בקרונות הדנקל, הקו האדום של הרכבת הקלה בין פתח תקוה לבת ים, לא תהיה אפשרות לרכוש כרטיסים, לטעון יתרה או לתקף את הנסיעה. המשמעות עלולה להיות עיכוב משך הנסיעה, גם אם קל, בדומה למה שאירע במערכת המטרונית בחיפה בשנותיה הראשונות.
לדנקל תהיינה שלוש עמדות כרטוס:
- מכונת כרטוס - ממוקמת בתחנות התת־קרקעיות בקומת הכרטוס (קומה 1-) ובתחנות שבמפלס הרחוב לאורך הרציפים;
- מכשיר תיקוף - נמצא בכל התחנות שבמפלס הרחוב;
- שער - נמצא בתחנות התת־קרקעיות ומשמש לתיקוף בכניסה וביציאה בהצגת כרטיס ׳רב-קו׳ או ברקוד מיישומון התשלום.
בדצמבר 2013 החלה
חברת דן בצפון את הנסיעות המסחריות במטרונית, אוטובוסים מפרקיים רבי-קיבולת בנתיבים ייעודיים (ברוב המסלול) ברחבי חיפה והקריות. בניגוד ליתר קווי התחבורה הציבורית, ובניגוד לרכבת הקלה בירושלים, נדרשו הנוסעים לתקף את כרטיסי הרב-קו שברשותם במכונות כרטוס שהוצבו ברציפים ובתחנות המטרונית, ולא בתוך האוטובוסים עצמם.
מלבד הבלבול שנגרם בעקבות כך לנוסעים רבים, המורגלים לשלם בעלייה לאוטובוס, נוסעים שכבר עלו ולא שילמו - אם מחמת שכחה או מחמת חשש להחמיץ את המטרונית - נאלצו לרדת כדי לשלם ולא יכלו לשלם תוך כדי נסיעה, מה שגרם לחלקם לוותר על "תענוג" זה.
מאחורי הרעיון של
משרד התחבורה, להציב את מכונות התיקוף מחוץ לאוטובוסי המטרונית, עמדה הנחת מוצא של קיצור משך הנסיעה. במשרד סברו כי גביית תשלום מחוץ לרכב ועלייה מכל הדלתות הן המרכיב התורם יותר מכל מרכיב אחר לצמצום העיכוב בתחנה. ואכן - בבדיקות שנערכו בשנות הפעילות הראשונות נמצא כי משך זמן העיכוב בתחנות המטרונית עומד על 11 שניות בממוצע, לעומת כ-25 שניות בממוצע בקווי אוטובוס, בהם הגבייה מתבצעת בתוך האוטובוס על-ידי הנהג. אולם במשרד לא הבדילו בין עלייה מכל הדלתות שיש לה יתרונות לתיקוף מחוץ לאוטובוס שיש לו חסרונות.
האם כך יקרה גם בדנקל או שהכניסות לתחנות תוכננו כך שיאפשרו כניסה מהירה אליהן? ימים יגידו.