|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

צמצום השימוש במזומן - פגיעה בזכות הקניין

דומה כי קביעת איסור שכזו תהווה עילה לפנייה לבג"ץ. הטענה שתועלה תהיה פגיעה בקניינו של מי הטוען, כי כספיו מושקעים בשקלים, כי הוא מחזיק כספי השקעותיו אלה במזומן וכי בעקבות חקיקת איסור על ביצוע עסקות, במזומן, בשקלים, נפגעו קניינו ויכולת הסחר והמסחר בשקלים
24/09/2013  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
שימוש במזומן. עילת פנייה לבג"ץ [צילום: פלאש 90]

לפני שבוע ימים פורסם ברבים, כי הממשלה החליטה, פה אחד, להקים צוות לבחינת צמצום השימוש במזומנים. על הצוות, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובהשתתפות מנהל רשות המיסים, מפכ"ל המשטרה, פרקליטות המדינה ונציגי בנק ישראל, הוטל לבחון את הבעיות הנובעות משימוש במזומן ובאמצעי תשלום אחרים ובהתאם יגבש דרכים אפשריות ליישום מדיניות להגבלת השימוש במזומן.

ביסוד החלטת הממשלה עומדת המטרה של צמצום תופעת ההון השחור ולהיאבק בפשיעה ובהלבנת ההון, תוך שימוש באמצעי תשלום מתקדמים ויעילים. בהחלטת הממשלה נכתב, כי: "שימוש במזומן מהווה גורם משמעותי ביצירה של כלכלה שחורה המאפשרת בין היתר העלמות מסים ויצירת פער בין הפעילות כלכלית המדווחת לבין הפעילות הכלכלית האמיתית".

על הצוות שהוקם למלחמה בהון השחור, בין היתר, בדרך של צמצום השימוש בעסקים, בכסף מזומן, הוטל לבחון פעולות של הגבלת מתן או קבלת תשלום במזומן, או חובת דיווח לגורמים רלוונטים על תשלום במזומן, מעל סכום שיקבע. כן אמורים אנשי צוות זה לבחון, מהלך להפחתת כדאיות השימוש במזומן ועידוד שימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים - לאו-דווקא כרטיסי אשראי - אלא גם כאלו שאינם כרוכים בעמלות.

מן הראוי להדגיש ולציין, כי גם כיום קיימת חובה חוקית לשימוש בתשלומים אלקטרוניים, מעל סכום של 20,000 שקל, אך היא חלה רק על תשלומים בין עסקים לעסקים שאין לה, כל קשר, לצרכנים פרטיים. בהתייחס לשלהי שנת 2012, הרי כמות המזומנים במשק עמדה על סך של כ-55 מיליארד שקלים, כאשר סכום של 49 מיליארד שקלים היו בידי הציבור הרחב. יתרת הסכום, בגובה של 6 מיליארד הוחזקה בידי הבנקים.

צמצום השימוש במזומן כהחלטה מכוונת ומכוונת של הממשלה, שעה שקודם לכן, לא הייתה כל הגבלה, מהותית, שהיא על שימוש במזומן, בעסקות כל שהן, במשק הישראלי - אינה עניין של מה בכך. יתכן והיא מתנגשת עם זכות הקניין של האזרח, שהינה זכות יסוד מוכרת וחלק בלתי נפרד מהוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

סעיף 3 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו קובע - בסעיף 3 שבו - בצורה חד-משמעית, כי אין לפגוע בקניינו של אדם. פסיקת בית המשפט העליון, התירה לפגוע בזכות הקניין של האזרח, תוך שהיא הקימה מערכת איזונים ובלמים, לצורך כך. לשם דוגמה נציין, כי הטלת עיקול או הוצאת צו מניעה על רכושו של אזרח או תושב מדינת ישראל מותרת, בכפוף להפקדת ערבות, ערובה או כל המצאת כל ביטחון אחר שהוא להבטחת מי שהוטלו צווי עיקול או הוצאו צווי מניעה, המונעים מהם מלעשות שימוש חופשי ברכושם בשל כך.

