|   15:07:40
דלג
  יוסי ברנע  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

האגדה על הליכוד כמפלגה לאומית-ליברלית

אי החזרת עקורי אקרית ובירעם, אי הנהגת נישואין אזרחיים, אי ביטול שיטת "הפרופלינג" בשדות התעופה, אי הפרדה בין מוסדות הדת למדינה, אי הכרתו בלאום הישראלי, ועוד ועוד מרכיבי מדיניות יש בהם משום אינדיקציה לאי הליברליזם של הליכוד מבחינה לאומית פוליטית וכלכלית
14/04/2013  |   יוסי ברנע   |   מאמרים   |   תגובות
אינדיקציה לאי הליברליזם של הליכוד [צילום: פלאש 90]

דברי הליכוד נוהגים להציג מפלגתם כמפלגה לאומית ליברלית. הדברים אמורים במיוחד מאז איחוד הליכוד (בשנת 1988) לתנועה לאומית ליברלית. מצאתי לנכון להתייחס לסוגיה זו לאחר שקראתי את מאמרו של דוד מרחב "זה לא ז'בוטינסקי" ( הארץ מיום 3.4.13) בו טען שתנועת ז'בוטינסקי מעולם לא הייתה תנועה של חד נס ( וזה נכון), אולם בפועל, "התנועה הרביזיוניסטית ואחריה תנועת החירות גח"ל והליכוד הייתה תנועה שקמה על ל' כפולה: "הלאומית והליברלית". בהמשך הוא מסביר שהצה"ר ובית"ר התעקשו על שני עיקרים מרכזיים: ביחס לערבים בכלל, ולמשטר החברתי שישרור בארץ ישראל בפרט: דמוקרטיה לאומית, שוויון זכויות גמור לערביי ישראל, התנגדות לגירושם וחתירה לרוב יהודי בשתי גדות הירדן ללא דחיקת הערבים".

על ז'בוטינסקי כותב מרחב הדברים הבאים: "ז'בוטינסקי היה אפוא לאומי-ציוני, ליברל ודמוקרט" וגורס ש"הליכוד של ימינו אינו מתקרב לדרכו של ראש בית"ר, לא במחויבותו לדמוקרטיה, לא בשאיפתו לשוויון מלא לאזרחי ישראל הערבים, לא בהבנתו את הצורך במדינה יהודית ודמוקרטית ואפילו לא בתקיפות מול הערבים".

במאמר זה ברצוני לעמוד על כך שלושה דברים: האחד - ז'בוטינסקי הגם שהיה דמוקרט וליברל, לא חשב במונחי הדמוקרטיה המערבית על הלאומיות השני - הליכוד מבחינה אידיאולוגית אינו במובהק מפלגה ליברלית. מבחינת תפיסתו הכלכלית. השלישי - הליכוד אינו מקבל את הלאומיות האזרחית, מה שפוגם בתפיסתו הדמוקרטית.

תפיסת ז'בוטינסקי

ז'בוטינסקי היה ללא ספק הליברל מקרב המנהיגים הציונים. אולם יש לזכור שהגם רוחב השכלתו תפיסת עולמו עוצבה במידה רבה ברוסיה, כפי שניתן ללמוד למשל ממסמך שהגיש לוועידת הלסינגפרוס (הלסנקי),מסמך שנודע בשם "תוכנית הלסינגפרוס" ובה שבעה עיקרים:

    ָ
  • דמוקרטיזאציה של רוסיה על בסיס של פרלמנטריזם ואוטונומיה לאומית עם זכויות מלאות למיעוטים הלאומיים.

  • שיווי זכויות גמור ליהודים.

  • השתתפות המיעוטים הלאומים בבחירות דמוקרטיות בכל דרגי השלטון.

  • הכרה של הלאומיות היהודית ככל עם, עם זכויות אוטונומיות בכל האספקטים של החיים הלאומיים.

ה. יסודו של ארגון לאומי ליהודי רוסיה.

  • הבטחת השימוש בלשונות הלאומיות בבתי הדין, בבתי הספר ובחיים הציבוריים.

  • זכותם של היהודים לקיים את השבת כיום מנוחה במקום יום א'.

ניתן לקבוע שבמידה רבה עיצבה תוכנית זו את תפיסת תנועת החירות וממשיכותיה, ביחס לעיצוב הלאומיות והיחס למיעוט הערבי בארץ ישראל, כשיהודי התוכנית של ז'בוטינסקי הינם בהקשר זה ערבי ישראל....

