|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

בדרך לפילוג

הכינוס של חברי הפרלמנט מטעם חמאס בעזה והביקורת העקבית שלהם נגד פתח והרשות הפלשתינית מלמדים כי בעיני חמאס הגיעו מים עד נפש
01/02/2015  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
איסמעיל הנייה. חמאס בעזה [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  יצירתיותו של שייח' ח'אלד יאסין
  אינתיפאדה יהודית אלקטרונית
  היכן עובר הגבול?

חמאס בדרך לפילוג, קובע כתב "וואלה" לענייני ערבים, אבי יששכרוף. לטענתו, פתחי חמאד, לשעבר שר הפנים בממשלת חמאס, היה אחראי למספר פעולות אלימות נגד תנועת פתח, וזאת בניגוד לעמדת ההנהגה המדינית של הארגון. לדידו של יששכרוף, חמאד מייצג קו ניצי בארגון, המנוגד לזה של בכירי חמאס, כגון איסמאעיל הנייה ומוסא אבו-מרזוק המחזיקים בעמדה סובלנית יותר לגבי הפיוס עם פתח.

אכן, חמאד ביקר את אבו-מאזן וטען כי הוא נוטל חלק פעיל ב"מצור" שהוטל על עזה. חמאד, המכהן כעת כחבר פרלמנט מטעם חמאס, הצהיר כי אבו-מאזן מונע את קבלתם של חומרי בנייה למען בנייה מחדש של מבנים בעזה שנהרסו במהלך מבצע "צוק איתן". יתרה מזו, חמאד הבהיר כי על אבו-מאזן והרשות הפלשתינית לקיים בחירות כפי שהתחייב במסגרת הסכם הפיוס עם חמאס.

נראה כי פעילות זו של חמאד תואמת את המדיניות שנוקט חמאס מזה שנים – מדיניות מבוקרת של פעילות אלימה וספורדית לצד ניהול משא-ומתן עם יריבים ואויבים. בהקשר זה, התקשורת הזרה מדווחת כי חברי פרלמנט מטעם חמאס בעזה התכנסו ומתחו ביקורת קשה על הרשות הפלשתינית ועל נשיא הרשות-אבו-מאזן.

במסגרת כינוס זה חבר ההנהגה המדינית של חמאס, מחמוד א-זהאר, ביקר אף הוא את הרשות הפלשתינית והכריז כי ממשלת האחדות הפלשתינית כשלה בתפקידה. א-זהאר לא הסתפק בביקורת ושלח איום מפורש, כי במידה שממשלת האחדות לא תתפקד כשורה, חמאס יפרוש ממנה ומהסכם הפיוס עם פתח. ביקורתו של א-זהאר נסבה בעיקר סביב אי-תשלום המשכורות לעובדי הממשל בעזה, בעוד שחבר הפרלמנט מטעם חמאס בעזה, יחיא מוסא, אף טען כי באי-תשלום המשכורות לעובדים בעזה, מבצע אבו-מאזן "פשע".

הכינוס של חברי הפרלמנט מטעם חמאס בעזה מהווה הפרה של הסכם הפיוס עם פתח, ומראה כי חמאס אינה מרוצה מההסכם. עדות לכך נמצאת בדבריו של סאלח ברדוויל, המשמש כחבר פרלמנט מטעם חמאס בעזה, שהסביר כי אבו-מאזן אינו יכול לאסור על נציגי חמאס בפרלמנט להתכנס בעזה.

דרישה לתשלום משכורותיהם של עובדי הממשל בעזה הביע גם סגן יו"ר הפרלמנט בעזה אחמד בהר. בהר המשתייך לחמאס הבהיר כי במקום לפתור בעיה אקוטית זו, בחר נשיא הרשות אבו-מאזן לנסוע לפריז ולהתעלם מסבלם של בני עמו. ביקורת דומה השמיע גם מחמוד א-זהאר. העיתונאי גל ברגר דיווח בהקשר זה על קריקטורה של חמאס שהופצה ברשת החברתית הממחישה את ביקורתו של אחמד בהר נגד אבו-מאזן.

הכינוס של חברי הפרלמנט מטעם חמאס בעזה והביקורת העקבית שלהם נגד פתח והרש"פ מלמדים כנראה כי לדעת חמאס הגיעו מים עד נפש. לכן, הכריז דובר הארגון מושיר אלמסרי כי משום שאבו-מאזן בחר לא לשלם לעובדי חמאס בעזה את משכורותיהם, חמאס החליט לבטל את הסכם הפיוס הפנים-פלשתיני. מסרי אף גרס כי הרש"פ השתמשה לרעה בכספי התרומות למען שיקום עזה, ולכן היא אחראית למצבם הקשה של הפלשתינים ברצועה.

