העלייה המתמדת במחירי הנדל"ן דורשת פתרון שנדרשים אליו לכאורה גם הפוליטיקאים בבחירות הקרובות. מחיר מטרה, מע"מ אפס והצעות נוספות עלו וירדו משולחן היוזמות הממשלתיות. כל הממשלות, לפחות באופן הצהרתי גם משתדלות להציע תמריצים שונים על-מנת ליישב את הנגב והגליל, כולל בנייה אינטנסיבית של יחידות דיור חדשות בדרום הקשורות ב"עיר הבה"דים" אליה יועברו חלק גדול מבסיסי צה"ל במרכז.
בפועל, הביקוש לבנייה באזורי הביקוש נותר גבוה, מחירי הנדל"ן במטרופולין של ת"א וירושלים ממשיכים לעלות בשל ריכוז מובהק של מקומות תעסוקה באזורים אלה שנשארים קרובים למרכזי העסקים והכוח של הכלכלה הישראלית. חשוב לציין כי הפרויקטים הנוכחיים של
תמ"א 38 במרכזי ערים שבפריפריה הקרובה לתל אביב כמו ראשון לציון ופתח תקוה, נהנו עד היום מעלייה מתמדת במחירי הדיור, היפוך מגמה במחירי הדיור עלול ליצור מצב של חוסר אטרקטיביות של פרויקטים בשל היעדר כדאיות כלכלית.
כחלק מהפתרונות המוצעים להוזלה של מחירי הנדל"ן בישראל, נשמעים קולות הקוראים להוזיל את הקרקע המשמשת לבניית בתים, המהווה חלק מהותי במיוחד בעלויות דירות חדשות בישראל. לכאורה נראה כי הפתרון הוא קסמים להוזלה משמעותית בעלויות של דירות בישראל, בפועל מדובר בפתרון שעלול יהיה להגביר את הצפיפות, לחסל שטחים פתוחים הכרחיים ולגמור במהרה את עתודות הקרקע שהן כל כך נדירות בישראל.
מנתונים של הלשכה המרכזית סטטיסטיקה, עולה כי בשנת 1995, שיעור הדירות שנבנו בבניינים של 1 עד 4 קומות עמד על 74% משוק הדיור בישראל לעומת 51% בלבד ב—2012. נתון נוסף הוא הבנייה בבניינים בני 9 קומות ומעלה - ב-1995 נבנו 7% מהדירות בבניינים גבוהים, לעומת כ-30% ב-2012. המספרים האלה מצביעים על מגמה מובהקת שבה קבלנים המשיגים אישורי בנייה מתאימים, בונים בניינים גבוהים על קרקעות חדשות, במיוחד במרכז, זאת בזמן שיזמי תמ"א 38 מוגבלים בדרך כלל בזכויות בנייה של תוספת של 1.5 קומות או 2.5 קומות בהתאם לאזור בו מתקיים הפרויקט. הפסקה שהוספת לדעתי מיקומה כאן.
בנוסף לבעיית יוקר הדירות ומחסור בקרקעות, קיים מצב בעייתי שבו בישראל מאות אלפי בניינים שבנויים בצורה מיושנת, כזו שלא תאפשר לבניין לעמוד ברעידת אדמה קלה עד בינונית, ללא ממ"ד, מעלית או בנייה המתאימה לתקנות הנוכחיות של בטיחות באש, עם צנרות רקובות ויסודות מטים ליפול.
הפתרון לכל הבעיות האלה הוא לאפשר לבנות לגובה ובמיוחד במקרה של פרויקטים של תמ"א 38. ככל שבניין נמצא רחוק יותר ממרכז הארץ, כך צריך לאפשר ליזמים לבנות יותר קומות במקומו, כך בניינים מודרניים עם חניונים, ממ"דים ותשתיות חדשות לגמרי יאפשרו לדיירים של בניינים ישנים ורעועים להתחדש בדירה חדשה וגדולה יותר, בבניין שיאכלס יותר על אותו שטח נתון של הבניין הקודם.
כפי שהמדינה מאחרת בפיתוח תשתיות אך בעתיד מתוכננת רכבת תחתית או קלה בתל אביב, כך חייבת המדינה להתעשת ולתכנן מחדש אזורים ותיקים על-מנת לחדש ולהחיות אותם. בתכנון אדריכלי נכון, כל בית רכבת של 4 קומות יכול להפוך למגדלים בהם איכות החיים טובה יותר, המבנה בטוח ונעים יותר ולדיירים בהם יש אופק בטוח להמשיך לקרוא לדירה שלהם בית.