|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

בין "גדול הדור" ל"מנהיג הרוחני"

מאחר שהרב עובדיה יוסף הותיר חלל שמחלק את ירושתו לשתיים ואף לשלוש כובעים מהודרים , וכי הנעליים בכל תפקיד תהיינה גדולות מדי, הרי שצפויים לנו סיבוכים וסכסוכים לא קטנים בעתיד בכל מה שנוגע למנהיגות התורה והרוחניות של הספרדים
13/10/2013  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   פטירת הרב עובדיה   |   תגובות
אריה דרעי, הרב עובדיה. בלבול וצפי לסיבוכים [צילום: פלאש 90]

הבדל גדול
כיום רבים מדברים אולי על "גדול הדור הבא" של הספרדים אבל מתכוונים ל"מנהיג הרוחני" של "מועצת חכמי התורה" של שס. זהו הבדל גדול - בין גאונות בתורה ל"הנהגה רוחנית" של מפלגה פוליטית שמי ששולט כרגע בה הוא אריה דרעי, שכנראה יקבע בעצמו את ה"מנהיג הרוחני" הבא

מותו של הגר"ע יוסף הותיר לא רק "יתמות" אלא בעיקר בלבול רב. החיפוש אחר "גדול דור" חדש לספרדים מעורב בחיפוש "מנהיג רוחני" והכל סביב שס ובנייה - דרך "רבנים ראשיים" לעבר, הריהו רק בלבול תחומים שרק יגרום לסיבוכים נוספים בדרך להמשך תורתי כהלכה, תרתי משמע.

ואתחיל דווקא ב"אילו" גדול. לכל נדמה שמותו של הגר"ע יוסף מחייב אך ורק גדול דור לספרדים אך ורק משורותיה של שס ו"פריפריית" הרבנים שלה, אבל אילו מותו של הגר"ע יוסף היה מתרחש בתרחיש אחר הרי שהכל היה נראה שונה ביחס למי יהיה "גדול הדור" אחריו. עם כל כוחה הגדול של שס ועם כך שבשנים האחרונות כל הרבנים הספרדים למדו לכוף את ראשם לשס (בטוב וגם ברע...) הרי שאם הגר"ע יוסף היה נפטר לעולמו בשעה שרב מסוים צעיר ממנו בשנים היה עדיין חי , הרי שאולי בשס היו מתחבטים בשאלה מי יהיה ה"מנהיג הרוחני" הבא של שס אבל אחר החיפוש ל"גדול הדור הבא" הם היו מוותרים תוך כדי הרמת ידיים. וה"אילו" הזה היה אילו הרב מרדכי אליהו המנוח היה חי.

ואם נוסיף לכך "אילו" נוסף - שאילו הרב יעקב יוסף ז"ל לא היה נפטר על פני אביו (הגר"ע יוסף), אזי, לאחר מות אביו היה יעקב יוסף מכתיר באופן ודאי את הגרי"מ אליהו ואף אחד משס ומסביבתה לא היה פוצה פה ומצפצף. כל זאת משום שגאונות ורבנות אינם עוברים בירושה בגלל מנגנון מפלגתי או ציבורי זה או אחר. הגר"ע יוסף היה תלמיד חכם גדול לפני היבחרותו ל"רב ראשי" ולימים הנהיג את עולם ההלכה בגלל ידיעותיו וכוחו הרבני ולא רק משום איזה "תפקיד ממלכתי". כנ"ל לגבי הרב מרדכי אליהו ואפילו עם עוד כמה תוספות ובראשן "זכות אבות".

הגרי"מ אליהו היה בנו של המקובל והקנאי הירושלמי סלמן אליהו זצקו"ל ומאלה שהיו חברים ב"ברית הקנאים" ההיסטורית. "זכות האבות" של הרב אליהו משתרעת עד שושלת הגאונים מבבל. הרב אליהו לא היה רק רבם של המתנחלים ושל ה"מזרחי" אלא גם גורמים חרדים רבים היו קשורים אליו, כולל הרב יעקב יוסף - בנו של הגר"ע יוסף, שראה ברב אליהו "אורים ותומים" ממש. למרות התדמית ה"חרדית" יותר של הגר"ע יוסף הרי שהרב מרדכי אליהו - בענייני הלכות, היה מחמיר יותר ולמעשה הוא המשך הפסיקות לספרדים ולבני עדות המזרח על-פי ה"בן איש חי" זצקו"ל מעירק.

