חברת Sociedad Espanola de Montajes Industriales הספרדית (SEMI), המרכזת את פרויקט החשמול של הרכבת, "צמצמה מאוד את נוכחות נציגיה בישראל, באופן אשר מטיל ספק של ממש בדבר כוונותיה להמשיך ובדבר השאלה האם תוכל להמשיך ולבצע את הפרויקט". כך טוענת חברת אפקון בנייה, בתביעה בסך 32.7 מיליון שקל נגד SEMI אותה הגישה (18.3.24) לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
SEMI זכתה בשנת 2015 במכרז של הרכבת לחשמול 420 ק"מ של קווים ולאספקת 14 תחנות השנאה, מערכת הולכת חשמל עילית, מערכת שליטה ובקרה ורשת חשמל במתחמי הרכבת ומחסניה. מדובר בחלק מהותי מהפרויקט כולו, הכולל 1,000 ק"מ של קווים והיקפו 12 מיליארד שקל. הצעתה של SEMI, אשר תוארה כאחת המובילות בתחומה באירופה, עמדה על 2 מיליארד שקל - מיליארד שקל פחות מההצעות המתחרות. SEMI שכרה את אפקון, הנמצאת בשליטת קבוצת שמלצר, להקמת תחנות ההשנאה.
אפקון מסבירה, כי מדובר בתחנת משנה חשמלית הממירה הפסק חשמלי מהצורה שמספקת רשת החשמל הכללית, כך שיתאים לצרכיה של הרכבת. העבודות שהוטלו עליה כללו את הקמת המבנים על כל חלקיהם ומערכותיהם, כמו גם מאגרי מים תת-קרקעיים, תאורה, סלילה, ריצוף ועוד. היא מגדירה את התחנות כ"בעלות היקף משמעותי", אם כי הן "מהוות מרכיב קטן יחסית מפרויקט החשמול הכולל" שמבצעת SEMI. התשלומים המגיעים לה, מוסיפה אפקון, אמורים להיות משולמים בתוך 60 יום מהגשת החשבונות.
בתביעה נאמר כי לפני מספר חודשים החליפה SEMI את מנהל הפרויקט הפועל מטעמה מול הרכבת, מה שגרם למחלוקות רבות ביניהן "עד כדי נטישה כמעט מוחלטת של העבודות על-ידי הנתבעת". הרכבת דרשה לפטר את מנהל הפרויקט, אך לבסוף הצדדים הגיעו להבנה. במקביל, הגבירה SEMI את הפרות ההסכם עם אפקון - טוענת האחרונה - והטילה על כתפיה "את כל תוצאות מחדליה ומריבותיה עם הרכבת". היא לא שילמה חשבונות שאושרו, החלה לדחות חלקים נכבדים מהחשבונות שהגישה אפקון ואף הודיעה שבכוונתה לבחון מחדש חשבונות שכבר אישרה.
לטענת אפקון, מדובר בניסיון מלאכותי מצד SEMI להימנע מלשלם לה כל עוד החברה הספרדית אינה מקבלת תשלומים מהרכבת. "כל אלה נעשו אך ורק משום שהתובעת נקלעה, ככל הנראה, למצוקה תזרימית", היא מוסיפה. לצד המכתבים של עורכי דינה בהם כפרה בתשלומים, מנהל הפעילות של SEMI בישראל הבהיר שיש להתעלם מהם ושבכוונתה לשלם כאשר תקבל כספים מהרכבת - שכן אין לה אמצעים לשלם לפני כן, מוסיפה אפקון. היא מבהירה, כי אין היא המממנת או המבטחת של SEMI, אלא זכאית לקבל את התשלום תמורת העבודות שסיפקה.
עוד אומרת אפקון, כי בימים האחרונים הבהירה לה הנהלת הרכבת, כי נתגלע סכסוך עמוק ומשמעותי בינה לבין SEMI, אין בכוונתה לשחרר כספים נוספים לחברה הספרדית ואף ייתכן שתנקוט נגדה בצעדים משפטיים. לכן תובעת אפקון את התשלומים שלדבריה מגיעים לה תמורת העבודות בשמונה תחנות, אשר שולמו חלקית או לא שולמו כלל. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד אביאל פלינט,
אוהד דונגי וסימון אליאב, וטרם הוגש כתב הגנה.