|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

פרס ישראל לזרות

האמנית מיכל נאמן ברחה מהמסורת העברית והציבה עמדה לעומתית למסורת העם בחירתה לכלת פרס ישראל לאמנות פלסטית מאכזבת - כי היא משרתת שיח של שבט תרבותי הגמוני ומסוגר בעצמו
28/03/2014  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   פרס ישראל   |   תגובות

"הרי מה שיגאל עמיר רצה לעשות, זה לגלות את הקץ. כך גם עניין ביאת המשיח". ברור שנאמן אינה מכירה את מקור הביטוי "הקץ המגולה"

1. לא כוס התה האמנותי שלי, מיכל נאמן, שהוכתרה ככלת פרס ישראל לאמנות פלסטית השנה. חלק ניכר מעבודתה הוקדש לאמנות מושגית (קונספטואלית). בעיניי, יש משהו לא בוגר באמנות כזאת, אמנות דלה הנזקקת להעצמה באמצעות מילים או משפטים המשולבים בתוכה. מעין קביים רעיוניים. ביצירה כזאת, לא הדימוי החזותי עיקר אלא הרעיון. גם לאחר מכן, נזקקת אמנות זו לגדודי "מביני עניין" שיאירו את עינינו למשמעויות הגנוזות בה.

בסדר. הפרשנות אינה נפרדת מהמעשה האמנותי, אבל מבחנה נעשה לאחר מכן בהליכה המחודשת אל היצירה, והבדיקה אם הפרשנות באמת מאירה את היצירה מתוכה או רק מצמידה לה כותרות חיצוניות, המפארות את הפרשן (חוכמתו, ראייתו ה"פנימית") על חשבון היצירה.

"נאמן בנתה עולם אינטלקטואלי ויצרי שמעמת ומאחה שפה ודימוי, היגיון ומיסטיקה. המהלכים שלה רוויים במתח של המצאות, משחקיות ופרדוקסים שמולידים בתורם פיצול, אימה וחרדת גורל". דברי ועדת הפרס שאחת מחברותיה היא האוצרת שרה ברייטברג-סמל שטבעה בשנות ה-80 את המושג "דלות החומר" ביחס לאמנות הישראלית דאז. בעיניי, המושג הזה יצר אידיאולוגיה מדלות אחרת - הדלות האמנותית עצמה. אתם מוזמנים להתבונן ביצירותיה של נאמן בלי המסכים הפרשניים, ולהתרשם בעצמכם.

2. לפני כשמונה שנים התפרסם ספרה של דנה אריאלי-הורוביץ, "יוצרים בעומס יתר", שבו ראיינה 29 יוצרים ישראלים על תגובתם לרצח רבין. מטבע הדברים, השיחות גלשו לנושאים רחבים יותר. הקהילה האמנותית הישראלית נחשפה בספר כקהילה הומוגנית שאינה סובלת סטייה מקו מחשבה מסוים, אינדיבידואליסטים קולקטיביים.

לטעמי, הספר הציג אליטה בשקיעתה. ממאפייניה של אליטה הצורך להתפלמס עם היריב האידיאולוגי, כדי להפרות את עצמה, את השיח הציבורי, לשאוב חומרים ולהתיכם פנימה וחוצה. הראיונות בספר גילו קהילה במצב של "גילוי עריות", כלומר קבוצה שחבריה וחברותיה מכירים רק את עצמם ומפרים זה את זה בלבד. זו קהילה המכלה את עצמה משום שאין בה העוצמה הדרושה להתמודד עם דעות אחרות, ולכן בוחרת להתעלם, להדיר ולמחוק את האחר האידיאולוגי.

הדברים הללו נכונים גם לתקשורת הישראלית, לאקדמיה ועוד. בשנים שעשיתי באקדמיה לאמנויות בצלאל, נחרדתי לגלות שהמצב בתחום האמנות הפלסטית הוא החריף והרדיקלי ביותר. רוב החברה הישראלית אינו חשוף לו. באותה תקופה פירסמתי מחקר ("שומרי הסף: על הפוליטיזציה של האסתטי באמנות הישראלית") שבו הצבעתי על שני מנגנונים משלימים שפעלו באמנות הישראלית (ובתחומים נוספים): הדרה (exclusion) והאדרה (glorification). במנגנון הראשון מדירים אוצרי תערוכות, מבקרים וגלריות אמנים טובים, על שום דעותיהם הפוליטיות או כי אינם עונים על הקודים התרבותיים ה"נכונים". במנגנון השני מאדירים אמנים בינוניים ו/או גרועים, המשרתים את הרעיונות התרבותיים והפוליטיים של אותו שבט הגמוני. גם הפרסים הם חלק מהמנגנונים הללו.

