|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
החלטה אישית [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

צריך לדעת גם לפרגן לפעמים

מי שדואג לאיכות הסביבה, עדיף שיוודא הטלת קנסות כבדים על משליכי אשפה בחיק הטבע ולא ינסה להשית את עלות הנזקים על כלל ציבור הצרכנים
03/01/2023  |   יבגני פטישמן   |   יומני בלוגרים   |   ממשלה 37   |   תגובות

לפני מספר שבועות פירסמתי את המאמר "נקודת מבט ימנית-חילונית על המצב" המתריע מפני מספר צעדים שהממשלה החדשה תנקוט בסבירות גבוהה. אני עדיין מודאג. מספר השרים המנופח (כרגיל בישראל, למרבה הצער) ומינוי העבריין הסדרתי אריה דרעי לשר אלו עוד שתי נקודות שראויות לכל גינוי. עם זאת, צריך גם לדעת לפרגן לפעמים.

טוב להתחיל מביטול מיסים - הצעד הראשון של שר האוצר הנכנס: ביטול מיסי הקנייה על כלים חד-פעמיים ועל משקאות ממותקים. האם זו הייתה צריכה להיות ההחלטה הראשונה? האם זהו הנושא החשוב ביותר על סדר היום? סביר להניח שלא. עם זאת, אין לי ספק שמדובר בהחלטה נכונה; יש לקוות שהחלטות נוספות ברוח זו יבואו בהמשך. סך נטל המס בישראל גבוה מדי, כך שביטול מיסים הוא רעיון בריא. המיסים הנמצאים עכשיו בהליכי ביטול הוטלו בנסיבות חריגות של בור ענק בתקציב המדינה ואבטלה גבוהה עקב ניהול כושל של מגיפת הקורונה בידי ממשלת נתניהו הקודמת.

ראוי לקחת זאת בחשבון בעת הטלת ביקורת על שר האוצר היוצא שיצר אותם: תחת אילוצים פוליטיים, הוא נקט צעד שהיה במידה רבה הרע במיעוטו. עם זאת, מדובר בשני מיסים פטרנליסטיים המנסים לחנך את הציבור להרגלי צריכה מסוימים, טובים יותר עבורו לכאורה. פטרנליזם, יש להזכיר, הוא פגיעה בכבודם של אזרחים בוגרים. וכן, מס הקנייה על אלכוהול ראוי שיבוטל ומס הקנייה על מוצרי טבק לעישון ראוי שיירד בעשרות אחוזים באותה נשימה ומאותה סיבה: אין זה מתפקידה של המדינה להגן על אדם בוגר מפני עצמו, אלא רק להתריע בפניו; מס מיוחד הופך ללגיטימי רק כאשר ישנו נזק ישיר לצד שלישי, כמו במקרה של דלק ומוצרי טבק לעישון היוצרים זיהום אוויר מטבע השימוש הנורמלי במוצר, ורק בגבולות העלות של אותו נזק; מיסי הקנייה על מוצרי טבק לעישון ועל דלק לתעבורה בישראל גבוהים בעשרות אחוזים יחסית לכך.

ברור לכל בר-דעת שמשקאות ממותקים אינם טובים לבריאות; ברור לכל בר-דעת גם ששימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים עבור מאכלים או משקאות חמים אינו טוב לבריאות. תווית אזהרה קטנה על כל אריזה ובכל פרסום היא אמצעי סביר לוודא שכל צרכן, אף אם הינו חסר השכלה, יהיה מודע לכך. מי שדואג לאיכות הסביבה, עדיף שיוודא הטלת קנסות כבדים על משליכי אשפה בחיק הטבע ולא ינסה להשית את עלות הנזקים על כלל ציבור הצרכנים.

חופש ההתקשרות כחירות בסיסית

לאחרונה עלתה לדיון ציבורי, עקב הכללת הנושא בהסכמים הקואליציוניים, שאלת זכותם של עסקים לסרב לשרת לקוחות מסוימים על בסיס היות השירות נוגד את אמונתם הדתית. האם זה ראוי? בהחלט! יותר מכך: מבחינה עקרונית, אין כל סיבה להגביל את העניין לאמונה דתית בלבד. אם אדם מסוים אינו מעוניין לבצע עבודה כלשהי או להתקשר עסקית עם אדם כלשהו מכל סיבה שהיא, אין זה מעניינה של המדינה. כאשר מדובר בסירוב לפרויקט מסוים שהוא בלתי נעים עבור בעל העסק או אף מנוגד לעקרונותיו, על אחת כמה וכמה!

