|   15:07:40
דלג
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מלחמת השחרור

בכל מקרה, הקפאה ביו"ש לא הייתה מוכרזת. בכל מקרה, מחבלי טרום-אוסלו היו משתחררים. אם הייתה עסקה בעניין בין נתניהו ובנט, כל צד שילם על סחורה שהיה מקבל חינם. ובכל זאת, ההחלטה על שחרור המחבלים קלעה את נתניהו לבדידות במפלגתו
04/08/2013  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
בנט עם יעלון [צילום: פלאש 90]

זז הצידה
בכיר ב'תקומה' על הצבעותיו החוזרות של אורי אריאל נגד עמדת נפתלי בנט: "אחרי הבחירות אורי אריאל זז הצידה. הדבר דומה לתלמיד בכיתה שמנהיג חבורה גדולה ויכול להתפרע ולפוצץ למורה את כל השיעורים, אבל הוא מתאפק ורק מכניס למורה מפעם לפעם"

בסביבתו של יו"ר הבית היהודי דחו מכול וכול את הפרסומים שלפיהם הסיעה נתנה את הסכמתה שבשתיקה להחלטת הממשלה על שחרור מחבלים תמורת ויתור של נתניהו על הקפאת הבנייה ביהודה ובשומרון. "לא היה ולא נברא", טענו בסביבתו של בנט. "הבית היהודי התנגד נחרצות לשחרור מחבלים. מי שהצביע בעד יצטרך לתת דין וחשבון לבוחרים".

בליכוד היו שהפנימו היטב את המשפט האחרון עוד בטרם נאמר על-ידי מקורביו של יו"ר הבית היהודי. מסתמן שלנתניהו לא הייתה ברירה. לא שקֶרי הציג בפניו את תפריט המחוות לאבו-מאזן כשהוא מציע לנתניהו לבחור בין מנה מצומצמת של רעל עכברים למנה מצומצמת אף היא של רעל ציאניד. שרים בליכוד ידעו להעריך כבר לפני שבוע כי החלטה על שחרור מחבלים היא עובדה מוגמרת. הקפאת הבנייה ביו"ש דה-יורה לא הייתה בתפריט. אם בנט הצליח לקבל מנתניהו הבטחות כלשהן תמורת נכונותו להישאר בקואליציה, אז נתניהו שילם על סחורה שהיה מקבל בכל מקרה: בנט התכוון להתנגד אבל לא התכוון לפרוש.

בנט הגיע לסיכום עם נתניהו לגבי הפשרה חלקית של הבנייה כשבוע וחצי לפני שעלה הנושא של שחרור מחבלים. בנט ביקש את ההפשרה בתמורה לתמיכת הסיעה בתקציב, וכן בתור מחווה לקראת פתיחת המשא-ומתן המדיני, שכבר הייתה על סדר היום.

בליכוד מעריכים כי גם לו קרי היה מציע לנתניהו בחירה, הבחירה שלו הייתה ברורה: במפלגה ובקואליציה יש התנגדות להקפאה מקיר לקיר. שחרור מחבלים הוא נושא כואב, אומרים בכירים בליכוד, אבל אף פעם לא התפרקו בגללו ממשלות. ציפי לבני הייתה מעדיפה את הקפאת הבנייה על פני שחרור מחבלים, אבל לא היה רוב לא בממשלה ולא בקבינט: להקפאה גם סער וגם יעלון היו מתנגדים.

האם שרי הליכוד שהצביעו נגד ההחלטה לשחרר מחבלים (ישראל כ"ץ וגלעד ארדן) או נמנעו בהצבעה (סילבן שלום ולימור לבנת) ידעו כי להחלטה מובטח רוב? או שמא פעלו על-פי העיקרון הידוע של ש"ס, שמצביעה עם הימין בהכרעות מדיניות כל עוד קולה אינו מכריע? במצב כזה, השר שהתנגד להחלטה רושם לעצמו נקודות בקרב מתפקדי הליכוד, כשהוא יודע שלראש הממשלה מובטח רוב ו"אני את נפשי הצלתי".

