|   15:07:40
דלג
  שי ניצן  
פרקליט המדינה משרד המשפטים
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הפשע אינו משתלם

נאום פרקליט המדינה בוועידה הכלכלית הלאומית של היומון "כלכליסט" בתל אביב [ז' באלול תשע"ד, 02.09.2014]
02/09/2014  |   שי ניצן   |   נאומים   |   תגובות
שי ניצן [צילום: פלאש 90]

בשנים האחרונות אנו עדים לפריחתה ושגשוגה של הכלכלה הישראלית, הנחשבת בעולם לכלכלה יציבה המושכת אליה השקעות מכל העולם. רבות מדובר על ההייטק, על התעשיות הביטחוניות, על החקלאות המתקדמת, על המדע ועל היצירתיות הישראלית (Start-up nation), אולם היום אני רוצה להדגיש בפניכם נדבך נוסף - וחיוני לא פחות - בתשתית הנדרשת להצלחתה הכלכלית של מדינת ישראל, והוא שלטון החוק.

בישראל הפרקליטות והרשות השופטת הינן עצמאיות לחלוטין. הפרקליטות בוחנת כל תיק ללא מורא וללא משוא פנים, ויעידו על כך כתבי אישום והרשעות של אישי ונבחרי ציבור מכל רובדי החברה וגווני הקשת הפוליטית בשנים האחרונות.

זהו נתון שאיננו גאים בו אך הוא מלמד על עצמאותה של המערכת המשפטית שהיא תנאי חיוני ובבחינת תשתית להצלחתה של כלכלה - שכן, ה"כסף הגדול" נמשך למקומות יציבים, בהם אין פשיעה והלבנת הון ויש שלטון חוק ורגולציה אפקטיבית. מקומות שניתן לאכוף בהם חוזה. שניתן לחשוף בהם שחיתות של איש ציבור ושחיתות תאגידית. מקומות שבהם הפשיעה אינה משתלמת או לפחות שהיא משתלמת פחות.

בשנים האחרונות פעלנו בפרקליטות בכמה מישורים כדי לבסס תשתית חיונית זו של שלטון החוק - שהיא אבן יסוד לכלכלה מודרנית ומתפתחת.

המאבק בשחיתות -
דומני שאין צורך להכביר במילים על המאמצים המוצלחים שנעשו בשנים האחרונות על-ידי הפרקליטות להביא לדין ולהרשיע נבחרי ציבור ועובדי ציבור שהפרו אמונים, או שלקחו שוחד. השוחד הוא תופעה פסולה ומשחיתה, העלולה לערער את המרקם החברתי ובמדינות בהן פושה השוחד והשחיתות עלול הדבר אף להביא לערעור התשתית הכלכלית של החברה. לא בכדי, אחד הנושאים החשובים שבהם עוסק ארגון ה-OECD, הוא התופעה של מתן שוחד לעובדי ציבור, והארגון נלחם בתופעה זו ככל יכולתו.

השבת קראו בבתי הכנסת, במסגרת קריאת פרשת השבוע, את פרשת שופטים שבספר דברים. אחד הציוויים הראשונים בפרשה, הוא איסור לקחת שוחד. איסור לקיחת שוחד מוזכר בתורה כמה וכמה פעמים, וגם הנביאים מוכיחים פעמים רבות על איסור זה. ידוע במיוחד תיאורו של הנביא ישעיהו את החברה בה חי באותה עת: "כספך היה לסיגים. סבאך מהול במים. שרייך סוררים וחברי גנבים. כלו אוהב שוחד ורודף שלמונים". לשמחתנו, ולמרות שכמה שרים ונבחרי ציבור בכירים כבר הורשעו גם אצלנו בעבירת השוחד, אנו רחוקים מרחק רב מתיאור נורא זה. אך יש לשמור מכל משמר כי לא נתדרדר לכך, ועל כך מופקדת - בין היתר - פרקליטות המדינה. לטעמנו, יש להשית עונשים חמורים על מקבלי שוחד וגם על נותני השוחד. המחוקק החמיר לא מכבר את עונשה של עבירה זו, ולא בכדי. ואגב, בגמרא אפילו נאמר ש"תיפח נפשם של מקבלי שוחד". כך שהיחס המחמיר לשוחד לא נולד בפרקליטות.

