|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

מיהו שוטה?

השמאל האנטי-חרדי ביסודו, מתחבק חיבוק של סחבקים עם ש"ס ויהדות התורה, ושני הצדדים שוכחים שתוך זמן קצר תעשה הקואליציה עם שני הסקטורים חשבון שההנאה הרגעית הנוכחית שלהם תתגמד לעומת הכאב שעוד נכון להם
12/03/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
ש"ס ויהדות התורה [צילום: פלאש 90]

בימים אלה אנו עדים לאורגיית תסכול של האופוזיציה בישראל, אורגיה שמביאה את תצוגות האבסורד האופוזיציונית לשיאים חדשים. ראש האופוזיציה, ח"כ הרצוג, עוסק בהטפות מוסר לראש הממשלה על תמיכתו בהגדלת אחוז החסימה בבחירות לכנסת, כאשר הוא עצמו תמך בכך לא מכבר. שאול מופז הוא "חבר כבוד" במחנה האופוזיציה "המורד" כאשר איש אינו סופר אותו לא בקואליציה ולא באופוזיציה, ובקרב הציבור הוא מנהל את המלחמה הקודמת והולך ומאבד במהירות את מעט הגובה שעוד היה לו.

השמאל, שביסודו הוא אנטי-חרדי, מתחבק חיבוק של סחבקים עם ש"ס ויהדות התורה, ושני הצדדים שוכחים או עורכים מצג שווא של מי ששכחו, שמהלכי ההתרסה שלהם עשויים להביא את הקואליציה תוך זמן קצר, לעריכת "חשבון מאזן" עם שני הסקטורים הללו, חשבון שההנאה הרגעית הנוכחית שלהם מהיכולת להרגיז גורם כזה או אחר, תתגמד לעומת הכאב האמיתי שיפקוד אותם אז. מלחמה היא מלחמה, ובמלחמה אתה יודע איך היא מתחילה, אבל כמעט אף פעם אינך יודע כיצד היא מסתיימת.

במחזה האבסורד הנוכחי מיטיבים להשתטות דווקא "חכמי התורה" הרב אריה דרעי והעוד מעט רב גפני. שניהם שוכחים:

  • שלא הוכרזה עליהם מלחמה, אבל הם בהחלט נקראו לסדר;
  • שבעלי הברית הטבעיים שלהם נמצאים דווקא בגוש הימין-מרכז: הימין הלאומי שבבית היהודי הדתי-לאומי, והמסורתיים שהם רוב בין תומכי הימין וחסידי ארץ ישראל. ובמקום לקרוא נכון את התמונה, לשתוק ולהבליג ולתת לזמן לעשות את שלו ולחיים לתקן את שטעון תיקון, הם מקצינים עמדות מכריזים מלחמה ומאיימים ב"פגיעות כואבות" בימין דווקא. הם אינם מבינים, שוכחים או טועים לחשוב, שלאיומיהם יש שיניים. שהרי אם יתן הימין יד לשמאל בכוונה לחוקק סוף-סוף חוקה לישראל, למשל, "צרותיהם" האמיתיות יתחילו רק אז.

מר"צ כבר מזמן אינה מפלגה ציונית, ולכן חבירתה לח"כים הערבים במצג החרמת בית הנבחרים הישראלי, כמעט שאינה מעוררת פליאה או הפתעה - עד כדי כך התרחקה מלב הקונצנזוס היהודי בישראל.

הערבים, במיוחד חברי הכנסת הערבים, הם ערבים. מפעם לפעם מזדמנת להם שעת כושר להסיר את המסווה הממותן שלהם ולגלות את פרצופם האמיתי - והם אינם מחמיצים אף הזדמנות. חשוב שהציבור היהודי בישראל יזכור זאת היטב, והציבור הערבי ימהר לעשות חשבון נפש לגבי השליחים שהוא שולח לכנסת, ואופי התרומה שלהם לשיפור היחסים בין המרוב למיעוט במדינה.

ומחזה האבסורד נמשך והולך, אחרי שהבוז'י שפך את מנת מרורי התסכול שלו על הקואליציה שהחליטה סוף-סוף למשול משום שלכך נבחרה, הוא מארגן חרם על הכנסת לקראת בואו של ראש ממשלת בריטניה לישראל (12.3.14) ונאומו בכנסת. אחרי שתקף בשצף קצף את נפתלי בנט על שעזב את המליאה שעה שנשיא הפרלמנט האירופי, שולץ, נאם בה ולא התבייש לשקר במצח נחושה, הסניליות או הצביעות של בוז'י ואולי הסיסמה הנדושה שפוליטיקאים מיטיבים לנצל את הזכרון הקצר של הציבור בכדי לספר לו סיפורי בדים, מביאות אותו לפעול בדיוק באותו אופן שהוא עצמו גינה - מבלי שיש לו אפילו את התירוץ הקלוש של בנט; חלם? - לא, אידיוטיזם - בוודאי.