בסביבתו של שר הביטחון הבהירו כי היה צורך לבלוע את הגלולה המרה ולשחרר "88 גריאטריים של טרום אוסלו" כשממילא ישראל הלבינה את ערפאת. אחד המחבלים, למשל, נשפט על הנחת מקרר תופת בירושלים ב-1974, ומאז ישראל הספיקה לנהל מגעים עם שולחיו ולהעניק להם תעודות VIP. אשר למחבלים הערבים-ישראלים, יעלון מקווה שתורם לא יגיע, כי המשכו של המשא-ומתן לוט בערפל ומסלול להתקדמות אין.

ישראל כ"ץ יצא בהודעה מוקדמת על התנגדותו להחלטה, כשהוא מבקש לבודד את עצמו מנתניהו. חתול שחור עבר לאחרונה בין השניים, וכ"ץ, שהתחזק מאוד בזירה הפנים-ליכודית, יכול להרשות לעצמו לקבל החלטות עצמאיות. עם זאת גם הוא, גם גלעד ארדן, גם סילבן שלום וגם לימור לבנת ידעו כי ההחלטה עוברת.

נתניהו מצא את עצמו מבודד בזירה הפנים מפלגתית. כל ראשי המוסדות של הליכוד - דני דנון, ישראל כ"ץ וזאב אלקין וכן יו"ר הקואליציה יריב לוין - התנגדו להחלטה. כל סגני השרים התנגדו להחלטה. לא לחינם נתניהו ערך מסע שכנוע לא רק בקרב שרי המפלגה: היה חשוב לו להמעיט בהתבטאויות חברי הסיעה נגד ההחלטה.

מעניין לציין את מה שמכנים בסיעה "מדד אקוניס". אופיר אקוניס, סגן שר שנחשב למקורב ביותר לראש הממשלה ומשקף את עמדתו, התנגד נחרצות להחלטה. כמו-כן השתתף לאחרונה בישיבת שדולת ארץ ישראל בכנסת, והביע גם שם וגם מעל במת הכנסת את התנגדותו לעיקרון שתי המדינות. על השרים יעלון וסער נתניהו היה צריך להפעיל מסע שכנוע. הח"כים, ממירי רגב וחיים כץ והלאה, מתנגדים. היחידים שעליהם הוא יכול לסמוך היום בנושא המדיני הם השר שטייניץ ויו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי.

שני בתים יהודיים
אריאל ובנט [צילום: פלאש 90]

מנהיג בהמתנה
בכיר בתקומה אמר לנו שאורי אריאל מפגין איפוק יוצא מן הכלל. "לו רק רצה, יכול היה להנהיג קבוצה שהייתה מתייצבת מול בנט ולערער את מנהיגותו. הרי ציפינו למציאות שבה למפלגה המאוחדת יש שני ראשים. לפני הבחירות אורי כל הזמן הופיע לצדו של נפתלי, וזו הייתה הנהגה דו-ראשית. אחרי הבחירות הוא זז הצידה. הדבר דומה לתלמיד בכיתה שמנהיג חבורה גדולה ויכול להתפרע ולפוצץ למורה את כל השיעורים, אבל הוא מתאפק ורק מכניס למורה מפעם לפעם"

הצעת חוק למניעת פגיעה בטרנס-סקסואלים (אנשים ששינו את מינם בניתוח) בקבלה לעבודה עלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה לפני קצת יותר משבועיים. להפתעת חלק ניכר מהשרים, שר השיכון אורי אריאל הצביע בעד החוק. והוא הרי לא נמנה עם חסידיה של דנה אינטרנשיונל.

והיה שר (מהליכוד) שלא הופתע. "מה הפלא", אמר לי לאחר מכן. "ככה זה בבית היהודי. אורבך התנגד להצעה, אז היה ברור שאריאל יימנע או יתמוך. הם הרי לא מצביעים יחד".

