מסמך חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ
עופר כסיף, בחן לעומק את הדיווחים על מחסור במורים, מצב שנחשב לאחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני מערכת החינוך ויש לו השפעה מכרעת על איכות המורים וההוראה, על טיב הלמידה בבתי הספר ועל הישגי תלמידים.
אף כי סוגיה זאת מלווה את מערכת החינוך מזה זמן ארוך מאוד, בשבועות האחרונים עולות טענות על מחסור אקוטי במורים שעשוי לפגוע בפתיחת שנת הלימודים הבאה. מנגד יש הטוענים כי מצב מערכת החינוך בהקשר זה טוב יותר משנים עברו והיא איננה מתמודדת עם בעיה כוללת אלא עם מחסור נקודתי.
לאור זאת מפרסם הממ"מ נתונים מרכזיים מתוך סקר מיוחד ועדכני ליולי 2022, שבמסגרתו פנו חוקרי המרכז בשאלונים אל 4,000 מנהלי בתי ספר ברחבי הארץ. לסקר התקבלו 583 תשובות בסה"כ המייצגות בתי ספר ממגזרים, שלבי חינוך וסוגי חינוך שונים.
חוקרי המרכז עיבדו את התשובות שעלו מהשאלונים ומהן עולים הממצאים הבאים:
- בלמעלה מ-85% מבתי הספר בחינוך העברי, שמנהליהם השיבו לסקר, דווח על מחסור במורים לקראת שנת הלימודים תשפ"ג;
- במחוזות תל אביב והמרכז שיעורים גבוהים ביותר של בתי ספר בחינוך העברי שדיווחו על מחסור במורים (96% מבתי ספר במחוז תל אביב ו-94% מבתי ספר במחוז המרכז). במחוזות חיפה, ירושלים והצפון שיעורים נמוכים יותר;
- בבתי ספר שבהם לומדת אוכלוסייה ברמת חברתית-כלכלית גבוהה דווח יותר על מחסור במורים ביחס לבתי ספר בהם לומדים תלמידים מאוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה;
- בחלק גדול מבתי הספר שדיווחו על מחסור במורים, במיוחד בחינוך הערבי ובחינוך העל-יסודי, חסרים פחות מ-10% מן המורים. עם זאת, בחינוך העברי בכלל ובחינוך היסודי בפרט בכ-40% מבתי הספר חסרים בין 10% ל-25% מן המורים בבית הספר;
- כ-77.5% מן המנהלים העריכו כי המחסור השנה גדול או גדול במידה ניכרת משנים קודמות ורק מקצת המנהלים סבורים כי המחסור הצטמצם ביחס לשנים קודמות;
מבחינת התמודדות בתי הספר עם המחסור במורים וקושי בגיוס מורים לקראת שנת הלימודים הבאה עולה כי רוב מנהלי בתי הספר דיווחו על שימוש באסטרטגיות ובכלים מנהליים שיש להם השלכות שליליות על הלמידה ובהן: שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה (58% מהמשיבים); גיוס מורים בפרופיל שאינו מתאים לבית הספר (52% מהמשיבים) והטלת תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה, כולל שיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות (51% מן המשיבים). אסטרטגיות אחרות, בהן ויתור על הוראת מקצועות, צמצום בפעילויות ובפרויקטים של בית הספר שאינם הוראה והגדלת כיתות נפוצות פחות אך עדיין מצויות בבתי ספר רבים.
ח"כ כסיף התייחס לממצאי המסמך: "המחסור במורים מוכיח את שאנו זועקים כבר שנים - ייבוש המערכת הציבורית ועימה הפקרת רוב הציבור למען מיעוט העשירים עולה לנו בעתיד ילדינו ועתיד החברה כולה. תנאי ההעסקה הירודים של המורים יחד עם
יוקר המחיה המשתולל מביאים לנטישת המקצוע ולמחסור בכוח אדם איכותי. לעומת זאת, כ-13,000 מורים ערבים איכותיים מובטלים ולמערכת אין משאבים או רצון לנצל את כישוריהם. המסמך הזה הוא תמרור אזהרה לכולנו ומוטב שנתעורר, ומהר. דרושה השקעה מיידית בחינוך ובתנאי ההעסקה של המורים".
הבוקר (ג') תקיים ועדת החינוך דיון פגרה מיוחד ובו יציג כסיף את עיקרי ממצאי המסמך.