|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בשבחי משוב השופטים (חלק ב')

רשימה שנייה בסדרת רשימות שעניינן הצורך וגם/או אי-הצורך, בקיומו של משוב השופטים
29/09/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
הנשיא שר גרוניס. קו תקיף נגד כל ביקורת [צילום: פלאש 90]

   עו"ד חיים שטנגר
בשבחי משוב השופטים

פתחנו והדגשנו, ברשימתנו הקודמת, כי שופטים ושופטות הינם בני-אדם, לכל דבר ועניין שהוא - חרף תפקידם ומעמדם המכובד - הם יצירי אנוש. בני אדם כמוני וכמוך. ככאלה שולטים גם בהם רגשות אהבה, שנאה, כעס, נקמה. הם יכולים להיות רחבי לב או קמצנים, שמנים או רזים. בקיצור, בני אדם לכל דבר ועניין שהוא. ככאלה, נתונים גם שופטי ושופטות בתי-משפט ובתי-דין בישראל לביקורת חיצונית על פעולותיהם ודווקא פסק-דינו החדיש של בית משפט העליון, שניתן זה אך לאחרונה לפני שבוע ימים בדיוק, בידי 7 משופטי בית משפט העליון, שאת פסק-הדין המקיף כתבה שופטת בית משפט העליון, בדימוס, עדנה ארבל, אליה חברו - בכתיבת פסק-הדין - השופטים, אליקים רובינשטיין; סלים ג'ובראן; אסתר חיות; ד"ר יורם דנציגר; ניל הנדל ועוזי פוגלמן, מראה ומוכיח כי בית משפט העליון, עובר תהליך של "התבגרות" בשנים האחרונות והוא מוכן לאפשר ולהציץ אל מעבר לפרגוד ולמסור נתונים, אשר בשנות עבר, ספק - ספק אם בכלל הייתה נשמעת עתירה שכזו ולא הייתה נדחית על הסף.

המדובר הינו בעתירתם של עיתון "דה מרקר", באמצעות עיתון הארץ והעיתונאית הילה רז, מעיתון "דה מרקר" שביקשה לקבל מהנהלת בתי-המשפט, בדבר מספר התיקים הנידונים בבית משפט העליון ובבתי-המשפט המחוזיים, בפני כל שופט, כמו-גם באשר משך הזמן שחלף, מאז נפתח כל תיק ותיק, כל זאת תוך ציון שמות השופטים בהתייחס לכל תיק ותיק שכזה. השופטת מוסיה ארד, נשיאת בית משפט המחוזי, לשעבר, בירושלים, נענתה לעתירה שהגישו עיתון "דה מרקר" והעיתונאית, הילה רז, בהתאם להוראות חוק חופש המידע, כמו-גם נעתרה היא, לבקשת המדינה לעכב את ביצוע פסק-דינו של בית משפט המחוזי, בירושלים, עד למתן פסק-דינו של בית משפט העליון, בערעור, שהגישה הנהלת בתי-המשפט והממונה לפי חוק חופש המידע בהנהלת בתי-המשפט, על ההחלטה לחשוף מידע ונתונים בדבר היקף, דרך וצורת עבודתם של שופטי ושופטות בתי-המשפט בישראל.

בית משפט העליון, החליט בדעת רוב של השופטת בדימוס, עדנה ארבל והשופטים סלים ג'ובראן; אסתר חיות; ד"ר יורם דנציגר ועוזי פוגלמן לדחות את הערעור, באופן שיאפשר למדינה להיערך ולמסור הנתונים הנדרשים, ביחס לשופטי ושופטות בתי-משפט העליון ובתי-משפט המחוזיים, ביחס לסיום שנת המשפט 2015 ולא יאוחר מתאריך 31.12.2015, כל זאת כנגד דעתו החולקת של השופט, אלייקים רובינשטיין שסבר שיש לקבל הערעור באופן חלקי, אך ורק בהתייחס לבתי-משפט המחוזיים ולשיקול דעת נוסף, בתום תקופה, לפי החומר הנוגע לבית משפט העליון, יימסר, בדעת הרוב ובניגוד לדעתו של השופט, ניל הנדל, לפיה יש לקבל הערעור בשלמותו.