ביום שני בילו הח"כים מסיעת הבית היהודי – ככל עמיתיהם מהקואליציה – שעות רבות במליאה לקראת העברת התקציב. כשהם במליאה, שר השיכון אורי אריאל, חברם לסיעה, עבר בין חברי הסיעה אחד אחד וביקש להתנצל. הוא חזר על ההתנצלות בישיבת הסיעה ביום רביעי אחר-הצהריים. אריאל ביקש סליחה מחבריו לסיעה לאחר שפעל לבחירתו של הרב יעקב שפירא בניגוד להחלטת סיעת הבית היהודי שהתקבלה כחודש קודם לכן.

חברי הסיעה זעמו על התנהלותו, כל אחד מסיבותיו. חלקם, דוגמת אורי אורבך, משום שתמכו ברב סתיו. אחרים, דוגמת זבולון כלפה שאמר לאריאל כי התנהלות זו אינה הולמת, כעסו משום שהם עצמם, שלא תמכו ברב סתיו, דווקא כן מצאו לנכון להתיישר על-פי הקו שמובילה הסיעה. נציגה של הסיעה בגוף הבוחר, יוני שטבון, אף ביקש להבהיר במיוחד באוזניי שהצביע בקלפי בעד הרב סתיו – זאת לאחר שבסביבתו של הרב שפירא פיתחו ציפיות לגבי הצבעתו.

ניסיתי לדמיין לעצמי את השיחה בין אורי אריאל לאורי אורבך, וביקשתי לבדוק מה הייתה תגובתו של אורבך להתנצלות. התברר שהשיחה לא התנהלה כלל וכלל. אריאל פסח על אורבך.

בהנהלת הקואליציה עוקבים בסקרנות ולעתים בשמחה לאיד (בליכוד לא שכחו את המנדטים שברחו לבנט) אחרי העימות, שלמעשה אינו עימות אורי א'-1 מול אורי א'-2. זהו עימות בין מספר 1 ומספר 2 ברשימת הבית היהודי לכנסת. "אריאל עושה לבנט בית ספר", אמר עוד לפני שבועות מספר בכיר בליכוד. "בנט אולי ידע להביא מנדטים, אבל הוא טירון פוליטי ואריאל מסובב אותו על האצבע הקטנה".

נכון, לליכוד אינטרס משלו. אבל להלן רשימה חלקית ביותר המאמתת את דבריו של הבכיר במפלגת השלטון. ביום ראשון הצביעה הממשלה על גרסה מעודכנת של החוק לשוויון בנטל (חוק פרי). הסיעה לא זו בלבד שתומכת בהצעת החוק אלא שאריאל שימש חבר בוועדת פרי. אולם בהצבעה עקרונית על ההצעה בממשלה נמנע, ובהצבעה התנגד.

כשעלה להצבעה חוק רישום אזורי נישואין, חוק צהר, בוועדת שרים לחקיקה, שרי המפלגה התחלקו כרגיל. אורבך תמך, אריאל התנגד. לא זו בלבד שהסיעה תומכת בחוק, פתיחת אזורי נישואים היא חלק מהרפורמה שמובילים נפתלי בנט כשר הדתות והרב אלי בן-דהן, סגן שר הדתות שנכנס לכנסת במסגרת רשימת תקומה שהנהיג אריאל.

במהלך הסאגה המתמשכת סביב חוק שטרן להגדלת הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים הצביע אורי אריאל בוועדת השרים לחקיקה בניגוד לעמדת הסיעה. כמו-כן, הגיש ערר על הצעת החוק באישורו של יו"ר הסיעה, אך כשבנט שהגיע לסיכומים עם שטרן ועם שי פירון ביקש להסיר את הערר, במשך שלוש שעות לא הצליח לאתר את חברו לסיעה ולממשלה. עד שנגמרו שעות ההצבעה בכנסת באותו יום אריאל פשוט נעלם ולא ענה לטלפונים. במערכת הפוליטית התפוצצו מצחוק. וכפי שנחשף ב'מקור ראשון', ביום הבחירות לרבנות הראשית פעל אריאל בגלוי לבחירתו של הרב יעקב שפירא בניגוד לעמדת הסיעה.