ז'בוטינסקי צידד בדמוקרטיה ליברלית אבל לא חשב במושגים של לאומיות אזרחית ורפובליקניזם הרואה בכלל האזרחים בני הלאום של המדינה. קל וחומר אמורים הדברים על תנועת החרות, גח"ל והליכוד.

תנועת החרות

יש לציין שפרק היסטורי עלום של תחוקתיות ליברלית הייה עת יצא האצ"ל מהמחתרת והקים מתוכו את תנועת החרות. על ד"ר מנחם באדר הוטל לכתוב חוקה למדינה והוא ניסח חוקה ליברלית שכללה גם חופש דת וחופש מדת.( מסמך חשוב זה,אינו מופיע למרבה הצער בספרו של יחיעם וויץ על תנועת החירות 1947- 1951). אולם, בגין, שהיה שותף לבאדר ולשמואל כ"ץ בניסוח החוקה הזו, חשש כנראה אלקטוראלית מאיבוד החוגים המסורתיים ולכן הטיל על מתנגדי החוקה לדון בה, מה שהביא למסמוס מסמך חשוב זה. למרות תקיפותיו את בן-גוריון על העדר חוקה, לא הציב בגין אלטרנטיבה תחוקתית בשנות ה-50 וכך גם כשהיה בשלטון.

חרות שדגלה כלכלית בשוק פרטי וחופשי (עם תפיסת רווחה כמורשת חמשת המ"מים של ז'בוטינסקי), התנגדה להפרדת הדת מהמדינה ולחופש האזרחים בתחום זה . היא לא צידדה בנישואין אזרחיים וכשהייתה בשלטון לא תיקנה את העוול ובזיון בית המשפט העליון לגבי עקורי אקרית ובירעם

כלכלה חופשית?

אידיאולוגית ( במיוחד מול העבודה והשמאל) דגל הליכוד בכלכלה חופשית וביוזמה פרטית. אולם אם ניקח למשל את תחום ההפרטה, לא הייתה בולטות שלה בשנותיו הראשונות של הליכוד בשלטון לעומת למשל בתקופת שלטונו השנייה של יצחק רבין. זאת ועוד, דווקא בתקופת שלטון הליכוד קמו שתי תנועות שתקפו אותו מימין מבחינה כלכלית.

בשנת 1980 קמה "תנועת עצמאות" בראשות עזרה זוהר שדגלה בכלכלה חופשית וביוזמה פרטית. היא התנגדה לסיוע האזרחי של ארה"ב ובשלב מאוחר יותר גרסה ( תחת הסיסמה "פחות פקידים פחות מיסים") את ביטול מס ההכנסה .פעמים רצה לכנסת ב: 1981 ו-1984 אך כשלה בניסיונות אלו להיכנס אליה.

בשנת 2012 ( גם היא שנת שלטונו של הליכוד) הוקמה התנועה הליברלית החדשה. היא שמה במרכז תפיסת עולמה את ערך החופש, מה שהביא גם להתחברותה לתנועת "עלה ירוק" השואפת חופש בצריכת סמים (קלים) אך כצפוי לא עברה את אחוז החסימה, אך עצם המהלך של הקמה תנועה פוליטית שכזו יש בו להעיד על חוסר הנחת הליברלי ממדיניותו הכלכלית של הליכוד.

ליברליזם פוליטי?

מבחינה אידיאולוגית ניתן להבחין בליכוד במספר השפעות שגרמו לכך שאינו ניתן להגדרה כמפלגה ליברלית הן מבחינה לאומית, פוליטית כמו גם כלכלית. אין הוא שונה מאף מפלגה ציונית בגישתו האתנוקרטית , המוסברת בהשפעת העיצוב המזרח אירופאי על התרבות הפוליטית של הישוב והמדינה..

אין בישראל אף מפלגה המצדדת בלאומיות אזרחית, ומבחינה זו אין הליכוד יוצא דופן.

תפיסתו אינה שונה גם ממפלגות אחרות באי הנכונות להפריד בין המיסוד הפוליטי לבין המיסוד הדתי ( ולא הפרדה בין פוליטיקה לדת הקלישאית), שלא לדבר על ההפרדה בין הלאום לדת (בה צידד הלל קוק שבתחילת ימי המדינה היווה עם חבריו :ערי ז'בוטינסקי ושמואל מרלין אופוזיציה אידיאולוגית לאומית ליברלית להנהגת בגין).

הליכוד דגל וביטא במדיניותו גישה הנסבה על היות המדינה יהודית דמוקרטית כששאלת ההצטרפות אליה קשורה להגדרת "מיהו יהודי" ,ולא מגישה פוליטית של התאזרחות כשהשאלה העומדת על הפרק הינה מיהו ישראלי ולא מיהו יהודי.