השופטת בדימוס, עדנה ארבל, כותבת בפסק-דינה, כי לעצמאות ולאי התלות מהם נהנה השופט בכהונתו, אין אח ורע בשירות הציבורי והפיקוח והבקרה על השופט ועל התנהלותו, במסגרות השונות, שמורים ומצומצמים למקרים, שככלל ניתן לומר, כי הם חריגים ויוצאי דופן. הדברים נכונים במישור המהותי של עבודת השופטים, אך גם במישורים המנהליים שלה, דוגמת קצב הטיפול בתיקים. במידה רבה ביותר, נסמכת המערכת - ובצדק - על התאמתו של השופט לתפקיד על בסיס הליכי המינוי, על יושרתם, הגינותם ואחריותם של השופטים. העובדה שכאמור השופט מתפקד, כמעין מערכת עצמאית ונפרדת, בגדרה של הרשות השופטת, מייחדת עניינם של השופטים מעניינם של עובדי הציבור, באופן שגם אם נכונה, ככלל, ההבחנה שערכה המדינה בין מוסרי מידע מוסדי למידע בעל גוון אישי, בגדרו של חוק חופש המידע, משמעות הגיונה ותוקפה פחותים ביחס לשופטים.

בית משפט העליון בדעת הרוב מפיה של השופטת בדימוס, עדנה ארבל קובע, כי הצורך בהבטחת אמון הציבור מטיל על השופט נטל כבד להקפיד בכל אורחותיו, בשבתו על כס השיפוט ואף מחוץ לבית המשפט ולנהוג באופן שיהלום מעמדו ושיבטיח הכבוד שרוכש הציבור לשופטיו למערכת כולה וכי תנאי מוקדם לפעולתה התקינה של הרשות השופטת הוא, כי הקהילה תרכוש לה אמון, כי תכיר בסמכותה לשפוט ותקבל עליה הכרעות הדין, שניתנו על-ידה. אמון זה תלוי, ראש וראשונה, בקיום תשתית מוסרית לפעולתה של מערכת השיפוט ובשמירה קפדנית על תשתית זו, בידי כל שופט ושופט במערכת.

בית משפט העליון קבע, בפסק-דינו בעניין דרישת עיתון "דה מרקר" לגלות מידע, הקשור לפעילותם של שופטי ושופטות בתי-המשפט המחוזיים ובית משפט העליון, כי השמירה על פעולתם התקינה של בתי-המשפט, אינה רק משימה אישית של השופט. היא אף לא משימה מערכתית של הרשות השופטת בלבד. ההקפדה בכבודם של בית משפט והשופטים, לרבות השמירה על שמם הטוב, היא - ראש וראשונה - אינטרס ציבורי. דבר זה נובע מתוך הבנה למורכבות התפקיד שממלא השופט בחברה הדמקורטית, שמותיר, לרוב, צד אחד בלתי מרוצה ומתוך ההכרה בחשיבות השמירה על אמון הציבור, בשפיטה, כערובה לחיים, במדינה דמוקרטית בה נשמרות זכויות האזרח והתושב.

בית משפט העליון קובע עוד, כי הדאגה לשמירה של שמם הטוב של השופטים, אינם באה מתוך רדיפת כבוד, אלא היא באה מתוך החובה להבטיח מעמדה, כבודה וחוסנה של הרשות השופטת, אשר חיוניים לצורך מילוי תפקידה. נכון הדבר - קובעת השופטת בדימוס, עדנה ארבל - כי פרסומים על התנהלותו של שופט או שופטת, עלולים לפחות, בחלק מן המקרים, להעמיד שופט במתח או תחת לחצים ועלולים להסב לו צער רב או תחושה שנעשה לו עוול. לעיתים, יש בהם גם כדי לפגוע בשמו הטוב. עם זאת, מצבים מעין אלה הם בבחינת "תופעת לוואי" של מלאכת השיפוט. במצבים אלה - קובע בית משפט העליון - וגם כאשר מדובר בפרסומים קשים ביותר, ההנחה היא, כי שופט מקצועי, יידע לנתק עצמו, בשבתו לדין, מהשפעת הביקורת. הציפייה היא, כי שופט מקצועי, יהיה ער לאפשרות השפעה עליו, על-ידי הפרסומים השונים, יגייס מלוא יושרתו, הגינותו ותחושת השליחות המנחה אותו, כמו-גם כישוריו המקצועיים, כדי לנתק השפעות, מעין אלה, בתהליך ההכרעה ולהמשיך בעשיית צדק לפי דין.