בחיי היומיום, חופש ההתקשרות הוא בגדר המובן מאליו עבורנו: כולנו בוחרים באופן חופשי חברים ובני זוג, למשל. איש לא מעלה על הדעת (יש לקוות) לדרוש מאיתנו הסברים למדינה למה אנו בוחרים באדם מסוים ולא אחר למטרות אלה. יש מי שיטען להבדל בין האישי לעסקי, אך ניתן למצוא דוגמאות גם מעולם העסקים: כאשר מי מאיתנו בוחר להקים עסק עם שותפים, מובן מאליו שזכותו לבחור את שותפיו לפי שיקול דעתו החופשי ולא להידרש להסברים כלשהם.

גם אדם המחפש עבודה כשכיר יכול לבחור עבור מי לעבוד ולקוח יכול לבחור ממי לקבל שירות; איש לא יעז לדרוש מהם הסבר לבחירתם, וטוב שכך. כן, שיקול דעת חופשי של אנשים מסוימים עשוי לכלול גזע, דת, מין, נטייה מינית וכיוצא באלה. מדוע, אם כך, שונה הדבר כאשר מדובר בבחירת לקוחות או עובדים? צריך לזכור שעסק המוותר על עובד או על לקוח מסיבה שאינה עניינית פוגע קודם כל בעצמו; מי שיבחר לפסול עובדים ולקוחות על בסיס מספר גבוה של קריטריונים חסרי הגיון עסקי, סביר להניח שיפסיד בתחרות מול עסקים אחרים וייתכן אף שיפשוט רגל בסופו של דבר. זבש"ו.

איסור אפליה הוא חשוב מאוד בהקשר הצר של יחסי מדינה-אזרח: מוסדות המדינה ומי שזכו במכרז מטעם המדינה חייבים לשרת כל אזרח. נקודה. אפשר וסביר, אך לא מובן מאליו, לדרוש זאת גם מעסקים פרטיים בתחום חיוני (חנויות מזון, ביגוד והנעלה, בתי מרקחת), בטח אם הינם מונופול מקומי. אפשר אף לדרוש זאת מכל חברה בע"מ באשר היא מתוך הבנה שהגנת הבע"מ אינה טבעית וניתן להציב לה תנאים. עוסקים עצמאים בתחומים שאינם חיוניים, לעומת זאת, צריכים להיות חופשיים מכך.

תאריך:  03/01/2023   |   עודכן:  03/01/2023
יבגני פטישמן
+מסתמן: גולדקנופ יתפטר - פינדרוס ייכנס
23:38 03/01/23  |  עידן יוסף
מסתמן כי ח"כ יצחק גולדקנופ יתפטר (ד') מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי ויסלול את חזרתו של יצחק פינדרוס שיושבע לכנסת ביום שני הבא. עד סוף שבוע הבא יצטרפו אל גולדקנופ גם מאיר פרוש שהצהיר היום אמונים כשר וסגן שרת התחבורה אורי מקלב שיכניסו את נציג צאנז משה רוט ואת חבר הכנסת לשעבר מדגל התורה, אליהו ברוכי (דגל התורה).
+שר החינוך ימנה מנכ"ל מהשירות בחיל-האוויר
22:02 03/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר החינוך קיש מינה מנכ"ל למשרד החינוך את תא"ל אסף צלאל  ▪  צלאל, טייס קרב, מקדיש בעשור האחרון את זמנו הפנוי לפעילות חינוכית בהתנדבות בבתי ספר בפריפריה
אסף צלאל [צילום: דובר צה"ל]
+ח"כ אלמוג כהן יחרים הצבעות בכנסת
21:51 03/01/23  |  עידן יוסף
שריר ראשון בקואליציה. ח״כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) מתכוון להיעדר מההצבעות מחר בכנסת במחאה על הפחתה של 3% בהטבת המס מיתר/כרמית ודימונה. כהן היה אמור להיות סגן השר שאחראי על מטרופולין באר שבע, והמינוי לא יצא לפועל בגלל שנתניהו עבר את מכסת סגני השרים האפשרית במשרד ראש הממשלה. גם ח"כ דודי אמסלם יעדר מחר מדיוני הכנסת. בסביבתו אומרים שהוא לא חש בטוב (חדשות 12).
+בן-גביר עלה להר עם אפוד מגן נגד ירי
20:39 03/01/23  |  עידן יוסף
פרטים חדשים על עלייתו של בן-גביר להר-הבית: השר עלה עם אפוד מגן נגד ירי, בשל דרישות אבטחה. כבר בפגישתו עם רה"מ נתניהו, אתמול בבוקר, התגבשה ההבנה שבן-גביר יעלה היום להר-הבית. נתניהו ביקש לוודא כי קיבל את כל האישורים הביטחוניים הנדרשים לכך (כאן חדשות).
+סמוטריץ' שוחח עם הנגיד ירון
19:46 03/01/23  |  עידן יוסף
שיחה טלפונית ראשונה בין שר האוצר סמוטריץ׳ ונגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון התקיימה בצהריים. ירון ברך את שר האוצר הנכנס והשניים שוחחו על חשיבות השמירה על המסגרות הפיסקליות ועל גיבוש תקציב מדינה מוטה צמיחה ותשתיות. הם קבעו להיפגש בהקדם לפגישת עבודה.
+השר מרגי משך את התפטרותו מן הכנסת
18:49 03/01/23  |  איציק וולף
השר יעקב מרגי משך (יום ג', 3.1.23) את מכתב התפטרותו מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי.
+נתניהו: בג"ץ חסר סמכות בנושא דרעי
17:58 03/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוען שאין לביהמ"ש סמכות להתערב בחוקי יסוד ובשיקול דעתה של הכנסת שהביעה אמון בממשלתו  ▪  הכנסת: אין עילה לביטולו של חוק דרעי  ▪  דרעי: היה ברור שאחזור לכנסת הבאה
"הסמכות העליונה נתונה לכנסת" [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
+תגובת נתניהו לבג"ץ דרעי: אין יציבות שלטונית בלי דרעי כשר
17:07 03/01/23  |  איציק וולף
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיש לבית המשפט העליון את תגובתו לעתירה נגד מינוי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר הפנים והבריאות וטוען כי אין כל דרך להביא ליציבות שלטונית ללא מינוי דרעי כשר.

