|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

תשעים שנה לרצח השלום

הרצח של פר' דה האן פתח "תיבת פנדורה" של רציחות פוליטיות שהפכו ללחם חוק ציוני לפני ואחרי הקמת המדינה בישראל מעדיפים להסתיר את האמת המרה על הרצח הראשון
19/06/2014  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   תגובות
יצחק רבין. לא הרצח הראשון [צילום: פלאש 90]

בימים אלה כולנו ממשיכים לכאוב ולדאוב. פה מוכים ערבים ושם נחטפים יהודים, פה הכיבוש האין סופי ממשיך ושם הזעם והייאוש מתורגמים לניסיונות פיגוע, פה מסרבים לתת לשלום ולשיחות עם כל הפלשתינים באשר הם לגיטימציה ואילו שם כבר לא מאמינים בדרך הדיפלומטית אלא חוזרים לדרך הכוח, וכך ממשיך העולם במזרח התיכון לנהוג כמנהגו במאה השנה האחרונות.

שום מונדיאל, שום יורוקאפ בכדורסל או איזשהו אירוויזיון לא יצליחו להסתיר את מרחץ הדמים היום יומי שכולל גם רציחות פוליטיות מפעם לפעם, כדי להכשיל עתיד טוב יותר בארץ ישראל - פלשתין. סעיד חממי, עיסאם סירטאווי, אנואר אל סאדאת, משה בלויא, יצחק רבין ואחרים הם שמות של אלה ששילמו בחייהם עבור חלום השלום ואילו אורי אבנרי ומאיר וילנר ניצלו בנס מגורל זהה: "קרבנות השלום".

ההיסטוריה סביב הללו ידועה ונכתבה וברוב המקרים לומדים עלייה שני הצדדים (לא שזה עוזר במיוחד...) אבל ישנו אירוע אחד שאותו מסתירים בישראל מעיני האזרחים ומעיני העולם כולו. אירוע היסטורי חשוך שממנו החל מרחץ הדמים הפוליטי הזה לקבל עוז ותעצומות דווקא משום שהנרצח הביא לחתימה על הסכם שלום יהודי - ערבי, זהו רצח פר' יעקב ישראל דה האן.

תשעים שנה עברו מאז הרצח הנפשע הזה, שישים ושש שנה עברו מאז הקמת המדינה - שמקימיה רצוחוהו בדם קר ועשרים ותשע שנה עברו מאז שהרוצח דה - פאקטו הודה ברצח ממקום מושבו ה"ציוני", מהונג קונג שבסין הרחוקה, אבל איש לא ההין לדאוג שהרצח הזה יקבל תהודה רשמית בהיסטוריה של ימינו.

גם הנציגים החרדים (שהנצח היה בשר מבשרם) - שלאחרונה שותפים בהכנסת הליב"ה למוסדות החינוך החרדים, לא עשו ולא עושים דבר להעלות את זיכרון האיש שנרצח משום ששמע לדעת גדול הדור דאז, הרב יוסף חיים זוננפלד זי"ע. פה ושם מספרים בעיתונות החרדית את הסיפור אך בחטף, אולי משום שבנתיים החרדים הציונים הפכו ללאומנים ובתנאים של היום הם עצמם היו עלולים להיות שותפים להסתה הרצחנית נגדו.

פר' דה האן היה אחד הדיפלומטים הגדולים בהיסטוריה היהודית אך הוא לא נכנס להיסטוריוגרפיה היהודית משום שהציונות השתלטה על ההיסטוריוגרפיה הזו. המחנה שנותר לפליטה - ביהדות החרדית, הוא בעיקר כותב ומדבר באידיש ולימודיו הם קודש בלבד ולכן יום השנה וההיסטוריה הכתובה נשכחו גם ממנו. מחנה זה גם נקלע למשבר של פחד מקיום מפגשי שלום גלויים עם הערבים משום החשש ששוב ירצח איש מתוך המחנה על כך. בימי פעילותו - לשלום בין היהודים והיהדות לערבים ולאיסלאם, עלה פר' דה האן בפועלו המדיני ובכישוריו גם על "אגדות" ציוניות" כפר' חיים ויצמן ודןד בן-גוריון. ומשום כך הוא נרצח ע"י שליחיהם של הללו.

מאז שנת 1977 עברו כשלושים ושבע שנים והליכוד הרוויזיוניסטי הספיק ומספיק להוליך את המדינה ואת הקו המוביל בציונות העכשווית.

