|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

החזירו כספי המיסים לחברי הלשכה

תקציב לשכת עוה"ד מסתכם ב-65 מיליון שקל בשנה. 49 מיליון שקל מתקציב זה, מקורם בדמי חבר שמשלמים ללשכה יותר מ-50 אלף עורכי דין כספי המיסים נגבו אומנם בחסות החוק, אבל ללא כל מתן תמורה - מלאה או חלקית - בגינם
28/01/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
עו"ד דורון ברזילי, יו"ר לשכת עורכי הדין [צילום: פלאש 90]

שימו ת'מפתחות על השולחן ולכו לדרככם
עו"ד חיים שטנגר
המסקנה העולה ממסקנות ועדת שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה, היא שראוי כי כלל עסקני לשכת עורכי הדין הפועלים כיום בלשכה יתפטרו מתפקידם
לרשימה המלאה

סוד גלוי הוא, כי זה תקופת זמן של כשנתיים ימים לערך - אם לא יותר מכך - אין לשכת עורכי הדין מתפקדת כלל וכלל. כל אחד ממחוזות הלשכה עושה שבת לעצמו והגוף המרכזי והאחראי על תפקוד הלשכה, מכוח חוק לשכת עורכי הדין - הלא הוא הוועד המרכזי - משותק. אם מישהו יצליח להצביע על קיום ישיבה עניינית ומשמעותית של הוועד המרכזי של הלשכה, במחצית השנה האחרונה, אם לא מעבר לכך, הרי נבהיר לו שהוא טועה - וטעות מהותית. ולהזכירכם - מכוח הוראות חוק הלשכה, יושב-ראש הוועד המרכזי הוא ראש לשכת עורכי הדין. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, איפה הוא, בכלל? מתי ישב הוא ראש בישיבת הוועד המרכזי?

אל תדאגו לו, לראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי. הוא פעיל - "פעיל" עד למאוד-מאוד. בימים שבהם אין מתבררות עתירות מנהליות שמגיש הוא נגד מוסדות הלשכה וחבריה או שמגישים מוסדות הלשכה וחבריה נגדו ושאר הליכים משפטיים ה"מעשירים" את הפסיקה בהערות נוקבות של שופטים ושופטות על "התנהלותה" של הלשכה, פעיל ראש הלשכה דרך האינטרנט. לא ניתן לכנס את הוועד המרכזי ולקבל החלטות אופרטיביות - לא נורא. "נקבל החלטות" כמו גם "נודיע הודעות", באמצעות האינטרנט והפייסבוק. איזה גבר אתה מארק צוקרברג. בזכותך גילינו שאפשר להיות חברים בלשכת עורכי הדין ולקבל מידע מהפייסבוק בלי לשלם מיסי חבר. רגע, רגע! בלי לשלם מיסי חבר? אז זהו. דמי חבר חייבים לשלם, מכוח חוק הלשכה, אחרת לא תוכלו לתפקד כעורכי ועורכות דין פעילים. לתת שירותים בתמורה? מי קבע שיש חובה חוקית שכזו? זה כתוב בחוק הלשכה? לא מספיק שהלשכה מציגה מצג דברים של "עניינים כשורה" כלפי חוץ?

לפני קרוב לשלוש-עשרה שנה, עתרתי לבג"ץ נגד החברות הכפויה בלשכה ונגד החובה לשלם מיסי חבר מכוח חוק. בג"ץ בהרכב הנשיא, כבוד השופט אהרן ברק, אליו הצטרפו כבוד השופטים אליעזר ריבלין וד"ר אשר דן גרוניס, דחה את העתירה. "האם דרישת דמי החבר היא חוקתית?", שאל עצמו כבוד השופט א' ברק בפסק-הדין בעתירתי ומיד השיב: "מקובל עלי כי דרישה זו פוגעת בחופש העיסוק. פגיעה זו מקיימת את דרישותיה של פסקת ההגבלה. דמי החבר הם מקור למימון פעולות הפיקוח וההסדר הנעשות על-ידי הלשכה (ראה סעיף 93 לחוק הלשכה וכן סעיף 40 לתגובת הלשכה). לא נטען בפנינו כי שיעורם של דמי החבר והמצבים בהם אי-תשלומם מביא לפקיעת החברות בלשכה יוצרים חסם ממשי בפני המבקשים לעסוק בעריכת דין. מעבר לנדרש - ולאור ההוראה על שמירת הדינים בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו (סעיף 10) - אציין כי אילו היה עלי לבחון את חוקתיותם של דמי החבר מזווית הראייה של דיני הקניין, הייתי בוודאי סבור כי מתקיימים בפגיעה זו תנאים של פסקת ההגבלה שבחוק יסוד זה".