"הוא לא סופר אותנו", התלוננו בסיעה. "הוא מתנהג בהתנשאות ומשדר כאילו לא אכפת לו מהחלטות הסיעה ומעמדת הציונות הדתית". חבר סיעה אחר אמר כי אריאל "פעל בעד הרב שפירא כשהוא יודע בוודאות שאין לו סיכוי להיבחר, וזאת רק כדי לפגוע בסיכויו של הרב סתיו. מה שהיה הוא שיהיה: בנט ושאר חברי הסיעה לא יכולים לסמוך עליו". כוונתו גם לחברי הסיעה מטעם תקומה, הרב אלי בן-דהן וזבולון כלפה, שלא היו שבעי רצון ממעשהו של אריאל.

לעומת זאת, גורם בכיר בתקומה אמר לנו שאורי אריאל מפגין איפוק יוצא מן הכלל. "לו רק רצה, יכול היה להנהיג קבוצה שהייתה מתייצבת מול בנט ולערער את מנהיגותו. הרי ציפינו למציאות שבה למפלגה המאוחדת יש שני ראשים. לפני הבחירות אורי כל הזמן הופיע לצדו של נפתלי, וזו הייתה הנהגה דו-ראשית. אחרי הבחירות הוא זז הצידה. הדבר דומה לתלמיד בכיתה שמנהיג חבורה גדולה ויכול להתפרע ולפוצץ למורה את כל השיעורים, אבל הוא מתאפק ורק מכניס למורה מפעם לפעם". אריאל, הוסיף אותו גורם, יכול היה להנהיג את החבורה "האידיאולוגית יותר שבסיעה".

הגדרה מסקרנת ביותר. בתקומה מעירים כי לא היה מיזוג מפלגות. הצדק איתם. בנט, שלא קבע את כללי המשחק במפלגה המאוחדת והשאיר שאלה פתוחה לגבי צורת השתלבותם העתידית של אנשי תקומה בבית היהודי, פתח במו ידיו את הפתח לפורענות הפרלמנטרית בסיעתו. בדף הפייסבוק שלו מציג אורי אריאל את עצמו כ"יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי". תשאלו את אריה אלדד ואת מיכאל בן-ארי אם המפלגה קיימת. אפשר לשאול גם את כצל'ה, שלפני הבחירות הבהיר כי הוא זה שעומד בראשה. תקומה לא מתנהלת היום כסיעה בתוך סיעה.

אורי אריאל נתפש כח"כ בולט וחזק בכנסת הקודמת, והיה יכול אולי להנהיג קבוצה ימנית יותר בסיעה – אלמלא ויתר על הבכורה המדינית תמורת נזיד העדשים של ענייני הרבנות וגיוס החרדים. החלטתו ללכת עם ראש הקיר בהתנגדותו לרב סתיו ולחוק פרי ממצבת אותו במיעוט בקרב מצביעי הבית היהודי. שכן מרבית מצביעי המפלגה בהחלט נוטים ימינה אבל אינם מזוהים עם הפלג החרד"לי. תקומה לא הוכיחה את עצמה בבחירות מאז היווסדה ב-1999. ללא הבית היהודי או החיבור לבן-ארי ולאלדד לא הייתה עוברת את אחוז החסימה.

בנט התעקש והכחיש במשך חודשיים שקיים קרע בין מספר 1 למספר 2 בסיעה. בהנהלת הקואליציה העירו בלעג כבר לפני חודשיים כי "יש שני בתים יהודיים – הבית יהודי א' והבית היהודי ב'". עכשיו יצא המרצע מן השק.