כשעוקבים אחר התנהלות האופוזיציה בימים אלה, קל להבין מדוע נתניהו מוגן מאימתה, ואם יפסיד את השלטון, יהיה זה שוב בגלל שגיאותיו שלו ולא מפני שהאופוזיציה מציגה אלטרנטיבה של ממש. נראה שהאקדמיה ללשון העברית היטיבה לבחור מילה עברית חלופית למילה אופוזיציה - נגדה. כל מה שמצליחה האופוזיציה הנוכחית לומר ו/או לעשות מסתכם אך ורק במילה אחת "נגד". שום רעיון קונסטרוקטיבי, שום יוזמה חדשה, שום חשיבה רעננה בענייני ישראל או בענייני ביטחון ישראל - הכל אותו שטנץ. אפילו בדברים שהיא עצמה תמכה בעבר, גובר עליה יצר ה"נגד" והיא מתיצבת תחת כל עץ רענן עם סיסמה שבלונית זו בווריאציות בנליות שונות.

מבחינה לוגית האבסורד הגדול ביותר מצוי בהתנהלותן של המפלגות החרדיות, ובחבירתן הנלהבת לשתי קבוצות שמטבען הן יריבותיה האידיאולוגיות הקשות: השמאל, בגלל זיקותיו האנטי-דתיות החזקות, והערבים (המוסלמים, בעיקר) בשל היות האיסלאם דת מיסיונרית שעמדתה הבסיסית שואפת לעליונות התאולוגית על-פני כל תאולוגיה אחרת, במיוחד מול מתחרתה הגדולה - היהודית. יצר השנאה העצמית, הממלא תפקיד חשוב בתנועות יהודיות דווקאיות, גובר כנראה גם במפלגות החרדיות על השכל הישר ועל קריאה נכונה של המציאות.

דרעי, שאיבד את הרסן שכפה עליו הרב עובדיה יוסף, מנצל עד תום את הסתלקותו וסוחף את ש"ס מחדש לעבר שולי החברה והמחלוקת העדתית. ובמקום להמשיך ולקדמה לעבר מרכז הבמה הציבורית כגשר נוסף בין דתיים לחילוניים, בעל אופי שונה מזה הדתי-לאומי אך משלים אותו, הוא מחזיר אותה שנות דור לאחור. גפני מייצג את הקבוצה המקבילה לו ביהדות האשכנזית המיוצגת על-ידי "יהדות התורה", וחרף היותו יהודי נבון בדרך-כלל, מאבד הפעם את הצפון ומפיץ איומים וגינויים לכל עבר, רק מפני שרוב הציבור בישראל מאס בסחטנות הדתית של הדור האחרון. במקום להרפות מעט ולהניח ל"מולך" את אשר ל"מולך", ובדרך שעליה הוא אמון כבר זמן רב, ליצור עקב לצד אגודל נקודות איזון חדשות, הוא מתגרה במזלו ובמזלם של שולחיו...

אילו הייתי צריך לענות על כותרת המאמר כעל שאלה שאינה רטורית, הייתי אומר ששוטה הוא מי ששמח לאידו שלו. הטיפשות הגדולה באמת תהיה, אם שני שחקנים אלה "יתאהבו" ברוח הגבית המכשילה שמספק להם השמאל, ולא יפנימו די מהר שהם משחקים באש.

אפרופו שוטים

הזדמן לידי הבוקר גיליון 12.3.14 של ידיעות אחרונות, ובמדור "דעות" מצאתי מאמר של איתן הבר, בעניין מעמדו של ארגון הלובי הפרו-ישראלי הגדול איפא"ק, בארה"ב. וראה זה פלא, רוח הדברים תואמת להפליא את תמונת התנהלות האופוזיציה בכנסת: יהיה מי שידמה לראות בדבריו אבן שמידה אופוזיציונר מתוסכל בראש הממשלה ובממשלה, על שבהתנהלותם מול הממשל מחלישים כביכול את איפא"ק - המשענת הגדולה של ישראל בארה"ב מול הממשל והקונגרס. אלא שכמו חוסר התכלית וחוסר הטעם של מעשי האופוזיציה בכנסת, גם הניתוח של הבר מצוץ מן האצבע.