המהלכים המשפטיים בתחום השחיתות חוצים יבשות והביאו אף להסגרתם לישראל של מי שנמלטו מאימת הדין למדינות רחוקות שאף אין עימן הסכמי הסגרה, תוך שאנו גם שמים ידינו על כספים שהוברחו לחו"ל על-ידי העבריינים.

המאבק בשחיתות אינו רק צו מוסרי כי אם תנאי לשגשוגה של כלכלת שוק מתפתחת שבה יהיה למתחרה היעיל סיכוי להצליח גם אם אינו מקושר לפוליטיקאי או מאעכר כזה או אחר.

בהקשר זה אזכיר תיק אחד בלבד, שזכה לפרסום רב, ולא בכדי. המדובר בפרשת הולילנד, שבה - כך נפסק על-ידי בית המשפט - עברו מיליונים רבים כשוחד מאנשי עסקים רבי-כוח וממון לנבחרי ציבור ולעובדי ציבור בכירים ביותר. בית המשפט הטיל - כידוע לכם - לפי בקשת התביעה - עונשי מאסר כבדים על רוב מקבלי השוחד, ואילו על נותני השוחד הטיל עונשים קלים באופן משמעותי. כיוון שאנו סברנו שהעונשים שהוטלו על שני נותני השוחד העיקריים אינם משקפים את חומרת מעשיהם, הגשנו ערעורים על קולת עונשם לבית המשפט העליון, וערעורים אלה, לצד ערעורי הנגד, תלויים ועומדים.

במסגרת גזרי הדין שהוטלו בתיק זה לא הסתפק בית המשפט בעונשי מאסר, אלא גם הטיל קנסות כבדים וחילט סכומי כסף שהושגו בעבירה בשווי מיליוני שקלים. גם לענישה כלכלית זו משמעות רבה, ובכך אעסוק עתה.

אכיפה כלכלית משולבת -
מזה כמה עשרות שנים מקובלת בעולם התפישה כי לא די במשפט הפלילי ובעונשים הרגילים המוטלים במסגרתו - מאסר, שירות לתועלת הציבור וכדומה - כדי להילחם באופן אפקטיבי בפשיעה, וכי בנוסף, במקביל ובמשולב, יש לפעול לפגיעה בכדאיות הפשיעה, הן באמצעות הטלת קנסות כבדים, הן באמצעות חילוט הרווח שנוצר מן הפעילות הפלילית והן במגוון של כלים אזרחיים - מינהליים, רגולטוריים ופיסקאליים, שמופעלים נגד עבריינים בנוסף להליך הפלילי (לעתים גם ללא הגשת כתב אישום) .

בישראל ניתן ביטוי להכרה זו בהחלטת הממשלה מיום 1.1.06 בנוגע "למאבק בפשיעה החמורה ובפשיעה המאורגנת ובתוצריהן", שהכריזה על הגברת האכיפה הכלכלית המשולבת, ומכוחה הוקמו גופים שונים לריכוז האכיפה.

ואכן מאמץ זה הניב תוצאות מרשימות - משיעורי חילוט סופי של פחות מעשרה מיליון ש"ח בשנה, לפני כמה שנים, עלינו בשנים האחרונות לשיעורים המתקרבים למאה מיליון ש"ח בשנה. בשנת 2013 הניבה הפעילות המשותפת של הגופים השונים תפיסות, חילוטים ושומות מס לעבריינים בהיקפים ניכרים. נרשמו תפיסות של רכוש מסוגים שונים (מזומן, מכוניות פאר, מקרקעין, בעלי חיים, תכשיטים וכו') בסכום כולל של קרוב ל-170 מיליון ש"ח.

גידול דומה חל בשיעור הכספים הנגבים מעבריינים כשומות מס בגין פעילותם העבריינית והם מגיעים כיום לעשרות מיליוני ש"ח בשנה.