יתר על כן. תקנות סדר הדין האזרחי קובעות, כי לא יינתן סעד זמני הפוגע ברכושו של אדם, אלא אם כן, הפקיד הוא - קודם לכן - ערבות להבטחת נזקי שמי שהוגבלו פעולותיו ברכושו בשל הטלת עיקול או הוצאת צו מניעה. בית המשפט מוסמך להחליט - מטעמים מיוחדים שיירשמו בהחלטת העיקול או הוצאת צו המניעה - שלא לחייב בהפקדת ערובה זו.

הכלל השולט כיום בענייננו, במצב דברים זה, הוא כי כל עוד אין הגבלה מפורשת בחוק, לא ניתן למנוע מציבור אזרחי ותושבי ישראל, מלבצע עסקות במזומן, יהיו מספריהן והיקפן הכספיים, אשר יהיו. חוק מטבע השקל החדש, התשנ"ה-1995, קובע - בסעיף 1 שבו - כי המטבע של ישראל יהיה שקל חדש וכי חלק המאה של השקל החדש יהיה האגורה. בכך נקבע ונתקבל מעמדו השקל השקל החדש כהילך חוקי במדינת ישראל שניתן לבצע עסקות על-פיו.
אין קיים כיום, כל איסור בחוק השקל החדש על ביצוע עסקות במזומן בשקלים. דומה עלינו, כי קביעת איסור שכזו תהווה עילה לפנייה לבג"ץ. הטענה שתועלה תהיה פגיעה בקניינו של מי הטוען, כי כספיו מושקעים בשקלים, כי הוא מחזיק כספי השקעותיו אלה, במזומן וכי בעקבות חקיקת איסור על ביצוע עסקות, במזומן, בשקלים, נפגעו קניינו ויכולת הסחר והמסחר בשקלים, בעסקות אלה או אחרות בהם, במזומן.

צופים אנו את הביקורת האפשרית שתועלה, לפיה אדם סביר אינו מחזיק סכומי עתק בשקלים במזומן תחת ידו ולכן פגיעה נטענת זו, אם הינה קיימת בכלל, הינה מנת חלקם של יחידים. זאת ועוד. יטען הטוען, כי הפגיעה הנטענת תוכל להיטען גם על-ידי מי המחזיק כספי המשקעותיו בבנק, ביצע השקעותיו, בעבר, אך ורק במזומן והוא מעוניין להמשך ולבצע השקעותיו, בעתיד, אך ורק במזומן.

ביצוע ומימוש החלטת הממשלה, ככל שתמומש, בדבר ביטול זכותם של אזרחי ותושבי מדינת ישראל, מכאן ואילך, לבצע עסקות במזומן, מצריכה שינוי חקיקתי של ממש. לא נראה לנו, כי שינוי חקיקתי זה, ניתן לעשותו, כלל וכלל, תוך השארת הקביעה החוקית, לפיה השקל החדש הוא ההילך החוקי המחייב במדינת ישראל.

כפי שצוין, קודם לכן, כבר כיום קיימת חובה חוקית לשימוש בתשלומים אלקטרוניים, מעל סכום של -.20,000 שקל. חובה זו חלה רק על תשלומים בין עסקים לעסקים שאין לה, כל קשר, לצרכנים פרטיים. הדרך היעילה - ואולי אף היחידה - לצמצום השימוש במזומן בעסקות, היא החלת חובה חוקית לשימוש בתשלומים אלקטרוניים, אף על סכומים, שגובהם הינו פחות מסכום של 20,000 שקל החלתה אף על תשלומים לצרכים פרטיים.