לא ממשלת ישראל היא המחלישה את איפא"ק בכך שהיא נעזרת בו - לכך הרי נועד. החתרנות האופוזיציונית מבית היא שמחלישה את התמיכה היהודית האמריקנית בישראל, וכשזו נחלשת, גם עוצמתו של איפא"ק נחלשת. בניתוח תהליכים היסטוריים ופוליטיים יש חשיבות רבה להבנת מהו הסובב ומהו המסובב. אבל במנותק מסוגיה זו, עצם העובדה שאיפא"ק נחלש, היא פגיעה בישראל ומי ששמח על הפגיעה משום שהיא מוכיחה כביכול את צדקת טענתו כלפי הממשלה עונה בהחלט על ההגדרה הקודמת לשוטה.

מי שעקב אחר איפא"ק ופעולתו בדורות האחרונים, יודע שהארגון תמך בישראל בהיותה ישראל, מדינת היהודים, ולא משום שבראש הממשלה עמד איש ימין או איש שמאל. איפא"ק תמך בישראל משום שהוא ארגון ציוני ומשום שכיבד את הדמוקרטיה שלה ואת החלטות העם, ונכון נהג.

אבל חולשתו של איפא"ק אינה נובעת רק מהסתה הבאה מכאן ומרעיונות פוסט-ציוניים המבלעים את דעת כולנו. היא בראש וראשונה תולדה של תהליכים פנים אמריקניים, שאין להם ולא כלום עם ישראל. העובדה הבסיסית, המוכחת שוב ושוב בסקרים של מכון "גאלופ", מכון "פיו" ואחרים, היא שהתמיכה בישראל היא מהגבוהות שיש בארה"ב כלפי מדינות אחרות.

חולשתו של איפא"ק נובעת מקרעים בתוך הריקמה היהודית של ארה"ב, קרעים שלעיקרי שבהם - הקמת ארגון "ג'יי סטריט" אחראי השמאל בישראל, בשיתוף עם חוגים ביהדות ארה"ב, שתהליכי ההתבוללות שלהם מזה והחשש פן יבולע להם מצד הגויים שבתוכם הם חיים ומתכוונים להמשיך לחיות ולהתבולל מזה, מנחים את התנהלותם.

כצפוי, מרגע שהפכה הקהילה היהודית בישראל לקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם, החל מאבק בין ישראל לבין יהדות ארה"ב על ההגמוניה בעולם היהודי. מאבק זה ילך ויחריף ככל שימשכו השינויים הדמוגרפיים והפוליטיים הפנימיים בארה"ב - והם ימשכו. המשך קיומה של ארה"ב תלוי במידה מכרעת בהגירה הזרה אליה, כשליבת המהגרים כיום היא היספנית ואליהם מצטרפים מוסלמים ואסיתיים.

במקביל לכך, שוחקת ההתבוללות היהודית קשות את מעמדה של הקהילה היהודית, שהפלג החרדי קיצוני בה הוא המיעוט שנשמר. לא רק שזהו מיעוט, אלא בדומה לחרדים שלנו הוא דווקאי בראש וראשונה מול הקהילה היהודית המקומית, ובדומה לנטורי קרתא כאן, אנטי ציוני במהותו. המבחן הגדול של איפא"ק עדיין לפניו, והוא יתרחש בדור הקרוב, כאשר הקהילה היהודית הלא חרדית תאבד להתבוללות כמחציתה, והקבוצות האתניות החדשות יהפכו לרוב בארה"ב ויתחילו להיות דומיננטיים הרבה יותר בעיצוב אופייה והתנהלותה, ובכלל זה גם כלפי ישראל [1].

אובמה הוא המבשר הפוליטי המובהק של שינוי זה, וספק אם הרפובליקנים מבינים זאת כהלכה ונערכים לקראת השינוי הממשמש ובא. אם הנשיא הבא יהיה דמוקרטי, ובעיקר אם תהיה זו הילרי קלינטון, הערכתי היא שארה"ב תעלה על מסלול שאין ממנו דרך חזרה.

חשוב לנו בישראל להבין תהליכים אלה. הם אינם נובעים מישראל או התנהגותה, אבל השפעותיהם יחולו גם על יחסי ישראל-ארה"ב בכלל וישראל יהדות ארה"ב בפרט [2]. כך או כך, אין לאף אחד מאיתנו סיבה לשמוח על עצם התופעה של החלשת איפא"ק, ואפילו לא אם הדבר מוכיח כביכול את "צדקתו". בוודאי שאין על מה לשמוח כשכל התובנות הקשורות לתופעה - שגויות, והפרשן בונה דווקא את התאוריה הפוסט-מודרנית שלו על היסטוריה פוסט-רלוונטית.