מכאן שאילו הגאון אליהו היה מאריך ימים (הוא נפטר ממחלה קשה לפני מספר שנים ובקושי עבר במותו את גיל ה-80. הוא היה צעיר בשנים מהגר"ע יוסף ושימש "רב ראשי ספרדי" מיד לאחריו) הרי שאוטומטית הוא היה הופך לגדול הדור ולפוסק הדור (תפקיד בו שימש מיד לאחר סיום תפקידו כ"רב ראשי" בשנת 1993). ספק אם מישהו מבניו של הגר"ע יוסף, הרב בקשי דורון, הרב שלמה עמר ואפילו הגאון שלום כהן היה מעיז לערער על גדולתו ופסיקותיו של הרב אליהו ולמונעו מלנסוק ל"גדול הדור" של הספרדים לאחר מות הגר"ע יוסף. הספרדים הרבים ששזורים כיום ב"בית היהודי", ב"עוצמה" ואפילו בקרב הספרדים ב"יהדות התורה" נבדלו משס ואימצו את הרב אליהו כעטרת ראשם ופוסקים על פיו.

מותו של הגר"ע יוסף היה מעביר רבבות של בני תורה ויהודים ספרדים מסורתיים אל הרב אליהו, בתור שומעי לקחו התורתיים. מפלגת שס ורבניה היו נותרים אז רק כמונחים פוליטיים גרידא בין בחירות לבחירות.

הרב מרדכי אליהו היה ידוע היה לכל בענוונותו ובצניעותו הגדולה , הוא הזכיר את פשטות גדולי הספרדים מהדור הקודם ומעלתו היה בעיקר בכך שעד יום מותו לא הגבאים , לא העוזרים ואפילו לא בני משפחתו לא היו אלה שקבעו לו את דרכו ואת פסיקותיו או את מי הוא יקבל לשיחה ואת מי הוא ידחה. להבדיל מכך שרבים רואים בבנו - הרב שמואל אליהו מצפת, את יורשו התורתי הרי שלא כך הם הדברים. עוד בימי חייו היה הממונה על הכולל התורתי של הרב אליהו ועל כל המערכת התורתית והפסיקתית שלו , בנו הצעיר הרב יוסף אליהו שמעולם לא התערה בפוליטיקה כלשהי אלא חלש על המערכת התורתית בלבד של אביו, כולל כתבי הקודש והפסקים התורתיים. אפשר להמשיך ולהרעיף על האיש הזה , שאיננו איתנו כבר מספר שנים, מחמאות אין ספור ולספר כיצד גם עם ברי הפלוגתא שלו לא ידע סכסוך, אך הקב"ה סיבב את ה"גלגל" אחרת והרבנים מרדכי אליהו ויעקב יוסף הגיעו לעולם האמת לפני הגר"ע יוסף ולכן שאלת "גדול הדור" הספרדי הבא נותרה בעינה ושס היא הבסיס הראשי להוציא מתוכה את האיש.

אבל גם בימי הגר"ע יוסף עצמו - וכששס כבר הייתה בשטח, נודעו גדולי תורה ספרדים בשיעור קומה כמו הגר"ע יוסף ואשר לא היה חלק ישיר ממערכת המפלגה ששמה שס, ובודאי שלא נשאו מעולם "תפקידים ממלכתיים" כמו הגאונים יהודה צדקא ובמיוחד בן ציון אבא שאול. השניים היו שייכים לדור ספרדי שרוב רבניו לא היה קשור לקשר עם המדינה ואף החרים את הבחירות בדומה ל"עדה החרדית" ולחסידות סאטמר, וכאלה היו גם ה"בבא סאלי" ובנו "בבא מאיר" (אביהם של הרבנים אלעזר, דוד ויקותיאל אבו חצירה), המקובלים יוצאי עדת תימן מרדכי שרעבי וחיים סינואני , הגאון וראש ישיבת "פורת יוסף" עזרא עטייה, המקובלים יעקב וסלמן מוצפי ואחרים.

