|   15:07:40
דלג
  דפנה כצנלסון בנק  
פסיכולוגית קלינית בכירה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

צדקנות ולא צדיקות

חטאו של אורי לופוליאנסקי אינו נופל מזה של אולמרט וזקן, אולי אפילו עולה עליו. שכן, בנוסף לתאוות הבצע, יש יסוד לתאוות האגו
04/04/2014  |   דפנה כצנלסון בנק   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
אורי לופוליאנסקי [צילום: בוצ'צ'ו]

איתמר לוין
"לופוליאנסקי שקע בפלילים למען מטרות נעלות"

אולמרט הורשע בקבלת שוחד; הורשעו רוב הנאשמים האחרים
איתמר לוין
המורשעים: שולה זקן, הלל צ'רני, אביגדור קלנר, מאיר רבין, אורי שטרית, אורי לופוליאנסקי, אלי שמחיוף, דני דנקנר ויעקב אפרתי * זוכו שמעון גלאון, אמנון ספרן ויעקב אפרתי * פרשת הולילנד נחשפה ב-News1 ביולי 2008
לרשימה המלאה

ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, הורשע בלקיחת שוחד של כשני מיליון שקלים. לפי הנטען, עד המדינה שמואל דכנר והלל צ'רני, בתמורה לטובות הנאה שקיבלו ממנו בפרויקט הולילנד, העבירו את הכספים האלו לעמותת "יד שרה". פרקליטו של לופוליאנסקי, עו"ד עמוס ון-אמדן, אמר בתגובה זמן קצר אחרי ההרשעה: "מעשי הצדקה שהוא עשה לאורך השנים והארגון הגדול במדינת ישראל שהקים, אנחנו מצפים ומקווים שהדברים הללו יעמדו לזכותו". נשאלת השאלה: האם יש הבדל עקרוני מבחינה מוסרית בין קבלת שוחד למטרות צדקה לכאורה, לבין קבלתו לטובת חמלה על בן-משפחה שנקלע לחובות? במבט ראשון זה מרגיש ממש אחרת. במבט שני מתברר שזו אותה קלוקלת בשינוי כותרת.

פוליטיקאים, בדומה לעברייני צווארון לבן אחרים, אינם נוטים לראות את עצמם כעבריינים. השופט דוד רוזן קבע כי אורי לופוליאנסקי הוא עבריין מאחר ש"היה מודע לתרומות של מאות אלפי שקלים מיזמי הולילנד עבור יד שרה". עורך דינו טען להגנתו בתקשורת, כי העובדה שלא שילשל את הכספים לכיסו אלא למטרות צדקה, מפחיתה מחומרת העבירה. כידוע, קבלת שוחד לכיסוי חובות של אח או רכישת תכשיטים עשויה לעורר תגובות גינוי קשות, אך האם יש מקום לגנות באותו האופן כספים שנולדו בחטא והועברו למטרות צדקה?

באסוציאציה ראשונה לפרשה זו נזכרתי בסיפור שנעזר בו הפסיכולוג האמריקני לורנס קולברג לקביעת רמה מוסרית. אישה אחת חלתה בסרטן והרוקח ביקש תמורת התרופה 200 דולר, פי עשרה מעלות הייצור שלה. הבעל הצליח לאסוף רק את מחצית הסכום והרוקח לא הסכים לאפשר לו לשלם את היתרה. הבעל פרץ לבית המרקחת בלילה וגנב את התרופה. לשיטתו של קולברג, אנשים הנהנים מרמה גבוהה ביותר של שיפוט מוסרי מקבלים החלטות מצפוניות שהן מעבר לחוקים קונקרטיים. לכאורה יש קשר אסוציאטיבי; ייתכן שבהתעלמות מחוקי הבנייה והרווחה של התושבים לטובת כספי עמותה שמעשיה חסד וצדקה, יש עיקרון אתי נעלה. כך ניתן היה לתהות אם הכספים היו מועברים בבחינת מתן בסתר לעמותות צדקה שאין לבעל השררה קשר איתן. אולם במבט שני חטאו של לופוליאנסקי אינו נופל מזה של אולמרט וזקן, אולי אפילו עולה עליו. שכן, בנוסף לתאוות הבצע, יש יסוד לתאוות האגו.

