|   15:07:40
דלג
  שולמית קיסרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

הרכבת הקלה: בגדי המלך החדשים

במקביל לדחיית הקמת הרכבת הקלה לעוד עשר שנים, אישר האוצר סך של 560 מיליון שקל לתשלום למשרד אדריכלים IBI עבור תכנון ופיקוח בניית 10 תחנות עתידיות של הרכבת שעוד לא נבראה. מישהו השתגע?
03/07/2013  |   שולמית קיסרי   |   מאמרים   |   הרכבת הקלה בגוש-דן   |   תגובות
פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. מימושו לא נראה באופק הקרוב [צילום: האתר הרשמי]

לו הייתה לנו רכבת קלה...
לא היינו מתענים בפקקים, לא היינו מזהמים את האוויר, ולא היינו מבזבזים כסף על דלק וביטוח. היינו יודעים בדיוק באיזו שעה נגיע לכל יעד. היינו חוסכים כסף ובריאות, לחץ ועמידה פעמיים ביום בפקקים, שלא לדבר על תאונות דרכים...

עמירם ברקת
התשלום לאדריכל הרכבת הקלה בת"א הוכפל פי 4

העובדה שהתחבורה הציבורית בגוש דן (כמו בישראל כולה) היא במצב בו היא נמצאת, שווה מחאה לפחות כמו מחאת הקוטג'. רכבת תחתית או קלה במרכז החיים של ישראל - היינו אזור המרכז-גוש דן - חיונית כמו קוטג' או כל מזון בסיסי, כמו מערכת חינוך תקינה, כמו משטרה, כמו ביטחון.

לחשוב שלא היינו צריכים להחזיק מכונית או שתיים ויותר במשפחה כי הייתה לנו מערכת מסודרת, דייקנית, יעילה ונוחה כמו המטרו בפריס וכמו הרכבת התחתית בכמעט כל עיר באירופה, בקהיר, באבו דאבי, בטוקיו, בניו-יורק ואיפה לא, חיינו היו נראים טוב בהרבה. לא היינו מתענים בפקקים, מזהמים את האוויר, מבזבזים כסף על דלק וביטוח. היינו יודעים בדיוק באיזו שעה נגיע לכל יעד. היינו חוסכים כסף ובריאות, לחץ ועמידה פעמיים ביום בפקקים, שלא לדבר על תאונות דרכים. היינו מצליחים להגיע בזכות המטרו מהבית לתחנות הרכבת הכושלת - הלא היא רכבת ישראל, והיינו חוסכים שעתיים נסיעה באוטובוסים הציבוריים בגוש דן מהרכבת ואליה.

ישראל מול כל העולם

כמי שחייתה שנים באחת הבירות היפות והמסודרות בעולם עם מערכת המטרו הכי יעילה ומפותחת, הפך המטרו לפי הדגם הפריסאי שהכרתי לאחד מחלומותיי הלא כמוסים, כאזרחית ישראלית. כתבתי על הנושא לא פעם (למה? כי הכותב שזה מקצועו מקווה תמיד בחדרי ליבו שהכתיבה שלו תעזור במשהו... וממשיך לקוות, כי זה אופייה של התקווה), תיארתי את ההיסטוריה של מחדלי הרכבת הזו מאז ימי שמעון פרס כשר התחבורה וגולדה מאיר כראש הממשלה, והשאר שרק דיברו ולא עשו כלום או שעשו, ולא ברצינות עשו.

כתבתי על החברות, המנהלים והטייקונים והמשקיעים למיניהם שהשקיעו כסף או הרוויחו כסף. בעיקר עובדי ומנהלי נת"ע - חברה כושלת מתחילתה ועד היום - שפרנסיה מתפרנסים בכבוד מלחפור באדמה כל פעם מחדש ולסגור את החפירות - כל זה במהלך בזבוזים לשווא של מיליארדים מכיס הציבור. העוסקים במלאכה הזו, שלא התחילה ואולי לעולם לא תסתיים, נהנים מאינסוף נסיעות לחו"ל "ללמוד את הנושא". מנהלי נת"ע לדורותיהם מתפרנסים היטב מהכרזות ומתאריכי יעד שלא היו ולא נבראו.

כתבתי על השר שזו לו הקדנציה השנייה שאינו מצליח לעשות דבר; על ראש הממשלה, קדנציה שלישית, שלא אכפת לו מהעניין כי הוא מסתדר עם המכוניות הממשלתיות, הנהגים, המאבטחים, הטיסות וכל השאר, ולא מתעניין ב"אזרח הקטן".

אגדות אנדרסן

כמו בסיפור "בגדי המלך החדשים", הרמאים "תופרים", "גוזרים", "מחברים בדים זה לזה" כדי לתפור למלך בגדים שרק חכמים יכולים לראותם. הם זוכים בכסף ובכבוד אבל שום דבר לא נעשה. למלך אין שום בגדים והוא יוצא לתהלוכה ברחובות העיר ערום כביום היוולדו. כך אנחנו מתבוננים ב"פרויקט" הרכבת הקלה עשרות שנים, ובעיקר משנת 1997, אז החלה חברת נת"ע "לעבוד ברצינות". לא רואים דבר, רק את המיליארדים שנשטפים לים, כסף טוב, שכולנו זקוקים לו.

בשורה חדשה, כמה לא מפתיעה

בשלוש השנים האחרונות שוב התעסקה חברת נת"ע בפרויקט הרכבת הקלה של גוש דן. אלפי תוכניות, מכרזים, כספים, נסיעות לחו"ל, הזמנת מומחים, רכישת ציוד, התחלת חפירות, הפסקת חפירות, התנהלות מזעזעת שלא מתקיימת במדינה דמוקרטית אחרת. מנהלי נת"ע מקבלים לכאורה משכורות בשביל לא לעשות כלום. התקציב שנקבע בתחילת העבודות (איפה בדיוק התחילו ומה עשו?) התגלה כזעיר לעומת הצרכים. היעד שנקבע היה המלצה בלבד. עכשיו, אם תרצו להאמין, יש יעד חדש: הרכבת תתחיל לפעול רק ב-2022. מי שמאמין, שיאמין.