כבר בשנת 1921 - משהוקמה ה"רבנות הראשית", דעך "זוהרו" של תפקיד ה"ראשון לציון" משום שהתפקיד הוכפף למערכת הפוליטית הציונית ולימים למדינה שבדרך וכך גדולי דור ספרדים רבים סירבו לתפקיד הזה כמו ה"סבא קדישא אלפנדרי", ה"כף החיים", ה"בבא סאלי" ושאר הרבנים שהזכרתי קודם לכן. עד שנת 1921 נבחרו ה"ראשונים לציון" מתוך העדה הספרדית , כמנהיגים דתיים , אך משנה זו ואילך נבחרו ה"ראשונים לציון" מתוך מפתח פוליטי ציוני והראשון שבהם היה הרב יעקב מאיר שלפני בוא הבריטים לארץ ישראל הוא סורב ע"י הספרדים להיות ה"ראשון לציון" וגלה לקהילת סלוניקי שביוון. הרב מאיר הובא לאחר מלחמת העולם השנייה ע"י הבריטים - בהמלצת הפקיד היהודי- בריטי-ציוני ששמו בנטוביץ.

עד למותו - גם כאשר הגר"ע יוסף היה ה"רב הראשי של הספרדים" באופן רשמי, הרי שברחוב התורתי הספרדי ידעו כי גדול הדור הספרדי דאז היה הרב יעקב מוצפי (אף הוא התנגד להשתתף בבחירות לפרלמנט ונחשב קנאי בדורו) שנפטר בשנת 1982. את הלגיטימציה שהגר"ע יוסף יהפוך מ"רב ראשי ספרדי" ל"גדול הדור" ממש נתן דווקא גדול דור אשכנזי כהרב אלעזר מנחם שך , שבשנת 1984 חיבר בין הגר"ע יוסף לבני התורה הספרדים. "מועצת חכמי התורה" שהוקמה לשס הוקמה ע"י הרב שך מנתה בתחילה את הרבנים שלום כהן, שבתאי אטון ובעדני ורק לבסוף הוכנס הרב עובדיה יוסף, לא מעט כדי שהמוני המסורתיים הספרדים ינהרו למפלגה זו. בתחילה הרב שך היסס משום עניין "רבנותו הרשמית" של הרב עובדיה יוסף ואילו הרב אלישיב התנגד , אך שלושת הרבנים הספרדים (כהן, אטון ובעדני) טענו כי "בלעדיו לא נצליח לאחד בין בני התורה הספרדים שלנו לציבור הספרדי המסורתי שנמצא בתמ"י ובליכוד". הללו הבטיחו לרב שך כי "הרב עובדיה יהיה אחד מתוך ארבעה". הרב שך התרצה והשאר כמובן היסטוריה.

כיום רבים מדברים אולי על "גדול הדור הבא" של הספרדים אבל מתכוונים ל"מנהיג הרוחני" של "מועצת חכמי התורה" של שס. זהו הבדל גדול - בין גאונות בתורה ל"הנהגה רוחנית" של מפלגה פוליטית שמי ששולט כרגע בה הוא אריה דרעי, שכנראה יקבע בעצמו את ה"מנהיג הרוחני" הבא, ומי יודע איזה פילוג כבר מחכה לשס בפינה בעקבות זאת.

כל מי שיבחר ע"י דרעי ואפילו תישאר שס שלימה, הרי שלתואר "גדול הדור" הוא לא יצליח לטפס. להבדיל מ"מועצות גדולי הדור" של אגו"י ודגה"ת הרי שרבני "חכמי התורה" של שס פחות עצמאיים ותלויים יותר בכמה פוליטיקאים בכירים , ובראשם אריה דרעי. לא לחינם דרעי טווה את הגדלת "מועצת חכמי התורה" וזאת כדי להכניס לשם את אחיו - הרב יהודה דרעי , ה"רב הראשי" של באר שבע. יתכן שלשם יוכנס גם הרב דוד יוסף - נאמן נוסף של אריה דרעי, וכהצגת "פלוריאליזם" יוכנס גם הרב ראובן אלבז, שהוא למעשה היה הרב שבשנת 1984 פרסם ודחף את הגר"ע יוסף שוב לצמרת הרבנות בישראל כאשר היה יד ימינו בבחירות הללו. לרב אלבז אומנם הוצע להצטרף ל"מועצה המורחבת" אך הוא עדיין מתלבט. בנתיים נראה שהרב שלום כהן -ותיק רבני "מועצת חכמי התורה" , הוא ישא בתואר הרשמי של "יו"ר מועצת חכמי התורה" של שס.

