|   15:07:40
דלג
  אריה אבנרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הערת אזהרה

אור בקצה המנהרה

התמורות שחלו בבחירות המוניציפליות האחרונות בנושא אכיפת החוק נגד ראשי ערים ורשויות עבריינים, עדיין אינן מבשרות את בוא האביב של טוהר המידות, אבל בכל זאת צצו להן כמה קרני אור, שאחת מהן היא הסתלקותם מהבמה הציבורית של כמה ראשי ערים בעלי קופות שרצים
01/11/2013  |   אריה אבנרי   |   כתבות   |   בחירות - רשויות מקומיות   |   תגובות
חיים אביטן, ראש עיריית חדרה לשעבר. הפסדו בבחירות האחרונות מהווה קרן אור

   איתמר לוין
בג"ץ הדיח את ראשי רמה"ש ונצרת עילית

   איתמר לוין
יומיים לפני הבחירות: בג"ץ הדיח את לחיאני

   איתמר לוין
גרוניס: עיריית בת-ים עשתה צחוק מפסה"ד

   איתמר לוין
עתירה לבג"ץ: להדיח את לחיאני, גפסו ורוכברגר

   איתמר לוין
רוכברגר יוצא לחופשה עד תום משפטו

בניגוד לרבים וטובים, אני סבור שבג"ץ לא הסתבך בהכרעות הדין האחרונות שקשורות בהדחתם של שלושה ראשי ערים שנגדם הוגשו כתבי אישום פליליים זמן קצר לפני מועד הבחירות המוניציפליות. בג"ץ, שגילה רפיון בתקופת כהונתו של נשיא בית המשפט העליון הנוכחי, אשר גרוניס, בכל הנוגע לקבלת הכרעות עקרוניות מרחיקות לכת ונמנע מעימותים עם מערכות השלטון, הוכיח בנושא זה נחישות בלתי אופיינית לו.

אולי לא במקרה היה גרוניס בדעת מיעוט בעתירה הראשונה שדנה בעתידם של ראש עיריית רמת השרון משה רוכברגר וראש עיריית נצרת עלית שמעון גפסו, ורק בעתירה השנייה שבה כיכב ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני הצטרף הנשיא לדעת הרוב.

ההכרעה המשפטית נפלה בעקבות שתי עתירות נפרדות שהגישה תנועת אומ"ץ לבג"ץ באמצעות עורכי הדין ד"ר חיים משגב וגד מינא בדרישה כפולה להדיח את ראשי הערים בעלי כתבי האישום ולמנוע את הצגת מועמדותם בבחירות. מולנו עמד מודל של עתירה שהגישה לפני שנים עמותת אמית"י (גלגולה הקודם של אומ"ץ), שבעקבותיה קבע בג"ץ ששרים וסגני שרים שהוגשו נגדם כתבי אישום פליליים לא יוכלו לכהן בתפקידם. הלכה זו יושמה במרוצת השנים לגבי כמה שרים לשעבר, בהם אריה דרעי, צחי הנגבי ואביגדור ליברמן.

לכאורה נוצר פלונטר בעקבות העתירות של אומ"ץ, מאחר ששופטי בג"ץ לא מנעו משלושת ראשי הערים הללו - שלומי לחיאני מבת ים, יצחק רוכברגר מרמת השרון ושמעון גפסו מנצרת עלית - מלהציג את מועמדותם ולהיבחר מחדש. אבל אלמלא פריצת הדרך החלקית של שופטי בג"ץ שהדיחו את ראשי הערים בעלי כתבי האישום, לא היו שר הפנים גדעון סער והפרקליטות מקדמים בימים אלה הצעת חוק חדשה שתחייב את השעייתם של ראשי ערים שנגדם מוגשים כתבי אישום חמורים.