בכל הכבוד הראוי, פסק-דינו של בית משפט העליון, ראוי שייקרא ראש וראשונה בידי נשיא בית משפט העליון, ד"ר אשר דן גרוניס, אשר מוביל, בתקופה האחרונה, קו תקיף ונוקשה נגד כל ביקורת, מכל מין וסוג שהוא, המופנית כלפי שופטי ושופטות ישראל. כך הוא המצב, באשר לשלילת קיום משוב השופטים, על-ידו, בכל מכל כל וכך הוא מצב הדברים, עד כי מוכן הוא להוביל המערכת השיפוטית, בהנהגתו, עד כדי הטלת חרם גורף על חלק מנבחרי ציבור לשכת עורכי-הדין (שאינם טלית שכולה תכלת), אשר "העזו" להמרות פיו ולחשוב, כי יש מקום לקיים משוב, בעניינם של שופטי ושופטות ישראל.

מי שקורא בין השיטין - דעותיהם של שבעת השופטים שישבו אלי מדין, בפסק-הדין שניתן על-ידם, בפרשת "דה מרקר" נגד הנהלת בתי-המשפט, אינו יכול להתעלם מכך, ששופטים אלה, המהווים כמעט כמחצית ממניין שופטי בית משפט העליון, מגלים גישה ליברלית - ליברלית הרבה מזו שמגלה נשיא בית משפט העליון.

יש לקוות, כי נשיאת בית משפט העליון הבאה, המשנה לנשיא, כב' השופטת, מרים נאור, תבטל שיטת החרמות, שהנהיג נשיאו הנוכחי של בית משפט העליון, על מי שדעותיו אינן קרובות לדעתו ותנהיג בהיכל המשפט את העיקרון החשיבתי המיוחס לוולטר, לפיו "אינני מסכים למילה מדברייך אך אהיה מוכן להיהרג על זכותך לומר אותם", תחת עיקרון החרמות וההשתקה, הבא מבית מדרשו של נשיא בית משפט העליון הנוכחי.

כל מילה נוספת - בכל הכבוד הראוי - מיותרת.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  29/09/2014   |   עודכן:  29/09/2014
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בשבחי משוב השופטים (חלק ב')
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דני אלגרנטי
29/09/14 18:27
 
איציק וינגרטן
30/09/14 05:12
2
בולון שליש
29/09/14 19:41
 
אוהד חירותי
30/09/14 05:18
 
מהידענים
30/09/14 12:26
3
ציפי שניט
30/09/14 06:05
4
חיפוי
30/09/14 09:31
5
חיפוי
30/09/14 09:37
6
חיפוי
30/09/14 09:43
7
משה נאוריי
1/10/14 07:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האחד אומר בדרכו אין עם מי לדבר. השני, אומנם מגנה, אבל כמו כל יהודי גלותי שואל: אז מה האלטרנטיבה? יש עם מי לדבר, חוץ ממנו?
29/09/2014  |  מרק בריל  |   מאמרים
בתחילה יצא הקצף על הפנסיה התקציבית, על-אף שגם במדינות אחרות בעולם עובדי הממשלה זוכים לפנסיה תקציבית. בעיה זו נפתרה כאשר העבירו את אנשי הקבע מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת, אך עתה יוצא הקצף על גמלת הגישור שמקבל פורש משירות קבע עד הגעתו לגמלאות.
29/09/2014  |  נפתלי גוטמן  |   מאמרים
רג'פ טייפ ארדואן איננו רק נשיא טורקיה. הוא גם משורר שאמונת האיסלאם היא השראתו. כבר מגיל צעיר, בעוד הילת השכינה הלירית מרחפת מעליו, כתב את שיר הגיהאד האישי שלו, המבהיר את תפיסת עולמו האיסלאמית האמתית. ואלה מילות הקרב של השיר הנושא את מהות המסר של צבא לוחמי הסהר האיסלאמיים: "המסגדים הם בסיסינו; כיפותיהם - קסדותינו; צריחיהם - חרבותינו; והמאמינים - חיילינו".
29/09/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
להשתוללות של קפיטליזם החזירי של חברת "הוט מובייל" אמר בהא לשינא בית הדין בפסק דין תקדימי - די!! די!!! בית הדין האזורי לעבודה קבע ביום ראשון 28.9.2014, כי חברת "הוט מובייל" הפרה את כל הוראות חוק ההסכמים הקיבוציים. החברה עשתה שורה של פעולות שלא ייעשו, שנועדו לפגוע בחירות ההתארגנות של עובדיה.
29/09/2014  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בזכות העובדות הנחשפות בספרו של טוביה טננבום 'תפוס ת'יהודי', ובספר 'תעשיית השקרים' של בן-דרור ימיני, ולאחר פרסום תחקירי תנועת 'זו ארצנו', התחדד הצורך הלאומי האסטרטגי בהקמת סוכנות לביטחון לאומי, שתהיה רשות לאומית למלחמה בחתרנות.
29/09/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il