"חוסר האמינות, השקר לאזרחים, הפגיעה בנורמות והמעילה בשליחות הציבורית הם בסיסה של השחיתות ויש להוקיע ולהרחיק את התופעה". כך אמרה ח"כ מלי פולישוק-בלוך בפתח דיון של הוועדה לביקורת המדינה בנושא המינויים הפוליטיים (ב', 12.12.05). הדיון נסוב סביב נושא דוח מבקר המדינה, בנוגע למינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, בהשתתפות השר לשעבר של המשרד, צחי הנגבי.
ח"כ פולישוק-בלוך, יו"ר הוועדה, אמרה עוד: "נושא המינויים הפוליטיים אינו יורד מסדר יומה של הוועדה ואנחנו מקיימים דיון בנושא זה מדי שבוע... המצב הפך למסוכן לדמוקרטיה הישראלית. מי שעבר על החוק צריך לקבל את עונשו אבל גם מי שעבר על הנורמות הציבוריות ובגד בשליחותו הציבורית צריך לתת את הדין".
ח"כ אילן שלגי משינוי, אמר: "השר הנגבי הוא אולי שר בלי תיק בממשלה אבל עם תיק במשטרה. העבירות שהוזכרו בדוח המבקר הן חמורות מאוד. הנגבי מסב בושה וכלימה על כל הפוליטיקאים ואני מאחל לכנסת כי לא יהיו בה עוד אנשים כאלה".
ח"כ רן כהן ממרצ-יחד: "אני הרבה שנים בוועדה וטרם נתקלתי במינויים פוליטיים שהגיעו לטיפול המשטרה. הדוח הוכר כראוי לחקירה משטרתית ולכן אי אפשר לטעון לתום לב. מדובר לפי דעתי באחד הדוחות הכי חמורים בנושא זה".
הנגבי: אני לא המצאתי את התופעה
השר צחי הנגבי הגיב לדברים: "דוח המבקר הוא דוח מכובד והוא עסק בתחום שימיו כשנותיה של המדינה - המעורבות של שר בענייני כוח האדם במשרדו. מעולם השרים לא התנזרו מנושא זה או חשבו שמשהו בכך לא בסדר. התופעה לא הומצאה על-ידי ולא במשרד לאיכות הסביבה, הייתה מעורבות של שרים בעניינים אלה, דומיננטית לא פחות וזו נורמה מקובלת כבר עשרות שנים, בכל הממשלות ובכל המשרדים".
"לאחר כהונה במספר משרדי ממשלה, הוכחתי כי אינני מקדם את האג'נדה הפוליטית שלי אלא מקיים מדיניות תוך היוועצות עם הדרג המקצועי. לראיה - תמיד מונה אצלי מנכ"ל שהוא איש מקצוע ולא בעל זיקה פוליטית".
"דוח המבקר", ממשיך הנגבי ואומר, "מזכיר בעיקר משרות פנויות וזוטרות, שלא חייבו מכרז. מרבית המועמדים היו מקצועיים וראויים. כאשר אין חובת מכרז, המשרד דואג לאייש משרות פנויות. אין שום עילה למנוע מעוזרים בלשכת שר שיציעו מועמדים לתפקידים פנויים שלא חלה עליהם חובת מכרז. אישית אני לא הייתי מעורב באף מינוי, יש מערכות במשרד המבצעות מיון וסינון. לא היה לי שמץ של מעורבות באף ועדת מכרזים והמערכת המקצועית קיבלה גיבוי מוחלט. רוב האנשים שמונו היו ללא זיקה לשר אלא הגיעו דרך הדרג המקצועי, כפי שנהוג מזה שנים רבות.
"מינויים פוליטיים", הדגיש הנגבי, "הם פסולים בעיני, אף אם המינוי הוא מקצועי, אין לפסול אותו. הכל צריך להיבחן על-רקע מקצועי".
החשב הכללי במשרד האוצר, ד"ר ירון זליכה, עמד לצידו של הנגבי באומרו: "השר הנגבי צודק בכך שאמר שיש בעיה מערכתית. מדובר בכשל בכמה רבדים - דלת הכניסה לשירות המדינה היא רחבה ולכן צמצמנו אותה והקמנו מנגנוני פיקוח, שתי ועדות שבודקות נתונים אישיים וכישורים של כל אדם לתפקיד, ביצענו מיפוי יסודי של אופן העסקת עובדים במשרדי הממשלה, המאפשר יכולת פיקוח ובקרה לחשבים ויצרנו שינוי בחוק יסודות התקציב. הבעיה המערכתית שתוארה נבעה מכשל ארגוני בפיקוח ובקר ונתנו לכך פתרונות".
נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, גם כן מסכים שקיימת בעיה מערכתית: "המצב בשירות המדינה הרבה יותר טוב מתאגידים אחרים ויותר טוב כיום מאשר בעבר. בשנות ה- 90' המצב היה כה גרוע עד שהיה צורך בחקיקה בנושא. אין לנו אפשרות וכלים וזה גם בלתי אפשרי לבדוק כל מינוי ומינוי. בעקבות הדוח עשינו הרבה דברים, כמו הקמת צוות משותף שבוחן את לקחי דוח המבקר, הוכן דוח מפורט ויסודי בעניין, החלטתי לבדוק את כל המינויים הזוטרים שלא דורשים מכרז שבוצעו החל מינואר 2000. ניתן לומר שצמצמנו את מספר העובדים בצורה דרמטית. בסופו של דבר התופעה אינה קיימת בהיקפים גדולים כמו שמפורסם לעיתים".