|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

שישה בשישי

הולילנד: שלב הערעור

סיכום שלושת הימים הראשונים של הדיון בבית המשפט העליון בערעורים בפרשת הולילנד: אל מי מכוונים חיציהם של המורשעים, מה עלולה להיות הטעות הכבדה ביותר של אולמרט והאם ניתן לנסות לשער את התוצאה
05/12/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד - הערעור   |   תגובות
25 שעות דיונים


ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל / פרוטוקול, 1.12.14
דיון בערעורים בפרשת הולילנד: הלל צ'רני, אביגדור קלנר, אורי לופוליאנסקי
ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל + ערעורים נוספים / פרוטוקול, 3.12.14
פרוטוקול הדיון בערעוריהם של דני דנקנר, מאיר רבין ואורי שטרית במשפט הולילנד
ע"פ 4456/14, אביגדור קלנר נ' מדינת ישראל + ערעורים נוספים / פרוטוקול, 4.12.14
פרוטוקול הדיון בערעוריהם של אהוד אולמרט ואלי שמחיוף בפרשת הולילנד + תחילת תגובתה של המדינה לערעורו של הלל צ'רני.

השופטים
התכוננו היטב ושולטים בפרטים

סלים ג'ובראן, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וצבי זילברטל התכוננו היטב לארבעת או חמשת ימי הדיונים בערעורים בפרשת הולילנד. הם ירו מספרים של מוצגים, ציטטו ראיות, ירדו לפרטים והתמקדו בשאלות. משימה בהחלט לא פשוטה, לנוכח העובדה שבבית המשפט המחוזי היו למעלה מ-10,000 עמודי פרוטוקול ו-1,000 ראיות, ופסק הדין הוא בן למעלה מ-600 עמודים.

השאלות וההערות של השופטים כמובן אינן מצביעות על הכיוון הצפוי של הכרעתם. ראשית, כל מי שהתנסה בכתיבה מעמיקה יודע, שיש לה דינמיקה משלה ועשוי להיווצר פער משמעותי בין המחשבות ההתחלתיות לבין המסקנות הסופיות. שנית ועיקרית, שופטים טובים - ובעליון יושבים שופטים טובים מאוד - מאתגרים את שני הצדדים כדי לקבל תשובות לסוגיות העיקריות המעסיקות אותם.

אז מה הסוגיות הללו? היו כמה וכמה, והנה רק אחדות מביניהן. התכתובת בין שמואל דכנר להלל צ'רני מיולי 2005, ממנה עולה לכאורה שצ'רני ידע על השוחד ומימן אותו. שאלת המודעות של אורי לופוליאנסקי לקשר בין התרומות ליד שרה לבין תפקידיו בעירייה. האם סניגוריו של אהוד אולמרט הסכימו לנכונות גירסתו של יוסי אולמרט במשטרה (בזה נעסוק בנפרד). הקלטת השיחה בין מאיר רבין לבין עורכי דינו של שמואל דכנר.

מה שעוד בלט הוא, שהשופטים לא הפסיקו את הסניגורים גם כאשר טיעוניהם היו כלפי ממצאי עובדה ומהימנות של השופט דוד רוזן. לא סביר להניח שבתיק זה יסטה בית המשפט העליון מההלכה הברורה באלפי תיקים במשך עשרות שנים: לערכאה הדיונית יש יתרון מובנה בענייני עובדה ומהימנות. הדברים נאמרו כמעט במפורש בעת הטיעון בשמו של אולמרט. ייתכן שההרכב אפשר טיעונים אלו גם בשל חשיבות התיק, וגם כדי לשמוע את טיעוני ההיגיון והמשפט השזורים בהם.

המטרות
זה היה צפוי [צילום: פלאש 90]

שמואל דכנר היה המטרה העיקרית של הסניגורים, וזה היה צפוי. ככלות הכל, עד המדינה המנוח העיד על עצמו שהוא היה רמאי ושקרן ונוכל ("אבל לא אידיוט", הוסיף). הוא גם הסתבך באין-ספור שקרים וזיופים, בחלקם הודה בדיעבד ואת חלקם ניסה להסביר בצורה מתפתלת ובעייתית. השאלה הגדולה היא, האם ניתן היה להאמין לחלקים מדבריו ("פלגינן דיבורא"). זוהי סוגיה מובהקת של מהימנות, וקשה לראות כיצד בית המשפט העליון מתערב בה - במיוחד לאחר שדכנר העיד במשך עשרות ישיבות במחוזי.

מטרה נוספת, צפויה במהותה אך לא בחריפותה, היה השופט דוד רוזן. קחו למשל את איתן מעוז, סניגורו של אביגדור קלנר: הוא טען שרוזן החליט להאשים את קלנר והתעלם בצורה שיטתית ואולי גם מכוונת מכל הראיות המזכות. יאיר גולן, סניגורו של אורי לופוליאנסקי, אמר שרוזן שינה את טעמו ב-180 מעלות בנוגע לעונש הראוי למרשו. אירית באומהורן, סניגוריתו של אלי שמחיוף, תקפה אותו בצורה שהביאה את השופט סלים ג'ובראן להעיר לה בעדינות שתחזור בה (והיא עשתה זאת).