יושב-ראש הסיעה, איילת שקד, מסרה בתגובה לדברים כי "הסיעה מגובשת ומתפקדת היטב ביחד. יש תיאום מלא ביני כיו"ר הסיעה לבין אורי אריאל ונפתלי בנט. לא תמיד כולנו חושבים אותו דבר, אך אני מכבדים זה את זה ופועלים בשיתוף גם כשהדעות חלוקות.

מלשכת השר אורי אריאל נמסר בתגובה כי עמדתו בעניין הרב יעקב שפירא הייתה עמדה אידיאולוגית מהותית, אך הוא כאמור התנצל בפני חברי הסיעה על שפעל כפי שפעל. אשר להצבעות בוועדת השרים ובממשלה, בכל פעם שהצביע בניגוד לעמדת הסיעה הדבר נעשה באישורו של נפתלי בנט שניתן בישיבה השבועית של שרי המפלגה: "כשבנט רואה שמובטח רוב להצעות, מה הבעיה שלו לאפשר לאריאל להתנגד בשאלות מהותיות מבחינתו?"

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  04/08/2013   |   עודכן:  04/08/2013
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת השחרור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
והיהודים רבים.
5/08/13 20:43
2
משה מיכאל
6/08/13 07:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דבריו של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בנוגע לחוסר האחידות שנוצר כאשר שופטי ערכאות נמוכות יותר פסקו נגד הלכת שמש, מציגים את הבעייתיות הלוגית שבציות להלכות מחייבות של העליון.
04/08/2013  |  איתמר לוין  |   כתבות
הצמחונות הפכה בשנים האחרונות לטרנד של ממש. הרבה גם בזכות מיקי חיימוביץ שמנסה לקדם יום בשבוע ללא בשר. חיימוביץ גרמה לכך שראש עיריית פתח תקוה, אורי אוהד, ייאות לבקשתה כי בימי שני לא יאכלו תלמידי הגנים ובתי-הספר מוצרי בשר מתחילת שנת הלימודים הקרובה. כך תופעת הצמחונות קורמת עור וגידים והופכת למוסד של ממש, ויותר מסעדות בשריות מציעות תפריטים מיוחדים לצמחונים.
04/08/2013  |  נועה בן-חיים  |   כתבות
חלם בשרות בתי הסוהר: סגן גונדר חאפז נוג'ידאת נעצר על-ידי המשטרה ושוחרר בערבות ובתנאים מגבילים, בגין עבירת אלימות חמורה בגלל קטטה שבה היה מעורב. נוג'ידאת נפצע גם הוא בקטטה. הוא טופל ושוחרר לביתו. למרות זאת הוא ממשיך בתפקידו.
03/08/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
שרה נתניהו, רעייתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משתמשת רבות בשירותיו של עו"ד יוסי כהן. רבים העלו תמיהות: אילו כישורים מיוחדים מצאה באיש זה, שאינם מנת-חלקם של עורכי דין אחרים. ומדוע משתמשת שרה נתניהו בשירותיו של עו"ד כהן, למרות שמדובר ברמאי, הנגוע בסטיות חמורות ובעבירת מין, נוכל ועבריין, שאפילו הודה בשיחה שקיים עם רעייתו רננה בקבלת כספים שחורים בהיקף של מיליונים (השיחה הוקלטה ותומללה).
02/08/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
עליזה פרידלנד - דיווח השבוע News1 - תיווכה בימים אלו במכירת אחת הדירות היקרות בירושלים, ב-5.45 מיליון שקל, בשכונת היוקרה המושבה הגרמנית. זוהי אחת העסקות הגדולות בדירות יד שניה של התקופה האחרונה. אולם המתווכת הוותיקה אינה מתרגשת. כפי שתספר מיד, תיווכה באחרונה במכירת דירה עוד יותר יקרה בירושלים.
02/08/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il