בשני המקרים, הנאשמים היו מודעים כי הכספים מוזרמים על-ידי היזמים בגין תפקידיהם הציבוריים. ובשני המקרים נוצלו תפקידי מפתח של אנשים בעלי מוניטין חברתי למטרות ראויות בעין המתבונן. לופוליאנסקי, כאשר הזרים בעקיפין, הגדיל ממון לעמותה המזוהה איתו, תרם בעקיפין גם להאדרת האגו - כבוד והערצה כלפיו. עמותה זו הקרויה על שם סבתו היא מפעל-חיים שזיכה אותו בפרסים ובאותות הוקרה רבים, בהם "אות הנשיא למתנדב" ו"פרס יושב-ראש הכנסת". ולכן ההרחקה הרגשית של פרקליטו בתקשורת, כאילו מדובר במעשה חסד ולא בעבריינות, יוצרת הקשר מסוכן. לא יעלה על הדעת לחצות את חוקי לוחות הברית לטובת אינטרסים אישיים, גם כשהם מצטיירים כמידות נעלות.

להבדיל מפשיעה רגילה, פשיעה של בעלי מוניטין נוטה לתעתע דווקא בגלל הנטייה הזו להיות משולבת בפעילות לכאורה לגיטימית. בניגוד לעברייני רחוב שגונבים כספים, עברייני הפוליטיקה עלולים במעשים כאלו לגנוב כספים באמצעות מניפולציה של סמלים. לפיכך, גם במקרה של קבלת שוחד ב"דרכי נועם" למטרות נעלות כביכול, הפשיעה שלו צריכה לעורר את אותה עוצמת גינוי השמורה לגנבי רחוב, ולו רק על עצם המעילה באמון הציבור.

נכון, כמעט ברוב המקרים פשיעה של צווארון לבן אינה תואמת את הסטריאוטיפ של פשע אמיתי. דווקא בגלל ששבענו לאחרונה את הגועל נפש של מעשי שחיתות של אנשי ציבור, צריך להבין שגם הציבור, כמו חבר מושבעים, צריך להטיל אות קלון וסלידה על עבירות שוחד, ללא איפה ואיפה בין תאוות בצע לבין אינטרסים ושלמונים למקורבים בנוסף לשלמונים לאגו. אחרת, גם הפוליטיקאים המעורבים במעשים ומנצלים לא ישכילו להבין שהם עבריינים בדיוק כמו גנבי הרחוב.

פתחתי בסיפורו של קולברג. אחתום בדברי אבי יעקב כצנלסון ז"ל, במכתבו (1.5.2013) לידידו אברהם: "בסופם של כל החשבונות והספקות הנך נוכח שקיימים ושרירים ונשארים אותם הקניינים והערכים שפועמת בהם אמת כלל-אנושית גדולה ולא התרברבות קצרת ימים של קומץ רודפי כבוד וחרדים לשמם [...] דבר זה חשוב לזכור בעיקר עתה כאשר הזלזול בכבוד האדם עלה למדרגה כה גבוהה אצל הישוב הסימפטי שלנו". כמה חבל שגם ב-2014 זה כל כך רלוונטי.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית בכירה בחוג לייעוץ והתפתחות האדם אוניברסיטת חיפה ובחוג להפרעות בתקשורת הקריה האקדמית אונו.
תאריך:  04/04/2014   |   עודכן:  04/04/2014
ד"ר דפנה כצנלסון בנק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יד שרה   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   כבוד האדם וחירותו   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צדקנות ולא צדיקות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
4/04/14 16:18
2
אלי קליר
4/04/14 19:12
3
מיריבראון
4/04/14 23:24
4
ירושלמי
5/04/14 03:08
5
zohara
6/04/14 07:41
 