ואכן, המאבק בהעלמות המס, בהלבנת ההון ובהון השחור בכלל, הוא אחד ממוקדי העשייה בפרקליטות. עמדה על חשיבותו של מאבק זה ועדת טרכטנברג אשר ציינה כי "ההון השחור" שמקורו בפשיעה גורם נזקים עצומים למשק ולחברה בישראל. ה"הון השחור" שמקורו בפשיעה הוא לא רק מקור להכנסות נוספות לעברינים, כי אם גם חסם לתחרות החופשית ולצמיחה הכלכלית. יתר על כן, התעשרות שלא כדין תורמת לתחושת אי-השוויון ואי-הצדק ומכרסמת בערך של שלטון החוק.

בנוסף למהלכים האכיפתיים, יזמנו מספר תיקוני חקיקה משמעותיים בתחומי האכיפה הכלכלית (כגון תיקונים לחוק איסור הלבנת הון, ותיקונים בתחום החילוט האזרחי) אשר חלקם כבר נדונים בכנסת, ואשר אם יחוקקו, יביאו לשיפור האכיפה הכלכלית בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם בנושאים אלה, של הארגונים העוסקים בכך: OECD (בו אנו כבר חברים) ו-FATF, שרק לפני כמה שבועות הודיע על נכונותו העקרונית לצירוף ישראל לשורותיו.

אסטרטגיה אזרחית -
בתחום האזרחי מתמקדת הפרקליטות בתיקים החשובים מבחינת שלטון החוק והגנה על אינטרסים ציבוריים, תוך הגברת היוזמה וההתנהלות האקטיבית - הגשת תביעות בשם המדינה וסיוע ביישום מדיניות של גורמי המדינה הכלכליים בתחומים השונים באמצעות כלים אזרחיים אקטיביים; וכן בנקיטת פעולה יזומה בתחום האכיפה האזרחית.

כחלק מהאסטרטגיה של הפרקליטות האזרחית להגברת התביעות היזומות, הוקמה בשנת 2007 היחידה לתביעות יזומות ומיקור חוץ, הנקראת כיום "היחידה לאכיפה אזרחית". יחידה זו פועלת בשני מישורים - ייזום והגשת תביעות יזומות, והפעלת מנגנון מיקור חוץ שמטרתו לאפשר לפרקליטויות המחוז להתמקד בתיקים המשמעותיים, לרבות בהגשת תביעות יזומות.

במסגרת תוכנית העבודה של היחידה, הוגשו עד כה תביעות בסכום כולל של למעלה מ-2 מיליארד ש"ח וזאת בנוסף לתביעות לסעדים שאינם כספיים (סילוק יד, הליכי אכיפה וכיוב') אשר משמעותם הציבורית והכלכלית אינה פחותה מהתביעות הכספיות. אולם ברור כי על-אף הצלחות השנים האחרונות מדובר רק בקצה הקרחון מבחינת פוטנציאל התביעות היזומות.

גם בהקשר זה אסתפק בדוגמה אחת מן העת האחרונה.

לפני כשלושה חודשים נקבע בפסק בוררות חלקי כי חברת מפעלי ים המלח תשלם למדינה תמלוגים עבור שימוש במוצרים שהפיקה במשך השנים בים המלח. פסק הבוררות קיבל במלואה את תביעת הענק שהגישה המדינה נגד מפעלי ים המלח, שהוערכה בכמיליארד שקל, עם השלכה כלכלית מוערכת כפולה עד תום תקופת הזיכיון בשנת 2030.

תיק זה נבחן על-ידי היחידה לתביעות אזרחיות ומיקור חוץ בפרקליטות המדינה, ולאחר בחינת החומר הגישו בשנת 2010 משרד האוצר ואגף החשב הכללי, באמצעות יחידת תביעות זו ומשרד עורכי דין שנשכר לצורך כך, את תביעת הענק נגד מפעלי ים המלח. המדינה טענה כי חברת מפעלי ים המלח הפרה את חובתה לפי שטר הזיכיון לתשלום תמלוגים, כאשר בין היתר לא העבירה תמלוגים בגין מוצרי המשך אלא רק בגין מוצרי היסוד שהיא מפיקה מים המלח, וכן כאשר לא העבירה תמלוגים בגין מכירות חברות הבנות מהקונצרן בארץ ובחו"ל. כאמור, בפסק הבוררות שניתן, התקבלה במלואה עמדת המדינה.