התמורות ההיסטוריוגראפיות היו בהתאם, ולכן הנה לפתע פתאום עלה סיפורה של האוניה "אלטלנה" ונחשפה פרשת ה"סיזוון" והסגרת אנשי הימין לידי הבריטים ע"י ה"הגנה". הסיפורים הללו אינם עוד שמטואטאים מתחת לשולחן אלא הם הפכו לאמת היסטוריוגראפית שתלמידי תיכון לומדים אותה בישראל. אבל פרשת רצח דה האן נותרה עלומה. מישהו רוצה שהיא תישאר כזו ודואג לכך במלוא כוחו.

מישהו דואג לשקר לציבור ולעולם כולו כי רצח רבין היה הרצח הפוליטי הראשון בארץ והוא סימל בראשונה רצח על בסיס של מלחמת בני החושך בבני האור נגד השלום. ול"מישהו" יש גם זרועות של תמנון אפילו בתקשורת. מישהו חפץ להנציח כי ה"בעיה במזרח התיכון היא בשל הדתות", ולכן הסיפור על רצח פר' דה האן עלול לטרוף את הקלפים לקונספיראציה הציונית הזו, ולהוכיח שהחרדים והמוסלמים היו הראשונים שלחצו יד לשלום כנגד החילוניים והמתבוללים מאירופה.

בנובמבר 2013 זומנתי להתראיין בתוכניתו של בן כספית - ה"קשר הישראלי", בטלוויזיה. ההקלטות והצילומים היו ברחבת מוזאון ת"א. מר כספית ומפיקיו מסרו לי כי התוכנית תעלה למסכים בחודש דצמבר 2013 שאח"כ "או מקסימום בינואר - פברואר 2014".

אנחנו כיום כבר חוצים את יוני 2014 (יותר מחצי שנה מההבטחה...) והנה לפני מספר ימים קיבלתי אס.אם.אס ממפיקי התוכנית כי התוכנית על דה האן עדיין לא שודרה ואין עדיין תאריך לשידורה. סיפורים בעייתים לא פחות - שהופקו וצולמו ע"י ה"קשר הישראלי", שודרו לא הרבה זמן לאחו הפקתם כמו פרשת רצח החיילת רחל הלר, פרשת גניבת ילדי תחמן, פרשת המרתפים הסודיים בקהילייה הבהאית בחיפה ואפילו פרשת רצח רבין העלומה. אבל דה האן נותר בארכיון ובמחסן. בישראל פוחדים אולי שיותר מדי פוקוס לפרשה כזו יעמיד את הציונות - ובמיוחד את אגפה ה"שמאלי", כעירומים ויציגם בפרצופם האמיתי, כאלה שהסיסמה "על חרבך תחיה" חרותה על מצחם יותר מכל דגלי השלום שהם הניפו ומניפים.

הרצח של פר' דה האן פתח "תיבת פנדורה" של רציחות פוליטיות שהפכו ללחם חוק ציוני לפני ואחרי הקמת המדינה. רצח ארלוזוב, רצח הרב משה בלויא (איש אגו"י שהיה בעד דו-קיום יהודי - ערבי), הטבעת האוניה "אלטלנה" ורצח חלק מנוסעיה, המסירות לרצח של אנשי האצ"ל והלח"י בידי "מפלגות השמאל והשלום", רצח רודולף קאסטנר, הניסיונות החוזרים ונשנים לרצוח את אורי אבנרי ומאיר וילנר וכמובן רצח רבין, נורו כולם מהאקדח שממנו נורה דה האן: לגיטימציה לרצח ב"משחק הפוליטי" בארץ הקודש.

אבל בישראל - זו המטיפה לאירופה ואף לארה"ב, על קיום "פתיחות אינטלקטואלית" ו"חופש הביטוי", הרי שעדיין מעדיפים להסתיר את האמת המרה על הרצח הראשון שיצר "תרבות פוליטית" שרחוקה מלהיות "ליבראלית" אלא זו "תרבות פוליטית" שרואה את זכות הויכוח דרך קנה האקדח.

אילו דה האן לא היה נרצח הרי שהמזרח התיכון היה נראה אחרת. שנה לפני הרצח (בקיץ 1923) נחתם הסכם בין הערבים ליהדות החרדית (שהייתה אז רוב רובו של הישוב היהודי בארץ הקודש) לעצור את מרחץ הדמים תוך התנגדות לבריונות הפוליטית של ה"ציונות האקטיביסטית". כשנה אח"כ עמד פר' דה האן לצאת לבריטניה (ב-1 ליולי 1924) ולייצג שם (לפני השלטון הבריטי החדש שנבחר אז) את היהדות החרדית, את ה-פ.ק.פ. ואת קבוצתו של פר' מגנס, בכל הנוגע לביטול הצהרת בלפור וכינון קונפדרציית שלום חדשה.