אחד הראיונות המרתקים בספר הוקדש למיכל נאמן. בעיניי, דבריה היו אחד השיאים בספר, משום שביטאו את עומק המחלוקת בחברה הישראלית. נאמן הצביעה על שתי עבודות שהציגה לאחר הרצח, האחת "The Simple Art of Murder", והשנייה "הקץ המגולה", שהוא "הרי הנוסחה של הימין".

נאמן התכוונה לביטוי המיוחס לאמורא ר' אבא (בבל, סוף המאה השלישית לספירה), שעלה לארץ ישראל (כשעלה, מסופר שנישק בהתלהבות את סלעי עכו). דניאל שאל בספרו (פרק יב) את המלאך "עד מתי קץ הפלָאות?" ונענה "לֵךְ דָּנִיֵּאל, כִּי סְתֻמִים וַחֲתֻמִים הַדְּבָרִים עַד עֵת קֵץ". חכמינו ניסו להצביע על סימני ה"קץ" המפורסם, זמן גאולת ישראל מהגלות, גאולת העולם מצרותיו וכדומה. אחד המאפיינים המפורסמים ניתן במסכת סנהדרין: "ואמר רבי אבא: אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ, לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא" (יחזקאל לו). לא סתם קץ, אלא "קץ מגולה", ברור לעין כל. לא קץ מיסטי ולא ניסי, לא מקדש היורד משמים ולא משיח רוכב על חמור - אלא שינוי דרסטי במצבה של ארץ ישראל, מחורבן ושממה לפריחה ובנייה. סיוע לכך מובא בדברי יחזקאל שניבא על השיבה מהגלות: כאשר "עמי ישראל" יקרבו לבוא הביתה - אתם, הרי ישראל, תפרחו ותיתנו פירות.

ובכן, "הקץ המגולה" הוא אבחון ריאליסטי ורציונלי. הארץ הייתה שוממה מאות שנים, והחלה לפרוח עם העליות הגדולות, כאֵם ששמרה חלבה לצאצאיה או אישה ששמרה אמונים לאהובה.

3. אבל אצל מיכל נאמן מדובר ב"נוסחה של הימין". ולא סתם ימין: "הרי מה שיגאל עמיר רצה לעשות, זה לגלות את הקץ. כך גם עניין ביאת המשיח". ברור שנאמן אינה מכירה את מקור הביטוי "הקץ המגולה". מן הסתם התעכבה על "הקץ" במובן האפוקליפטי. אמנית רצינית, פרופסור במדרשה לאמנות, יכולה לפתוח ספר וללמוד. אבל עדיף לשייך זאת ליגאל עמיר ורצח רבין.

חכו, זה מתפתח. נאמן נהגה לפרק ביצירותיה את השפה להברות. בשלב כלשהו עברה מעברית לאנגלית. לשאלה, מה הייתה הסיבה שעברה לאנגלית, ענתה: "העברית היא שפה שהחולין והקדושה כל כך קרובים בה, עד שבעצם אין אפשרות לדבר עברית... אלא אם אתה יגאל עמיר. הוא מדבר בעברית בלי בעיות, מכיוון שזאת השפה שבה יבוא המשיח..." פנטסטי.

נאמן נגעה בסוגיה כבדה מראשית תחיית העברית. גרשום שלום דיבר עוד ב-1926 על "העוקץ האפוקליפטי" של העברית, ושאל: "האם לא תפער את פיה התהום של השפה הקדושה?" העברית היא שפת העתיקים, ובהכרח "לאחר שהשבענו את השמות העתיקים יום אחר יום, שוב אין אנו יכולים להרחיק את כוחותיהם". גם העברית היומיומית מדובבת מבלי משים משמעויות דתיות, משיחיות, לאומיות ורוחניות שנחתמו במילים במהלך ההיסטוריה שלנו. אין להימלט מזה.