לאמיתו של דבר, כבר לפני שנתיים יזמה אומ"ץ הצעת חוק שתביא להפסקה מיידית של כהונת ראשי ערים/רשויות שהוגשו נגדם כתבי אישום פליליים ותאסור עליהם להתמודד בבחירות עד סיכום ההליכים המשפטיים. באנו בדברים עם שורה של חברי כנסת, בהם חבר הכנסת לשעבר כרמל שאמה-הכהן (שכשל בבחירות האחרונות לראשות עיריית רמת גן), אך הם לא סייעו לנו לקדם את הצעת החוק.

רוכברגר בחופשה
רוכברגר. חקירות איטיות [צילום: ליאור קורן]

התפתחות חיובית מסוג אחר קשורה ברמת השרון. ראש עיריית רמת השרון, יצחק רוכברגר, שנבחר מחדש בבחירות האחרונות, לא היה מעלה על דעתו לצאת לחופשה ארוכה מרצונו הטוב עד שיסתיימו ההליכים המשפטיים נגדו. רוכברגר החליט לעשות צעד מחוכם זה עוד לפני שהחוק החדש על ההשעיה יאושר, למרות שטען כל העת שכתב האישום שהוגש נגדו קל יותר בהשוואה לכתבי האישום נגד שני עמיתיו. בהקשר לכך ראוי לציין כי כתב האישום נגד רוכברגר מתייחס לעבירות שביצע לכאורה בעבר, כאשר שימש בתפקיד בכיר בהסתדרות.

בינתיים פתחה המשטרה בחקירה בשורה של תלונות שהוגשו נגד רוכברגר בחשד שביצע עבירות פליליות במהלך כהונתו כראש עיריית רמת השרון. החקירה החלה בעקבות פניותיה של אומ"ץ, ותלונות שהוגשו למשטרה ולרשויות אכיפת החוק.

בגלל האיטיות של חקירות המשטרה וטיפולה המסורבל של הפרקליטות בחקירות של ראשי הערים, ספק אם ההכרעה תיפול לפני מועד סיום ההליכים בכתב האישום הנוכחי נגד רוכברגר שהוקרא השבוע בבית המשפט.

לחיאני מתחיל לכבד
לחיאני. בריקוד סלואו [צילום: פלאש 90]

ראש עיריית בת ים הרקדן, שלומי לחיאני, שגם כתב האישום נגדו הוקרא לפני זמן קצר, שינה בימים האחרונים את נוסח הציוצים שלו ובמקום ריקודים סוערים החל לרקוד "סלואו". עד לפני הבחירות האחרונות לא היסס לחיאני לצפצף בפומבי על מערכת אכיפת החוק, אבל עתה החל משום-מה לכבד אותה בדרכו שלו.

בשלב זה לא ברור אם לחיאני ילך בדרכו של רוכברגר ויצא לחופשה כפויה או שימתין לתחולת החוק שתשעה אותו.

רגב מנסה לטהר
רגב. התנהגות בלתי נסבלת [צילום: פלאש 90]

מכיוונו של ראש העיר השלישי, בעל כתב האישום הפלילי, שמעון גפסו מנצרת עלית, לא נאמרה מילה בעניין חופשה. נהפוך הוא: השבוע נרשמו שני אירועים שליליים ששפכו חושך על התנהלותם של נבחרי ציבור במישור הממלכתי והמוניציפלי.

האירוע הראשון אירע בישיבת ועדת הפנים של הכנסת, כאשר יו"ר הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב, שמעולם לא גילתה רגישות לשלטון החוק, הזמינה את גפסו לצורך בירור תלונה נגד היועצת המשפטית של העירייה, שחשפה בעבר כמה ממעשי השחיתות שלו.

לחברת הכנסת רגב קדמו אומנם כמה שרים וחברי כנסת שלא התביישו להתייצב ערב הבחירות האחרונות במטות הבחירות של ראשי ערים בעלי כתבי אישום, עבריינים סדרתיים וחשודים כדי לתמוך בהם; אבל רגב הגדישה את הסאה כאשר ניסתה להעניק טיהור פומבי לגפסו בכנסת ולחסל חשבון עם מי שניסתה להעמיד אותו על עמוד הקלון.