מה קורה בינתיים בתחבורה שלנו?

דחיית הקמת הפרויקט תגרום בין השאר לנזק כלכלי משמעותי ולפגיעה בחיים הכלכליים בגוש דן. צוות בין-משרדי לבדיקת צרכי התחבורה במטרופולינים, קבע כי מצב התחבורה בגוש דן חמור והגודש בכבישים צפוי לגדול לכדי כשל כללי של רשת הכבישים העורקית בשעות השיא בבוקר. לפי הממצאים, עד 2030 צפוי כל נהג לבלות בכביש עוד שעה מדי יום, בסך-הכל יבוזבזו מדי שנה 850 מיליון שעות בפקקים, שיסבו לתוצר נזק של 25 מיליארד שקל בשנה לעומת 20 מיליארד היום. יש מישהו שלא יודע את זה יום-יום כאשר הוא נוהג בכביש???

בזבוז המיליארדים העתידיים לא מציין את הבזבוז שכבר התרחש ב-16 השנים מאז "פועלת" חברת נת"ע. אז מה יועילו גזירות לפיד שאנו משלמים היום? ומה יקרה עם האגדה שבעוד שנתיים יהיה טוב (אמר לפיד)? הרי הקטסטרופה התחבורתית רק תגדיל את בור החובות והכשלים לא יאפשרו צמיחה.

סיפור הרכבת הקלה של גוש דן הוא באמת יחיד במינו בעולם הנוכחי, בו בכל עיר בינונית בנוסף לכל הבירות, בנו כבר בהצלחה רכבת תחתית. זו של לונדון נבנתה ב-1850, זו של פריס נפתחה בשנת 1900, זו של קהיר ב-1987; ובמאה ה-21 בנו רכבות תחתיות מוצלחות בעשרות ערים במזרח הרחוק, באמירויות, בדרום אמריקה ועוד רכבות באירופה.

בשלב מסוים בישראל חברו חברות רציניות ביותר בתחום פרויקט הרכבת של תל אביב רבתי, שהיה בידיהן של חברת אפריקה ישראל (לב לבייב), אגד, סימנס, CECC הסינית וסוארז דה קוסטה הפואטוגלית. אלה זכו במכרז. מימון הפרויקט נתקע והשותפות נפלה. מאז נת"ע, חברה כושלת מלידתה, ממשיכה "לטפל" בנושא "בגדי המלך החדשים".

הכל רקוב

מסתבר כי הכל רקוב בממלכה הזו. הבזבוז הכספי יימשך, מצב התחבורה יחמיר בקו עולה, המנהלים הכושלים של נת"ע שדחוף ביותר להחליפם, אולי ימשיכו לקבל משכורות יפות וליהנות מחיים טובים ואף אחד לא יבדוק מהי השכלתם ומומחיותם. משרד התחבורה ימשיך להכריז הכרזות מפוצצות, האוצר ישלם סתם כסף, ראש הממשלה (כמו קודמיו בהיסטוריה של מדינת ישראל) לא ישים לב לקטנות כאלה. ואנחנו נמשיך להיות הפראיירים שמשלמים את החובות.

תאריך:  03/07/2013   |   עודכן:  03/07/2013
שולמית קיסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרכבת הקלה: בגדי המלך החדשים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע_הראל
6/08/13 21:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מנכ"ל סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה ירושלים, יהודה שושני, הודיע (יום א', 30.6.13) על סיום תפקידו. לא נמסר מה הסיבה ואם פוטר או התפטר. שושני יישאר בתפקידו כמנכ"ל למשך חודשיים נוספים, עד ל-1.9.13. מועמד להחליף אותו בתפקיד, ירון רביד, המשמש כיום כמשנה למנכ"ל רכבת ישראל. מינויו של רביד יובא לאישור דירקטוריון סיטיפס במהלך השבוע הבא.
30/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
נהג אגד בקו 350 לאשדוד העיר בעדינות לנוסעת שביקשה לעלות לאוטובוס בתחנת צומת קוקה קולה בבני ברק על לבושה. הוא ביקש ממנה לעטות על עצמה שכמייה שתכסה את המחשוף העמוק. הנוסעת הסכימה לבקשה, והנהג, שהוא חרדי, פתח לה את הדלת האחורית כדי שתעלה מאחור ותתיישב בצד של הנוסעות.
29/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
שיפורים במסלולים חדשים של התחבורה הציבורית, יופעלו החל מיום ראשון הקרוב בירושלים. זאת לאור פניות של תושבים ולאחר בחינה משותפת במשרד התחבורה, בשיתוף המינהלים הקהילתיים ומומחי צוות תוכנית אב לתחבורה י-ם, הפועל מטעם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה.
29/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה יוסף שפירא בודק חשד לאי-סדרים ולהטיית מכרזים בנת"ע, החברה הממשלתית הממונה על בניית הרכבת הקלה בגוש-דן.
28/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשל ביצוע עבודות שיקום גשרי הרכבת בקו החוף בקטע המסילה בין תחנות הרצליה לבנימינה, תופסק פעילות הרכבות בקטע זה החל מיום רביעי, ה-24 ביולי 2013 בחצות (בלילה שבין שלישי לרביעי) ועד למוצאי שבת ה-28 ביולי 2013 בשעה 04:00 לפנות בוקר.
27/06/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il