|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
לוחמים חות'ים לאחר שכבשו עוד מתחם צבאי בצפונה של צנעא לאחר מאבק קשה עם כוחות ממשלת תימן, 22 בספטמבר 2014 [צילום: AP]

תימן על סף תהום

לנשיא האדי אין קלפים משמעותיים שיסייעו לו לייצב את המדינה המתפוררת, מלבד תמיכתה של הקהילה הבינלאומי. פירוקן של יחידות העילית של צבא תימן עקב הזדהותן עם קבוצות כוח פוליטיות ותהליכי הרה-ארגון המקיפים שעברו כוחות הביטחון בעקבות זאת, פגעו באופן משמעותי ביכולתם להשליט סדר ומרות במדינה
10/11/2014  |   יואל גוז'נסקי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות

בפתח השנה הרביעית לטלטלה במזרח התיכון, נמצאת תימן על סף תהום. מאבקי אליטות, מרידות עדתיות, סכסוכים שבטיים, בדלנות מתפשטת וטרור איסלאמי פונדמנטליסטי – כל אלה יוצרים במדינה מציאות כאוטית, שבמסגרתה משתנים מערכי בריתות וקווי עימות במהירות מסחררת. החרפת המרד הח'ותי בחודשים האחרונים חיזקה את הרכיב העדתי בעימות הפנימי במדינה. בעוד עיני הקהילה הבינלאומית נשואות למאבק ב'מדינה האיסלאמית' – דאעש, מחריף באזור אתגר בעל השלכות מקומיות ובינלאומית, הניצב לפתחן של שכנותיה של תימן ושל מדינות המערב. החשש העיקרי הוא שהשלכות האירועים בתימן, השוכנת בקרבת מפיקות הנפט של המפרץ ונתיבי שייט מרכזיים, יחרגו מעבר לגבולותיה.

המאמצים לשמר את אחדותה של תימן ולחזק את ריבונותה ואת הלגיטימיות של מוסדותיה התנקזו להחלטותיה של "ועידת הדיאלוג הלאומי" – בראש ובראשונה להחלטה להפוך את תימן לרפובליקה פדרלית-נשיאותית, שתורכב משישה מחוזות בעלי שלטון פרלמנטרי מקומי שיהיו לו סמכויות אוטונומיות נרחבות. על-פי התוכנית, הבירה צנעא תהיה אוטונומית ולא תשתייך לאף מחוז, ועיר הנמל הדרומית, עדן, תזכה לסטאטוס מיוחד של עיר כלכלית. בראש המשטר הפדרלי יעמוד נשיא והבחירות למוסדות הארציים ייערכו על בסיס ייצוג יחסי לכל אחד מהמחוזות. אמנם, כוחות רבים בפוליטיקה התימנית ובקהילה הבינלאומית נרתמו להצלחתה של תוכנית הפדרציה, אך אתגרים ביטחוניים ופוליטיים מאיימים על סיכויי מימושה.

האתגר המידי הוא המרד הח'ותי, שהתעצם בחודשים האחרונים והגיע לשיא בספטמבר עם כיבוש הבירה צנעא. החות’ים, המכונים גם "אנסראללה" – קבוצה שיעית-זיידית ממחוז צעדה שבצפון-מערב תימן – הפכו מתנועה אידיאולוגית-דתית לתנועת גרילה קלאסית והחלו לפעול לביסוס שלטון שיעי אוטונומי במחוזות הצפון. החות’ים, שניצלו את הכאוס הפוליטי ואת חולשת הצבא התימני זכו להצלחה רבה בשדה הקרב, כבשו מעוזים סלפיים ושבטיים והרחיבו בהדרגה את שטחי השפעתם. את הצלחותיהם בשדה הקרב ניתן לשייך בראש ובראשונה לפירוד בשורות הצבא ולחיכוכים בין נאמניו של הנשיא הנוכחי, עבד ראבו מנסור האדי, לנשיא הקודם, עלי עבדאללה סאלח, שעדיין מושך בחוטים וככל הנראה אף תומך במרד החות’י. כן נזקפים ההישגים לזכות אירן, שבשנים האחרונות מעבירה למורדים אמצעי לחימה וכספים.

החות'ים הביעו התנגדות לתוכנית הפדרציה. לשיטתם, פרובינציית האם שלהם, צעדה, הוכללה במחוז שבשטחו אין משאבי טבע משמעותיים והוא נעדר גישה לים. בכך הם ראו ניסיון מכוון מצד הממשל המרכזי לפגוע בהתפתחות הכלכלית שלהם ולהחלישם. בתגובה לתוכנית הם פתחו במתקפה נרחבת והחלו להתקדם לעבר צנעא. כוחותיהם שטפו את צפון תימן בעודם הודפים דרומה הן את כוחות הצבא והן מליציות שבטיות. ביולי הצליחו החות’ים לכבוש את אמראן (50 ק"מ מצפון לבירה) ובספטמבר, ולאחר שהשתלטו על כבישים והקימו מחסומי דרכים בתואנה של מחאה על העלאת מחירי הדלק, כבשו את הבירה. התקדמותם דרבנה את ממשלת תימן להגיע איתם להסכם פיוס.

