|
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
האם התהליך אותו אנו עוברים מילדות ועד שאנו הולכים לעולמנו, מאפשר להגיע לאמפתיה כלל? האם מופרך לטעון שבן 18 עם מדים ירוקים שנאלץ בעל כורחו להרוג ילד אחר, או ילד בן 15 שחברו הקרוב ביותר הינו מכשיר ריבועי ומתכתי ללא כל אינטליגנציה רגשית, לא יוכל בגיל 30 לעצור לאופנוען שמדמם על הכביש? תשובה היא שלילית - אני טוען שמי שכן יעשה זאת הוא יחיד סגולה בעמנו
|
איפה האמפתיה? [צילום: AP]
|
|
|
|
|
|
מעניין לדעת כיצד המשיכו לנסוע בכביש עשרות אנשים כאשר ראו אופנוען זרוק על הכביש ללא תזוזה? מעניין עוד יותר כיצד ארבעה וחצי מיליון אזרחים במדינה ממשיכים כל יום בחייהם בידיעה שמיליון וחצי נותרים חיים בעוני? האם יש קשר בין השניים? האם המושג "אמפתיה" כבר פס מהעולם? כששיחקתי כדורגל בבית-הספר היסודי מול כיתה ג'2 ונפלתי באופן מביך, כולם המשיכו לשחק ואני יצאתי מהמגרש כדי לא להפריע להמשך המשחק. כשדידיתי בצליעה החוצה אחד מחבריי צעק לי מרחוק "תרגיש טוב אה". עשור לאחר-מכן אני חייל בן 18, ובמהלך מסע שאורכו כ-30 ק"מ התחלתי להקיא ונפלתי על הרצפה. שמעתי בקשר שאחד הקצינים אמר למ"כ "אני לא מחכה יותר משלוש דקות, תראה שהוא תקין וממשיכים". ארבע שנים לאחר-מכן אני כבר עונד את הסיכה ומפקד על כיתה בעצמי. אחד מחיילי מבקש ממני לצאת הביתה לרגל חגיגות יום ההולדת ה-60 של סבתו. אני עונה לו שאין שום סיכוי, שאין מספיק חיילים בכוננות, ושלפני שהוא בכלל מגיע אליי, עליו לשאול את עצמו האם זה משקף את ערך הרעות בפלוגה. כמה גדול הפער בין קורבן לבין מקרבן? אם היו אומרים לי שילדה שחווה כעת אלימות מצד הוריה, תשתמש באלימות כלפי ילדיה שלה בעוד 20 שנים, הייתי שולל זאת על הסף. אך האמנם הדבר כה תלוש? המחשבה שעם ישראל שהיה בגלות במשך כל-כך הרבה שנים ובעצם היה קורבן אל מול שאר מדינות העולם, יהפוך כעת למקרבן של עמים אחרים או מגזרים אחרים מעוררת זעם ותוקפנות. אך לא רחוקה מהמציאות. כשל אמפתי משמעו, אי-היכולת לראות את המצב בו נמצא האדם שמולך. הגדרה זו אומנם ראויה, אך ברצוני להעמיק בה. לעניות דעתי, אמפתיה משמעה היכולת של אדם להיות מחובר לרגשותיו ולא להדחיקם, עד כדי שיהיה ביכולתו לזהות את אותו רגש אצל האחר ולהגיב מאותו מקום. אמפתיה היא שריר שמתעצב מתוך חוויות האדם לאורך חיוו, ומתוך האמפתיה שהפגינו כלפיו. האם התהליך אותו אנו עוברים מילדות ועד שאנו הולכים לעולמנו, מאפשר להגיע לאמפתיה כלל? האם מופרך לטעון שבן 18 עם מדים ירוקים שנאלץ בעל כורחו להרוג ילד אחר, או ילד בן 15 שחברו הקרוב ביותר הינו מכשיר ריבועי ומתכתי ללא כל אינטליגנציה רגשית, לא יוכל בגיל 30 לעצור לאופנוען שמדמם על הכביש? תשובה היא שלילית. אני טוען שמי שכן יעשה זאת הוא יחיד סגולה בעמנו. יש לנו מספר מצומצם של אנשים בחברה, או ליתר דיוק נשים, שלא מקבלות את המציאות המנוכרת כפי שהיא, שרואות את הכאב של כל אחד מהמיליון וחצי ה'נותרים'. הן בעלות רצון להצליח לאפשר לאחרים להרגיש את חוויותיהם, בכדי לאפשר להם להיות במקום שעוצר ולא ממשיך בכביש, בכדי לשנות. אותן נשים הן הפנים היפות של המדינה.