הטיעונים
צבע שערותיו שטרם דהה [צילום: יוסי זליגר]

מטבע הדברים, הדיון בערעור אינו דרמטי כמו התיק המקורי; אין כאן עדים ומסמכים וחקירות, אלא רק טיעונים משפטיים. אפילו אהוד אולמרט נראה מתנמנם מדי פעם. אבל מבחינת רמת הדיון, אין ספק שהיא גבוהה ביותר. "יש טובים כמותכם; אין טובים מכם", אמר השופט דוד רוזן לעורכי הדין של שני הצדדים, והוא צדק. בבית המשפט העליון התחלפו כמה מהסניגורים, ובאו לא פחות טובים מהם.

בלט גם הלהט של רוב הסניגורים. יעקב וינרוט (סניגורו של דני דנקנר) שם לב לכך ואמר: "זה לא נובע מעמדתי כסניגור או מצבע שערותי [האדמוני] שטרם דהה". יאיר גולן (סניגורו של אורי לופוליאנסקי) דיבר בהתרגשות על פועלו הציבורי של מרשו ביד שרה. איתן מעוז (סניגורו של אביגדור קלנר) התבטא בכעס רב על שמואל דכנר. קנת מן (סניגורו של אורי שטרית) אמר שהוא נרגש כאשר דיבר על עונשו של מרשו.

לצד זאת, יש לציין את השקט בו טענו גיורא אדרת ונוית נגב בשמם של הלל צ'רני ואולמרט, ואת הצורה הדומה בה החל יוני תדמור לטעון בשם המדינה. עובדה זו לא פגמה ברהיטות הטיעון, שנמשך שעות ארוכות וחייב גם התמודדות עם עם שאלותיהם הרבות של השופטים, שקטעו שוב ושוב את הרצף.

הטעות
בעיה קשה [צילום: פלאש 90]

אחת הבעיות הקשות ביותר של אהוד אולמרט בערעורו היא עדותו של אחיו יוסי, אשר אישר קבלת מאות אלפי שקלים משמואל דכנר. יוסי חזר בו מאישור זה, אותו נתן בחקירתו בידי המשטרה וה-FBI, בעת שהעיד במשפט הולילנד. המדינה ביקשה בו-במקום להגיש את הודעתו של יוסי במשטרה, והסניגור רועי בלכר הסכים - כולל אישור שגירסה זו היא הנכונה.

כעת טוענת הסניגורית נוית נגב בערעור, כי הכסף כלל לא עבר, ולדבריה ההגנה שינתה את הקו כבר במהלך המשפט במחוזי. אולם נראה שהשופטים בבית המשפט העליון אינם ממהרים לקבל גישה זו, בלשון המעטה. זוהי שאלה קריטית: אם העליון יקבל את הטענה שהסכום אכן ניתן, ההיגיון יחייב שהכסף ניתן לבקשתו של אולמרט - שלפי פסק הדין (עליו חולקת ההגנה) היה החוט המקשר היחיד בין השניים. אם כך יהיה, נראה שנוכל לסמן את אותה הסכמה של בלכר כטעות הקשה ביותר שנעשתה במשפט הולילנד.

המדים
אפליה לרעה מול זקן [צילום: פלאש 90]

דני דנקנר הגיע לדיון בערעור מבית הכלא חרמון, בו הוא מרצה עונש של שמונה חודשי מאסר שנגזר עליו בשל עבירות שביצע כאשר שימש כיו"ר בנק הפועלים. הוא הובא בידי אנשי שב"ס והוכנס לתא הנאשמים באולם. עד כאן - תקין לגמרי. אבל השב"ס התעקש שדנקנר יופיע במדי האסיר הכתומים, וזה נראה מיותר וגם מפלה לרעה.

מטרתם של מדי האסיר, כאשר האסירים נמצאים מחוץ לחומות הכלא, היא שיבלטו בסביבה וכך יקשה עליהם לברוח. אבל ראוי שהשב"ס יפעיל שיקול דעת כפול. האחד: מהי הסכנה שהאיש יברח, לאור עברו והתנהגותו בכלא. השני: מה האפשרות שהאיש יברח, לאור מידת ההיכרות הציבורית איתו. שני הנימוקים הללו לא חלים לגבי דנקנר. ואילו האפליה היא בכך ששולה זקן, גם היא אסירה, העידה במשפט אולמרט כאשר היא בבגדים אזרחיים ואפילו עדויית תכשיטים.

אין מנוס מן ההרגשה, שכאשר מדובר במי שהמדינה חפצה ביקרו - זקן, המעידה נגד אהוד אולמרט - פוטרים אותה ממדי האסיר. ואילו כאשר מדובר במי שהמדינה רוצה לאשרר את הרשעתו - דנקנר בערעור אולמרט - היא מזכירה לשופטים שמדובר בעבריין מורשע וכלוא.