ההסכם אכן הושג אחרי חודש של דיונים בחסות האו"ם. ההסכם העניק לחות’ים השפעה חסרת תקדים, שכן נקבע כי על הנשיא למנות יועצים משורות החות’ים על חשבון נציגי מפלגת השלטון, המזוהה עם תנועת 'האחים המוסלמים' ובעלי בריתה בצבא. עד כה סירבו החות’ים לפנות את כוחותיהם מהבירה ושליטתם הצבאית במוקדי הכוח מעניקה להם השפעה ניכרת. בפועל, הם הכתיבו לנשיא האדי את מי למנות כראש ממשלה. החות’ים מנסים מזה זמן להשיג גישה ישירה לים ולמרות הסכם הפסקת האש, המשיכו המורדים וכבשו את עיר הנמל המרכזית חודיידה, שלחופי ים סוף, שבתחומה מתקן זיקוק הנפט הגדול במדינה. הישג זה יקל עליהם לקבל אספקה שוטפת של אמצעי לחימה אירניים ותקשה על סעודיה וארצות הברית לעצור משלוחים אלו, כפי שעשו בעבר.

אתגר נוסף המאיים על יציבות תימן מציב ארגון "אל-קאעידה בחצי-האי הערב", המתואר לעיתים תכופות בארצות הברית כשלוחה המסוכנת ביותר של אל-קאעידה. בשנה האחרונה פתח הארגון במסע נרחב של פיגועי תופת והתנקשויות בבכירים במנגנוני הביטחון והמודיעין התימניים. הארגון לא נרתע מעימות ישיר עם כוחות הביטחון. אנשיו פוצצו אוטובוסים של חיילים, תקפו את משרד ההגנה בלב צנעא, ופרצו לבתי כלא במטרה לשחרר את חבריהם. התקפות אלו התאפיינו בתעוזה רבה וביכולת טקטית גבוהה, וכללו פעולות המשלבות הפעלת מטעני נפץ רבי-עוצמה והסתערות של חוליות קומנדו. הארגון אף חזר לפעול בערי הדרום, משם סולק, והוא חותר בנחישות ובאלימות לחידוש היאחזותו והשפעתו באזור. ביולי 2014 הכריז הארגון על הקמתה של אמירות איסלאמית במחוז חדרמוות ועל החלתן של תקנות מחמירות, כגון איסור על נשים להסתובב ללא בעליהן. הארגון אף קיבל חיזוק בעקבות ההתקדמות הח'ותית למרכז ולמערב תימן. מספר שבטים סונים חברו אליו, בתקווה לבלום את ההשתלטות השיעית. באופן פרדוקסלי, מי שמהווים כעת את חוד החנית במאבק כנגד אל-קאעידה בתימן הם הח'ותים, אשר בתמיכה של צבא תימן פתחו במתקפה צבאית נגד הארגון ובני בריתו. למרות לחץ מתמיד מצד כוחות הביטחון ופעילות חיסולים נרחבת, זו השנה ה-12, של מערך הכטב"מים האמריקני, עוצמתו והשפעתו של הארגון בדרום המדינה מהווה אתגר משמעותי ליכולת לייצב את מחוזות הדרום והצלחת מודל הלחימה בטרור שארצות הברית מבקשת ליישם גם בתימן – ללא "מגפיים על הקרקע".

תנופת החות’ים והחלשת המשטר המרכזי בעקבותיה משחקת לידי התומכים בעצמאות הדרום. נציגי הדרום אומנם הסכימו לרעיון הפדרציה, אך דרשו כי תימן תחולק לשני חלקים בלבד – דרומי וצפוני. הדרישה לא התקבלה על-ידי הצפון, מחשש שחלוקה זו תהיה צעד ראשון בדרך לפיצול. לבסוף, הדרום חולק לשני מחוזות. נשמעו טענות כי ההפרדה בין שני חלקי הדרום נועדה להחלישו וכי היא מפצלת באופן מלאכותי בין מרכזי האוכלוסייה והכלכלה של האזור הממוקמים במחוז המערבי לבין מרבצי הנפט והמחצבים שבמחוז המזרחי. הפגנות של בדלנים דרומיים, הקוראים להקים מחדש את "הרפובליקה העממית של דרום תימן", נערכות בתדירות גוברת ויוצרות רושם כי דרום תימן קרובה לעצמאות.

הסעודים, שהצטרפו, ללא הצלחה יתרה, בשנים 2010-2009 למאבק של ממשלת תימן בחות’ים, רואים בקבוצה זו איום משמעותי בשל קשריה עם אירן. התחושה בריאד היא כי בזכות הישגי החות’ים, שהם כעת הכוח הצבאי המשמעותי בתימן, אירן נוכחת כעת באופן משמעותי גם בגבולה הדרומי של הממלכה. אירן אף לא מהססת להביע תמיכה פומבית בחות’ים. יועצו של המנהיג העליון, עלי אכבר ווילאיאתי, אמר לאחרונה כי אירן תומכת במאבק הצודק של "אנסראללה" שממלאת "תפקיד חשוב בהיסטוריה התימנית ואירן רואה בקבוצה חלק מההתעוררות האיסלאמית". ואכן, דווקא לאחר הורדתו של סלאח מכס השלטון, בלחץ סעודי, וכן לאחר בחירות לנשיאות שזכו להכשר בינלאומי ותהליך ארוך של "דיאלוג לאומי", נותר המצב בתימן חמור ומזמין מעורבות מצד כוחות חיצוניים.