בעקבות התנהלותה השערורייתית הבלתי נסבלת של רגב, הגישה נגדה אומ"ץ תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת. בתלונה נאמר: "יו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ מירי רגב התנהגה לדעת אומ"ץ בדרך לא ראויה כאשר זימנה השבוע לישיבת הוועדה את ראש עיריית נצרת עלית שמעון גפסו כדי לברר תלונה נגד היועצת המשפטית של העירייה שהייתה שותפה לחשיפת מעשי שחיתות נגדו.

"עצם העלאת הנושא במהלך הישיבה היה דבר לא ראוי ולא מקובל ונגוע באינטרסים פוליטיים ציניים. במהלך הישיבה התעמתה ח"כ רגב עם חברי הוועדה ונהגה כלפיהם בחוצפה ובבוטות ואף דאגה להוציא כמה מהם מישיבת הוועדה. לאחר שמתחו ביקורת על ניצול ישיבת הוועדה למטרותיה הפוליטיות האישיות.

"אנו תובעים לכנס את ועדת האתיקה בהקדם לדון בהתנהגותה הבלתי נסבלת של חברת הכנסת רגב ולמצות אתה את הדין".

האירוע השני היה בעירו של גפסו, נצרת עלית, כאשר שני חברי מועצת העיר שמשמשים עדי תביעה מרכזיים במשפטו, לא היססו לחתום עם גפסו על הסכם הצטרפות לקואליציה חדשה בראשותו. מסתבר שגם לחברי מועצות הערים לא מפריע במיוחד שראש העיר מושחת עם קבלות. המטרה - לקבל תפקידים רוויי משכורות שמנות - מקדשת את כל האמצעים הלא כשרים.

אומ"ץ שיגרה אל השניים מכתבי מחאה על התנהגותם הבלתי ראויה.

בר מן העבר
בר. בסוף לא התמודד [צילום: פלאש 90]

לכך יש להוסיף עובדה מצערת נוספת חמורה פי כמה: בחירת תושבי שלוש הערים - בת ים, רמת השרון ונצרת עלית - ברוב קולות, ראשי ערים נגועים בפלילים, מדאיגה ומקוממת.

במחקר משותף על השחיתות המוניציפלית שנערך בימים אלה על-ידי אומ"ץ, עם בית הספר לקרימינולוגיה של אוניברסיטת חיפה, בולטת המגמה של תושבי הערים והרשויות לשפוט את נבחריהם על יסוד העשייה והשירותים בחוצות הערים ולא על סמך רמתם המוסרית. מבחינתם של התושבים הללו, אין מניעה שמערכת החינוך העירונית תנוהל בידי ראש עיר שהינו עבריין סדרתי ובלבד שילדיהם ילמדו בתנאים נוחים ויקבלו חוגי העשרה.

אחד מאלה שהצטיין בתחום החינוכי הוא ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר, שכיהן בתפקיד זה שני תריסר שנים ועשה רבות לא רק למען העיר אלא גם למען ביתו ובהיקפים גדולים. במרוצת השנים העברנו לרשויות אכיפת החוק חומרים רבים שהצביעו על בר כעל עבריין סדרתי. בשלב מסוים תיווכנו בין המשטרה לבין עד מדינה שפנה קודם לכן אל אומ"ץ.

מידע שמסר למשטרה היה בעל בסיס לחקירה מקיפה של המשטרה שהתנהלה משום מה בעצלתיים, בגלל מעורבות של קצין משטרה בכיר מסוים שבלם את החקירה. רק אחרי פרישתו מהארגון חלה התפנית. המלצת המשטרה הייתה רחבה יותר וקבעה שיש להעמיד את בר לדין בגין קבלת שוחד בסך מיליוני שקלים מחמישה קבלנים ויזמי נדל"ן, תמורת קידום פרויקטים נדל"ניים בעיר והיתרים להרמת מגדלי מגורים. במהלך פעילות עבריינית זו ביצע בר בנוסף לקבלת שוחד גם עבירות של הלבנת הון, זיוף מסמכים, מרמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי חקירה ומשפט.