אחת העבודות המוקדמות של נאמן נקראה "גדי בחלב אמו". לשאלה, מניין ההיכרות שלה עם התנ"ך, ענתה: "אני לא פנימית לתנ"ך, למרות שאבי היה חוקר תנ"ך. 'גדי בחלב אמו' הוא ביטוי שאני משתמשת בו, אך הוא זר לי. הזר הוא פנימי. זה הזר מבפנים". אכן, ה"בריחה" מהתהום של השפה העברית היא "בחירה" בעמדה תרבותית לעומתית למסורת העם. היא אתגר. על האתגר הזה שמיכל נאמן הציבה בפנינו, מגיע לה בהחלט פרס ישראל.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 28.3.14)
תאריך:  28/03/2014   |   עודכן:  28/03/2014
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרס ישראל לזרות
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עברי בן-צינה
29/03/14 00:05
2
פרס מוצדק
29/03/14 23:14
 
אחמד אמנות כמובן
2/04/14 10:59
3
הכיצד לא תבחר אחת
30/03/14 09:24
 
יוסי שריד
30/03/14 14:36
 
ועדה מצויינת,
30/03/14 15:18
 
'הבנה באמנות'
2/04/14 11:05
4
אהוד פרלסמן
30/03/14 12:22
 
הקשר קצת חלש
2/04/14 11:17
 
ניתוח מעניין.
2/04/14 12:41
 
יופי של עבודות
2/04/14 15:38
 
קניתי תמונה
3/04/14 09:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרס ישראל
אם נמצא איש במדינת ישראל שעשה כל שבכוחו, במחשבה, בלב, בין אדם לחברו, בין אדם למקום, לזלזל במנהיגי ישראל כעלובי-חיים מוקצים מחמת דמיונם לקוואזימודו, הגיבן מנוטרדם, ולהבאיש ריחם של אלה ולהרבות פירוד בין יהודי הארץ, כפי שלא היה כמותו, היה זה עובדיה יוסף מירושלים שהתחפש לבאשה קדוש ולא היה אלא בעל פה פעור לשטפי ביזויים; ג'ורה של ממש הייתה בגרונו, כאחרון התגרנים העלובים ביותר שמתבייב בפרהסיה. האיש הזה שנתפש אצל רבים כצדיק, כפרשן גדול של ההלכה, היה אטום לחלוטין למסע העברי המופלא של העם החי בציון למעלה משלושת אלפים שנה. מושגיו ביהדות מנוונת שמכבר איבדה חשיבות, מצומצמים סביב דעה מקוצצת.
26/03/2014  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
ביזויו של "פרס ישראל", העיטור שנחשב בתחילתו לבעל משקל של מכובדות (מעולם לא מעבר לזה!), הגיע לשיא ביזוי חדש עם הענקת פרס ישראל לגברת אחת, בשם עדינה בר-שלום, שכל דרכה אין בה כדי להצדיק מתן פרס כזה בנימוק אבסורדי של "מפעל חיים". נמצאים בארץ עוד אנשים רבים שראויים לאין שיעור ממנה לקבל פרס זה ולא יקבלו אותו מפני שאינם נהנים מקרבת שבט עובדיה לצלחת הלאומית. ואלה הם בעלי תיאבון מיוחד.
21/03/2014  |  עמוס אריכא  |   מאמרים
שר החינוך, הרב שי פירון, הודיע היום (ג', 18.3.14) על זכייתם של כלת פרס ישראל וחתן פרס ישראל בתחום מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. הזוכים בפרס: עדינה בר שלום ואבי נאור. שר החינוך ברך את השניים לאחר שאישר את המלצת ועדת הפרס בראשותה של פרופ' גבריאלה שלו.
18/03/2014  |  יפעת גדות  |   חדשות
כלת פרס ישראל בתחום חקר הרפואה לשנת תשע"ד היא פרופ' מרתה וינשטוק-רוזין. בנימוקי ועדת הפרס, ציינו חבריה, כי הזוכה, מבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, חוקרת שנים טיפולים תרופתיים במחלות ניווניות של המערכת העצבית המרכזית.
27/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
חתן פרס ישראל בתחום ספרות תורנית - יצירה יוענק השנה לרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין.
23/02/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בשעות הצוהריים, לפני כניסת השבת, מתייצבת לה חבורת מפגינים, כולם מצויידים לא רק בקולות צרחניים אלא כתגבורת הם מצויידים בתופים, בחצוצרות ועוד
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il