אין צורך לומר עד כמה רבה חשיבותן של תביעות מעין אלה. בכוונתי להעמיק ולהרחיב ככל הניתן את האכיפה האזרחית, שכן זכאית היא המדינה לא רק להיתבע, אלא גם לתבוע את מי שפוגעים בה כלכלית.

לסיכום, נכנסתי לתפקידי לפני אך פחות משנה. עם כניסתי לתפקידי שמתי לי כמטרה ראשונה במעלה להרחיב את פעילות הפרקליטות בכל התחומים עליהם דיברתי, ובמקביל, להביא לשימור ואף לשיפור כוח האדם האיכותי והמקצועי בפרקליטות.

שימורה של פרקליטות איכותית, עצמאית ומקצועית הינו חיוני לא רק לקיום שלטון החוק במדינה אלא גם להמשך שגשוגה הכלכלי של מדינת ישראל ולהיותה אבן שואבת להשקעות מן העולם. אני מקווה כי במהלך כהונתי בתפקיד פרקליט המדינה תמשיך הפרקליטות להתפתח בכיוונים עליהם דיברתי, ותתרום את תרומתה לא רק לחיזוק שלטון החוק, אלא גם להתפתחותה הכלכלית של מדינת ישראל".

תאריך:  02/09/2014   |   עודכן:  02/09/2014
שי ניצן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפשע אינו משתלם
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
2/09/14 21:48
 
אהרון שחר
3/09/14 11:38
2
אורי פ
2/09/14 22:20
3
ניצן-להגביר פקוח
2/09/14 23:03
4
שופט בדימוס
3/09/14 00:21
 
קאטו
3/09/14 05:40
5
ראובן גרפיט
3/09/14 07:18
6
קורןנאוה טבריה
3/09/14 07:30
7
ניצן כה לחי
3/09/14 13:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השואה גורמת לכל אחד מאתנו לשאול את עצמו את אותה שאלה: מה אני הייתי עושה?
20/08/2014  |  יאיר לפיד  |   נאומים
מבצע צוק איתן נמשך. צה"ל ממשיך לפעול בכל העוצמה כדי להשלים את יעדי המבצע: השבת השקט והשבת הביטחון, לתקופה ממושכת לאזרחי ישראל, תוך פגיעה משמעותית בתשתיות הטרור.
02/08/2014  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
אני מבקש תחילה להשתתף בצער המשפחות שיקיריהן נפלו. הם נפלו על הגנת המדינה וכולנו כואבים את לכתם. אין מלחמה צודקת מזו שבנינו הגיבורים נלחמים בה. אני מבקש לחזק את ידיהם של חיילי צה"ל שממשיכים גם בשעה זו לפעול בעוז רוח בתוך רצועת עזה נגד אויבינו.
28/07/2014  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
מכובדי ואישי הנשיא התשיעי של מדינת ישראל שמעון פרס, מכובדי ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, מכובדי יושב-ראש הכנסת וממלא-מקום נשיא המדינה יולי יואל אדלשטיין, נשיא בית המשפט העליון השופט אשר גרוניס והגברת רינה משל גרוניס, אדוני ראש האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג ורעייתו מיכל, שרים, חברי כנסת, בעבר ובהווה.
24/07/2014  |  ראובן (רובי) ריבלין  |   נאומים
כבוד הנשיא הנבחר, ראובן רובי ריבלין, הגברת נחמה ריבלין, משפחת ריבלין היקרה, יושב-ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, מכובדי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והגברת נתניהו, נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שרים, חברי הכנסת בהווה ובעבר, ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, ראשי הרשויות מכל הארץ ובמיוחד מהדרום, ראשי הנציגויות הדיפלומטיות, מכובדי, באתי להודות לכם על הזכות שהענקתם לי לשרת את המדינה ואת אזרחיה במשך שבע שנים. אין זכות גדולה מזו - תודה לכם.
24/07/2014  |  שמעון פרס  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il