המשטרה הירוקה של המשרד לאיכות הסביבה, תפתח בחקירה פלילית נגד קואופרטיב דן ומנהליו בגין אי קיום הוראות הצו האישי שהוצא לאחרונה על-ידי השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי.
החקירה תיפתח בגין אי קיום ההנחיות הבאות:
- הגשת תוכנית הפחתת מזהמי אוויר, הכוללת אבן דרך ומציבה לוחות זמנים לביצוע של יעדי ההפחתה שהוגדרו על-ידי השר;
- בדיקת פליטת העשן בכל אוטובוסי הקואופרטויב מדי חצי שנה;
- תאריך בדיקה וערך אטימות לא צוין או הופיע על-גבי מדבקה בשמשת האוטובוס.
השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, ציין שהמאבק להפחתת זיהום אוויר במרכזי הערים הינו אחד מיעדיו המרכזיים, וכי לא יתפשר על כך.
מנתוני המשרד לאיכות הסביבה, עולה כי מדי שנה מתים בישראל למעלה מ-1000 איש כתוצאה ממחלות הנגרמות עקב זיהום האוויר. "לחברת דן אין כל זכות לסכל, אך ורק ממניעים כלכליים את המערכה לשיפור איכות האוויר", אמר הנגבי.
השר הנגבי שיבח את חברת אגד על מימוש ההנחיות שהוציא גם לה לפני כשנה הנחיות שעיקרן שיפור הדלקים, שיפור התחזוקה, הוצאה משימוש של אוטובוסים מיושנים ושיבוץ אוטובוסים חדישים באזורי צפיפות אוכלוסין.
קואופרטיב דן, אשר לא ידע על החלטת המשרד, מסר למחלקה ראשונה, עם פנייתנו, כי ההודעה ששלח לעיתונות המשרד לאיכות הסביבה, "רצופה באי דיוקים ובטעויות עובדתיות".
להלן תגובת קואופרטיב דן כלשונה
א.תכנית להפחתת מזהמים: דן הציג בשלוש הזדמנויות בעבר, לממונה זיהום אוויר מכלי רכב במשרד לאיכה"ס, מר אבי מושל, תכניות להפחתת מזהמים. התכניות הללו לא היו מקובלות על מר מושל. לפיכך, ניפגש באחרונה מאיר ברכה – סמנכ"ל תחזוקה בדן, עם מר מושל והוחלט כדלקמן: דן יפנה לטכניון לשם הכנת תכנית.
ד"ר יורם זבירין מהטכניון, קיבל על עצמו להכין עבור דן תוכנית הפחתה בהתאם לדרישות הצו. ד"ר זבירין הודיע כי התוכנית תהיה מוכנה בתוך 60 יום. תכנית זו תהיה מקובלת על מר אבי מושל, שכן תוכנית מקבילה שהכין הטכניון עבור אגד, התקבלה.
ב.בדיקות עשן: דרישת המשרד לאיכות הסביבה- תמוהה.
כבר בתאריך 19 בדצמבר 2001, הודיע יו"ר דן במסמך לראשי המשרד לאיכה"ס והודיע, כי דן שינה והתאים את מערך התחזוקה, ומבצע אחת לחצי שנה בדיקות עשן בכל אוטובוס שהינו מפעיל. בתאריך 3.6.2002, כתב מהנדס המשק בדן, מר בן-צור, למשרד לאיכה"ס, כי הבדיקות מתבצעות אחת לחצי שנה.
ג.מדבקה לציון ערך ותאריך הבדיקה: בכל אוטובוס דן מותקנת מדבקה כנדרש בצו. הדבר נעשה זה מכבר.
"ראוי להדגיש" אומרת לשון ההודעה, "כי דן הייתה היוזמת לייצורו של סולר נקי יותר ("סיטי דיזל"). מאז יוני 2001 מתודלקים כל אוטובוסי דן אך ורק בסולר זה, ונכון לעתה דן הינה החברה היחידה בישראל שנוהגת כך. אשר להצטיידות באוטובוסים חדשים והוצאת אוטובוסים ישנים מהשרות, הרי שכאן מדובר בתהליך מתמשך אשר מתואם ומפוקח על-ידי משרד התחבורה, והוא מוגדר בתכנית הצטיידות מטעם משרד התחבורה.
"נושא זיהום האוויר הוא נושא חשוב מכדי שיהפוך לכלי בקמפיין יחסי ציבור. כולנו נושמים את אותו אוויר ועל כולנו מוטלת החובה לעשות כמיטב יכולתנו כדי להפחית את זיהום האוויר במידה המירבית. דן תמך ויתמוך בכל צעד שמטרתו להבטיח לכולנו איכות סביבה טובה יותר", כך מסר יו"ר הנהלת קואפרטיב דן, יורם שרעבי.