אי החזרת עקורי אקרית ובירעם, אי הנהגת נישואין אזרחיים, אי ביטול שיטת "הפרופלינג" בשדות התעופה, אי הפרדה בין מוסדות הדת למדינה, אי הכרתו בלאום הישראלי, אי הפרטת מנהל מקרקעי ישראל,ועוד ועוד מרכיבי מדיניות יש בהם משום אינדיקציה לאי הליברליזם של הליכוד מבחינה לאומית פוליטית וכלכלית.

פובליציסט
תאריך:  14/04/2013   |   עודכן:  14/04/2013
יוסי ברנע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האגדה על הליכוד כמפלגה לאומית-ליברלית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צנחן
14/04/13 11:45
 
jbarnea@013.net
25/04/13 12:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חלקו של צה"ל באירועי יום הזיכרון לשואה הולך ומתעצם משנה לשנה, בין היתר מפני שכמה ממפקדיו הבכירים, ובהם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר, הם בנים להורים ששרדו בשואה. ואולם כמנהיגים צבאיים וכמצביאים, על אנשים כרא"ל בני גנץ והאלוף אמיר אשל להתחבר לא רק אל מחנות השמדה, אלא גם אל מיליון היהודים שלחמו במדים בצבאות בעלות-הברית נגד הנאצים ונגד היפנים וניצחו. אני מציע לרא"ל גנץ שייזום, יחד עם הרמטכ"לים של הצבא הרוסי, האמריקני, הבריטי, הקנדי והצרפתי, טקס הצדעה לחייל היהודי בצבאות בעלות-הברית. יהודים שלחמו בכל הצבאות הללו והם עדיין בחיים ישמחו להשתתף.
13/04/2013  |  עמוס גורן  |   מאמרים
"ראש הממשלה נתניהו הנכבד,
13/04/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
אחת ממטרותיו המרכזיות של עיתון היא לתת לנו מידע על העולם. מידע הוא פונקציה של הידיעה שאנו קוראים ושל מה שידענו לפני כן. ככל שהידיעה מצמצמת את מה שידענו שיכול להיות לפני שקראנו אותה, היא יותר אינפורמטיבית. למשל, ידיעה המפרטת את מספרי הלוטו הזוכים הינה אינפורמטיבית: עכשיו אנו יודעים שרק הצירוף המסוים של המספרים הוא הזוכה, מתוך מיליוני צירופים שהיו עשויים לזכות. לעומת זאת, ידיעה כי וושינגטון היא בירת ארצות-הברית אינה אינפורמטיבית עבור הקורא הממוצע, משום שהוא כבר ידע זאת. זוהי הסיבה שתפקידו של העיתונאי, בדרך כלל, הוא לספק מידע חדש - זה שעדיין איננו יודעים אותו.
13/04/2013  |  אביטל פלפל   |   מאמרים
על מאמרה של עמירה הס על מיידי האבנים למדתי ממאמר של אמא של אדל שנפגעה בפיגוע יידוי האבנים ומדברים של יועז הנדל שפורסמו בפייסבוק על מאמרה של עמירה הס. על הפוסט שפרסמה בחורה, שעאז ועתה אינני מכיר את שמה, שהביע שמחה על מותם של טייסי המסוק שנהרגו בתאונה למדתי משיתוף של חבר בפייסבוק לפרסומי ארגון "אם תרצו" שביקרו את אותו הפוסט. את העובדה שיש בקורת כלשהי על העובדה שמנכ"לית משרד האוצר הנכנסת בהיריון, למדתי מסדרת פוסטים בטוויטר שטענו שהדיון בהריונה של המנכ"לית הנכנסת לא ראוי. משם גם למדתי שיש מנכ"לית חדשה לאוצר.
13/04/2013  |  עמיר סגל  |   מאמרים
נשאלתי ע"י ידיד מחו'ל על משמעות תוצאות הבחירות האחרונות, ולא ידעתי מה להשיב. אשיב לו לאחר שתתברר מהות הקשר בין לפיד ובנט ומפלגותיהם: האם ברית לפתרון שאלות הפנים הבוערות הממררות את חיינו, או שמא הארכת חייה המלאכותיים של המחלוקת הממאירה שאינה אלא מלחמת אחים קרה : פלשתין או ארץ ישראל ? חייבים לבחור. לשתיהן כאחד אין מקום תחת השמש.
13/04/2013  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il