יש לציין כי הלחץ שמפעיל חמאס על הרש"פ בנושא תשלום המשכורות נובע בחלקו מדרישותיהם של עשרות אלפי עובדים בעזה לקבל את המשכורות המגיעות להם. בהקשר זה, חמאס כתנועה עממית אינו יכול להתעלם מתושבי עזה ועליו לייצג את דרישותיהם, לפחות למראית עין.

אפילו בכירי חמאס הנוקטים לכאורה עמדה פשרנית כלפי פתח והסכם הפיוס, לפחות לפי טענתו של יששכרוף, אינם חוששים לבקר את הרשות הפלשתינית. כך, מוסא אבו-מרזוק טוען כי אבו-מאזן אינו עושה די לשיפור תנאי החיים ברצועת עזה. בהקשר זה גורס אבו-מרזוק כי אבו-מאזן לא פעל די כדי לקבל את מיליארדי הדולרים שהבטיחה הקהילה הבינלאומית להעניק למען שיקום עזה. הנייה אף הוא העלה האשמות קשות נגד אבו-מאזן בטענו כי אבו-מאזן מעוניין "לזרוק את עזה לים", וכי אין הוא דואג לילדים בעזה שמתים כתוצאה מהמצור.

כעת חזרתו של חמאס לפעילות צבאית נגד פתח וישראל עלולה להתרחש מהר מאוד. כך למשל מדווח הניו-יורק טיימס כי פלשתינים המגיעים מישראל לעזה נאלצים לעבור שתי נקודות ביקורת גבולות, אחת מטעם חמאס והשנייה מטעם הרש"פ. זאת ועוד, העיתונות ההודית מדווחת כי אנשי ביטחון מטעם חמאס היכו את פעילי פתח בעזה. פעילות זו מתווספת לפיצוצים בבתיהם של בכירי פתח בעזה בנובמבר 2014. יתרה מזו, חמאס עצר מספר חברים בפתח המתגוררים בעזה. במקביל, שיגר חמאס אזהרה חמורה לפתח בדמות חבלה במספר כספומטים השייכים לבנק של פלשתין. זאת על-מנת להבהיר לאבו-מאזן כי אם לא ישולמו המשכורות המגיעות לעובדי חמאס בעזה, הוא צפוי לעמוד בפני מחאה אלימה.

נראה כי הקרע בין חמאס לפתח, לפחות ברצועת עזה, הוא עובדה מוגמרת. סגן שר החוץ בממשלת חמאס, ראזי חמאד, הודה בכך במאמר שכתב רק לאחרונה, בתחילת ינואר 2015. לדבריו, ניסיונות הגישור בין פתח לחמאס שהתקיימו במשך 20 השנים האחרונות ולא הניבו שום תוצאה ממשית – נדונו לכישלון. כך גם הסכם הפיוס האחרון ביו הצדדים והקמת ממשלת האחדות הפלשתינית ביוני 2014 הינם תרמית.

ניכר כי ההנהגה המדינית של חמאס תומכת באימוץ קו קשוח מול הרשות הפלשתינית ופתח. הפעילות הצבאית נגד פתח והרשות אינן נעשות בניגוד לרצונם של מנהיגי חמאס, אלא בעידודם ותמיכתם.

בסופו של דבר הרושם המתקבל הוא כי הפילוג הצפוי אינו בתוך חמאס, אלא דווקא בין חמאס לפתח ברצועת עזה. הפיוס עם פתח לא הניב עבור חמאס את התוצאות המצופות – הסרת הסגר מעל עזה והגדלת מקורות ההכנסה עבור ממשלת חמאס ברצועה. לכן, חמאס צפוי ללחוץ על פתח בנוגע לפירוק ממשלת האחדות והקמת ממשלה חלופית, או לחלופין לדרוש עריכת בחירות חדשות. נראה גם כי אם שני הצדדים לא יגיעו להסדר מוסכם, עלול לפרוץ עימות חריף ואלים במיוחד בין שתי התנועות.