"כידוע, החל משנת 2019 אנו מצויים בתקופה של חוסר יציבות שלטונית, במהלכה התקיימו חמש מערכות בחירות בתוך ארבע שנים. בנסיבות חסרות תקדים אלה, השיקול המרכזי שצריך להנחות את ראש הממשלה הוא השבת היציבות השלטונית, ובנסיבות העניין, אין כל דרך להביא ליציבות שלטונית ללא מינויו של מנהיג סיעת ש"ס הרב דרעי כשר", כתב.

לדבריו, בית המשפט העליון קבע זה מכבר כי שקילת שיקולים ציבוריים ופוליטיים בעת מינוי שר הוא שיקול לגיטימי שיש ליתן לו משקל רב בהפעלת שיקול הדעת.

עוד טען כי השר אריה דרעי הוא השר הוותיק בממשלה, שכיהן עוד בזמן ממשלת רבין. "ראש הממשלה רואה בו עוגן של ניסיון, חכמה ואחריות וחשוב בעיניו שהוא ישמש כשר וחבר הקבינט הביטחוני בממשלתו, שם יוכל להשפיע מניסיונו וכישוריו הרבים", נכתב בתגובה.
+מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, התפטר
16:24 03/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודה לבלינקוב על עבודתו וביקש ממנו להישאר בתפקיד עד לסוף השבוע הבא במטרה להשלים את תהליך הפרטת נמל חיפה
בלינקוב. מינוי של ליברמן [צילום: דוברות משרד האוצר]
+שר החוץ אלי כהן שוחח עם שר החוץ הרוסי
14:59 03/01/23  |  מירב ארד
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התקשר (יום ג') לשר החוץ אלי כהן לברכו עם כניסתו לתפקיד. השרים שוחחו על שורה של סוגיות בילטראליות ואזוריות. שר החוץ כהן התייחס בהרחבה לקהילה היהודית ברוסיה וליוצאי ברית המועצות לשעבר בישראל ולחשיבותם ליחסים בין המדינות.
+המשנה למנכ"ל משרד האוצר התפטר מתפקידו
14:40 03/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ינון כץ הודיע למנכ"ל האוצר, רם בלינקוב, כי יסיים את תפקידו לאחר שישלים הליך חפיפה מסודר למחליפו
כץ. פעל לקידום פרויקטים בתחום התשתית [צילום: דוברות משרד האוצר]
+הרשויות יקבלו תמיכות בהיקף של כ-32 מלש"ח להיערכות לשינויי האקלים
13:03 03/01/23  |  מירב ארד
המשרד להגנת הסביבה יוצא בסבב תמיכות נוסף לחיזוק היערכות הרשויות המקומיות למשבר האקלים. היקף התמיכות שמועברות לרשויות המקומיות: 10.5 מיליון שקל - להכנת תוכניות להיערכות לשינוי אקלים; 6.3 מיליון שקל להכנת תוכניות עירוניות לייעור עירוני; ו-15 מיליון שקל לתוכניות הרצה (פיילוטים) ברשויות לשתילת עצים ברחובות נבחרים ברשויות.
+הממשלה אישרה את הרכב ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי
12:37 03/01/23  |  מירב ארד
הממשלה אישרה היום (ג') את הרכב ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני). להלן הרכב הוועדה:
ראש הממשלה ויושב-ראש הוועדה - בנימין נתניהו
שר הביטחון - יואב גלנט
שר המשפטים - יריב לוין
שר החוץ - אלי כהן
שר הפנים ושר הבריאות - אריה דרעי
השר לביטחון לאומי - איתמר בן-גביר
שר האוצר - בצלאל סמוטריץ'
השר לנושאים אסטרטגיים - רון דרמר
שרת התחבורה - מירי רגב
שר האנרגיה - ישראל כ"ץ
שר החקלאות ופיתוח הכפר - אבי דיכטר
+הממשלה אישרה את הרכב ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי
12:35 03/01/23  |  מירב ארד
הממשלה אישרה היום (ג'), את הרכב ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי (שב"כ). להלן הרכב הוועדה:

ראש הממשלה ויושב-ראש הוועדה - בנימין נתניהו
שר המשפטים ומ"מ יו"ר הוועדה - יריב לוין
שר הביטחון - יואב גלנט
השר לביטחון לאומי - איתמר בן-גביר
שר החינוך - יואב קיש
+הממשלה אישרה את הרכב הקבינט החדש
12:15 03/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בישיבת הממשלה אושר הרכב הקבינט המדיני-ביטחוני ואושר הרכב ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+המועמד של רגב לתפקיד מנכ״ל משרד התחבורה: פעיל הליכוד המקורב אליה
09:51 03/01/23  |  עידן יוסף
המועמד של השרה מירי רגב לתפקיד מנכ״ל משרד התחבורה: פעיל הליכוד המקורב אליה משה בן זקן. האיש התמודד לרשימת הליכוד נודע כמארגן ׳הליכודיאדה׳ באילת ושימש בעבר יועץ פוליטי ורמ״ט (לתקופה קצרה) של מירי רגב. כיום משמש מנכ״ל בקרן לפיתוח הבנייה (כאן חדשות).
+דמוקטטורה נוסח ביבי
09:50 03/01/23  |  יוסי אוחיון   |   לרשימה המלאה
ביסוס השיטה מצריך פירוק המשרדים ומנגנוני השלטון "הישן", יצירת מהומה ומבולקה בכל גופי השלטון בתקווה שהיא תניע ממעמקי התהום הליך של בריאת עולם חדש וטוב יותר
נתניהו. שקר, רמייה אשליה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+איחולי הצלחה לממשלה החדשה
09:31 03/01/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
אני מביט בתימהון על התהליך המביך, על חוסר יכולתו של המנהיג הפוליטי אשר אמור להובילנו להתמודדות עם אירועים דרמטיים קצת יותר מפיצול תיקי ממשלה לעשרה גורמים שונים, ואינו מסוגל לנהל את תהליך הרכבת הממשלה ביד אמונה
חלוקת השלל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
בימים הללו זוכה בנימין נתניהו לרשום על שמו פטנט ייחודי על צורה ומבנה "חדש" של צורת משטר. הפטנט זכה אצל רשם הפטנטים לכינוי "דמוקטטורה" ובשל סודיותו חלקים ממנו נותרו סתומים, שהחלתם נדחתה למועד לא ידוע. הוא כופה את השיטה על שותפיו בממשלה ובמוקדי השלטון. ללא הבנה והכנה נאלצים התושבים "לאמץ" את השיטה ולחיות עם הגזירות והכללים הנגזרים מהליך הטמעתה.
03/01/2023  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
אני נושא תפילה מעומק ליבי שהתנהלות הממשלה הנכנסת לא תיראה כמו אופן הקמתה. ממשלה של רסיסי תפקידים, רסיסי אחריות, רסיסי מדיניות, ממשלה שנדמה כי החמדנות, הסחטנות, הייתה לסמלה. אני תוהה בקול איך לא עלה בידו להרכיב ממשלה בתוך ימים אחדים, ממשלה שכל מרכיביה רואים עין בעין את טובת המדינה ואזרחיה, ממשלה שהמכנה המשותף שלה טבעי ומוצק.
שר התקשורת, שלמה קרעי, נפגש (יום ב', 2.1.23) עם יושבי ראש המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי ויצחק גולדקנופ ועם ח"כ משה גפני, ועדכן אותם בנוגע לכוונתו לבטל את "רפורמת הקומה הכשרה" בטלפונים הסלולריים בימים הקרובים.
02/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר הביטחון יואב גלנט הודיע (יום ב', 2.1.23) כי החליט למנות את אלוף (מיל׳) אייל זמיר לתפקיד מנכ״ל משרד הביטחון. זמיר ייכנס לתפקידו בשבועות הקרובים בתום הליך חפיפה מסודר עם המנכ״ל היוצא אמיר אשל ולאחר השלמת הליך המינוי ואישורו בממשלה.
02/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
מליאת הכנסת דחתה (יום ב', 2.1.23) את הצעות אי-האמון הראשונות שהגישו סיעות האופוזיציה נגד הממשלה.
02/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il