s1 News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
דלג
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בשעות הצוהריים, לפני כניסת השבת, מתייצבת לה חבורת מפגינים, כולם מצויידים לא רק בקולות צרחניים אלא כתגבורת הם מצויידים בתופים, בחצוצרות ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
חיים כצמן [צילום: יח"צ]
איש עסקים, משקיע נדל"ן
אייל זמיר
מנכ"ל משרד הביטחון
אייל זמיר (נולד ב-1960), איש צבא ישראלי, מנכ"ל משרד הביטחון.
 יעל אלמוג זכאי [צילום: יח"צ]
אשת עסקים
יעל אלמוג זכאי (נולדה ב-1963), אשת עסקים ובעלת הון ישראלית.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משפט חסמבה ודנידין
מאת: אלי אשד  |  06/04/2004
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
טעונים בונים במיטבם. אכן הקטגוריות
  מיכאל שרון   6/04/04 16:23
הפוסט מודרניסטיות כלל אינם רלוונטיות למצבי הבעייה איתם התעמתו ולמושגים בהם חשבו הסופרים הללו. האג'נדה כאן היתה, כפי שאומר מר אשד בבהירות, ניסיון ליצור חברה חדשה ולעצב את ערכיה במטרה ליצור אנשים מחושלים בעלי אחריות ויכולת חיובית לעמוד באתגרים. ולכונן הלאה באופן רציף חברת מופת ערכית. וכזו המצריכה מאמץ בונה כל הזמן, לאור אותם ערכים.
ובאיזו סביבה אתגרית רחבה? בתוך המרחב מסביב המציב את האתגר הקיומי המרכזי לצמיחת האומה והמשכיותה - היריב הערבי.

מעניין כי תכופות כאשר שוטחים טעונים לפני תלמידים בסביבות כיתות ז' ח', מתחייבת בהירות מירבית בהצגת הטעונים, ואין להסתמך על הנחות מובלעות המשותפות לדובר ולקהל. והתוצאה כאן היא משובחת, מסכת טעונית בעלת דגשים כה נכונים, ובמיטבה.
כתוב תגובה ל- מיכאל שרון
2
דנידין גרם לשאננות של מלחמת יוה
  יעקב43   7/04/04 08:27
ברור לחלוטין שבעקבות האופוריה של ששת הימים כפי שהיתבטאה בספרי דנידין, חסמבה וכו, לא עמדנו על המישמר ולא הערכנו מספיק את האויב הערבי.
כתוב תגובה ל- יעקב43
3
בשנות החמישים של המאה שעברה נערך
  יוסי,הנגב   7/04/04 10:37
מחקר באירופה על השפעת ספרות הילדים על אלה שקראו אותם 30 שנה קודם ונתברר שיש הלימה בין הנכתב וההתנהגות.
אם זאת ספרי חסמבה והימאים באו לעורר,כדברי מחבר מאמר זה,את אהבת הילדים למולדתם וחבל שכיום אין מחברים יותר ספרים מסוג זה.בורותם של הילדים בהיסטוריה ובתנ'ך רק אמואה לעודד,אצל המחנכים,כתיבה כזו.
אבל רוב הכותבים כותבים,לצערי,על אכזריות ו'כיבוש',מבלי לפרט מה תרמו הערבים למצב זה.
כתוב תגובה ל- יוסי,הנגב
4
לכל גזענות יש את התירוצים שלה
  צביקה ל.   7/04/04 23:02
האם איחוד הנוער מצדיק הסתה גזענית? לדעת כותב המאמר התשובה היא כן ולדעתו סך הכל זה לא נורא.
קשה לראות איך ישראל,שעוצבה על רקע מאורעות מלחמת העולם השניה,לא מפיקה שום לקח בנוגע למקומה של הגזענות בחברה הישראלית.
כתוב תגובה ל- צביקה ל.
ממשיכים להפיק שטויות צביקה?
  ירון חי   8/04/04 12:50
מעניין כמה בורות יכול להכיל אדם אחד?
ראשית, לך תלמד מהי גזענות ומה ההבדל בין גזענות לבין התגוננות בפני טרור ורצח.
שני, לך תלמד איך נראו החיים בארץ באותה תקופה. על חדירות הפדאין ורצח נשים וילדים בבתיהם ביהוד. כן, יהוד שהיא מרכז הארץ, או בבן שמן, לא רחוק משם.
תלמד על הטבח באוטובוס במעלה העקרבים. ולהזכירך - כל זה לפני "הכיבוש" של 67.
תלמד את האמנה הפלשתינאית שנכתבה בסוף שנות החמישים, תחזור לעיתונות התקופה ותקרא את האיומים שספגה המדינה הצעירה.
לאחר שתלמד, תואיל לכבד אותנו בדעותיך.
כיום אתה לא יותר מכלי ריק שמדקלם מנטרות מתקופת סטאלין.