הצעות למדיניות ישראלית ביחס לעזה

ככלל, על ישראל להימנע מהתערבות במחלוקות בתוך החברה הפלשתינית. אך מבחינתה של ישראל, העימות הפנים פלשתיני אינו אמור למנוע דיון באסטרטגיות השונות העומדות לפתחה בנוגע לעזה:

אסטרטגיה צבאית: פירוז וכיבוש – מדיניות זו תדאג במידת האפשר לפירוזה של רצועת עזה. בהקשר זה, על ישראל למנוע מחמאס לקיים מצעדים צבאיים, ולערוך ניסויים בכלי נשק ולשגר טילים לעבר הים. בטווח הארוך ישראל צריכה לשקול כיבוש מחדש של שטחי הרצועה לפרק זמן מוגבל. על הצבא להימנע מכיבוש קילומטרים בודדים משטח הרצועה, כפי שנעשה במבצע "צוק איתן". מומלץ כי צה"ל יגיע עד הים התיכון וישיג שליטה מקסימלית בכל שטחי הרצועה. כיבוש רצועת-עזה ויגרום הלם בקרב הנהגת חמאס. הנהגת חמאס אינה מאמינה כי ישראל אכן תכבוש את הרצועה ותדיח את הממשלה המכהנת בעזה. צעד זה יהווה את "ההפתעה האסטרטגית" של ישראל במאבקה נגד תנועת הטרור.

יש אפשרות כי במהלך כיבוש הרצועה ייהרגו אלפי אזרחים פלשתינים. על-מנת לצמצם את הפגיעה באזרחים פלשתינים, יש להימנע מצעדים העשויים לגבות מחיר כבד דווקא מחפים מפשע ולא מהמחבלים עצמם. בהקשר זה, יש להימנע ככל הניתן מהפצצת בתים שבהם שוהות משפחות של ראשי חמאס. מנגד, יש לחתור ככל האפשר לעימות חזיתי עם הכוחות הלוחמים הפלשתינים בשדה הקרב.

אסטרטגיה מדינית: איחוד עזה וסיני – על ישראל לדרוש ממצרים לסגת מכל חצי-אי סיני או לפחות מחלקים ממנו, וזאת על-מנת להעבירו לטובת הפלשתינים. בהקשר זה, תא"ל (מיל.) שאול אריאלי העלה את האפשרות כי מצרים תעביר לרצועת עזה כ-600 קמ"ר מהשטח של צפון סיני. גיורא איילנד, ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, הציע הצעה דומה. לדידו יש להעביר לפלשתינים כ-700 ק"מ משטחי סיני לריבונות פלשתינית באופן שיגדיל את שטחה של רצועת עזה פי שלושה משטחה כיום.

האפשרות של העברת חלקים מסיני ממצרים לפלשתין היא בעלת היתכנות ממשית. היא זכתה לתמיכה בקרב פוליטיקאים ישראלים .יש לציין כי אפשרות זו של נסיגה מצרית מסיני לטובת הפלשתינים נידונה על-ידי הנשיא המצרי הנוכחי א-סיסי. זאת ועוד, גם הנשיא המצרי הקודם, מוחמד מורסי, הציע להעביר חלקים מסיני לפלשתינים וזאת בתמיכת תנועת "האחים המוסלמים".

נסיגה מצרית מסיני נושאת עמה יתרונות רבים. בעבור הפלשתינים שליטה על חלק ממדבר סיני תהווה הגדלת שטחה של הרצועה באופן ניכר ותכלול אפשרויות רבות לפיתוח כלכלי של עזה. מצידה של ישראל המהלך יבטיח את פירוזו של לפחות חלק מסיני מכוחות צבא מצריים שעלולים לפלוש לישראל. כמו-כן המהלך עשוי למלא חלק מהתביעות הפלשתיניות לקבלת טריטוריה נרחבת, וכך להפחית את הלחץ המופנה כלפי ישראל בנושא זה.

אסטרטגיה אזרחית והומניטרית – בעזה מתגוררים 1.8 מיליון תושבים שיש לסייע להם לנהל חיים רגילים. יש לאפשר להם לצאת מרצועת עזה, אך לא לתוך שטחי ישראל. כמו-כן יש לאפשר לתושבים הפלשתינים ביהודה ושומרון להיכנס לעזה, בכפוף למגבלות ביטחוניות.