גם אם כיום מסתובב בין בניו של הגר"ע יוסף הרעיון שהרב יצחק יוסף יהיה ה"בן יורש" הרי שזו בעיה חוקתית באם כוונתם לכך שהוא ישמש יו"ר "מועצת חכמי התורה" של שס ובצד זאת ימשיל לכהן כה"ראשון לציון" ה"ממלכתי". כמו שהרב עובדיה יוסף אולץ להתפטר מ"בית הדין הגדול" לאחר שהפך ל"מנהיגה הרוחני" של שס, בשנות ה-80 של המאה ה-20, כך גם יסבירו מבית המשפט לרב יצחק יוסף את החוק, ונראה כי בנתיים הוא יבחר להמשיך ב"רבנותו הראשית" וה"ממלכתית" בלבד.

נכון אומנם שעניין "גדול הדור" וה"מנהיג הרוחני" של שס מסתובב סביב "גלגל" ה"רבנים ראשיים הספרדים" אך בודאי שלא מן ההכרח שזה יהיה כך. מאחר שהרב עובדיה יוסף הותיר חלל שמחלק את ירושתו לשתיים ואף לשלוש כובעים מהודרים, וכי הנעליים בכל תפקיד תהיינה גדולות מדי , הרי שצפויים לנו סיבוכים, סכסוכים ובלבולים לא קטנים בעתיד בכל מה שנוגע למנהיגות התורה והרוחניות של הספרדים ושל שס, ביחד ו/או בנפרד.

תאריך:  13/10/2013   |   עודכן:  13/10/2013
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין "גדול הדור" ל"מנהיג הרוחני"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איריס כהן
14/10/13 13:15
פורום: פטירת הרב עובדיה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פטירת הרב עובדיה
ימי הרב האחרונים בירושלים ולווייתו המרשימה כמעמד מתן תורה (!), האירו בזרקורים ממוקדים את הדרך בה אנחנו מהלכים בכסילותנו לאבדון, או בלשון יותר מובנת להתאבדות המונית.
13/10/2013  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
יושב-ראש הבית היהודי, השר נפתלי בנט, ביקר (יום א', 13.10.13) בביתו של הרב עובדיה יוסף. בנט, שבזמן הלוויה שהה בחו"ל, אמר לבני משפחתו האבלה של הרב: "גם בשבוע האחרון, כשהייתי בקהילות היהודיות בעולם, היהודים התפללו לזכרו של הרב. פטירתו איחדה את העם היהודי כולו".
13/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
צוֹדְקִים הַמְשַׁבְּחִים הַמַּפְרִיזִים,
13/10/2013  |  צור ארליך  |   שירים
הרב עובדיה יוסף נפטר, ופתאום מתגלה לנו אישיות שבכלל לא הכרנו, מאדם אפל, חשוך, אשר רק קללות שגורות על פיו, והדרך היחידה להביע עצמו היא באמצעות סטירות לחי, הוא הפך בין לילה לפוסק של המאות שנים האחרונות, לכותב עשרות ספרי הלכה, לרב הליברלי ביותר מקרב כל שאר הרבנים בעלי שיעור קומה הלכתי ברמתו, הפמיניסט הגדול ביותר מקרב פוסקי ההלכה היהודית, ועוד כהנה וכהנה. אז איך זה קורה ש-800 אלף לבושי חליפות שחורות וכסויי ראש ידעו את כל הטוב הזה, ואני וחברי ידענו רק על החושך?
13/10/2013  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
הלווייתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל לא הייתה "ההלוויה הגדולה בתולדות המדינה", כפי שהתפרסם בתקשורת. היא הייתה כנראה ההלוויה הגדולה ביותר בתולדות העם היהודי. עם זאת, קדמו לה הלוויות גדולות אחרות. בהלווייתו של הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל בשנת תשנ"ה השתתפו מאות אלפי אנשים. מספרים שנשיא המדינה דאז, עזר ויצמן, אמר לעוזריו: איך ייתכן שרבע מיליון איש מגיעים ללוות אדם לקברו, ואני לא שמעתי את שמו עד היום?! איש לא אמר את המשפט הזה על הרב עובדיה. תורה וגדוּלה נמצאו אצלו במקום אחד. אותו גם עזר ויצמן הכיר.
13/10/2013  |  חיים נבון  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פטירת הרב עובדיה  /  מי ומי  
ברקת: לדרעי ולליברמן דרוש חשבון-נפש  /  עידן יוסף
בן-דהן הותקף; משפחת יוסף התנצלה  /  עידן יוסף
שס מתכננת עצרת המונים בתום השבעה  /  עידן יוסף
הטור של פריצי  /  אברהם פריד
הדור שלא יידע את יוסף  /  אורי סויסה
הגטו היהודי האחרון  /  עמוס אריכא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il