הממשלה הבאה קשה לו יותר מקריעת ים סוף שעל אודותיה קראנו בתורה ביום הבחירות. אין בדעתי לנסות לפרשן מה עובר עליו, אבל לא מיותר להזכיר לו ולכולנו, כי אומנם העולם שלפני קריעת ים סוף ושלאחר קריעת ים סוף נראה אותו עולם, אבל כדאי לבדוק היטב אם לא חל בו שינוי יסודי מאוד. ולעניות דעתי אכן התחולל שינוי יסודי והשינוי טמון בפנימיות משמעותו של התאריך (העברי) של יום הבחירות. בעצם, השינוי טמון גם במשמעותם הפנימית של ימים אלו שבין גאולת פורים לגאולת פסח, כי הרי די ברור שתקום ממשלה ועוד לפני חג הפסח הבא עלינו לטובה.

עשר ואחד-עשר בתורה

השבת, מלבד שתי הפרשיות שקוראים ביחד, וַיַּקְהֵל-פְּקוּדֵי, מוציאים ספר תורה שני ובו קוראים קטע מפרשת בֹּא, לקראת יציאת מצרים [שמות י"ב]: [א] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר. [ב] הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים: רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה. הַחֹדֶשׁ הַזֶּה הוא ניסן, ומכיוון שניסן הוא החודש הראשון, שבט הוא החודש ה-11, י"א. המספר עשר הוא משמעותי מאוד בתורה; עשרה זה כבר לא יחידים, זו יחידה אורגנית. לכן צריכים לפחות עשרה יהודים לכל דבר שבקדושה, לקרוא בתורה בשבת למשל. יש ביטוי: "העשירי יהיה קודש" זה מתייחס למעשר והכוונה הפנימית היא שכאשר מייחדים את אותו עשירי לקדושה, מחדירים את אותה קדושה גם בכל התשעה שקדמו לאותו עשירי.

בין יתר העשיריות שאנחנו מוצאים במפורש בתורה יש גם את מה שהמקובלים מכנים עשר הספירות; חוכמה, בינה, דעת, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. אגב שלוש הראשונות מיוחסות בפירוש לבצלאל, אחד מגיבורי פרשת השבוע, הממונה על בניית המשכן וכליו [שמות ל"א]: [ג] וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ, רוּחַ אֱלֹקִים, בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת, (...). ומה קורה עם מה שמעבר למספר עשר? ובכן, מעבר למספר הזה יש את האחד-עשר שמייצג את האחד שאינו נכלל בשום חשבון, את האור אין-סוף ברוך הוא בכבודו ובעצמו. בדיעבד מסתבר אם כן, כי הבחירות שנערכו ביום אחד-עשר לחודש אחד-עשר, זימנו לנו אפשרות פז להתחבר בחיבור הדוק יותר עם אותו אחד שאינו נכלל בחשבון. לבנות בית יהודי אמיתי בארץ ישראל, בית שיגשים סוף-סוף את הייעוד של פרשות השבוע האחרונות: וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם.

לא ככל הגויים בית ישראל

כאמור, התקופה הזאת היא זמן של התחדשות, הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים, ככה זה בטבע בכלל, זמן האביב, וככה זה בעם ישראל בפרט, כי בחודש הזה יצאנו ממצרים והתחלנו להיות עם. העניין הוא שיציאת מצרים שלנו הייתה למטרה מפורשת הכתובה בפרשת יתרו: וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, לא עם ככל העמים אלא: מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ. דומה כי לאורך הדורות נטינו לשכוח את הייעוד הזה שלנו; אולי כי כבדה עלינו המשימה וחיפשנו חיים נוחים יותר ואולי מסיבות אחרות, שוב ושוב ניסינו להידמות לעמים אחרים. כתוצאה מכך היו לנו המון נפילות; על אודות אחת מהן קראנו רק לאחרונה במגילת אסתר, הגזירה של המן הרשע להשמיד את כל היהודים. שם זה נגמר בנס שאותו חגגנו בפורים, אבל למרבה הצער נראה שהלקח מאז לא הופנם ואנחנו נוטים לחזור שוב ושוב על אותה שגיאה.

כידוע, בדורות האחרונים נתפסנו שוב לנטייה הזאת והיא לא פסחה עלינו גם בארץ ישראל. אדרבה, דומה כי עד לאחרונה ממש הנטייה הזאת בערה בנו חזק יותר מכפי שבערה בדורות קודמים. כעת, לאור התוצאות הבלתי צפויות של הבחירות האחרונות - נאמר בזהירות הכי גדולה - מסתמן שיש סיכוי לשינוי. כי אומנם הנטייה להידמות לעמים אחרים התבטאה בכל מיני צורות, כגון אימוץ סממני תרבות זרים וכאלה, אבל בתחום המדיני והפוליטי היא התבטאה בעיקר במאמץ בלתי נלאה לשאת חן בעיני הגוים. פעמים רבות נראה היה כי נקודת ההתייחסות העיקרית במדינאות הישראלית הייתה מה יאמרו "ידידינו" שמעבר לים ואף אלה שמעבר לגבול היבשתי. לא אחת כתבנו במסגרת זו על כך שהמתיימרים להנהיגנו מרוכזים לגמרי במבטם המופנה חוצה ומזניחים לגמרי את ענייני הפנים, את טובתם של אזרחי המדינה שלטובתם הם אמורים לפעול.