ההערכה
גם הוא שינה את טעמו [צילום: פלאש 90]

שיהיה ברור: אין שום דרך להעריך בצורה מושכלת מה יהיה פסק הדין בערעור. כפי שכבר אמרתי, השאלות וההערות של השופטים לא בהכרח מלמדות על דעתם בזמן שהן מועלות - ובוודאי שאינן מהוות אינדיקציה לדעתם העתידית, בזמן שיכתבו את פסק הדין. אפילו שופט גלוי פה ולב כמו דוד רוזן, שינה את טעמו בכמה נקודות חשובות בין דברים שאמר בדיון לבין מה שכתב בפסק הדין.

מה שכן ניתן לומר הוא, שחלק ניכר מטענות הנאשמים מופנות לממצאי עובדה ומהימנות שקבע רוזן, וגם את זה כבר אמרתי: קשה להניח שבית המשפט יתערב בהם. לצד זאת, יש טענות משפטיות כבדות משקל, כגון האם יש להפוך את העסקתו של מאכער לעבירת שוחד (בעניינו של דני דנקנר), מה משקל העובדה שלא אותרו צ'קים (בעניינו של אהוד אולמרט) והאם הייתה אכיפה בררנית (בעניינו של אלי שמחיוף). ההכרעה תיפול על התפר שבין העובדות והמהימנות, לבין הסוגיות המשפטיות.

תאריך:  05/12/2014   |   עודכן:  08/12/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   איריס ניב-סבאג   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלון ביכלר   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אמנון יצחקניא   אריה פטר   בנק הפועלים בע"מ / Hapoalim Bank Ltd   ג'ואי אש   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הלל צ'רני   הלל צ'רני   יאיר  גולן / Yair Golan   יד שרה   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב וינרוט / Yaakov Weinroth   יפעת מנור-נהרי   יצחק עמית / Issac Amit   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   נוית נגב   נחשון שוחט / Nahshon Shohat   ניל הנדל / Neal Hendel   נעמי גרנות   סלים ג'ובראן / Salim Joubran   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   צבי זילברטל / Zvi Zylbertal   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קנת מן   רועי בלכר   שמואל קליין   שמואל דכנר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הולילנד: שלב הערעור
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידןסובול
5/12/14 12:01
2
איש שב"ס
5/12/14 14:54
 
אברהם מבית דגן
6/12/14 02:17
3
תשובה לאיתמר לוין
5/12/14 15:20
 
עידןסובול
5/12/14 17:11
4
urixo
5/12/14 16:38
5
הניה
5/12/14 18:59
 
urixo
5/12/14 20:38
 
הניה
6/12/14 06:11
 
urixo
6/12/14 12:53
 
א.לינקולן
6/12/14 16:38
6
תמהני
6/12/14 11:12
7
עיניה
6/12/14 11:42
8
יהודי פשוט
6/12/14 12:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד - הערעור
כל הליך הולילנד נוהל בידי הפרקליטות מתוך הבנה שיש לה עניין בעד מדינה בעייתי, עוד יותר מאשר בדרך כלל, ושיהיה צורך למצוא חיזוקים משמעותיים לעדותו. החלטות על העמדה לדין התקבלו רק כאשר סברה המדינה, כי בידיה הוכחות חיצוניות מעבר לעדותו של שמואל דכנר. כך אומר (יום ה', 4.12.14) עו"ד יוני תדמור, בפתח טיעוני המדינה בערעור.
04/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרשעתו של אלי שמחיוף במשפט הולילנד אינה מבוססת רק על עדותו של שמואל דכנר – סבור (יום ה', 4.12.14) שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, בדיון בערעורו של סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר. הסניגורית, עו"ד אירית באומהורן, השיבה, כי השופט דוד רוזן ביסס את הרשעתו של שמחיוף על עדותו של דכנר.
04/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
טענתו של אהוד אולמרט, לפיה לא ידע ששולה זקן מסרה לעו"ד אורי מסר 60,000 שקל, אינה עולה בקנה אחד עם העובדה שזקן דיווחה לאולמרט על כל העברת כספים. כך אומר (יום ה', 4.12.14) השופט סלים ג'ובראן בהמשך הדיון בערעורו של אולמרט בפרשת הולילנד, אך הסניגורית נוית נגב טוענת שיש לכך הסבר. אולמרט הורשע בקבלת שוחד בגין סכום זה.
04/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון סירב (יום ה', 4.12.14) לקבל את טענת סניגוריו של אהוד אולמרט בדבר אי-איתור צ'קים שייתכן שניתנו בידי שמואל דכנר ליוסי אולמרט, וציין שההגנה מבקשת ממנו להתערב בממצאי עובדה של בית המשפט המחוזי בנושא מתן הכסף.
04/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרקליטיו של אהוד אולמרט טוענים, כי שמואל דכנר כלל לא העניק ליוסי אולמרט 500,000 שקל, ולחלופין - שאולמרט לא ידע על כך. לדברי ההגנה, היא לא הסכימה לנכונות גירסתו הראשונה של יוסי ולפיה הכסף אכן ניתן. כך אומרת (יום ה', 4.12.14) עו"ד נוית נגב בערעור בפרשת הולילנד בבית המשפט העליון.
04/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il