בהמשך פסק-דינו נדרש בג"ץ לשאלת החברות הכפויה בלשכה, כלום היא חוקית אם לאו. לעניין זה כתב הנשיא א' ברק בהסכמת כבוד השופטים א' ריבלין וא"ד גרוניס בפסק-הדין כי: "נותרה הטענה, כי אם כדין נדרשת חברות כפויה בגוף סטטוטורי מפקח על מקצוע עריכת הדין, הרי יש לאפשר הגשמתה של חברות זו, באמצעות מספר לשכות של עורכי דין. הטענה הינה כי חוק הלשכה יוצר שלא כדין מונופול. אכן, ללשכה הוענק מונופול לספק לציבור שירותים של פיקוח ובקרה על עריכת הדין. האופי המונופולי של ההסדר פוגע בחופש העיסוק (ראו בג"ץ 734/88 התאחדות בעלי המלאכה והתעשיה, אשקלון נ' עירית אשקלון, פ"ד מג(3) 665, 671; בג"ץ 2505/90 התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל נ' שר התחבורה, פ"ד מו(1) 543)".

בג"ץ ממשיך וקובע, בפסק-דינו, כי "פגיעה זו מקיימת את דרישותיה של פסקת ההגבלה. התכלית המונחת ביסוד ההסדר המונופוליסטי שאינו למטרת רווח היא ראויה, שכן היא משחררת את הלשכה מלחצים כלכליים ואחרים העשויים לפגוע ביכולתה להסדיר כיאות את המקצוע. היא אף שומרת על האחידות הסטנדרטית של הפיקוח והבקרה. האמצעי המונופוליסטי קשור בקשר רציונלי להשגת המטרה הראויה. לא שוכנעתי כי אמצעים אחרים יוכלו להגשים את התכלית הראויה בהיקף ובעוצמה כפי שהדבר נעשה על-ידי חוק הלשכה, תוך פגיעה פחותה בחופש העיסוק. לבסוף, קיים יחס ראוי בין התועלת הצומחת משמירה על אחידות הרף ושחרור הגוף המפקח מלחצים כלכליים ואחרים לבין הפגיעה הנגרמת לחופש העיסוק".


בלי דו-שיח ובלי שיתוף פעולה


ומבג"ץ נעבור לחיי היומיום השוטפים. אל תחשבו, שבמחוזות הלשכה העניינים שפירים. אמנם, הוועדים המחוזיים מתפקדים באופן שוטף, אולם בהיעדר גוף עליון מפקח על פעולותיהם, עושה כל אחד מהם שבת לעצמו. כך נוצרו השתלמויות כפולות באילת. כך קיים המכון להשתלמויות של לשכת עורכי הדין, בצד השתלמויות שעורך ועד מחוז תל אביב והמרכז, בראשותו של עו"ד אפרים (אפי) נוה. ועד מחוזי זה ניצל את גג הלשכה, בימי שישי, לעריכת בראנץ' לחברי ועד מחוז תל אביב והמרכז, בשיטת "כל הקודם זוכה", שכן יש גבול לקיבולת ותפוסת גג הלשכה. יש גם סדנאות לשוקולד, מועדון לצפייה בסרטים נבחרים ומה צריך עוד בן אדם, אם לא כיכר אחת של לחם ואהבה - אהבה כל הזמן.

אהבה? אז זהו זה. אהבה לא שוררת במיוחד בין ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, לחמשת יושבי-ראש הוועדים המחוזיים של הלשכה. אז בהיעדר דו-שיח ואי-שיתוף פעולה מתפקדים המחוזות וראש הלשכה, גורם וגורם לעצמו. כך נוצרים חיכוכים, כפילות, אולי אף בזבוזים והוצאות כספים מיותרים ומאין יבוא הכסף? אז זהו זה. חברי הלשכה חייבים בתשלום כספי מיסים, אחת לשנה לוועד המחוזי ולוועד המרכזי. כבר ציינו, כי התנאי לחברות בלשכת ולעצם הזכות לעסוק, באופן פעיל, במקצוע עריכת-הדין, הוא תשלום מיסי החבר לשני גורמים אלה. משם מגיע הכסף - בכמויות עצומות ובתזרים מזומנים שוטף.


תביעה ייצוגית נגד הלשכה ומוסדותיה?


ועדת פרוקצ'יה, בראשותה של שופטת בית המשפט העליון בדימוס, ד"ר אילה פרוקצ'יה, שמונתה בידי שר המשפטים הקודם, יעקב נאמן, לבדוק כשלים בהתנהלותה של הלשכה, מסרה מסקנותיה והמלצותיה, לפני כשבועיים ימים, לשרת המשפטים הנוכחית, ציפי לבני.

בין שלל קביעותיה ומסקנותיה של ועדת פרוקצ'יה, התייחסה היא גם לתקציב לשכת עורכי הדין והמינהל הכספי שלה. תקציב לשכת עורכי הדין מסתכם בשנה בכ-65 מיליון שקל. כ-49 מיליון שקל מתקציב זה, מקורם בדמי חבר שמשלמים ללשכה יותר מ-50 אלף עורכי דין. הוועדה קבעה, כי יש לקבוע אמות מידה לצרכים החייבים או מותרים בתקצוב, לצורך התקצוב, ככל שיש להם זיקה למקצוע. הוועדה ממליצה ליישם אמות מידה אלה גם בקשר לגביית דמי החבר השנתיים הנגבים מחברי הלשכה. בהמלצותיה של ועדת פרוקצ'יה נכתב כי: "לא יותרו גביית דמי חבר ותקצוב של פעולות שאין להן זיקה למקצוע".