אהרון שחר
7/04/14 03:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
השבת אנחנו קוראים את פרשת מְצֹרָע [ויקרא י"ד]: [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע, בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ: וְהוּבָא, אֶל-הַכֹּהֵן. בדורות קודמים זכתה פרשה זו לשמות שונים, כגון פרשת זֹאת תִּהְיֶה שהן שתי המילים הראשונות שאחרי פסוק הכותרת או 'פרשת טהרה' כיוון שפותחת בדיני טהרת המצורע לאחר שנרפא ממנו נגע הצרעת. כינו את הפרשה הזאת בשמות שונים כדי להימנע מאמירת מילה בעלת משמעות שלילית, ו'מצורע' היא מילה כזאת. כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' העיר על כך שבשנים האחרונות, לא כל כך רואים שמקפידים בעניין שמה של הפרשה והוא מסביר שזה נובע מהעובדה שבפנימיות, מצורע הוא עניין חיובי, הרי המשיח עצמו, לפני התגלותו, הוא מכונה מצורע. אלא שבדורות קודמים, הטוב הפנימי הזה היה נעלם מדי, כי עדיין היה רחוק מגילוי המשיח ולכן נמנעו משימוש בשם זה.
04/04/2014  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מבנה הריבוע הגדול של הכוכבים ממשיך להתהדק, ובכל סיטואציה תמצאו את עצמכם בתוך מצבים עם החלטות מנוגדות זו לזו. קחו את הזמן להחליט, המידע שמגיע בעת האחרונה יעזור לכם, ותמצאו את הדרך לאסוף אנרגיה ולהתמודד בעונת הליקויים שמגיעה. אנחנו בזמן מזל טלה, זה שאוהב לפרוץ ולעשות ולהרשים, אבל לא תמיד חושב לפני, ולעיתים הנחיתה קצת כואבת. האביב מביא בזרועותיו אופטימיות פוריה. אור השמש יראה לנו איפה יש אבק ואיפה מתחבאים קורי העכביש שצריך לנקות בכל המדפים בחיים שלנו.
04/04/2014  |  טובה ספרא  |   כתבות
עוד שתי הערות בעקבות פסק הדין במשפט הולילנד, וגם על טיפולו של בית המשפט במעריב ובהדסה ההתנהלות שלנו במו"מ עם הפלשתינים עונה להגדרתו של אינשטיין ל"טירוף" מדוע מסדרים את המדפים ברשת מגה כאשר הלקוחות בחנות? אירופה יכולה להיות כאן אפילו בכדורגל
04/04/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהורשע בתחילת השבוע בקבלת שוחד, צפוי להיחקר בשבוע הבא בחשד לשיבוש הליכי משפט וקבלת כספים שלא כדין מגורמים שונים ובהם אנשי עסקים. זאת, בעקבות המידע שהעבירה ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, לידי המשטרה.
03/04/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
"הגענו למצב שבו התחלנו לייחס שחיתות במקום שלא בטוח שמבחינה פלילית יש בו באמת שחיתות". כך אומר (יום ד', 2.4.14) עו"ד אלי זהר, ראש צוות סניגוריו של אהוד אולמרט במשפטי ראשונטורס-טלנסקי והולילנד. הוא דיבר במפגש עם סטודנטים במסלול האקדמי, המכללה למינהל.
02/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
"לחקור הלחצים על פרקליטי שולה זקן"  /  איציק וולף
העליון קובע שוב: להחמיר בצווארון לבן  /  איתמר לוין
לדור: היה קמפיין של אנשי אולמרט נגדי  /  איתמר לוין
הצדק ניצח  /  אהוד פרלסמן
הולילנד, אם כל חטאת  /  מרדכי ליפמן
חומות ההגנה התקשורתיות קרסו  /  דרור אידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il