בתחום הכלכלי, יש להמשיך ולקיים את המסחר בין ישראל ועזה, העומד כיום על מעל מיליארד שקל בשנה. קיום קשרי-מסחר עשוי לסייע לכלכלה הישראלית והעזתית, וכן עשוי לקדם את הקשרים האנושיים שנוצרים במהלך מפגש של סוחרים פלשתינים וישראלים. בתוך כך, יש למנוע כניסה של חומרי בניין לעזה ובכלל זה מלט ובטון. במהלך החודשים ספטמבר-דצמבר 2014 הוכנסו לרצועת עזה קרוב ל-200 אלף טונות של חומרי בנייה, אך לא נעשה בהם כלל שימוש לשיקום בתים של אזרחים פלשתינים שמקום מגוריהם נפגע או נהרס במהלך הלחימה בקיץ 2014. בהקשר זה, ניתן רק להניח כי חומרי בנייה אלה נוצלו למען מטרות צבאיות, בין היתר על-ידי חמאס.

לסיכום, שילוב של שלוש האסטרטגיות שהוצגו לעיל יאפשר לישראל התמודדות מוצלחת עם ההתפתחויות בעזה ובתוך ארגון חמאס.

פורסם במקור במגזין מראה
הכותב הוא בעל תואר שני במדע המדינה
תאריך:  01/02/2015   |   עודכן:  01/02/2015
עידן כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תכננו הרבה ולא הספיקו? אולי, הקדמת הבחירות קטעה להם את העשייה? הגיוני, פעלו במרץ לשינוי בעדיפויות? ייתכן, לא הגיעו להישגים כי דרכם נקטעה באמצע או בגלל שהם פשוט לא יוצלחים? מי יודע? - אך הסיסמה "מושחתים נמאסתם" שבמוקד מסע הבחירות של מפלגת שלטון אומרת אחת משתי חלופות:
01/02/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
כדי להסוות את תבוסת צה"ל במלחמת לבנון השנייה (2006), שטפו ראשי המערכת הפוליטית של ישראל ומפקדי צה"ל את מוחם של הישראלים במשך שנים, במיתוס שצה"ל הביס את ארגון החיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, והראיה: נשמר השקט בגבול הצפון במשך למעלה משמונה שנים. כל אלוף שהופיע כ'סלב' בפריים טיים בטלוויזיה, דיקלם את המנטרה הזאת. מכאן האמינו ראשי מערכת הביטחון בשקר של עצמם, שצה"ל הרתיע ומרתיע את החיזבאללה.
01/02/2015  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   מאמרים
בימים אלה פנו "קוו הנייעס" החרדים לערער בפני בית המשפט העליון על שינוי המדיניות של משרד התקשורת כנגדם, דבר שיגרום לסגירתם. מדובר בקווי חדשות נון-סטופים המשדרים ידיעות ועידכונים ישירים למגזר החרדי דרך מספרים מיוחדים שמחייג הלקוח ודרכם הוא נכנס לתוך קווי החדשות הללו.
01/02/2015  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך-כלל, גם מהמותן, בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי או עניינו אותי מרטיט, מתיישרים, תעודת עניות, עדות רעה, חמישי בלבד וניבול-פה
01/02/2015  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בקבוקים במרכז מערכת הבחירות - לפרשת הבקבוקים יש סקס אפיל לחלקים בציבור. מבחינה אלקטוראלית יש לעיסוק בנושא השלכות רב צדדיות. מחד-גיסא ישנם קהלים לגביהם הפרשה מעצימה, בעיקר, את תחושת המיאוס מהנהנתנות של נתניהו וכן פוגעת בהסתמכות שיקול דעתו. במקביל, פרשת הבקבוקים מגבירה בקהלים מסוימים את תחושת הרדיפה חסרת מעצורים אחרי נתניהו.
01/02/2015  |  יורם דורי  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
אין סוריה, אין הסכם  /  מרדכי קידר
העולם הערבי מסרב להסתכל במראה  /  מנשה שאול
והמלחמה נגדנו נמשכת  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
הרצל ובלפור חקק עם הפרופ' נורית גוברין 2024 [צילום: יאיר בן-חיים]
נורית גברון
אין אלה "שירי תשבץ" המורכבים מפסוקים כלשונם המונחים זה ליד זה, אלא התכה חדשה, והרכבה חדשה של שירים שחומרי הגלם שלהם לקוחים מספרות הדורות, ויוצרים יצירה עצמאית ומקורית, אם כי לא פעם...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ממשלת נתניהו מובילה אותנו למציאות מכאיבה, כששורה ארוכה של מדינות באירופה ובאמריקה מגנות בחריפות רבה את מדיניותה של ישראל ואף נוקטות בימים אלו בשלל צעדים מעשיים הפוגעים בכלכלה של מד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il