כתוב תגובה ל- ירון חי
נו,גם לגזענות שלך יש תירוצים..
  צביקה ל.   12/04/04 23:13
כתוב תגובה ל- צביקה ל.
5
הערות...
  אייל בן משה   8/04/04 23:33
אני כותב קצת מאוחר, מקווה שמישהו יקרא.
כולכם מדברים על הנסיון ליצור חברה אחת, אתם שוכחים, אולי מתעלמים מהעובדה שיהודי ארצות ערב הובאו בכדי לשמש כוח עבודה זול, להחליף את הערבי, כל זאת כאשר בן גוריון הבין שכבר לא נשארו יהודים באירופה, תוכניות המיליון למי שלא מכיר.
על איזו אחדות אתם מדברים?!
חסמבה, כולם שם אשכנזים, אחד מייצג את שכבת החנונים, השני את השמנים... מה השטות הזאת?! ואז יש את מנשה התימני, למה בכלל מדביקים לו את הכינוי "התימני", מישהו יכול לענות לי?
לגבי שאר הדמיות שהן אולי מזרחיות, במה התבטאה המזרחיות שלהם, או שהיא נעלמה בקרב האשכנזים בחבורה ורק מנשה "התימני" נשאר לייצג משהו.

לגבי האוטסידריות המיוחסת ליגאל מוסניזון וחבריו. מעניין לשאול על הפופולריות שלהם, בעיקר על העיבודים הקולנועים של ספריו, זו דרך מאוד מעניינת של הממסד הציוני לסלק אותם מהתרבות הישראלית.

יכול להיות שלמוסינזון היו כוונות טובות לגבי המזרחים, בכך שהוא כלל אותם בספריו(באמת תודה), אבל אי אפשר להתעלם מזם שהוא היה בתודעתו(אם ירצה או לא)אירופוצנטרי מובהק. המחבר מציע לקרוא את הספר בקונקסט המקורי, אזי בואו נעשה ונבחין בתקופה בה אירופה עדיין שלטה במחצית מדינות אפריקה והמזרח התיכון, והיא לא עשתה זאת בגלל שהערבים או האפריקאים היו רעים. ואז נשאל שוב,,
מאיפה הגיעה הציונות?
כתוב תגובה ל- אייל בן משה
חוששני שמרבית טענותיך כבר נענו
  אלי 666   9/04/04 23:08
בנאום עצמו , והשאר אינן רלבנטיות לנושא.
אתה אומר :" חסמבה, כולם שם אשכנזים, אחד מייצג את שכבת החנונים, השני את השמנים... מה השטות הזאת?!"
צר לי שאינך מבין הומור, כאשר השמעתי זאת בנאום כל המאזינים צחקו. אבל נכון הבדיחה הזאת אכן מייצגת את דעתי על רמתם של הטענות השונות למה כאן אין יצוג לזה וכאן אין יצוג לזה .במקרה הזה כפי שתראה יש יצוג גם לזה וגם לזה כפי שתראה מיד .


" ואז יש את מנשה התימני, למה בכלל מדביקים לו את הכינוי "התימני", מישהו יכול לענות לי?"
לי נראה שמוסינזון אכן חשב על הטענות למה הוא לא מייצג גם את זה ולמה הוא לא מייצג גם את זה והכניס את מנשה שהוא הקפיד להדגיש את מוצאו. הוא לא עשה זאת לגבי משה ירחמיאל למשל ( כנראה שהבין שזה כבר יהיה יותר מדי ) .אבל כנראה אי אפשר להשביע את רצון כולם. יש לי את הרושם שאם הוא לא היה מקפיד לציין שוב ושוב את מוצא הדמויות היו מאשימים ( כפי שאכן מאשימים אותו ) בהתייחסות רק לאשכנזים.

"לגבי שאר הדמיות שהן אולי מזרחיות, במה התבטאה המזרחיות שלהם, או שהיא נעלמה בקרב האשכנזים בחבורה ורק מנשה "התימני" נשאר לייצג משהו".