אבל בלילה שלפני הטיסה השיגו הרוצחים - שליחי יצחק וינאית בן צבי, את דמו של המדינאי היהודי הגדול ביותר באותה עת. מאז ולכן עד היום אנחנו משלמים במרחץ דמים כפול - "תרבות" הרציחות הפוליטיות והמשך שפיכות הדמים בין היודים לערבים.

מנגד, הרי שבניינים, רחובות ו"קתדרות" נקראים על שמם של הרוצחים "דה יורה" (הזוג בן צבי). תארו לעצמכם למשל שבכפר תפוח בשומרון או בקריית ארבעהו מעניקים הנצחת שם של רחוב או בנין ע"ש יגאל עמיר...

אני מצפה מהנשיא הנבחר, מר ראובן ריבלין - צאצא לישוב החרדי הישן שממנו הגיעו קרבנות השלום פר' דה האן והרב בלויא הי"ד, וככזה שגדל בתנועה הרויזיוניסטית שגם דמה הפך לימים להפקר ב"אלטלנה" וב"סיזון", להיות הנשיא והמדינאי הציוני הראשון שיעמיד את פרשת דה האן לציבור כחומר לימוד מביה"ס היסודי ועד האוניברסיטה, כמו שאפילו טורקיה השכילה השנה לתעד את רצח הארמנים כנקודה שחורה בהיסטוריה שלה.

לא במקרה אני מרים את הזעקה הזו שנה בשנה. זכיתי בסיעתא דשמעיה ונותרתי האיש היחיד בעולם המציין את יום מותו של פר' דה האן גם באספקט הדתי. אימי המנוחה נפטרה ביום שפר' דה האן נרצח - ביום כ"ט בסיוון. לקחתי על עצמי - במשך ה- 22 השנים האחרונות, לערוך את יום השנה לשניהם בסעודות מצווה, בדרשות ובעילוי הנשמות. אם תיעודו ההיסטוריוגראפי של הרצח נותר גלמוד הרי שלפחות הזכרת הנשמה הקדושה והטהורה לא נותרה גלמודה.

יהי זכרו ברוך ונשמתו צרורה בצרור החיים.

תאריך:  19/06/2014   |   עודכן:  19/06/2014
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תשעים שנה לרצח השלום
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איריס כהן
20/06/14 10:01
2
קורא שלא מופתע
20/06/14 19:51
3
ב.ל
21/06/14 10:28
4
ronen20400
22/06/14 05:53
5
חזקי שנאן
22/06/14 06:40
6
שבץ חלובה
22/06/14 07:30
7
יהוידע
22/06/14 09:23
 
אליהו קאופמן
22/06/14 11:16
8
איתן ק.
22/06/14 09:26
 
עוטה קפוטה
22/06/14 10:19
 
אלכס190
23/06/14 14:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את המאמר הזה אני מקדיש לעילוי נשמתו של הרה"ג יוסף עזרן - רבה לשעבר של ראשל"צ. לא לחינם אני מקדיש לו את המאמר הזה, וזאת משום שכל הדר כהונתו אשר כיהן, ויחסו האנושי והדתי, שהיה למשל ולשנינה, עלול להירמס ע"י שני אריות, שיותר נכון נאה להם השם שועל ולא אריה. לאחר מספר שנים שכיסא ה"רב הראשי הספרדי" נותר יתום מאז מותו של הרה"ג יוסף עזרן, הרי שהקרב על הכיסא הזה עומד להיפתח.
19/06/2014  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
על נתניהו לסגור את ישראל בפני הפלשתינים ולאפשר להם ניהול עצמאי יש להם ממשלה וכוחות ביטחון, סימפטיה צבועה בקהיליה האירופית, שידאגו לעצמם. לא לאפשר כניסה לישראל
19/06/2014  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
שבת שלום קהל קדוש
19/06/2014  |  אברהם הללי  |   מאמרים
עוד מעט נוכל להפוך את זה למדור קבוע: כל השקרים והפשלות של המשטרה בפרשת חטיפת הנערים. פחות משבוע אחרי החטיפה, השקרים והפשלות הולכים ונחשפים, הולכים ונערמים. ומה בפינתנו היום? הגרסאות הסותרות של המשטרה לגבי שיחת הטלפון בליל החטיפה, וההסבר המשונה שלה לגבי הפרת צו איסור הפרסום.
18/06/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שוו בנפשכם שבליל החטיפה הייתה מתקבלת בתחנת המשטרה הודעה מאדם לא מזוהה המשמיע בקול שקט את המילים: "באלון שבות מתבצעת כרגע פעולת תג מחיר". אני בטוח שלאיש אין ספק שבתוך דקות הייתה כל הגזרה מוקפצת....
18/06/2014  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il