אין זה בטוח, כלל וכלל, כי כדאי לעשות שימוש בדרך חוקית וביורוקרטית זו. דרך זו תצריך הקצאת משאבים כספיים וכח אדם פקידותי ניכר לטיפול בה, אך היא לא תפתור את בעיית השימוש במזומן. הדברים נכונים הן ביחס לעסקות פרטיות והן ביחס לעסקות בין עסקים לעסקים, הנערכות, במזומן, מחוץ למערכת הבנקאית.

ייאמרו וייכתבו הדברים, ברורות ומפורשות. מטרת הממשלה בהקמת הצוות לצמצום השימוש במזומן, אינה למנוע את השימוש במזומן, אלא להילחם בהעלמות המס ובהון השחור, הנצבר בעקבות ביצוע עסקות במזומן שאינן מדווחות, כחוק, לשלטונות מס הכנסה ולשאר הרשויות שיש לדווח להם - כחוק - על ביצוע עסקות, אם במזומן ואם שלא במזומן.

ידוע ומוכר ברבים מאמר חז"ל לפיו: "לא חורא גנב אלא עכברא גנב". משמעותם של דברים הינה, כי אין לתלות האדם במי שגנב, אלא את האשם יש לתלות במי שיצר מציאות דברים שאפשרה לו לגנוב.
במדינת ישראל הדבר הוותיק והיציב ביותר הן ועדות המוקמות בידי הממשלה - בייחוד ועדות חקירה וועדות בדיקה - כאשר מחמת הנימוס אין מושלכות, דגרך כלל, מסקנותיהם לפח האשפה. מסקנותיהן של ועדות אלה, פשוט נגנזות וכתוצאות מכך הן נמחקות ממודעות ויישום ונבלעות בתהום הנשיה. כעת, במסגרת מכבסת המלים הציבורית, לא הקימה הממשלה, "ועדת בדיקה", אלא היא הקימה "צות בדיקה", בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

בואו והניחו לנו ממלים מפוצצות ומהכרזות חסרות כיסוי, שיודעים היטב, מי שהכריזו אותן - עוד ביום הכרזתן - כי מדובר, בכל הכבוד הראוי, במלים נבובות וריקות מכל תוכן ממשי. הדרך היחידה להילחם בתופעת ההון השחור, אינה בדרך של צמצום השימוש במזומן בעסקות פרטיות או בין גופים ציבוריים לגופים ציבוריים אחרים וליחידים. דרך זו, עלולה לפגוע בזכויותיהם המוקנות של אזרחי ותושבי המדינה.

עוד מהדהדת וזכורה היטב, בזכרון הציבורי הצעתו "הגאונית", בכל הכבוד הראוי, של פרופ' יעקב נאמן - בתקופה בה שימש הוא כמנכ"ל האוצר - לפתוח, ללא כל הודעה מוקדמת,את כספות אזרחי ותושבי המדינה. בכך, טען הוא, ייגלה וייחשף ההון השחור המונח בתוככי כספות אלה, לעין כל. מובן, כי הצעה "נאורה" זו, בכל הכבוד הראוי, הורדה מעל סדר היום הציבורי, במהירות גדולה יותר, מזו בה הועלתה היא. בצדק רב נטען, בידי המתנגדים להצעה זו, כי בכך "ישפך התינוק יחד עם מי האמבט המרוקנים מן האמבט". במלים אחרות. לא רק שלא יהיה בהצעה זו, כדי להועיל, אלא נזקה יהא רב מתועלתה.

אם רוצה הממשלה, באמת ובתמים, להילחם בתופעת ההון השחור ולא לצבור הון פוליטי, בעיני רוב אזרחי ותושבי המדינה - שבנפשם מביאים לחמם ורואים בעינים כלות, כיצד הטייקונים מתעשרים וגונבים מקופת הציבור - מוטב תתחיל להילחם בהון השחור ותימנע מהקמת צוות לבדיקת עניין ונושא זה.