גם פרקליטות מחוז תל אביב למיסוי וכלכלה הגישה את כתב האישום נגד בר בתום סחבת ממושכת, וזה כלל רק חלק מעבירות השוחד שבר קיבל במהלך תקופת כהונתו הממושכת. זו הייתה אולי הסיבה לכך שלראשונה בתולדות המדינה חולט רכוש של איש ציבור שתיקו הפלילי תלוי ועומד. מסתבר שבר התכוון להתמודד בפעם החמישית לתפקיד ראש העיר ואף הודיע על כך בפגישה עם קבלנים.

במהלך הסחבת הממושכת הגיש חבר מועצת עיריית רמת גן, ד"ר אברהם ליליאן, עתירה לבג"ץ, שמטרתה הייתה לזרז את הכרעת הפרקליטות. אומ"ץ הייתה מעורבת בשלבים המוקדמים של העתירה במסגרת שיתוף הפעולה שלנו עם העותר. זמן קצר לפני הבחירות המוניציפליות, לפני שנפלה ההכרעה הסופית בבג"ץ, הודיע בר במפתיע שאינו מתכוון להתמודד בבחירות ובכך מנע את הדחתו המיידית, וכך פרש מתפקידו בבושת פנים ועתה מצפה לו המשפט הפלילי.

אגב - אומ"ץ הצליחה לבלום תוכנית הזויה של הנהלת עיריית רמת גן לקרוא את מתחם הבורסה על-שמו של בר במסגרת חגיגות ה-90 לעיר רמת גן. לא היה לנו ספק שבר עמד מאחורי יוזמה זו. בית המשפט המחוזי בתל אביב נענה לבקשתו של עורך הדין אבינועם מגן, חבר הצוות המשפטי של אומ"ץ, וביטל את ההנצחה בחיים של ראש העיר המושחת. בעקבות זאת בוטלו החגיגות. אומ"ץ הגישה תביעות אישיות נגד בר להחזרת כספי הציבור שירדו לטמיון.

כמה קרני אור
ליאון. טוב שלא נבחר [צילום: פלאש 90]

לאומ"ץ הייתה קורת רוח מכך שכראש העירייה החדש של רמת גן נבחר ישראל זינגר, לשעבר מנהל גימנסיה בליך, שזכה בעבר לאות המופת של אומ"ץ בזכות מאבקו הבלתי נלאה בשחיתות בעיר בשיתוף פעולה הדוק מאוד עם התנועה. אין לנו ספק שעתה מצפה לזינגר מלאכה רבה לשקם את טוהר המידות בעיר ואנחנו נסייע לו.

אומ"ץ בירכה גם על בחירתו של חתן אומ"ץ נוסף, רוני גולן, לתפקיד ראש מועצת תל מונד. גם גולן נאבק בשנים האחרונות בשחיתות המקומית בגיבויה של אומ"ץ והיה שכר לפעילותו.

קרן אור נוספת בבחירות האחרונות הייתה הסתלקותם מהבמה של כמה ראשי ערים בעלי קופות שרצים, שחלקם הפסידו בבחירות וחלקם הסתלקו מרצונם. על רשימה זו נמנים ראש עיריית חדרה חיים אביטן, ראש עיריית פתח תקוה מוטי אוחיון, ראש עיריית רעננה נחום חופרי, ראש עיריית גבעתיים ראובן בן שחר, ראש עיריית טבריה זהר ששון וראש עיריית אלעד הרב יצחק עידן.