|
|
הכותב הוא סטודנט לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון, ופעיל בעמותת עו"סים שינוי
|
|
תאריך:
|
09/06/2014
|
|
|
עודכן:
|
09/06/2014
|
|
אדם כהן
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
כולם נאצים?
|
9/06/14 17:45
|
|
2
|
|
קידי
|
9/06/14 19:35
|
|
3
|
|
צייד נאצים
|
9/06/14 19:58
|
|
4
|
|
להקיא
|
9/06/14 21:50
|
|
5
|
|
אהרון שחר
|
9/06/14 23:52
|
|
6
|
|
כותב את הרפש
|
11/06/14 20:58
|
|
סיפור המרוץ אחר כס הנשיאות, טראגי ולא מתוך אהבה. המשימה לחסל זה את זה במיוחד בסוג של פעולה בה צברנו ניסיון רב - סיכול ממוקד, הפעם אין זה מכוון נגד הקמים להרגך בנפש, אלא מול מתמודדים לגיטימיים הרואים עצמם ראויים למשרת נשיא המדינה. אולם התנהגותם של חלק מהטוענים לכתר זינתה את מוסד הנשיאות,ובעבורי המרוץ לנשיאות טבול שנאות המכתימות לי את דגל הלאום, יצרים המשבשים לי את דקלום ההמנון ועם שם רע משמן טוב אין סיכויי להאיר את מנורת 7 הקנים - סמל מוסד הנשיאות.
|
|
|
ביבי, יש לך צ'אנס להציל את כבודך לאחר מסע של כישלונות בזירה הדיפלומטית. לאחר שלא הצלחת למנוע את הכרה בממשלת האיחוד הפלשתינית, לאחר שדחו על הסף את כל טענותיך בוושינגטון ובמונטריאול, בבריסל ובלונדון, בשנחאי ובניו דלהי, בפריס ובברלין, במוסקבה ובמדריד.
|
|
|
מה מציע כבוד השר לפיד? - הוא מציע לחלק את התהליך המדיני לשלושה שלבים. אני חושב שגם פרס חילק כל דבר ל 3 שלבים והוא הביא לנו אחושלוקי של שלב. הוא הביא את אוסלו, שלב שריסק אותנו לחלוטין, גם הוא בשלושה שלבים, שלב הריסוק הקל, שלב הריסוק הבינוני, ושלב הריסוק הקשה.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל – גם מהמותן – בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם – הסיר, חדלי-אישים, שקט וסופרת
|
|
|
מספרים על רבה אחד של חסידים בפולין שלפני תקופת מלחמת העולם השנייה, שהיה נוהג לשבות, שבת אחר שבת, במחיצת חסידיו הרבים, שהיו פזורים ברחבי פולין, רוסיה ושאר ארצות שבהם פשטה ונהגה החסידות, אותם ימים. באחת מן השבתות עשה הרבה שבת ביישוב יהודי נידח, שבקושי רב קיבץ עשרה יהודים למניין וגם זה, רק בערבי שבתות ובשבתות עצמן. כשטיבל שימשה יהודי המקום חנות המכולת ששינתה פניה לכבוד ערב שבת ושבת המלכה. לקראת מוצאי-שבת, לאחר שהיטיב הרבה גופו במאכלות ומשקאות משובחים שקיבצו וקימצו מפיהם יהודי המקום, שחיו בדלות רבה, לבש הרבה מעיל הפרווה שלו, הרכב אסר הסוסים למרכבה והוא החל במלות פרידה נרגשות מחסידיו, עד לביקורו הבא שעתיד היה לערוך אותו בשנה הבאה.
|
|
|
|
|
|
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
|
|
|
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
|
|
|
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
|
|
|
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|