כדי להילחם בהון השחור, אין צורך בצוות בדיקה או בצמצום השימוש במזומן בעסקות הנעשות במשק בידי גופיים עסקיים ויחידים. די ששר האוצר - האחראי, במסגרת תפקידו על המערכת המוניטרית ומערכת גביית המסים בישראל - יקנה סמכויות אכיפה נרחבות לאנשי מערך אכיפת וגהיית מסים ויקצה כח אדם רב יותר, לצורך כך.

הוספת תקנים ומשרות נוספות לאגף האכיפה, החקירות והגבייה של רשות המיסים, יעילה אלף מונים מכל "צוות בדיקה" שהוא, גם אין בצידה ובחובה רכישת פופוליזם וקריצות חן להמון המתוסכל מגזילת לחמו, בדי מפרי חוק ומעלימי מס, בראש חוצות.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפטי עסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  24/09/2013   |   עודכן:  24/09/2013
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צמצום השימוש במזומן - פגיעה בזכות הקניין
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יום טוב משיח
24/09/13 10:52
2
אלי מזומן
24/09/13 15:42
3
מוטי קטן
26/09/13 05:30
4
איפכא מיסתברא
26/09/13 18:19
5
איפכא מיסתברא
26/09/13 19:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביקורת על ספרו של דן פורת, "הילד - מסע בעקבות תצלום", הוצאת כתר-דביר, 2013, 285 עמ':
24/09/2013  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
לפעמים אני נקרע משנתי ומושלך לתוך חלום אימים, המצייר לפני סיטואציה של עם שלם היוצא בהדרגה מדעתו, והוא עוד נקרא כמנהג נקוט בימים אלה, נורמטיבי. מכבר אנחנו לא כאלה. מזמן הפכנו לעם חולה-נפש מונהג בידי מעוותים החרדים איש לערוגתו הזעירה, איש לנפשו ולביתו, ואין טוב ממדגימו ומגלמו של מצב מעורער-נפש זה מאשר ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.
23/09/2013  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
חודש ימים לפני הבחירות לרשויות המקומיות. המנועים מתחממים.על מרפסות הבתים נפרסות כרזות צבעוניות עם סיסמאות שילוו אותנו בדרך אל הקלפי ולבחור בשני פתקים: הראשון במועמד לראשות העיר והשני לרשימת מועצת העיר.לכל אחד הזכות לבחור ולהיבחר כך אומר אחד מחוקי היסוד במשטר דמוקרטי אך מה קורה כשבדרך יש אי-סדרים?
23/09/2013  |  אורי סויסה  |   מאמרים
כבר היינו במקום העצוב הזה בו דם יהודי הפקר ואין מושיע. יהודים נרצחים והנהגתם ממשיכה בשלה אגב הכשרת הקרקע לאובדן חיים נוסף של יהודים קדושים. האזרחים הפשוטים יהודים באשר הם מוחים, מפגינים, זועקים ומתריעים אך מנהיגים אטומים אינם נרתעים, אינם עוצרים לעשות חשבון נפש, אינם שועים לזעקות השבר, בבחינת הכלבים נובחים והשיירה עוברת.
23/09/2013  |  בעז שפירא  |   מאמרים
זריקת שני ילדים מקומה אחת עשרה היא מעשה מחריד שהדעת והלב אינם יכולים להכיל. אף אחד לא יכול לשכנע שמדובר בטירוף רגעי. מדובר במהלך שלוקח זמן לתכנן אותו, ובכל תכנון שכזה יש סימנים מוקדמים. נזכור כי לפי מה שפורסם בכלי התקשורת, האם ועורכת הדין שלה, פנו מיד למשטרה וזעקו כי האבא הולך לפגוע בילדים. כלומר האם ועורכת הדין שלה ידעו כי האב הולך לעשות דבר מה. יתרה מכך, זעקתם הייתה כנה ואמיתית שהרי לא בגין כל הפרה צו שיפוטי או הפרת הסדרי ראיה מעלים מסוק משטרתי לאוויר. מישהו השתכנע כי מדובר במשהו רציני מאד.
23/09/2013  |  עו"ד גיל שחף   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il