גם כישלונו של רו"ח משה ליאון בהתמודדות בבחירות לראשות עיריית ירושלים ראוי לציון חיובי. אלה שהריצו את ליאון לראשות העיר היו חברי הכנסת אביגדור ליברמן ואריה דרעי - שניהם בעלי רמה מוסרית ירודה. אמור מי הם חבריך ואומר לך מי אתה. ואמנם, ליאון הינו "לקוח" ותיק של אומ"ץ בנושא פגיעות במנהל התקין ובטוהר המידות בתפקידיו הציבוריים בעבר כמנכ"ל משרד ראש הממשלה ויו"ר דירקטוריון רכבת ישראל.

כך או אחרת, התמורות שחלו בבחירות המוניציפליות האחרונות בנושא אכיפת החוק נגד ראשי ערים ורשויות עבריינים, עדיין אינן מבשרות את בוא האביב של טוהר המידות. מצויים עדיין ברחבי המדינה עשרות ראשי ערים שבועטים בשלטון החוק. שמותיהם מתויקים במשרדי אומ"ץ. מבקר המדינה, המשטרה והפרקליטות לא מצליחים למרבה הצער לבלום אותם. אנחנו לא נפסיק לחשוף אותם.

תאריך:  01/11/2013   |   עודכן:  01/11/2013
אריה אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אור בקצה המנהרה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תושב העיר
1/11/13 12:21
2
בהגינות ושקיפות
1/11/13 13:59
3
קורא
1/11/13 14:57
4
עידןסובול
2/11/13 08:01
 
הנ"ל
2/11/13 14:18
5
קותי
2/11/13 14:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות - רשויות מקומיות
בחירות מוניציפליות? תזכירו לי מתי זה קרה בפעם האחרונה. לפני שנה? שנתיים? נורא מזמן. אז זהו, שלא. הבחירות התקיימו כאן רק לפני פחות משבועיים. ראשי הערים החדשים אפילו לא הספיקו להיכנס ללשכותיהם (שכן על-פי החוק, כהונתם בפועל מתחילה 21 יום לאחר בחירתם בקלפי).
31/10/2013  |  מנחם רהט  |   כתבות
סוד גלוי הוא בין מי העוסקים בתחום המשפט לפרנסתם, כי פסק-דין שגוי יוצר תקדים גרוע. פסק-דין שגוי - בעיקר כשהוא ניתן בידי הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר - הוא בהתאם להלכה המשפטית המחייבת בישראל, בגדר של תקדים מחייב, המחייב את כלל הערכאות הנמוכות יותר. כך מוצאים עצמם שופטים ושופטות אנוסים לפסוק ולהכריע על-פי פסק-דין הנראה שגוי בעיניהם, על-פי עיקרון הלכת התקדים המחייב. במצב דברים שכזה, יישאר פסק-דין שגוי שכזה על מכונו, שנים הרבה, עד שיבוא בית המשפט העליון ויבטל אותו בפסק-דין חדש ואחר מבית היוצר שלו.
30/10/2013  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
עלי סלאם ניצח בבחירות לראשות עיריית נצרת - כך יודיע מנהל הבחירות בעיר, לאחר שבית המשפט העליון ביטל (יום ד', 30.10.13) את צו המניעה הזמני שאסר על פרסום תוצאות הבחירות.
30/10/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
ערוצי טלוויזיה מסחריים בישראל קיימו תעמולה אנטישמית כנגד החרדים תוך ניסיון בוטה להתערב ולהשפיע על מערכת הבחירות המקומיות, כולל ביום הבחירות עצמו באופן בוטה ומנוגד לחוק. הם כמובן מעל החוק. זה הרי כך מאז ומתמיד.
29/10/2013  |  מיה ברון  |   מאמרים
חקירת החשד בנוגע להתנהלות במסגרת הבחירות המקומיות בבית שמש, ולפיו היו זיופים, הועברה מהרמה המקומית במחוז ירושלים לרמה הארצית והתיק ייחקר על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה -להב 433, שלה אמצעים רבים יותר.
29/10/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il