שרת המשפטים, ציפי לבני, שקיבלה את דוח ועדת פרוקצ'יה, על כלל המלצותיה, פרסמה בתגובה, בהודעה שנשלחה מטעמה לתקשורת, דברים, בנוסח הבא, כדלהלן: "אני מודה לחברי הוועדה, בראשות כב' שופטת ביהמ"ש העליון (בדימוס), אילה פרוקצ'יה, על עבודתם המסורה והמעמיקה. בכוונתי ללמוד את הדוח לעומק ולהרחיב את הבחינה לסוגיות נוספות שקשורות ללשכת עורכי הדין ושלא נידונו בוועדה. הנושא על שולחני, ובהחלט בכוונתי להקדיש לו את מלוא תשומת הלב. הדברים לא ייבחנו ברמה פרסונלית, אלא אך ורק בצורה מערכתית ועניינית".

אלה מביניכם, היודעים לעשות שימוש בקריאה מקורבת ובקריאה בין השורות, יכלו להבחין, מה אינו כלול בתגובתה של שרת המשפטים. שרת המשפטים לא התחייבה לאמץ מסקנות ועדת פרוקצ'יה או חלק ממנה. למה לה? היא מינתה ועדה זו? שיפנו חברי הוועדה הנכבדים ליעקב נאמן שמינה אותם וידאגו שהוא יאמץ את המלצות הוועדה. ובינתיים? בינתיים, תמשיך הלשכה להידרדר מדחי אל דחי. ומה יהיה על תשלום המיסים השנתי, בינתיים? בינתיים - כל עוד לא יינקטו פעולות נגד גבייה מיותרת זו של מיסי החבר, בידי הלשכה ומוסדותיה - ימשיכו להיגבות דמי החבר, בשנה הבאה, בזו שלאחריה וכן הלאה והלאה.

אולי הדרך הראויה הינה הגשת תביעה ייצוגית נגד הלשכה ומוסדותיה להחזרת כספי מיסים, שנגבו אומנם בחסות החוק, אבל ללא כל מתן תמורה - מלאה או חלקית - בגינם. אולי הפתרון הינו הגשת שורה של תביעות אישיות נגד ראשי מוסדות הלשכה שהביאו להתדרדרות הקיימת מכוח אחריותם האישית, כנושאי משרה. יש לאסור - במקביל - באיסור מוחלט על הלשכה, לממן הגנתם המשפטית של נתבעים בפוטנציה אלה? ימים יגידו אם תיוותר הלשכה על מכונה, אם בכלל, או במבנה שונה, או אולי תפורק היא לחלוטין.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  28/01/2014   |   עודכן:  28/01/2014
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החזירו כספי המיסים לחברי הלשכה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלברט איינשטיין הגדיר: "אי-שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות". עשרים שנה אחרי השיגעון הראשוני חשוב לומר זאת לאוסלואידים המקוריים ולמי שהולכים בדרכם, הממשיכים להטיח ראש בקיר ולצפות לתוצאות שונות מאלה החמורות שהיו מנת חלקנו מאז.
28/01/2014  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
סיפורי התנ"ך וביטויי השירה שבו, בעיקר שיר השירים, מהווים מקור השראה לאמנים רבים מאז ומתמיד. לכן, לא ייפלא כי אגודת המאיירים בישראל המציגה בגלריה של יד לבנים ברעננה התמקדה הפעם בנושא זה. העילה המוצהרת כאן היא "איור לשירים ישראלים המבוססים על התנ"ך". קצת מיותר, כי בסוף הרי מגיעים למקור עצמו, לתנ"ך. אם התערוכה הייתה מלווה בערוץ שמע (אודיו)- לצד אותם השירים המאוירים, ניחא. אולי בהמשך יבינו שאפשר ורצוי לפנות ולגרות כמה חושים בתערוכות אמנות, כדי להעביר את המסר (לאו-דווקא בווידאו)...
אדוני המיניסטר, שלום מלא חיוך לי אליך.
28/01/2014  |  נסים גבאי  |   מאמרים
המקללים, והם רבין, מתרבין ומתרברבין בינינו, לא מצליחים לעמעם את האור השופע מרצועת החוף וההרים שסביבנו. ישראל היא אבן שואבת, גם את השנאה, ומעבדת את המציאות ליהלומים הנערמים בחדווה בכל אתר ואתר.
28/01/2014  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, שסיים לאחרונה ביקור בישראל, הביע בנאומו בכנסת הזדהות ותמיכה נילהבת בישראל, ללא שום הסתיגויות. דבריו היו ממש סיפור אהבה של חיבוק ציוני ממנהיגה של מדינה מהגדולות בעולם. כל אדם שהאזין וקרא חש שדבריו היו כנים ואמיתיים, ולא נימוסים דיפלומטים שיגרתיים.
28/01/2014  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il