ערב הסעודית, העוקבת בדאגה רבה אחר האירועים, רואה באי-היציבות איום ישיר על ביטחונה הלאומי וזירה נוספת לעימות, הפעם על פתח ביתה, בינה לבין אירן. אמנם, עם ירידתו של הנשיא סלאח מהבמה והתרחקות ריאד מכוחות המזוהים עם 'האחים המוסלמים' במרחב, נחלשה השפעתה של ערב הסעודית בתימן. מותו של יורש העצר סולטן, שהחזיק בתיק תימן במשך ארבע עשורים, כמו גם הצורך לטפל באתגרים משמעותיים בזירות נוספות, מקשים על הממלכה להשפיע כבעבר על הפוליטיקה התימנית. אולם אם יחמיר המצב בסמוך לגבולה, הממלכה לא תהסס להתערב שוב, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף, בלחימה נגד החות’ים.

לנשיא האדי אין באמתחתו קלפים משמעותיים שיסייעו לו לייצב את המדינה המתפוררת, מלבד תמיכתה של הקהילה הבינלאומית. פירוקן של יחידות העלית של צבא תימן עקב הזדהותן עם קבוצות כוח פוליטיות ותהליכי הרה-ארגון המקיפים שעברו כוחות הביטחון בעקבות זאת, פגעו באופן משמעותי ביכולתם להשליט סדר ומרות במדינה. חולשה זו מהווה מכשול מהותי לא רק בדרך ליישום תוכנית הפדרציה אלא בדרך להשגת היציבות המיוחלת ולשמירת אחדותה של תימן. ללא ספק, למגמת ההתפוררות המאפיינת את תימן בעת הזו יהיו השלכות שיחרגו מגבולות המדינה השסועה.

פורסם במקור: מבט על, גיליון 626 (9.11.2014)
יואל גוז'נסקי הוא חוקר מן המניין במכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת תל אביב. לפני שהצטרף לשורות המכון ריכז את הטיפול בסוגית הגרעין האירני במועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה. עסק בהובלת עבודות מטה, ריכוז פרויקטים, ומתן המלצות למדיניות לדרג המדיני הבכיר. בין השאר, היה חבר בצוותים בין-סוכנותיים רבים בהם צוות מומחים לגיבוש אסטרטגיה הסברתית בנושא האירני, מרכז הצוות שעסק בהערכת מצב הביטחון הלאומי וחבר בצוות שעסק באינטגרציה של הערכות המודיעין. גוז'נסקי, המשלים לימודים לקראת תואר דוקטור ביחסים בינלאומיים, מתמחה בסוגיות של ביטחון המפרץ הפרסי ותורם מפרי עטו בנושא זה ובנושאים אחרים לכתבי עת אקדמיים ולעיתונות הישראלית והבינלאומית.
תאריך:  10/11/2014   |   עודכן:  10/11/2014
יואל גוז'נסקי, סמי קרוננפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בתוניסיה, הארץ שממנה הגיחה לראשונה ב-2011 "מהפכת היסמין" שבישרה את תחילת תופעת "האביב הערבי", בחרו השבוע פרלמנט חדש.
05/11/2014  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מאיים בשיתוק נמלי הים ושדות התעופה הישראלים בעימות הבא שיהיה בין ארגונו לבין ישראל. "עליכם לסגור את הנמלים ושדות התעופה שלכם. לא תמצאו פיסת אדמה אחת בכל פלשתין שלא יגיעו אליה הטילים מלבנון", הצהיר בנאום טלוויזיוני שנשא בפני השיעים החוגגים היום את חג העשוראא. דבריו כוונו ביחס להערכות של קצינים בכירים בצה"ל, שפורסמו השבוע ושעל פיהן במלחמת לבנון השלישית ייסגרו נמלי הים ונתב"ג החל מן היום הראשון לעימות הצבאי.
04/11/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
העולם המוסלמי הגיב בזעם רב על האיסור שהטילה ישראל על תפילת מוסלמים בהר-הבית בעקבות ניסיון ההתנקשות בחיי פעיל הימין יהודה גליק.
30/10/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
יהודים איפה אתם? מוסלמים איפה אתם? נוצרים איפה אתם? בודהיסטים והינדים איפה אתם? האם אתם יודעים את הסוד של דאעש? את הסוד אפשר ללמוד מפי האח ראשיד.
26/10/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
פיגוע מכונית תופת במחסום בסיני גרם למותם של לפחות 25 חיילים מצריים ולפציעת עשרות. כך מסרו פקידים מצריים (יום ו', 24.10.14). בתקיפה מצד טרוריסטים שבוצעה גם כן סמוך למחסום ליד אל עריש, נורו למוות שלושה חיילים.
24/10/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il