נראה שהשמאל וגם הדתיים נלחמים באיוולתם את מלחמות האתמול, ואינם מבינים שהשינויים בעולם - זה שבתוכנו, זה שסביבנו וגם זה שרחוק יותר מאיתנו, מצביעים על מסקנה יסודית אחת - סולידריות יהודית, ולא דווקא הסכמה שבלונית ושימור הסטטוס-קוו הלא קדוש, היא צו השעה, ורק שוטים מנהלים מלחמות סרק ושמחים לאיד זולתם, כאשר המכות הניחתות עלינו מכוונות לכולנו.

הערות

1. לא רק יהודי ארה"ב צריכים להיערך לקראת שינויים צפויים אלה, גם ישראל צריכה להסיק מסקנות, שהחשובה בהן היא שמדינה ריבונית חייבת ליטול את גורלה בידיה. עובי השכפ"ץ היהודי-אמריקני של ישראל יקטן במרוצת הדור הקרוב באופן משמעותי.

2. אגב, סימנים ראשונים מראים שהישראלים שהיגרו לארה"ב והשתקעו בה כבר לפני עשרות שנים - 30 שנים ויותר - הם בין הקבוצות היהודיות המתבוללות ביותר. מה שמראה על כשל חינוכי בסיסי כאן, בישראל. מי שחושב עדיין על צורך לנסות ולהחזיר חלק מהם, אלה שטרם התערו והתמכרו, לכאן, צריך לפעול באינטנסיביות ב-15-10 השנים הקרובות.

ראה מקורות שונים
תאריך:  12/03/2014   |   עודכן:  18/03/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיהו שוטה?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו מץ מיץ
12/03/14 13:44
 
יוסי אבידור
12/03/14 20:05
 
אליהו מץ מיץ
12/03/14 20:50
 
רפי לאופרט
12/03/14 22:57
2
אליהו מץ מיץ
12/03/14 21:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שבוע קשה ומייסר עבר על כמה מאמצעי התקשורת שלנו, שמאז נודע על לכידת ספינת הנשק / מלט / צעצועים לילדי עזה, מתפתלים בעוויתות מעוררות חמלה, בניסיון להסביר כי:
12/03/2014  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
הליך הבחירות הוא בעל משמעות רחבה במערכת דמוקרטית, וכן יש בתוצאות לקבוע את צביונה של עיר. אחרי פסיקת בית המשפט על קיום בחירות חוזרות בבית שמש. ייתכן שיקומו תושבי העיר ליום חדש, כזה שייחלו לו במשך חודשים. הם רוצים שלטון שייצג את המתינות, את החברה ההטרוגנית שנמצאת במרחבים המוריקים המקיפים את העיר שבמשך השנים עמדה מאחורי האימרה 'חי ותן לחיות'.
12/03/2014  |  אורי סויסה  |   מאמרים
ויהי בימי אחשורוש, הוא אחשורוש המולך מהודו ועד כוש / וקרא המלך: הגיע הזמן לעשות סדר וללא היסוס / בהרמון שלי הקואליציה בין הנשים / חייבת לעבור שינוי מידי... / חייבים להראות לעם, שיש רענון יותר מן הרגיל... / שיש עתיד, שמשהו חדש בפוליטיקה התחיל / מיד נתן הוראה לאשתו ושתי, באמצעות האחשדרפן / מחר את מופיעה השכם בבוקר, אצלי... מיד וכאן!
12/03/2014  |  הרצל חקק  |   מאמרים
לרגל עריכת סיכומי השנה הראשונה של הממשלה, ראוי לבחון גם את מאזן ההישגים והכישלונות של מפלגת "יש עתיד" בהנהגתו של שר האוצר יאיר לפיד.
12/03/2014  |  מתי דוד  |   מאמרים
לקראת הסגירה-פתיחה של רשות השידור עולה ממחנה העיתונאים זעקה לשידור ציבורי 'נקי מפוליטיקה', ויש שמרחיקים לכת ודורשים: "הקץ למקארתיזם!" למי הם מתכוונים? מי רומס ברגליים את הסעיף 4 לחוק רשות השידור, תשכ"ה, לפיו "הרשות תבטיח שבשידורים יינתן מקום לביטוי מתאים של השקפות ודעות שונות בציבור, ותשודר אינפורמציה מהימנה"? הממשלה?
12/03/2014  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il