אני ממליץ לך לקרוא את ההרצאה שוב ובשלמותה ,כל העניין הוא שהמזרחיות של הדמויות לא הייתה חשובה רק ההוה הישראלי שלהם עד כמה שזה ישמע לך מפתיע. כנ"ל לגבי האשכנזיות של האשכנזים שגם היא לא מוצאת שום ביטוי שהוא אבל אני מבין שזה בכלל לא מעניין אותך.
בכל אופן כדאי שתקרא את הספר "חסמבה והסוד הגדול " שבו מופיעה הדמו של הנער ממוצא מרוקאי הנריקו ויותר ממחצית הספר מוקדש להרבתקאותיו ולמעשי אומץ הלב שלו. והספר הבא בסדרה מתאר את הרפתקאות החבורה שבראשה עומד כעת הנריקו הנ"ל , חומר קצת מוזר בשביל סופר אשכנזי גזעני ,אני מסכים וקצת לא מתאים לטענות שהאיש עסק רק באשכנזים אבל מה לעשות לפעמים המציאות שונה קצת מכל טענות אידיאולוגיות נזעמות.

"לגבי האוטסידריות המיוחסת ליגאל מוסניזון וחבריו. מעניין לשאול על הפופולריות שלהם, בעיקר על העיבודים הקולנועים של ספריו, זו דרך מאוד מעניינת של הממסד הציוני לסלק אותם מהתרבות הישראלית".

מה לעשות שזה לא היה המימסד ( דהיינו המממשלה , המשטר והבירוקרטיה והביקורת הספרותית הממוסדת ) שהסריט את ספריו של מוסינזון, הגופים הנ"ל העדיפו להחרים את ספריו של מוסינזון אלא מפיקים פרטיים ( במקרה אחד מנחם גולן ) שהסריטו את הספרים בראש ובראשונה בעבור רווחים כספיים . אני מניח שאפשר לטעון שהייתה כאן קונספירציה של הממסד שמימן את הסרטים באופן סודי דרך אותם מפיקים , אבל לי לא ידוע על כך.
אני מקווה שעניתי בכך על טענותיך.
כתוב תגובה ל- אלי 666
6
דנידינים, חסמבות והנציב הרומי ההוא
  ג. אביבי   9/04/04 16:01
אינני יכול להצביע על תרומתם של סדרות ה"חסמבה" ודומיה לגזענות כנגד המזרחיים, כיוון שילדיי, ברוך השם, לא חונכו על פיהם. אבל הסדרות לבטח השפיעו על הדמוי של הערבים בעיני הישראלים - דימוי שכל כולו גזעני ושבסופו של דבר תרם את חלקו למחדל יוה"כ. למען ההגינות אני חושב שהעתונות ה'בוגרת' והפוליטיקאים תרמו הרבה יותר לגזענות ולמחדלים.

מאחר וגזענות והתנשאות עדתית קיימת היום בחברה הישראלית והייתה קיימת וגלויה גם בתקופת ה"חסמבה", נשאלת השאלה מדוע ה"ספרות" המגוייסת, ה"מחנכת" והמעצבת אותה כה משבח א.אשד, אחד ממחולליה, לא חינכה נגד הגזענות הזאת, ושלא נאמר לאחוה בין עדתית?

לפיכך נאומו הסנגורי של א.א. מול התלמידים מזכיר לי במשהו (לא באותה מידה) את טענת "ידי נקיות" של פונטוס פילטוס.

כתוב תגובה ל- ג. אביבי
פונטיוס פילאטוס מגיב
  אלי 666   9/04/04 22:13
השאלה שנשאלה כאן היא מדוע הספרות הנ"ל לא חינכה נגד הגזענות והעדתיות שבבירור קיימת בחברה הישראלית .
ובכן לי נראה שהספרות הנ"ל כן חינכה כנגד עדתיות בכך שהיא הראתה ילדים מעדות שונות עובדים ביחד ומשתפים פעולה ועוזרים זה לזה. ואני חושב שזה משתמע די ברור מנאום הסנגוריה שלי.אין לאמר שהיא חינכה לרצון טוב כלפי האויב וזה מסיבות שהוסברו בנאום, אבל היא בהחלט לא חינכה לשינאה פרועה כלפיו,אפשר להאשים אותם בצדק שהם חינכו לשאננות מהאויב וזלזול בו אבל לא לשנאה.
הטענה היא שהדברים האלה היו קיימים למרות הספרות הזאת הן אז והן היום היא מגוחכת פשוטו כמשמעו , לא נראה לי שיש איזו שהיא ספרות שיכולה למחוק נטיות שהן טבועות עמוק בטבע האנושי , היא יכולה להביא לשינויים מסויימים פה ושם .
אבל להאשים את את יוצרי הספרות הזאת במה שהם לא היו: עדתיות ( דבר שהוסבר היטב בהרצאה ) נראית לי כעצימת עיניים גרועה לא פחות מנטילת הידיים של פילאטוס .
כתוב תגובה ל- אלי 666
למר פונטיוס 666
  ג. אביבי   10/04/04 00:01
ברור שה"חסמבות" ושות' לא יצרו את הגזענות וההתנשאות - הן היו קיימות לפניהן ויימשכו גם אחריהן. אולם אם אתה מתכחש לקיומן הרי לך תגובה אופיינית מאתר זה מלפני מספר ימים:

תגובות על כתבה של גל ברגר ב NFC מה- 2004 אפריל 07 "שלושה חיילי צה"ל התעללו קשות בחברם לטירונות"
שם המגיב: snoop doggie dog :
:תוכן Demograpic changes in Israel
It is all about the demographic changes in the Israeli population in the past 25 years. More Russians, more Mizrachiim and more Arabs - the result is a bad cocktail. 30-35 years ago the Ashkenazi ruled Israel and it was far better managed than today. Look at the top echelons of our country: Mofaz, Katzav, Silvan Shalom etc etc, we are on our way to be a 3rd world country

מה תאמר על זה מר 666?
כתוב תגובה ל- ג. אביבי
למר אביבי
  אלי 666   10/04/04 08:21
תגובה נתעבת כמובן , אולם חוששני שהיא לחלוטין לא רלבנטית לעניינינו. נראה שעיניך טחו מלראות את מה שאני חוזר ומסביר :לא היה זה רצונם של אותם סופרים לחנך לגזענות ולעדתות ,נהפוך הוא .
אבל מכיוון שאתה כה משוכנע שזאת הייתה ספרות עדתית וגזענית למה שלא תביא קטע מספר חסמבה או מספרי אבנר כרמלי שבו נאמר שהמזרחיים הם עדה נחותה לאשכנזים ובכך תוכיח את טענותיך, במקום להביא ציטוטים מדברים שאינם רלבנטיים כלל לנושא הספציפי?
כתוב תגובה ל- אלי 666
חזור לתגובתי הראשונה
  ג. אביבי   10/04/04 17:55
חזור לקרא את תגובתי הראשונה ותמצא שאני לא מאשים את החסמבות אלא את האוירה , העתונות והפוליטיקה של אותן שנים.
כתוב תגובה ל- ג. אביבי
תגובה נתעבת כמובן
  אלי 666   10/04/04 08:31
אבל לא רלבנטית לנושא נראה שעיניך טחו מלקרוא את מה שאני חזור ואומר , העדתיות והגזענות אינן נמצאות בחסמבה .אתה חוזר ואומר באובססיביות שהסדרות האלה היו עדתיות למרות שהראתי שלא כך היה וספק רב אם אכן טרחת לקרוא את דברי .

אתה יודע מה, על מנת להיות רלבנטי לנושא למה שלא תביא קטע מספרי חסמבה שבו נאמר שהאשכנזים הם עליונים על המזרחיים ובכך תוכיח את טענותיך?
יש לך אתגר מר אביבי .
כתוב תגובה ל- אלי 666
טעית קשות בכיוון
  ירון חי   10/04/04 17:08
1. הציטוט שהבאת שייך לשמאלני סהרורי שאינו גר בארץ.
2. הוא מייצג נאמנה של ה"אליטה" האשכנזית שצועקת חמס על גזענות נגד הרוצחים הערבים ובאותו הבל פה מפיצה גזענות נגד המזרחיים.
3. נתקלתי בזה רבות, כולל בקרב קצינים בכירים, מנהלים בכירים וכו. המשותף לכולם שהם אשכנזים שינקו שנים מעטיני ממסד מפא"י ועולמם חרב כשליכוד עלה לשלטון.
4. אין שום קשר בין ספרות הילדים המדוברת לאותו סוג אנשים. הם ספגו את הדעות שלהם במקום אחר.
5. וכדי למנוע אי הבנות, אני ממוצא אשכנזי, קראתי את אותה ספרות, ולהציג אותה כמעודדת גזענות זה פשוט מגוחך.
כתוב תגובה ל- ירון חי
אני רוצה לקוות שאתם צודקים
  ג. אביבי   10/04/04 20:25
כנראה שאתה צודק - אני מניח שאתה קרוב יותר ממני לגיל קריאת החסמבה.
התופעה שאתה מתאר של יניקת הגזענות מעטיני מפאי - היום יונקים אותה גם ובעיקר מעטיני 'שינוי' ה"ליברלית" וכו'.
הצטוט שהבאתי הוא אחד מיני רבים, שהתחילו לצוץ כפטריות רעל אחרי הגשם, עם הופעת 'שינוי' בפוליטיקה והתחזקותה בצבוריות הישראלית.
כתוב תגובה ל- ג. אביבי
7
אז אם כך
  מספר 666   11/04/04 10:49
יכולת לראות שזה בדיוק מה שאני אומר במילות הסיום .
כתוב תגובה ל- מספר 666
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il