כעת, סוף-סוף נשמעות זמירות חדשות מפיהם של הפוליטיקאים החדשים. אומנם ייתכן שהפוליטיקאים הישנים, אלה שמסתכלים החוצה עדיין מהווים רוב, אבל החדשים, אלה שהכריזו כי באו לעשות משהו חדש (אני מקווה שכוונתם היא להפיח רוח חדשה בארץ), זכו בעמדות כוח חזקות הרבה יותר ממשקלם המספרי. כך, בבחירות שנערכו ביום האחד-עשר לחודש האחד-עשר, נוצר סיכוי לשינוי ממשי בארץ ישראל, להתחדשות. ובעיני הכותב - וזה לא חדש אני מקווה - השינוי המיוחל אמור להתבטא קודם כל בהסרת המחיצות הגבוהות שצמחו בין קבוצות שונות של יהודים. כלומר, כמו שכל בית נורמלי כולל טיפוסי אישיות שונים ודעות שונות ואף מנוגדות, והוא עדיין בית, כך הבית היהודי בארץ ישראל אמור לכלול ולהכיל את כולם באהבה ובאחווה.

שותפות של אמת בבית

בשתי הפרשיות שקוראים השבת אנחנו מסיימים את ספר "שמות" ועוברים לספר "ויקרא". ספר שמות מכונה גם ספר הגאולה (שבו מסופר על הגאולה ממצרים) והוא מסתיים בבניית המשכן, כאשר בספר ויקרא מפורטת העבודה שעושים במשכן, במקום בו שורה השכינה בגלוי. והמשכן הזה - אומרים לנו חז"ל, הוא האבטיפוס לבית היהודי. אחרי המשכן הזמני, שהיה עשוי מקרשים ויריעות, הוקם בית המקדש הראשון מאבנים והוא חרב בעוונותינו לאחר מעט יותר מארבע-מאות שנים. אחר-כך הוקם בית המקדש השני וגם הוא החזיק מעמד רק מעט יותר מארבע-מאות שנה. כעת אנחנו מצפים ומייחלים לבית המקדש השלישי שהקב"ה יבנה אותו על-ידי המלך המשיח, וכדי שסוף-סוף נזכה לכך, אנחנו צריכים לבנות בארץ בית יהודי כנ"ל, בית שבו כולנו שותפים שותפות של אמת.

אגב, ההפטרה שקוראים השבוע בנביא, אינה קשורה ישירות לפרשות השבוע אלא לפרשת החודש, להתחדשות. בהפטרה משמיע הנביא יחזקאל, שכידוע חי בגלות בבל אחרי חורבן בית ראשון [פרק מה, יח - מו, טו] את ההוראות בנוגע לחנוכת בית המקדש העתיד להיבנות ולסדרי העבודה בו. מאז ועד בכלל מייחל עם ישראל לקיום הנבואה הזאת כמו גם לקיום הנבואות האחרות של כל הנביאים. בכל שנה, בשבת שלפני ראש חודש ניסן, או בראש חודש עצמו אם חל בשבת, קוראים הפטרה זו מתוך ציפייה להתגשמותה, ואין ספק שכבר הגיע הזמן. כי כעת זימן לנו הקב"ה מערכת פוליטית שמערכת הכוחות והאיזונים שבה עשויים להוביל אותנו אל היעד הנכסף. אומנם ייתכן שהם לא חושבים על נבואה כזו או אחרת, אבל זה לא משנה את העובדה שאנחנו כולנו מתקרבים ליעד הנכסף.

תאריך:  08/03/2013   |   עודכן:  08/03/2013
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יש עתיד לבית היהודי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
8/03/13 14:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
להנפקה ולבחירות יש מכנה אחד משותף מרכזי - הן "סחורה" שאנו רוצים למכור, ולכן אנו חייבים לשווק אותה עם כל כלי השיווק המקובלים בשוק, וזאת במטרה לקבל עבורה את המחיר הכי טוב, והכל בכפוף לחוק.
08/03/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
כבר בימי הבחירות שמתי לב לדאגתה הגדולה של שלי יחימוביץ' לעם ישראל. כל נאום שלה נפתח איפשהו במילה נתניהו. נתניהו שהורס לנו את החיים, את הכלכלה, את הביטחון, את הטוב, את הכל בעצם. והיא, שלי הטובה, החכמה, הצדיקה והכל כך רגישה, תציל אותנו ממנו.
08/03/2013  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
החברה הישראלית הבינה מזה שנים רבות שפוליטיקה ואמת הן שני צדי המתרס. עקרונות נועדו לעטר את חוברות מצעיהם של המפלגות. מערכת בחירות והבטחות הן הפכים למציאות. קוראים לזאת פרגמטיזם. עמידה על עקרונות מאוסה בקרב הפוליטיקאים. התגמשות היא מילת הקסם האהובה כי בשמה ניתן לכסות את ערוותם של הציניקנים המטילים את מימיהם מהמקפצה בתום הבחירות והציבור חסר כל יכולת ממשית לשנות. אלה פרדיגמות המנציחות שחיתות מוסרית, זלזול בבוחרים, קידום אינטרסים אישיים , ומה לא?
07/03/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
תוצאות הבחירות הוכיחו דבר אחד בלבד: מה שראוי לעם ישראל, זה מה שהוא קיבל! עם ישראל במתכונתו הנוכחית אינו ראוי לתוצאות אחרות מאשר אלה שהביאו לו את נבחרי העם כפי שכולנו צופים ושומעים מאז תום ספירת הקולות.
07/03/2013  |  נסים גבאי  |   מאמרים
סיפור הסתבכותו של ח"כ ניסן סולומיאנסקי בחשדות לתשלום לקבלני קולות בפריימריז הבית היהודי הוא סיפור נפוץ מכדי שיהיה אפשר לטאטא אותו במהרה. גם אם סולומיאנסקי חף מפשע במקרה זה, וזה בהחלט אפשרי, שיטת הפריימריז כפי שהיא נהוגה היא כר פורה לשיקולים לא ענייניים במקרה הטוב, ולשחיתות במקרה הגרוע.
07/03/2013  |  עמיר סגל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il